Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 19:26:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door C_Jabaaij
Vandaag om 18:38:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
  

Auteur Topic: Ploegbergplaats in HO.  (gelezen 11619 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Ploegbergplaats in HO.
« Gepost op: 10 September 2015, 15:24:13 »
De ploegenwerkplaats

De bouw van een werkplaats in h0...



« Laatst bewerkt op: 03 October 2015, 15:00:27 door Bert van Gelder »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2015, 17:18:31 »
het utrechtsarchief misschien? http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/166359
  8)
Bij de 'open' gevel is de onderkant metselwerk, alleen de punt is voorzien van rabatdelen
« Laatst bewerkt op: 10 September 2015, 17:24:32 door e_p »
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2015, 19:27:56 »
genwoordig word het periodieke onderhoud van de spoorbaan door NS uitbesteed aan aannemers die dit met groot mechanische materieel aanpakken. Binnen een korte tijd word dan veel werk verzet. Deze aanpak bespaard veel tijd (=geld) en personeel. Deze onderhoudsploegen zijn niet meer gebonden aan een bepaald vast traject, zij zijn overal inzetbaar. In de tijd dat men bij de NS niet op het personeel behoefde te bezuinigen was voor dit onderhoud van de spoorbaan  een groot aantal mensen nodig.
 Regelmatig terugkerende werkzaamheden, zoals het invetten van de lasplaten en het teren van de bouten, evenals het splitten (corrigeren in de hoogte ligging) of het schiften (het opheffen van de zijdelingse afwijkingen) moesten in team verband worden uitgevoerd. Een zekere groep wegwerkers had derhalve de zorg voor een bepaald aan hem toegewezen gedeelte van de baan. Deze groep noemde men een “ploeg”,die onder leiding staat van een “”ploegbaas”. Deze ploegen hadden de beschikking over zogenaamde “ploegbergplaatsen”. Ploegbergplaatsen waren er in twee uitvoeringen. Groot en Klein. Bij de stations en langs de vrije baan kon je de kleinere vinden, en op de emplacementen stonden in de regel de grotere gebouwen.
Vanzelfsprekend kon men de grote voorraad gereedschappen en materialen die voor het werk nodig waren niet zomaar langs de baan laten liggen. Voor het opbergen hiervan dienden nu de ploegbergplaats. De grote hadden behalve een werkplaats met de nodige gereedschappen en gereedschapsrekken ook een bemanningsverblijf met een houtenbank, een tafel en een potkachel. De laatste deed uitstekend dienst om de ploeg op koude en natte dagen weer enigszins onder de mensen te laten komen. De gebouwtjes waren over het algemeen rondom voorzien van een tegelpad wat aan de achterzijde doorliep en omrasterd was. In deze afgerasterde ruimte was opslag voor div. soorten oliën op rekken, ijzerwerk, tegels en stenen. Onder de overkapping stonden de materialen die niet aan regen en wind blootgesteld mochten worden. Ook vonden hier de lorries en fietsen een afdak. De beide muren zijn gedeeltelijk in open metselwerk uitgevoerd zodat de wind gelegenheid heeft door te waaien en zo het evt vocht wat mee naar binnen genomen wordt, weinig gelegenheid te geven zijn desastreuze werk te doen (roest).






Het bestaande model wat volgens mij eigenlijk te klein is (1;100)


Rijtuigen lijken zo wel erg groot


Zo valt het wel weer mee.



We gaan in de renovatie.. :P





catalogusnummer 166359
datering 28/10/1953 
beschrijving Gezicht op de ploegbergplaats (ploegbaaskeet) van N.S. (Weg en Werken, wegonderhoud) te Eindhoven.
vervaardiger Schaik, W.P.F.M. van (Nederlandse Spoorwegen) (fotograaf) 
opmerkingen Zie ook "Thuis langs de lijn", in Nieuw Spoor, september 1954, blz. 30-31.
soort Fotografische documenten
negatief NS 9899 Opnamenegatief; 


Om dat het gebouwtje mij na jaren niet meer beviel, begonnen met de restauratie!!


Het hele gebouwtje uit elkaar gehaald. Het viel direct op dat de Slatersplaat wel erg dun was en heel weinig stabiliteit vertoonde.


Nieuwe steunmuren van 1.5 millimeter dik styreen gemaakt


Komt er dan zo uit te zien.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2015, 14:59:13 door Bert van Gelder. Reden: Bert »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

g-j

  • Online Online
  • Berichten: 1699
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2015, 19:43:45 »
Hallo Sobat, ik bouwde ooit de kleine variant. Werd geïnspireerd door een artikel in een modelspoorblad.


Later hoorde ik dat de deur niet correct was, de loods was aan die zijde open.

Met vriendelijke groet, Gert-Jan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2015, 18:21:00 »
Neem niet weg dat het een leuk gebouwtje is
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #5 Gepost op: 12 September 2015, 18:25:43 »

Na het verdikken van de wanden versterkingsdriehoeken aangebracht en de voorgevel verbreed.


Zit nu wel stevig in elkaar


De "vierkanten" moeten nog bekleed worden met bakstenen!
Ook een nieuwe schoorsteen geplaatst.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #6 Gepost op: 12 September 2015, 19:28:14 »
Ik kan het net niet goed zien, maar zit de rechter dakplaat wel goed? Lijkt net of de pannen anders om moeten.
Is dat niet zo, heb ik ook niets geschreven  :-X
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #7 Gepost op: 12 September 2015, 20:40:15 »
Ik  heb het even gecontroleerd maar het is gezichtsbedrog. Pannen liggen goed dus heb ik niets gelezen.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2015, 22:29:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2015, 15:50:28 »

Zo en nu nog een mooi plekje vinden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2015, 20:48:26 »

Zo


en zo stelt het ook niets voor, dus....


even passen


en meten en je fantasie er op los laten :P


Aan het werk dan maar


Het begin is er..




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2015, 14:51:53 »

verdergegaan met de aankleding. Je ruikt de DE boven alles uit ;D


Als je dit ziet dan vraag je je af of dat ooit goed zal komen?


Zo krijg je een ideetje van het A4-tje


Waaide het hekkie weg ;D




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2015, 22:01:54 »
Ik weet het, wachten tot dat het droog is!!!!!!! :P










Zo en als het echt droog is, begrassen, stuikenplaatsen en op kleur brengen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2015, 20:50:33 »

Zo als alles een beetje opgedroogd is kan het er zo uitzien.





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #13 Gepost op: 22 September 2015, 08:40:10 »
Een erg interessant bouwwerkje, Hans.

Tot welk jaar kan ik hem inzetten?
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Ploegbergplaats in HO.
« Reactie #14 Gepost op: 22 September 2015, 14:41:46 »
Sobat: [even weer de zeurmodus aan]. Volgens mij heb je de lange muren verkeerd-om gemaakt. Als ik naar de originele foto kijk, moeten de ramen aan deze zijde naar achteren en de ramen aan de andere lange zijde naar voren. Zie foto [ zeurmodus uit].


Dit zijn wel de ’leuke gebouwtjes’, die je eigenlijk op elke (Nederlandse) baan kwijt kan. Leuk  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website