Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Philotrain SS 867, de grote verbouwing  (gelezen 30479 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Gepost op: 10 september 2015, 21:45:36 »


Dit is hem dan, 1 van de 15 loc's die Philotrain in deze uitvoering heeft gebouwd en daarmee ook een van de meest schaarse exemplaren (met als uitzondering de SS 1225, waarvan er maar 8 in die uitvoering zijn gemaakt). Het toeval wilde dat ik er al heel lang naar zocht, een tijdje terug zelfs nog een advertentie had geplaatst op marktplaats waarin ik het ding zocht en waarbij het ding uiteindelijk onvindbaar bleek. Tot vorige week, toen hij ineens op marktplaats werd aangeboden. Alle andere plannen werden overboord gegooid, She, who must be obeyed werd geraadpleegd en de nodige fondsen werden aangesproken. Nu staat het ding hier in de vitrine!

Fout dus, na 2 lange eenzame uren in de vitrine was ik het al zat, dat ding moet gewoon rijden. Dus de boel direct geprobeerd uit elkaar te halen, maar dat lukt op 1 schroefje na niet. De kap van de loc zit met een grote schroef vast aan de voorkant en aan de achterkant met 2 kleine schroefjes. 1 ging er zo uit, maar de ander zit muurvast en de kop is inmiddels vakkundig door mij om zeep geholpen. Volgens mij had Karst hetzelfde probleem met de loc, dus daar kan ik gelukkig een hoop van af kijken.

Desalniettemin ga ik hier weer een verslag van de verbouwing posten, gewoon omdat ik weet dat het ongetwijfeld weer een drama gaat worden met het ding, but victory smells sweet en daar doen we het uiteindelijk allemaal voor. Ik ga er niet direct verder mee, de SS 1225 vordert nu gestaag en die wil ik eerst af hebben (denk ik). Hoe dan ook, welkom op deze reis door de donkere dalen van twijfel en ongeduld, door de spelonken van moedeloosheid en onvermogen en uiteindelijk naar de toppen van geluk en victorie! Hoewel het moeras van mislukking altijd dichtbij is overigens... Nou ja, kort samengevat; Philotrain is stom en ik ga er proberen iets goeds van te maken.

Veel leesplezier toegewenst!
« Laatst bewerkt op: 11 september 2015, 08:54:42 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2015, 21:56:33 »
Prachtige loc, Tom, toch wel een van mijn Nederlandse favorieten. De SS uitvoering is bijna net zo mooi als mijn naoorlogse 1794  ;)

Ik ga je verbouwing volgen, kijken of er nog bruikbare tips tussen zitten voor mijn exemplaar.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2015, 22:17:34 »
klopt, schroefjes zitten vast gerot.
Kennelijk zijn alle 1700-en niet goed ontdaan van flux voor het spuiten. ::)
tandarts freesje in de dremel en de kop er af frezen.
daarna kun je met een tang en kruipolie het restant er wel uit draaien.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2015, 22:19:01 »
Mag ik dan nu als eerste de oud ijzerprijs aanbieden? ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2015, 22:33:53 »
Yep, prijs is behoorlijk omhoog gegaan, haven't you heard? € 700 per 20 gram... Nou ja, voor dat geld mag je hem hebben ;D
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2015, 22:37:59 »
Veel leesplezier toegewenst!

Reken maar van yes!
Laat het feest maar beginnen  ;D

Stephan.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2016, 16:46:46 »
Naar goed voorbeeld (van Karst) de scheenplaten aan de binnenkant afgevijld. De wielen hebben nu mooi de ruimte en kunnen op deze manier geen sluiting meer maken. Nu nog de goeie nagellak vinden om de boel te isoleren, dat gaat nog interessante taferelen opleveren bij de drogist ;D

Omdat de scheenplaten voorzien zijn van hele fijne belijning kon ik niet lekker ruig te werk gaan. Daardoor kon ik de boel ook niet inklemmen, omdat ik anders de lak zou beschadigen. Dus alles uit de hand gedaan, met zere poten als gevolg ;D Desalniettemin is het nu gelukt op een minuscule beschadiging na. Ff bijtippen met een beetje rode verf en je ziet er niets meer van. Goed, da's deel 1.







Robbert Jan heeft zijn 1700 inmiddels klaar, gedigitaliseerd met sound en verlichting, da's een mooi voorbeeld. Zo moet de loc ook gaan worden, klaar voor de kilometers die er gemaakt moeten gaan worden...
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2016, 16:59:28 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2016, 18:06:54 »
Vandaag een rotklus gedaan. De zijkant van het trappetje met een slijpstift dunner gemaakt. Helaas zitten er ook leidingen aan het trapje gesoldeerd, die... Zometeen verder, ff eten...
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2016, 18:24:19 »
Spannond, vertel vertel, houd ons niet in spanning !!!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2016, 19:08:13 »
;D

als je het trappetje dunner maakt, los komen. Gedoe dus, want die leidingen horen er wel te zitten. Met veel moeite en pijn de boel aan het frame gesoldeerd, maar die is al gespoten, uitkijken voor de lak dus. Op zich is het goed gegaan, de leiding is nu vastgezet en zal opnieuw zwart gemaakt moeten worden. Helaas is de lak van het trapje wel beschadigd. Die zal dus opnieuw bruinrood gemaakt moeten worden en er moet nieuwe belijning op. De pech is dat het een rotplek is, er loopt namelijk een leiding voor (duh)... Nou ja, hoe ik het ga doen weet ik niet, maar ik ga net zo lang aan de slag tot je er niets meer van ziet. Als het nu gewoon zwart was, dan was er niks aan de hand, maar de leiding is zwart, het trapje is roodbruin en de belijning is helder rood. Een uitdaging dus.

Het goede nieuws, het voorloopstel heeft weer aan ruimte, te gewonnen en kan nu verder uitslaan. De andere kant van de loc is een makkelijke, want daar hoeft alleen wat van het trapje af geslepen te worden. Nagellak er op en klaar. Mooi werk...

Dan nog even een foto:



Hier is goed de schade en verkleuring aan het trapje te zien. De onderkant moet echt bijgewerkt worden. Hier gaat de lak dus af en er zal nieuwe lak op komen. Kwestie van de boel ff kaal maken, rest ff afplakken en het trapje opnieuw spuiten en blanke lak er over. Leiding ff zwart maken, het moet ook allemaal gewoon mooi kunnen. Hier is ook de beschadiging op het voorloopstel te zien. Net een hapje uit de belijning. Nou ja, ook dat zal weer mooi hersteld worden. Met een 1700 is dat makkelijker, boel in de thinner, alles opnieuw zwart en klaar. Hoe dan ook, dit wordt wel een unicum en rijden zal helemaal goed komen. Nu ff aan Robbert Jan vragen hoe hij de lampjes heeft uitgeboord, van onder af, of juist vanaf de voorkant naar achter...


Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 19:20:20 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2016, 23:38:08 »
Wil het een beetje lukken Tom? :angel:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2016, 10:49:52 »
Bij jou al klaar zeker ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2016, 00:52:09 »
 ;D Nee, maar heb er wel zin in.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2016, 15:37:50 »
En vandaag nog even verder gegaan met het frame. De leiding zat nog niet naar mijn zin, het geheel was veel te fragiel. Deze beter gepositioneerd en verstevigd en de boel zit nu voldoende vast. Tja, het blijft echter oppassen geblazen, want de aanhechtingsplek is gewoon bijzonder klein, maar goed, het zit stevig genoeg. Aan de voorkant had ik de boel nog niet uitgehold, waardoor de wielen aan de voorkant nog niet genoeg konden uitslaan. Ook daar het frame aan de binnenkant een stukje uitgehold, laat het 0,4 mm zijn, dat betekent 0,8 mm winst. Dat lijkt natuurlijk weinig, maar voor wat extra uitslag van het voorloopstel is het toch mooi meegenomen. Ik heb wel eens gelezen dat de 1700 van Karst daardoor toch net door R2 kon, zonder dat de boel ontspoorde. Hoe dan ook, het scheelt al een stuk nu de trapjes afgeslepen zijn en ook het voorloopstel heeft natuurlijk extra ruimte voor de wielen omdat de scheenplaten afgeslepen zijn. Ik kan niet wachten om de boel eens te testen. Maar goed, nu de herstelwerkzaamheden. Hier en daar beschadiging in de lak. Heel minuscuul, maar toch zichtbaar. De onderste heft van 1 trapje moet bijgewerkt worden en verder zijn er een paar stukjes die opnieuw belijnd moeten worden. Eens kijken hoe dat mooi afgewerkt kan worden, het zal ongetwijfeld goed komen.

Nou, hoe ziet het er dan uit van onderen? Nou zo:





En hier kan je zien hoe messcherp de trapjes zijn geworden



Het mooiste is dat de trapjes meegeëtst zijn met het frame, dat betekent dat je de boel niet noemenswaardig verzwakt. Op de foto's is ook goed te zien dat de bies opnieuw gemaakt moet worden. Gelukkig is deze recht, dus dat zal hopelijk niet teveel problemen geven. Leiding zwart maken, trapje aan de onderkant bijwerken en dan de rest met nagellak. Ben benieuwd...

Waar ik trouwens nu ineens achter kwam en wat me nooit opgevallen is, er mist bij 1 drijfwiel een borgpen onder aan het lager. Dat zit normaliter vast met een borgpennetje en een minuscuul borgringetje rond die pen. Het resultaat is nu dat het veertje het lager naar beneden duwt, want die hangt nu los in het frame, waardoor de loc niet goed op z'n wielen staat. Nou ja, maar ff zelf 1 maken, zal geen hogere wiskunde zijn, kan die meteen meegenomen worden met het verven...

Dan als laatste nog een meevaller, er leek een verkleuring in de zijkant van het frame te zitten, waar de leiding was gesoldeerd aan het frame, maar na een sopje met dreft was de verkleuring verdwenen. Mooi, scheelt weer bijwerken....

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2016, 16:11:08 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2016, 22:51:39 »
De lantaarns moeten natuurlijk ook nog werkend gemaakt worden. Vanavond bezig geweest om de boel uit te frezen en daarna heb ik van onderaf schuin door de lantaarnsteun en de lantaarnvoet een 0,5 mm gaatje geboord. Zo kunnen de draadjes straks mooi aan de onderkant van het frame weg gewerkt worden. Nu nog ff hele kleine ledjes bestellen en dan aan de gang. Ik heb nu de warmwitte smd 0603 en 0402 ledjes, maar ik wil eens kijken of ik de 0201 kan solderen. Die 0402 gaan nog wel, maar het zou mooier zijn als ik de allerkleinste ledjes er op krijg. Goed, maar eens prutsen...

Hierbij wat foto's:







Je ziet, de boor volgt precies het schuine steuntje. Leuk hoor, weer wat klaar...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2016, 22:56:17 door Tomasso »
Spoor 0 adept