BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Tomasso => Topic gestart door: Tomasso op 10 september 2015, 21:45:36

Titel: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 september 2015, 21:45:36
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/10/2f895ced97606cb117edb7ae98d87c1b.jpg)

Dit is hem dan, 1 van de 15 loc's die Philotrain in deze uitvoering heeft gebouwd en daarmee ook een van de meest schaarse exemplaren (met als uitzondering de SS 1225, waarvan er maar 8 in die uitvoering zijn gemaakt). Het toeval wilde dat ik er al heel lang naar zocht, een tijdje terug zelfs nog een advertentie had geplaatst op marktplaats waarin ik het ding zocht en waarbij het ding uiteindelijk onvindbaar bleek. Tot vorige week, toen hij ineens op marktplaats werd aangeboden. Alle andere plannen werden overboord gegooid, She, who must be obeyed werd geraadpleegd en de nodige fondsen werden aangesproken. Nu staat het ding hier in de vitrine!

Fout dus, na 2 lange eenzame uren in de vitrine was ik het al zat, dat ding moet gewoon rijden. Dus de boel direct geprobeerd uit elkaar te halen, maar dat lukt op 1 schroefje na niet. De kap van de loc zit met een grote schroef vast aan de voorkant en aan de achterkant met 2 kleine schroefjes. 1 ging er zo uit, maar de ander zit muurvast en de kop is inmiddels vakkundig door mij om zeep geholpen. Volgens mij had Karst hetzelfde probleem met de loc, dus daar kan ik gelukkig een hoop van af kijken.

Desalniettemin ga ik hier weer een verslag van de verbouwing posten, gewoon omdat ik weet dat het ongetwijfeld weer een drama gaat worden met het ding, but victory smells sweet en daar doen we het uiteindelijk allemaal voor. Ik ga er niet direct verder mee, de SS 1225 vordert nu gestaag en die wil ik eerst af hebben (denk ik). Hoe dan ook, welkom op deze reis door de donkere dalen van twijfel en ongeduld, door de spelonken van moedeloosheid en onvermogen en uiteindelijk naar de toppen van geluk en victorie! Hoewel het moeras van mislukking altijd dichtbij is overigens... Nou ja, kort samengevat; Philotrain is stom en ik ga er proberen iets goeds van te maken.

Veel leesplezier toegewenst!
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Eelco Storm op 10 september 2015, 21:56:33
Prachtige loc, Tom, toch wel een van mijn Nederlandse favorieten. De SS uitvoering is bijna net zo mooi als mijn naoorlogse 1794  ;)

Ik ga je verbouwing volgen, kijken of er nog bruikbare tips tussen zitten voor mijn exemplaar.
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: roadster36 op 10 september 2015, 22:17:34
klopt, schroefjes zitten vast gerot.
Kennelijk zijn alle 1700-en niet goed ontdaan van flux voor het spuiten. ::)
tandarts freesje in de dremel en de kop er af frezen.
daarna kun je met een tang en kruipolie het restant er wel uit draaien.
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: ingenium op 10 september 2015, 22:19:01
Mag ik dan nu als eerste de oud ijzerprijs aanbieden? ;D
Titel: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 10 september 2015, 22:33:53
Yep, prijs is behoorlijk omhoog gegaan, haven't you heard? € 700 per 20 gram... Nou ja, voor dat geld mag je hem hebben ;D
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 10 september 2015, 22:37:59
Veel leesplezier toegewenst!

Reken maar van yes!
Laat het feest maar beginnen  ;D

Stephan.
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 19 mei 2016, 16:46:46
Naar goed voorbeeld (van Karst) de scheenplaten aan de binnenkant afgevijld. De wielen hebben nu mooi de ruimte en kunnen op deze manier geen sluiting meer maken. Nu nog de goeie nagellak vinden om de boel te isoleren, dat gaat nog interessante taferelen opleveren bij de drogist ;D

Omdat de scheenplaten voorzien zijn van hele fijne belijning kon ik niet lekker ruig te werk gaan. Daardoor kon ik de boel ook niet inklemmen, omdat ik anders de lak zou beschadigen. Dus alles uit de hand gedaan, met zere poten als gevolg ;D Desalniettemin is het nu gelukt op een minuscule beschadiging na. Ff bijtippen met een beetje rode verf en je ziet er niets meer van. Goed, da's deel 1.

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160519/95492fc6eb29b612ed829abe6d4d5a71.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160519/673d6d0474f5d5e2d925800cd3d14e5f.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160519/40d26c972db148fafd2d34709dbfa7b9.jpg)

Robbert Jan heeft zijn 1700 inmiddels klaar, gedigitaliseerd met sound en verlichting, da's een mooi voorbeeld. Zo moet de loc ook gaan worden, klaar voor de kilometers die er gemaakt moeten gaan worden...
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 29 mei 2016, 18:06:54
Vandaag een rotklus gedaan. De zijkant van het trappetje met een slijpstift dunner gemaakt. Helaas zitten er ook leidingen aan het trapje gesoldeerd, die... Zometeen verder, ff eten...
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Gert Arkema op 29 mei 2016, 18:24:19
Spannond, vertel vertel, houd ons niet in spanning !!!
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 29 mei 2016, 19:08:13
;D

als je het trappetje dunner maakt, los komen. Gedoe dus, want die leidingen horen er wel te zitten. Met veel moeite en pijn de boel aan het frame gesoldeerd, maar die is al gespoten, uitkijken voor de lak dus. Op zich is het goed gegaan, de leiding is nu vastgezet en zal opnieuw zwart gemaakt moeten worden. Helaas is de lak van het trapje wel beschadigd. Die zal dus opnieuw bruinrood gemaakt moeten worden en er moet nieuwe belijning op. De pech is dat het een rotplek is, er loopt namelijk een leiding voor (duh)... Nou ja, hoe ik het ga doen weet ik niet, maar ik ga net zo lang aan de slag tot je er niets meer van ziet. Als het nu gewoon zwart was, dan was er niks aan de hand, maar de leiding is zwart, het trapje is roodbruin en de belijning is helder rood. Een uitdaging dus.

Het goede nieuws, het voorloopstel heeft weer aan ruimte, te gewonnen en kan nu verder uitslaan. De andere kant van de loc is een makkelijke, want daar hoeft alleen wat van het trapje af geslepen te worden. Nagellak er op en klaar. Mooi werk...

Dan nog even een foto:

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160529/1a6683818955f07cd99b3c8a26627005.jpg)

Hier is goed de schade en verkleuring aan het trapje te zien. De onderkant moet echt bijgewerkt worden. Hier gaat de lak dus af en er zal nieuwe lak op komen. Kwestie van de boel ff kaal maken, rest ff afplakken en het trapje opnieuw spuiten en blanke lak er over. Leiding ff zwart maken, het moet ook allemaal gewoon mooi kunnen. Hier is ook de beschadiging op het voorloopstel te zien. Net een hapje uit de belijning. Nou ja, ook dat zal weer mooi hersteld worden. Met een 1700 is dat makkelijker, boel in de thinner, alles opnieuw zwart en klaar. Hoe dan ook, dit wordt wel een unicum en rijden zal helemaal goed komen. Nu ff aan Robbert Jan vragen hoe hij de lampjes heeft uitgeboord, van onder af, of juist vanaf de voorkant naar achter...


Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: ingenium op 23 juni 2016, 23:38:08
Wil het een beetje lukken Tom? :angel:
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 24 juni 2016, 10:49:52
Bij jou al klaar zeker ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: ingenium op 25 juni 2016, 00:52:09
 ;D Nee, maar heb er wel zin in.
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 29 juni 2016, 15:37:50
En vandaag nog even verder gegaan met het frame. De leiding zat nog niet naar mijn zin, het geheel was veel te fragiel. Deze beter gepositioneerd en verstevigd en de boel zit nu voldoende vast. Tja, het blijft echter oppassen geblazen, want de aanhechtingsplek is gewoon bijzonder klein, maar goed, het zit stevig genoeg. Aan de voorkant had ik de boel nog niet uitgehold, waardoor de wielen aan de voorkant nog niet genoeg konden uitslaan. Ook daar het frame aan de binnenkant een stukje uitgehold, laat het 0,4 mm zijn, dat betekent 0,8 mm winst. Dat lijkt natuurlijk weinig, maar voor wat extra uitslag van het voorloopstel is het toch mooi meegenomen. Ik heb wel eens gelezen dat de 1700 van Karst daardoor toch net door R2 kon, zonder dat de boel ontspoorde. Hoe dan ook, het scheelt al een stuk nu de trapjes afgeslepen zijn en ook het voorloopstel heeft natuurlijk extra ruimte voor de wielen omdat de scheenplaten afgeslepen zijn. Ik kan niet wachten om de boel eens te testen. Maar goed, nu de herstelwerkzaamheden. Hier en daar beschadiging in de lak. Heel minuscuul, maar toch zichtbaar. De onderste heft van 1 trapje moet bijgewerkt worden en verder zijn er een paar stukjes die opnieuw belijnd moeten worden. Eens kijken hoe dat mooi afgewerkt kan worden, het zal ongetwijfeld goed komen.

Nou, hoe ziet het er dan uit van onderen? Nou zo:

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160629/0fe3c50010f3981d1271313a96615d5f.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160629/25874b1afbb9879ce68af8c2a989e9ca.jpg)

En hier kan je zien hoe messcherp de trapjes zijn geworden

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160629/445cd02ad2834d17609008e25a588c04.jpg)

Het mooiste is dat de trapjes meegeëtst zijn met het frame, dat betekent dat je de boel niet noemenswaardig verzwakt. Op de foto's is ook goed te zien dat de bies opnieuw gemaakt moet worden. Gelukkig is deze recht, dus dat zal hopelijk niet teveel problemen geven. Leiding zwart maken, trapje aan de onderkant bijwerken en dan de rest met nagellak. Ben benieuwd...

Waar ik trouwens nu ineens achter kwam en wat me nooit opgevallen is, er mist bij 1 drijfwiel een borgpen onder aan het lager. Dat zit normaliter vast met een borgpennetje en een minuscuul borgringetje rond die pen. Het resultaat is nu dat het veertje het lager naar beneden duwt, want die hangt nu los in het frame, waardoor de loc niet goed op z'n wielen staat. Nou ja, maar ff zelf 1 maken, zal geen hogere wiskunde zijn, kan die meteen meegenomen worden met het verven...

Dan als laatste nog een meevaller, er leek een verkleuring in de zijkant van het frame te zitten, waar de leiding was gesoldeerd aan het frame, maar na een sopje met dreft was de verkleuring verdwenen. Mooi, scheelt weer bijwerken....

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 30 juni 2016, 22:51:39
De lantaarns moeten natuurlijk ook nog werkend gemaakt worden. Vanavond bezig geweest om de boel uit te frezen en daarna heb ik van onderaf schuin door de lantaarnsteun en de lantaarnvoet een 0,5 mm gaatje geboord. Zo kunnen de draadjes straks mooi aan de onderkant van het frame weg gewerkt worden. Nu nog ff hele kleine ledjes bestellen en dan aan de gang. Ik heb nu de warmwitte smd 0603 en 0402 ledjes, maar ik wil eens kijken of ik de 0201 kan solderen. Die 0402 gaan nog wel, maar het zou mooier zijn als ik de allerkleinste ledjes er op krijg. Goed, maar eens prutsen...

Hierbij wat foto's:

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160630/b5cfd1b69fa20c4345862ee7cd83ae77.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160630/5ab451720dacb6259f37d872b9615f24.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160630/006a8ce5ca6fd3b3c7b3129d110b4f31.jpg)

Je ziet, de boor volgt precies het schuine steuntje. Leuk hoor, weer wat klaar...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: ingenium op 30 juni 2016, 23:29:27
Je doet net of het heel gemakkelijk gaat...

Heb je niet drie keer hoeven steken voor je in de lantaren uit kwam?

Citaat toegevoegd voor de leesbaarheid.
De lantaarns moeten natuurlijk ook nog werkend gemaakt worden. Vanavond bezig geweest om de boel uit te frezen en daarna heb ik van onderaf schuin door de lantaarnsteun en de lantaarnvoet een 0,5 mm gaatje geboord. Zo kunnen de draadjes straks mooi aan de onderkant van het frame weg gewerkt worden. Nu nog ff hele kleine ledjes bestellen en dan aan de gang. Ik heb nu de warmwitte smd 0603 en 0402 ledjes, maar ik wil eens kijken of ik de 0201 kan solderen. Die 0402 gaan nog wel, maar het zou mooier zijn als ik de allerkleinste ledjes er op krijg. Goed, maar eens prutsen...

Hierbij wat foto's:

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160630/b5cfd1b69fa20c4345862ee7cd83ae77.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160630/5ab451720dacb6259f37d872b9615f24.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160630/006a8ce5ca6fd3b3c7b3129d110b4f31.jpg)

Je ziet, de boor volgt precies het schuine steuntje. Leuk hoor, weer wat klaar...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 juli 2016, 00:01:18
Nope, in 1 keer goed ;D Maar goed, per lantaarn 1 uur
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: ronald1956 op 01 juli 2016, 09:47:59
En hoeveel boortjes ?
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 juli 2016, 10:10:55
Tot nu toe pas 1 en die is nog heel ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 06 september 2016, 22:19:39
En aan de tender geprutst:

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160906/4e5121a897412eb5a1485b6f4456e9b5.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160906/57372c72c299ec0bbbb7f4c8f007d425.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160906/5131954adea7c3c2a556920f9766852b.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160906/53eda02111934b8578aacf710ae26c13.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160906/19d9077f00413b3c75d333471d66c2ac.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160906/3379f2bbfdc31a218610e848c09dc195.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160906/3013f7495f407c627433a4442f6a6ee1.jpg)

Zoals Picasso ooit in z'n blauwe periode zat, zat ik vandaag lekker in mijn gele periode ;P

Maar goed, ga alle tenderwielen van stroomafname voorzien, heb gezien dat het heel goed werkt bij de blauwe Brabander. De tender wielen staan eigenlijk altijd op de grond, dus de stroomafname is zo enorm verbeterd bij die loc. Hierbij ga ik hetzelfde doen. Verder moet ik eens kijken naar welke decoder ik er in ga zetten. Ik was nog niet helemaal overtuigd van de Esu Lopi micro, maar iets anders past blijkbaar niet. Hoe dan ook, er komt ook meteen sound in, dit soort projecten doe je maar 1 keer. De voorbereidingen voor de verlichting in de loc zijn al getroffen, dus nu nog eens kijken wat de verbinding tussen de loc en de tender gaat worden. Stekkers hebben de voorkeur, maar dat was ook problematisch. Nou ja, maar 's ff puzzelen, ben wel vaker op een verrassend idee gekomen. Weer een stapje in de goede richting...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: ingenium op 06 september 2016, 22:21:38
Weer een stapje in de goede richting...

Ja, jij wel...
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 06 september 2016, 22:22:23
Nou ja, goede richting, er is nog niks af...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: ingenium op 06 september 2016, 22:26:11
Hup vlammen!

Zonder vuur geen stoom. En schroeiplekken...
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 09 september 2016, 15:08:28
Vandaag was het mooi weer, dus ik ben heerlijk binnen gaan zitten en ben verder gegaan met de tender. De wielen zitten er nu na een jaar weer onder en de draden voor de stroomafname zijn in de goede vorm gebogen. Dat is nog een hele klus, aangezien er maar weinig speelruimte is en ik persé de stroom wilde afnemen aan de achterkant van de wielen. Daarnaast moet de druk echt minimaal zijn, maar goed, na lang gepriegel en veel buigen is het uiteindelijk goed gekomen. Op alle 6 de wielen wordt nu stroom afgenomen.

Daarnaast heb ik alvast een paar gaatjes in het chassis geboord, 1 voor de draad van de frontseinen en 1 grotere voor de 2 draden van de speaker. 1 draad zit inmiddels vast aan de weerstand, die in dit geval 10K is en de andere draden komen nog als ik de goede decoder heb aangeschaft. Zoals ik eerder al aangaf heb ik niet zoveel vertrouwen in de Esu Lopi Micro, ik heb dan het idee dat het spul te weinig vermogen heeft (heb dat gehad in de Blauwe Brabander, maar die reed toen niet echt door. Uiteindelijk paste daar net een gewone decoder in). Maar goed, iets anders is er simpelweg niet in te maken, de ruimte is gewoon te beperkt.

Hoe dan ook, hier nog een paar foto's:

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160909/0edefe1d9536022c6a553bf7722d60d5.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160909/9ecf7c3234adce03c6a2fc356c00c19f.jpg)

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160909/d5980650d576c983cba3aa2d1ebf06f1.jpg)

De bevestigingen van de tender kap zijn iets afgevijld, dat waren van die joekels van bevestigingspunten, daar kon wel wat van af. Hierdoor past het allemaal net weer wat lekkerder.

Nu ff wat fondsen zien vrij te maken voor een sound decoder, ondertussen de loc maar ff wat uitwonen er moet tenslotte ergens een speaker in...

Oh ja, het begint nu eindelijk ergens op te lijken in de vitrine:

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160909/476feaa5b3c9108c183fe1bbfef4f13e.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Ivo tB op 09 september 2016, 15:33:11
Mooie vitrine. Alleen turquoise is toch iets anders dan appelgroen  :)

En nog wat O / N briketten en kolen op de tender. Deze is wel erg leeg. Verder ziet ie er heel mooi uit.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 09 september 2016, 15:59:42
Ik dacht er nog aan om die glazen kolen van Philo weg te halen, een stukje uit te frezen waar wel een gewone decoder in past en dan de boel camoufleren met echte kolen, aangezien er idd wel wat meer in kan. Tsja, die 1200 is gewoon mooi...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: prutser op 09 september 2016, 16:43:42
Fraai hoor.
Heb je er nu al 5 Philolokjes staan?

Stephan.
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 09 september 2016, 17:13:45
Nee, is allemaal Lima ;D

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Martin Welberg op 09 september 2016, 17:50:23
Mooi hoor dat Lima spul  ;D ;)
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: Tomasso op 01 februari 2017, 15:51:38
Zeau, de bouwperikelen vallen stil, maar dat heeft meer te maken met de onderdelen dan met alles wat er nog moet gebeuren. Heb een mooie speaker voor in de ketel besteld en een gewone sound decoder, aangezien ik ook een kleiner mashima motortje heb gekocht. Blijkt dat de decoder toch echt wel enorm is, dus dit gaat met geen mogelijkheid passen. Die gaat dus nu in de SS 1225, voor de SS 800 zal er toch een locsound micro moeten komen. Dan maar verder met het trapje.

De verf is daar aan de onderkant zwaar beschadigd vanwege al het solderen. Nu had ik dat al ingecalculeerd, de rest van het trapje is nog prima in orde. Wat ik nu ga doen is het volgende. Ik ga een opstelling maken waarbij ik de onderkant van het trapje in de thinner laat hangen, zodat het weer mooi blank wordt. Als dat gebeurd is kan het onderste stukje opnieuw gespoten worden, daarna opnieuw belijnd en voorzien worden van blanke lak. Maar goed, nu eerst maar eens een betrouwbare opstelling maken waarbij alleen het trapje in de thinner hangt...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: MathynK op 01 februari 2017, 18:34:40
Ha gelukkig, je bent het topic en die prachtige loc niet vergeten! ;)

Is het niet mogelijk om met nagellak remover en een klein wattenstaafje de verf rustig eraf te vegen? Werkt vaak als een dolle. En anders het wattenstaafje dopen in de thinner. Dat scheelt weer enge opstellingen bedenken.  (y)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Philotrain SS 867, de grote verbouwing
Bericht door: J1971 op 11 december 2018, 21:48:45
Goedenavond,

Even een oude discussie omhoog halen.  :)

Ben nieuw hier, een herbeginner. Ik heb een prachtige Philotrain SS 868 gekocht, dat model wilde ik al lang, ik werk namelijk aan een kleine baan/diorama met Staatsspoor-thema.

De loc loopt prachtig als je stationair (met twee draadjes) stroom op de tenderwielen en koppelstang zet, maar op rails is het een drama. Horten en stoten, haperen, enzovoort. De stroomopname via de drijfwielen is gewoon bar slecht óf de bogie maakt kortsluiting. Dat laatste weet ik niet zeker, dus voor ik aan de loc begin te sleutelen - weet iemand of die bogie überhaupt meedoet in de stroomopname?

En de tweede vraag - de tender heeft een klein schroefgaatje onderaan en achteraan, waar je een koppelingshaak (om bijvoorbeeld een normale Roco/Märklin-koppeling te gebruiken ipv de microscopische schroefkoppeling) aan kunt schroeven. Tenminste, zo ziet het eruit. Klopt het dat deze koppeling daar op past: https://www.phildie.nl/Phildie/plaatjes/1op87/870/870-10302.jpg

... en zoja, wat voor schroefje moet ik ervoor gebruiken?

En tot slot: weet iemand welke boogstraal deze loc nog haalt (zonder meteen te vijlen)?


Alvast hartelijk dank voor de antwoorden.