Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:59:23
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
thevandijks
Vandaag
om 11:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 11:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:42:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
meino
Vandaag
om 11:10:02
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MarcoK1999
Vandaag
om 11:06:47
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
roco
Vandaag
om 10:52:00
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
Vandaag
om 10:43:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
Vandaag
om 10:19:41
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim1969
Vandaag
om 10:12:58
Rocrail terugstel tijd wissels
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:03:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
bernhard67
Vandaag
om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:41:29
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
hmmglaser
Vandaag
om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
Vandaag
om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo
door
martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlands baanplan H0 (375x210)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlands baanplan H0 (375x210) (gelezen 8237 keer)
Jimi
Offline
Berichten: 42
Station Afferden
Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Gepost op:
11 September 2015, 16:17:19 »
Hallo,
Na een verhuizing heb ik een nieuwe ruimte tot mijn beschikking, dus is het ook tijd voor een nieuw baanplan.
Na een aantal pogingen in Anyrail ben ik op dit gekomen:
Aan de rechterkant ligt een station en links is een schaduwstation (blauw). Het schaduwstation is op dezelfde hoogte als de rest van de baan. Ik ben van plan om er een houten behuizing omheen te maken zodat ik boven het schaduwstation een werkplek creëer. Op het korte spoor in het midden komt er een hal van Kibri over het spoor te staan voor een korte werktrein. Verder heb ik een VIRM, GTW, een ICE2 en een goederentrein.
Gegevens van mijn baan:
Schaal: H0
Land: Nederland
Tijdperk: V / VI
Rails: Roco Geoline
Aansturing: Multimaus + S88XPressNetLI
Ik hoor graag jullie mening of verbeteringen aan mijn baanplan.
Groet, Jimi
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2637
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #1 Gepost op:
11 September 2015, 17:29:16 »
Dag Jimi,
Een heel basaal plan. Prima om je te beperken en niet alles vol te leggen met rails.
Ik heb wel een paar suggesties.
[1] Met deze baan kun je eigenlijk alleen heen en weer rijden. Als je dat genoeg vindt, is dat uiteraard geen probleem. Het is onder modelspoorders ook wel een beetje een trend om je daartoe te beperken. Misschien kun je gewoon eens uitproberen of het je bevalt om heen en weer te pendelen.
Het is ook mogelijk om de twee concepten (rondlopende baan en heen-en-weer-baan) te combineren. Dan zou je op het rechtse + onderste gedeelte een lus kunnen maken. Met een aftakking naar het schaduwstation en als de ruimte ervoor kunt vinden een aftakking naar een kopstation. Op de plekken waar je rondrijdt heb je uiteraard wel wat meer ruimte nodig.
[2] Los daarvan zou je in plaats van de gewone wissels aan het begin van het schaduwstation en het opstelterrein/station aan de rechterkant meegebogen wissels kunnen gebruiken. Daardoor worden de opstelsporen een stuk langer. En dat is altijd handig.
Succes verder.
Alewijn
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2637
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #2 Gepost op:
11 September 2015, 22:25:33 »
Nog even een plaatje erbij.
[1] In zwart een rondlopende baan erbij getekend. Die zou ik dan een niveau lager doen. Met een spoor dat daarvan aftakt en omhoog gaat richting de andere sporen. Dat verbindingsspoor heb ik niet getekend.
[2] In grijs het idee van de meegebogen wissels.
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1285
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #3 Gepost op:
11 September 2015, 23:46:48 »
Hallo JImi,
Ja het is allemaal wel erg stijfjes en ik denk dat dit sporenplan weinig bevrediging geeft.
Het is van A naar hetzelfde A aan de andere kant.
Probeer links duidelijk een andere functie te geven dan rechts.
Maak kopspoortjes voor losse locs/afgesteld rijtuig/werkmaterieel enz.
Leg de rails een beetje speels en schuin door het landschap.
Voor de goederendienst is een omloopmogelijkheid een must.
Anders zit je al gauw vast met je trein of loc.
je hebt een prachtige ruimte; gebruik je fantasie en ga op kladjes lekker schetsen en doe dat stijve computerprogramma voorlopig in de kast.
begin met te bedenken welke functies je ergens wil uitvoeren
Daaruit volgt welke treinen en wagens daarvoor nodig zijn
Daaruit volgt vanzelf welke sporen en wissels je daarvoor nodig hebt.
In de ecchie heeft elk spoor en wissel zn functie.
Niks ligt er voor de grap al mag je best een mooie situatie creeeren
succes jandcargo
Gelogd
Jimi
Offline
Berichten: 42
Station Afferden
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #4 Gepost op:
14 September 2015, 16:21:06 »
Hallo,
Allereerst bedankt voor jullie commentaar.
De gebogen wissels zijn volgens mij niet mogelijk met geoline rails op de manier die Alewijn aangeeft.
Verder blijf ik graag op een niveau met de baan.
Ik wil de volgende functies in mijn baan verwerken:
- Een station waar ik met een VIRM, een GTW en een ICE kan rijden.
- Ten minste twee goederensporen voor goederentreinen.
- Twee korte sporen voor werktreinen waar ik de hal van Kibri overheen kan zetten.
- Een schaduwstation.
Ik geef er zelf ook de voorkeur aan om rond te kunnen rijden, maar het is me nog niet goed gelukt dit in het plan te kunnen verwerken.
Ik ga proberen of ik nog wat anders kan bedenken.
Groet, Jimi
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2637
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #5 Gepost op:
14 September 2015, 19:26:29 »
Met die meegebogen wissels moet je denk ik een beetje schuiven, voordat het goed past. Op je foto's van Afferden zag ik dat je er twee hebt. Je kunt er dus mee experimenteren. Ik ken de railgeometrie van Geoline niet precies, maar met wat extra R3 bogen en een halve rechte rail zou je volgens mij een heel eind moeten komen.
Let bij het station wel op dat je tussen de sporen genoeg ruimte hebt voor de perrons. Voor een mooie totaalindruk zou ik - daarmee sluit ik me bij jand aan - het station ietsje schuin leggen.
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2637
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #6 Gepost op:
15 September 2015, 12:51:39 »
Even een idee hoe je al jouw opstelsporen zou kunnen combineren met een rondlopende baan.
Toegegeven: het komt zo wel een beetje vol te liggen. De onderste twee sporen, waarvan de een dus omhoog gaat en de andere omlaag, zou je ook kunnen verbergen. Bijvoorbeeld onder een dijk of onder een rij huizen.
Doe ermee wat je wilt - al doe je er niets mee, het is aan jou.
Gelogd
Ronald69
Offline
Berichten: 2889
Duitsland TP III/IV
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #7 Gepost op:
15 September 2015, 13:17:49 »
Bedenk wel dat als je met een VIRM of ICE gaat rijden dat de perronlengte minimaal 2 mtr. zal moeten zijn want anders is het geen gezicht. Op mijn eigen baan heb ik een lengte van 1.80 mtr. en dat is zelfs te krap voor een stam van 4 rijtuigen.
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
Jimi
Offline
Berichten: 42
Station Afferden
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #8 Gepost op:
15 September 2015, 17:53:46 »
Hallo,
Ik heb besloten om een ander baanplan te gaan bedenken.
Mijn idee was om de tafel zo te maken:
De tafel is dan 375 bij 170, met een gat van 50 bij 215 in het midden.
Dan houd ik 80 cm aan de zijkanten over en 60 cm op de lange rechten stukken.
Ik ga weer proberen om iets te bedenken.
Groet, Jimi
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 17:57:29 door Jimi
»
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1285
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #9 Gepost op:
15 September 2015, 21:04:23 »
Hallo Jimmy,
Op zich een aardig idee om zon tafel te maken.
waar wil je het binnengat voor gaan gebruiken?
Als je daar wil werken of bedienen dan is 50 cm echt te krap.
Je kunt je zeker niet soepel bewegen en als met de jaren de overhemden steeds kleiner worden lukt het echt niet meer..................
Ben benieuwd naar het sporenplan
succes jandcargo
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1285
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #10 Gepost op:
15 September 2015, 21:10:54 »
Je kunt ook een L-vormige tafel nemen op maximale(bv 80cm diep) nog te werken afmetingen en dan, zeg maar aan de 2 ontbrekende zijden een smalle verbindingsbaan bouwen zodat je toch rond kunt rijden
Je kunt daar dan ook mooi aan de lange kant een schaduwstation van bv 5 sporen maken en aan de korte kant wat locopstelspoortjes
Geeft veel mogelijkheden voor een interessante treinenloop zonder hellingen, spoorspiralen of andere fustratiecreaturen
groet jandcargo
Gelogd
Jimi
Offline
Berichten: 42
Station Afferden
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #11 Gepost op:
18 September 2015, 19:38:37 »
Hallo,
Omdat ik toch niks anders kon bedenken ben ik mijn eerste plan verder uit gaan werken.
Ik ben tot dit gekomen:
Ik heb nog twee vragen, namelijk:
- Kan ik het omloopspoor bij de goederensporen beter aan laten sluiten.
- Heeft er iemand een idee of ik goederensporen al eerder kan laten beginnen door de wissel in de bocht te leggen zodat ik de sporen langer kan maken.
Deze twee dingen zijn mij zelf niet gelukt, maar misschien dat jullie een idee hebben.
Alvast bedankt.
Groet, Jimi
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1285
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #12 Gepost op:
18 September 2015, 23:11:40 »
hallo Jimmy,
het middengedeelte voor de goederen is nu wel aardig goed.
Maar de linker en rechterpoot zijn precies hetzelfde.
En het spijt om te zeggen: maar oersaai en zal je ook weinig rijplezier opleveren is mijn mening.
Toch nog eens kijken naar een L=vormige baan met een verbindingslijn rondom?
Dit is een ontwerp wat misschien als basis voor een idee kan zijn.
kijk niet naar de maten(was voor een andere baan)
succes jandcargo
Gelogd
Jimi
Offline
Berichten: 42
Station Afferden
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #13 Gepost op:
29 September 2015, 20:51:36 »
Hallo,
Na weer wat proberen ben ik tot het volgende ontwerp gekomen:
Onderin rechts zit een rond schaduwstation daar langs het station en aan de rechter bovenkant het goederen gedeelte.
Ik ben al redelijk tevreden over het ontwerp alleen over het goederengedeelte nog niet.
Ik ga proberen het plan nog verder uit te werken, maar jullie tips zijn welkom.
Groet, Jimi
«
Laatst bewerkt op: 30 September 2015, 20:50:48 door Jimi
»
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2637
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #14 Gepost op:
30 September 2015, 12:19:17 »
Dag Jimi,
Dat ziet er al veel leuker uit doordat je de sporen schuin hebt gelegd.
Het rondlopende schaduwstation vind ik een origineel idee. Zie ik het goed dat je de boogstralen R2, R3 en R4 gebruikt?
Ik begrijp dat je graag alles op het platte vlak houdt. Dat snap ik, dat is ook veel eenvoudiger aan te leggen.
Een paar aandachtspunten:
[1] Vanuit het schaduwstation begint een dubbelsporige lijn. Daar heb je ter hoogte van het reizigersstation een wisselverbinding in gemaakt. Dat betekent bij het 2-railsysteem dat jij hebt, kortsluiting - er zit een keerlus in je baan. Daar zijn electronische oplossingen voor. Zoek maar eens op 'keerlusmodule'. Maar het is de vraag of je dat wilt. Ook vraag ik me af of de keerlus in jouw baan echt iets toevoegt.Uiteindelijk kun je toch maar een klein stukje heen en weer rijden, of je nu een keerlus hebt of niet.
[2] Je bent zelf nog niet tevreden met het goederengedeelte (dat zit, neem ik aan, links). De dubbelsporige lijn die zomaar ophoudt vind ik zelf niet zo logisch. Is het een idee om links bovenin een boog van 180 graden te leggen? Zoals de rails nu getekend zijn past dat niet. Maar je zou kunnen beginnen om daar een halve cirkel te tekenen en vervolgens de beide uiteinden door te trekken richting het schaduwstation. Dan heb je meteen een rondlopende baan, waar je vervolgens een aantal goederensporen van kunt laten aftakken.
[3] Nog iets over het reizigersstation. Met een totale lengte van 3,75 m heb je echt een behoorlijke ruimte. Daar kun je wel iets langere perronsporen op realiseren dan je nu hebt getekend. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door in de buitenbocht in het schaduwstation al een aftakking te maken. Ik zou de perronsporen evenwijdig leggen met het doorgaande spoor. Dan wordt dat dus eigenlijk één groot station met bijvoorbeeld 2 doorgaande sporen en 4 kopsporen.
Succes verder. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Alewijn
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlands baanplan H0 (375x210)