Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Gerrit H
Vandaag
om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 11:50:38
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:44:38
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
MOVisser
Vandaag
om 11:39:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:18:52
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 10:57:33
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:52:46
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:48:15
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:24:56
Digitaal-delta
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:58:20
Line-up foto's van modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:43:40
modulebaan in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 08:12:22
Lemke 2025
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlands baanplan H0 (375x210)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlands baanplan H0 (375x210) (gelezen 8393 keer)
jandcargo
Offline
Berichten: 1286
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #15 Gepost op:
30 September 2015, 23:20:27 »
Hallo Jimmi,
Ja dat weer een heel ander ontwerp. Ik denk dat aan de rechterkant de sporen verdwijnen naar een schaduwstation??
Toch denk ik dat op zo'n prachtige ruimte veel meer uit het sporenplan te halen is.
naar mijn idee ontbreekt nog steeds het doel van deze baan.
Wat,waarom en hoe gaan we mensen en goederen vervoeren?
En hoe ga je dat realiseren?
Als je bv een olieopslag bouwt dan hoort daar een losspoor, afhankelijk van het aantal wagons per dag, van bepaalde lengte bij.
Misschien een omloopspoor voor de loc.
Dit spoor moet ergens uit de baan komen enz enz
Zo volgt vanzelf voor alle dingen die je wil uitbeelden bepaalde spoorconfiguraties die je gaat samenvoegen tot een aanvaardbaar geheel en dan krijg je een zinvolle baan.
succes jandcargo
Gelogd
Jimi
Offline
Berichten: 41
Station Afferden
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #16 Gepost op:
01 October 2015, 10:10:49 »
Hallo,
Bedankt voor alle tips!
Nog maar weer een poging gedaan en nu ben ik tot een ronde baan gekomen namelijk deze.
Zelf ben ik nu tevreden over de baan.
Groet, Jimi
Gelogd
Frans Peeters
Online
Berichten: 1490
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #17 Gepost op:
01 October 2015, 11:08:37 »
Als je er zelf tevreden over bent, moet je het bouwen.
Als het je later niet meer aanstaat, dan breek je het af en begint aan iets anders.
Ik vrees dat je snel "uitgespeeld" zal zijn op deze baan, tenzij je natuurlijk houd van "rondtoerende" treinen.
Naar rangeerwerk is er geen enkele uitdaging en je moet altijd over het hoofdspoor.
Maar zoals gezegd: het is jou ding.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2646
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
«
Reactie #18 Gepost op:
01 October 2015, 12:11:40 »
Volgens mij is dit een prima plan om mee te beginnen.
Met zo'n oppervlakte kun je je railplan makkelijk aanpassen.
Nog even een paar opmerkingen.
Je hebt nu een ruime dubbelsporige ovaal. Dat geeft de mogelijkheid om met twee treinen gewoon te rijden. Dat kun je 'spelen' noemen of 'rondtoeren' (@ Frans). Maar volgens mij is daar helemaal niets mis mee. Voordeel is dat je treinen wat langere tijd kunnen rijden.
De opmerking van Frans over rangeren vind ik niet terecht. Als je wilt rangeren kun je daar een van beide doorgaande sporen voor gebruiken. Je kunt wel proberen meer gelegenheid te bieden om te rangeren. Het goederenstation zou je kunnen uitbreiden met een of twee kopsporen. Ik zou denk ik ook de sporen naar de werkhal laten aftakken vanaf het goederenstation.
Positief vind ik dat je reizigerstreinen in het station meer ruimte hebben. Je kunt redelijk lange perrons maken.
Het schaduwstation biedt de mogelijkheid op elk van beide hoofdsporen een trein weg te zetten. Echt lange treinen kun je er niet kwijt, maar dat is waarschijnlijk ook niet je bedoeling.
Nog een punt van overweging. Stel: vanaf spoor 3 (het doodlopende perronspoor) van het station vertrekt een reizigerstrein. Die kan vervolgens een aantal rondjes rijden. Maar waar rijdt die trein naar toe? Oftewel: waar keert deze trein om?
In het schaduwstation? Dan is het misschien goed om daar een extra kopspoor te maken. En misschien nog een extra verbinding tussen de twee doorgaande sporen zodat de trein meteen weer rechts kan rijden.
Maar goed, al met al komen er dan nog heel wat wissels bij.
In elk geval veel plezier met de verdere uitwerking van je plan.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nederlands baanplan H0 (375x210)