Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MOVisser
Vandaag om 11:39:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: Nederlands baanplan H0 (375x210)  (gelezen 8393 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
« Reactie #15 Gepost op: 30 September 2015, 23:20:27 »
Hallo Jimmi,

Ja dat weer een heel ander ontwerp. Ik denk dat aan de rechterkant de sporen verdwijnen naar een schaduwstation??
Toch denk ik dat op zo'n prachtige ruimte veel meer uit het sporenplan te halen is.
naar mijn idee ontbreekt nog steeds het doel van deze baan.
Wat,waarom en hoe gaan we mensen en goederen vervoeren?
En hoe ga je dat realiseren?
Als je bv een olieopslag bouwt dan hoort daar een losspoor, afhankelijk van het aantal wagons per dag, van bepaalde lengte bij.
Misschien een omloopspoor voor de loc.
Dit spoor moet ergens uit de baan komen enz enz
Zo volgt vanzelf voor alle dingen die je wil uitbeelden bepaalde spoorconfiguraties die je gaat samenvoegen tot een aanvaardbaar geheel en dan krijg je een zinvolle baan.

succes jandcargo

Jimi

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
  • Station Afferden
    • Flickr album bouw Station Afferden
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2015, 10:10:49 »
Hallo,
Bedankt voor alle tips!
Nog maar weer een poging gedaan en nu ben ik tot een ronde baan gekomen namelijk deze.


Zelf ben ik nu tevreden over de baan.

Groet, Jimi

Frans Peeters

  • Online Online
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2015, 11:08:37 »
Als je er zelf tevreden over bent, moet je het bouwen.
Als het je later niet meer aanstaat, dan breek je het af en begint aan iets anders.

Ik vrees dat je snel "uitgespeeld" zal zijn op deze baan, tenzij je natuurlijk houd van "rondtoerende" treinen.
Naar rangeerwerk is er geen enkele uitdaging en je moet altijd over het hoofdspoor.

Maar zoals gezegd: het is jou ding.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2646
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2015, 12:11:40 »
Volgens mij is dit een prima plan om mee te beginnen.
Met zo'n oppervlakte kun je je railplan makkelijk aanpassen.

Nog even een paar opmerkingen.

Je hebt nu een ruime dubbelsporige ovaal. Dat geeft de mogelijkheid om met twee treinen gewoon te rijden. Dat kun je 'spelen' noemen of 'rondtoeren' (@ Frans). Maar volgens mij is daar helemaal niets mis mee. Voordeel is dat je treinen wat langere tijd kunnen rijden.

De opmerking van Frans over rangeren vind ik niet terecht. Als je wilt rangeren kun je daar een van beide doorgaande sporen voor gebruiken. Je kunt wel proberen meer gelegenheid te bieden om te rangeren. Het goederenstation zou je kunnen uitbreiden met een of twee kopsporen. Ik zou denk ik ook de sporen naar de werkhal laten aftakken vanaf het goederenstation.

Positief vind ik dat je reizigerstreinen in het station meer ruimte hebben. Je kunt redelijk lange perrons maken.
Het schaduwstation biedt de mogelijkheid op elk van beide hoofdsporen een trein weg te zetten. Echt lange treinen kun je er niet kwijt, maar dat is waarschijnlijk ook niet je bedoeling.

Nog een punt van overweging. Stel: vanaf spoor 3 (het doodlopende perronspoor) van het station vertrekt een reizigerstrein. Die kan vervolgens een aantal rondjes rijden. Maar waar rijdt die trein naar toe? Oftewel: waar keert deze trein om?
In het schaduwstation? Dan is het misschien goed om daar een extra kopspoor te maken. En misschien nog een extra verbinding tussen de twee doorgaande sporen zodat de trein meteen weer rechts kan rijden.

Maar goed, al met al komen er dan nog heel wat wissels bij.
In elk geval veel plezier met de verdere uitwerking van je plan.