Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 12:43:38
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Tijdschakelaar  (gelezen 13664 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #30 Gepost op: 17 september 2015, 12:39:40 »
Goed, even denken, best lastig zo om het goed uit te leggen.

@Menno en Calimero, het was inderdaad een tekenfout. Ondanks dat ik heb zitten tekenen in het schema heb ik de foute diodes niet gefixed maar wel opgemerkt in mijn post. Leuke verwarring weer  ;D

Toch denk ik dat je tekening nog niet klopt. Ik denk dat je in je tekening de twee spoelen van relais A verwisseld hebt.

Je schrijft namelijk
   3 de laatste wagen schakelt reed   4 5
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 aan
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 uit
Waarbij reed 4 natuurlijk reed 5 moet zijn, anders is 4 dubbel gebruikt en 5 nooit :D

Maar goed, hieruit ga ik kijken, reed 5 zit aan de spoel met het dichte blokje (pin 2). Je zegt dat daarmee uitgang 3 en 4 uit zet dus het relais schakelt zoals verwacht naar de contacten dichte blokjes (pin 6 en pin 11) want hiermee onderbreek je naar 4, gaat de rode led aan en overbrugt relais B de diodes ook niet. Prima, dus inderdaad, spoel met de dichte blokjes (pin 2 en 15) schakelt de contacten met dichte blokjes (pin 6 en 11) en de spoel met open blokjes (pin 1 en 16) schakelt de contacten met open blokjes (pin 8 en 9). Heel logisch dus.

Maar nu probeer ik dat te volgen voor relais A. Reed 5 zit hier aan de spoel met het dichte blokje. Het relais zou dus schakelen naar de contacten met dichte blokjes en zou dus het relais juist naar rood / diodes niet overbruggen schakelenn. Maar jij schrijft juist dat dit relais juist uitgang 3 aan zet (dus diodes overbrugt) en dat zou ook de logische werking zijn. Alleen dan staat het wel verkeerd in de tekening ;)

Maar goed, werking is duidelijk. Mijn schema uit mijn vorige post is dus te gebruiken. Je zet het (monostabiele) relais van de 555 timer in serie met de contacten voor 3 en 4 van relais B. Relais B is namelijk het echte relais wat doet besluiten of een trein moet stoppen of mag doorrijden. Maar je kan relais B niet zelf gaan aansturen omdat het ook als geheugen dient of het volgende blok bezet is of niet. Ga je dus met een timer dit relais schakelen weet je dat niet meer. Met een tweede relais in serie met relais B die ook kan doen besluiten te stoppen in het blok (diodes niet overbruggen en noodstop sectie spanningsloos) blijft het de geheugen functie bestaan. Vandaar dat ik de lijnen vanaf relais B naar 3 en 4 heb onderbroken en de ontstane aansluitingen heb ik respectievelijk Asym_track en Noodstop genoemd. Die lopen in het 555 schema naar de twee polen van her relais.

En als ik het goed begrijp zijn alleen digitale loc's voorzien van een magneet voor reed 2, 4 en 6? Analoge loc's schakelen dus nooit reed 4? Reed 4 leek me namelijk het mooiste om te gebruiken omdat je dan de tijd start als de loc begint met afremmen. Maar als dat niet kan dan kun je ook reed 3 pakken. Je moet er alleen rekening mee houden dat de tijd dan al begint te lopen als de loc het blok in is gereden. Als het dus nog even duurt voor reed 4 wordt bereikt gaat dit van de stoptijd af. Het levert geen problemen op. Als reed 4 eerder door de loc geschakeld wordt dan reed 3 (afstand tussen reed 3 en reed 4 is kleiner dan de trein) door de laatste wagon kan dat wel een probleem zijn. Dan begint een digitale loc pas met remmen als de laatste wagon reed 3 passeert ipv als de loc reed 4 passeert en zal dan waarschijnlijk in de noodstopsectie tot stilstand komen.

Een alternatief is om zowel reed 3 als reed 4 te pakken (diodes gebruiken zodat de blokschakeling nog wel onderscheid ziet tussen reed 3 en reed 4). Als de digitale loc eerder bij reed 4 is dan de laatste wagen bij reed 3 zal de loc de timer al starten en de trein doen afremmen/stoppen. Een analoge trein (of een digitale die eerder reed 3 schakelt dan reed 4) zal de timer starten als reed 3 door de laatste wagon gepasseerd word. Een analoge trein zal tot stilstand komen als de noodstopsectie bereikt wordt. Een digitale trein zal de remming beginnen als alsnog reed 4 gepasseerd wordt (maar de timer loopt al).


Timo
« Laatst bewerkt op: 17 september 2015, 12:41:53 door Timo. Reden: Cool, eens strike door het cijfer 4 zie je niet... Verduidelijkt »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #31 Gepost op: 18 september 2015, 10:44:02 »
Beste RE 465, kijk eens bij deze firma op de site: http://neusens.de, voor niet al te veel heb je waarschijnlijk de schakeling die je zoekt.
Groet Ad.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #32 Gepost op: 18 september 2015, 11:01:06 »
Antwoord van Timo goed doorgelezen hebbende kom ik dus tot de volgende schakeling:

Werking:
Navolgend blok vrij en schakelaar S9 gesloten:
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie uit
      Beide sporen nog steeds spanning via relais 2B (er wordt niet geremd).
   3 de laatste wagen schakelt reed 5
      Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie weer aan
      Relais 2B schakelt rijspanning naar stopsectie weer uit. De remsectie wordt niet spanningsloos door relais 2A
   4 de laatste wagen schakelt reed 7.
      Relais 2B schakelt rijspanning naar alle spoordelen (de stopsectie komt weer onder spanning).

Navolgend blok vrij en schakelaar S9 geopend:
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3
   2. De lok schakelt reed 4
       Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie uit en actieveert stopschakeling.
       Er zal via relais 2B geen stroom meer komen naar zowel de remsectie als de stopsectie. Hierdoor zal de remsectie stroom krijgen via de  remschakeling
       en de stopsectie stroomloos worden.
   3. Na verstrijken tijd zal de remsectie en de stopsectie via relais 2B stroom krijgen en de trein vertrekken.
   4. De laatste wagen schakelt reed 5
       Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie weer aan
       Relais 2B schakelt rijspanning naar stopsectie weer uit. De remsectie wordt niet spanningsloos door relais 2A
   5.  De laatste wagen schakelt reed 7.
       Relais 2B schakelt rijspanning naar alle spoordelen (de stopsectie komt weer onder spanning).

Navolgend blok bezet en schakelaar S9 gesloten:
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie uit
      Doordat relais 2B uit staat zal via de remschakeling spanning op de remsectie komen en de trein remmen.
   3. Het volgende blok komt vrij (reed 7).
      Relais B schakelt rijspanning naar remsectie en stopsectie, waardoor de trein vertrekt.
   4. De laatste wagen schakelt reed 5
       Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie weer aan
       Relais 2B schakelt rijspanning naar stopsectie weer uit. De remsectie wordt niet spanningsloos door relais 2A
   5. De laatste wagen schakelt reed 7.
       Relais 2B schakelt rijspanning naar alle spoordelen (de stopsectie komt weer onder spanning).

Navolgend blok bezet en schakelaar S9 geopend:
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3   
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie uit
      Doordat relais 2B uit staat zal via de remschakeling spanning op de remsectie komen en de trein remmen.
   3. Het volgende blok komt vrij (reed 7) en de tijd is verstreken:
      Relais B schakelt rijspanning naar remsectie en stopsectie, waardoor de trein vertrekt.
   4. De laatste wagen schakelt reed 5
       Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie weer aan
       Relais 2B schakelt rijspanning naar stopsectie weer uit. De remsectie wordt niet spanningsloos door relais 2A
   5 de laatste wagen schakelt reed 7
       Relais 2B schakelt rijspanning naar alle spoordelen (de stopsectie komt weer onder spanning).

Overigens het maakt niet uit of je met analoge of digitale treinen rijdt. De remschakeling zal bij analoge treinen ook de remsectie van spanning voorzien. Deze zal alleen iets lager zijn en niet een remgedrag tot stilstand opleveren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #33 Gepost op: 18 september 2015, 11:55:15 »
Danke Art

Die firma heeft een moduul wat waarschijnlijk te gebruiken is, maar voor onze club is hij te duur.

Of topic
Rekensom: 3 x 12.99€ + 16.00E€ verzandt = 54.97€
Dit bedrag is op de grens van wel of niet tol plichtig, indien wel is deze 8% plus de gebuur wat de transporteur verlangt voor het aan de tol voor te leggen (meestal CHF 30.00).
Dan kommen die modulen ongeveer op 90.00€.
Dat rendeert alleen wen ik naar Nederland met vakantie kom, en dat ziet er voorlopig niet naar uit.
On topic

Timo
Ik ben het schema aan het bestuderen en kijk wat we op club aan weerstanden en condensators hebben voor het schema de rest ga ik dan de komende week in Zürich bij Pusterla hallen.
En dan zal ik het op een test bord uitproberen.

En dan nog over relais A, ik heb een relais genomen, en plus aan plus en daarna 0 aan –, op de zelfde spoel dan hoor je hem weer schakelen, dus dan werkt het relais precies anders om.
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #34 Gepost op: 18 september 2015, 12:15:48 »
In het schema van Timo zit een NPN tor en dan "klapt" het relais als uitgang Q hoog wordt.
Het andere schema met de PNP tor bekrachtigt het relais juist als uitgang Q laag wordt.
Als je dus een relais hebt met "om" schakelaars kun je met beide wel uit de voeten natuurlijk.
Groet, Ronald.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #35 Gepost op: 18 september 2015, 18:48:18 »
@Gerard,

Ik denk dat je schema redelijk klopt. Alleen de diodes naar de reedcontacten wel omdraaien (schakelen naar GND DC). Ook heeft de helft van je relaisspoelen geen voeding  ;D En ik denk ook dat je inconsequent bent met je relaisspoelen. Als reed 3 het vorige blok vrij moet zetten dan moeten beide relais de railspanning doorschakelen. Het contact moet dus in beide gevallen naar rechts. Maar nu is reed 3 bij relais A (is dat bij jou ook nog A?) met de rechter spoel verbonden en bij relais B aan de linker... Dit terwijl ze dezelfde kant op zouden moeten...

Ik kan alleen niet meer lezen hoe je elk relais nu hebt genoemd, Beneluxspoor heeft het plaatje te erg onder handen genomen. Zou je hem nog een keer ergens anders kunnen plaatsen?

Ik neen aan dat je met S9 de schakelaar op de timer bedoelt (drukknop op mijn tekening)? Hiermee kan je inderdaad ook de 555 in reset houden waardoor de schakeling inderdaad niet in werking treed en er dus niet gewacht wordt (alleen als volgende blok bezet is).

Ik zie ook dat je het dubbele relais vervangen hebt door een enkele. Ik dacht eerst ook dat dit mogelijk zou zijn (ook al gaan de ledjes voor de blok bezet indicatie dan ook uit) maar dat is niet het geval. Namelijk in geval volgende blok vrij en S9 open (dus alleen stoppen op de timer) gaat het dan fout. De noodstop sectie wordt dan niet spanningsloos maar komt ook het asymmetrische signaal op. Relais B (B in de tekening van Wouter, post 21) blijft dan namelijk de rem sectie en de noodstop sectie met elkaar verbinden.

Ik had ook eigenlijk bewust een los schema gemaakt en hoe die aan de bestaande situatie is toe te voegen. Dit omdat in de huidige situatie al bestaat (printplaten?) en het dan duidelijk is wat toegevoegd moet worden.

@Wouter, Het duurde even tot het kwartje viel dat je niet in Nederland woont  ;D Ik dacht al, invoerkosten? Vanuit Duitsland? Maar goed, volgens mij moet het ook prima zelf te maken zijn en ben je in totaal eens €10,- kwijt ofzo. Enige andere onderdeel naast de weerstanden en condensatoren is een 555, een NPN zoals de BC547, een potmeter (maar als je niet vaak de tijd wilt aanpassen kan dit gewoon een print versie zijn) en een standaard dubbelpolig (of twee enkel) relais (met iig een NC contact (Normaly Connected)). Eventueel nog connectoren naar wens.

Toch snap ik je uitleg van het relais nog niet. Geen idee welk relais je gebruikt maar ze hebben vast geen polariteit (aangezien je je ook gedraaid hebt getekend en zegt dat ze zo ook op de print zitten). Dus ik snap je "dus dan werkt het relais precies andersom" niet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat (geef maar aan per punt of het klopt:
- Reed 5 schakelt het blok bezet
- Dit zou inhouden, relais B onderbreek de baanspanning naar 3 (overbrugging diode rem sectie) en 4 (noodstop sectie)
- Het relais schakelt dus naar pin 6 en pin 11
- Deze contanten zijn aangeduid met een gesloten vierkantje als aansluitpunt
- reed 5 zit aan pin 2 van het relais
- pin 2 van het relais hoort bij de spoel die is getekend met gesloten blokjes als aansluitingen
- Dus, als de spoel met gesloten blokjes bekrachtigd wordt (pin 2 - 15) schakelt het relais dus ook naar de contacten met gesloten blokjes (pin 6 -11)
- Dit lijkt me ook erg logisch, gesloten blokje schakelt naar gesloten blokje en open blokje naar open blokje. Dit komt overigens ook overeen met een relais in mijn KiCad library.

Zover geen probleem. Maar nu relais A
- Reed 5 schakelt het afremmen voor digitale loc's weer uit
- Hiervoor moet het relais dus de railspanning naar uitgang 3 weer aan zetten (diodes overbruggen), LED op groen
- Het relais schakelt dus naar pin 9
- Dit contact is aangeduid met een open bokje als aansluitpunt
- reed 5 zit aan pin 15 van het relais
- Pin 15 van het relais hoort bij een gesloten vierkantje als aansluitpunt
- En nu komt het dus, hieruit zou dus juist zijn als de spoel met gesloten blokjes bekrachtigd wordt (pin 2 - 15) schakelt het relais naar de contacten met open blokjes (pin 8 - 9)
- Dit is precies andersom dat ik kon afleiden uit relais B...

Snap je nu mijn probleem? Ik denk niet dat het fout zit op de club (aangezien het daar rijdt) maar denk dat het een foutje in het schema is. Het lijkt mij het meest logische als reed 5 aan pin 16 zou zitten en reed 4 aan pin 15. Dan klopt het gesloten naar gesloten en open naar open verhaal weer.

Is het te doen om een huidige print iets aan te passen hiervoor? Ik weet niet hoe de printen gemaakt zijn (foto?) maar je moet dus een onderbreking maken voor Asym_track. Voor Noodstop hoeft dit niet omdat je deze ook gewoon in serie kan zetten met de huidige print aansluiting 4 van jou naar de timer print en dan naar het spoor).

Je kan de timer gewoon op experimenteer print maken. Maar als je liever een "echte" printplaat hebt kan ik dat ook wel maken. Dit moet denk ik wel passen op een print van 5 bij 5 dus als je dat in China besteld kost dat je nog geen $15,- voor 10 printen.

@Ronald, het klopt dat je met de NPN een relais nodig hebt met een NC. Maar goed, de meeste simpele relais zijn van type OM en heb je NO en NC. En als ze nog gekocht moeten worden zie ik geen probleem.


Goed, weer een boek verder  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #36 Gepost op: 19 september 2015, 01:15:21 »
Timo

De eerste relais die we gekocht hebben waren van Panasonic
Zijn bij ons bijna niet meer te koop, en als ik ze tegenkom kosten ze CHF 13.00 per stuk.

Nu kopen we ze van Omron het model G6AK-274P-ST-US 12 VDC.

Een foto van het blok moduul komt nog.

De blok modulen zijn aan te passen, bestaan uit banenprintplaten.
Ik heb se al een paar maal met eagle proberen te tekenen maar ik heb het niet voor elkaar gekregen.

RE465(Wouter)
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #37 Gepost op: 19 september 2015, 11:12:17 »
Hoi Wouter,

Bedankt voor deze informatie. Het zou nog wel eens kunnen dat het ene relais andersom reageert dan de ander omdat jullie de polariteit op de spoelen hebben omgedraaid! En als ik snel kijk lijkt het relais dat niet officieel te ondersteunen maar het werkt schijnbaar wel. Osrom bied namelijk hetzelfde relais ook nog aan als single coil latching en die werkt standaard door ompolen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #38 Gepost op: 20 september 2015, 22:44:51 »
Hallo Timo.

Hier die Foto’s die ik nog belooft had.


Dit is de huidige uitvoering met signaal schakeling er op.


En dit is het oer moduul waarbij de rijstroom ook het signaal aanstuurt (moeten nog een keer uitgewisseld worden).


En tot slot het overzicht van het tweereel station.

Op deze modulen zitten nog Panasonic relais en de huidige uitvoering is ook nog niet de definitieve uitvoering. Moet nog een relais bij voor het Schweitzer signaal te imiteren.
Nu word het signaal groen als het blok vrij word, maar het mag pas groen worden als de trein ongeveer twee blokken voor het blok is.

RE465
« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 22:49:01 door RE465 »
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #39 Gepost op: 21 september 2015, 09:07:51 »
@Timo,

Hierbij een PDF-bestand van de tekening. Normaal zou je het schema tekenen in de stand stop, echter dit schema is getekend in de stand rem / volg blok bezet. Hierdoor is de stand van relais A (linker relais) andersom.
Bij het de schakeling van het middelste blok (waar ook de timer is toegepast), heb ik de drie melders van een kleur voorzien. Rood voor stop (S4), groen voor rijden (S7) en blauw voor rem (S4). Relais A hoort eigenlijk in de andere stand te liggen voor stop. De aansluitingen van de spoelen en het contact omdraaien geeft een duidelijker beeld.
Als ik je met reed S3 goed begrijp, dan maak je een denk fout, anders maak ik een denkfout.
Reed S7 schakelt inderdaad beide sectie is. Maar met reed S5 wordt de remsectie reeds eerder ingeschakeld, ondanks dat de stopsectie uitgeschakeld word. Er moet namelijk eerst nog een tijdje in het blok gereden worden om S4 te bereiken en te beginnen met remmen. Als je met S5 alles zou afschakelen, wordt er bij binnen komst meteen geremd.

Er is echt maar een contact van het timer relais nodig. Als je meteen zou willen beginnen met remmen is het voldoende om de railspanning van het contact van de A relais net als van het B relais van het timer contact te laten komen.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: voedingen zijn hier wat meer aanwezig, maar dat geeft een aardig drukke tekening en nu moeten de 4 LEDs er nog in.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #40 Gepost op: 21 september 2015, 09:14:59 »
Wouter,

Die baan ziet er indrukwekkend uit. Hoe starten jullie op? Alle relais zullen in een willekeurige stand terecht komen volgens mij.
Ik heb een vraag. Hier op het forum is ook een groep mensen bezig om module banen aan elkaar te knopen. Mag jou schakeling aan deze mensen voorgesteld worden, zodat zij deze eventueel gaan gebruiken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #41 Gepost op: 21 september 2015, 11:41:49 »
Gerard

Het zijn bi stabiele relais, dus na uitschakelen van de spanning blijft het relais in de gelijke stand. Alleen als we een trien van de baan nemen, is er een klein probleem (niet in de schaduwstations) dan moeten we op dat moment blok om blok vrij schakelen tot in een schaduwstation (doen we dan met een magneetje).

Die blokmodulen mogen van mij vrij gebruikt worden, indien gewenst kan men van mij de tekeningen in een ai bestand krijgen, ze zijn met Adobe illustrator CS4 gemaakt.

Wanneer er interesse voorhanden is, kan ik ook de modulen voor het schaduwstation tekenen.

Ook een keerlus moduul hebben wij, wordt bij ons niet gebruikt.
Deze keerlus wordt met reedkontakten geschakeld en is maar in een richting te berijden (dus werk zonder kortsluiting)

Informatie. Club baan:
De tweereel is 99 meter lang (zonder stations sporen)
De driereel is 66 meter lang (zonder stations sporen)
H0m is op het moment in bauw.

RE465

PS Deze blokmodulen zijn zeer goed te gebruiken met decoders die het asymmetrisch signaal weten te gebruiken om te stoppen.
Bij analoog of andere decoders krijg je wat wij op club noemen een “Abrishald“.;D ;D
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #42 Gepost op: 21 september 2015, 21:58:42 »
Heyy allemaal,

Ik moet er toch steeds weer even voor gaan zitten om een antwoord te schijven, het is zo makkelijk om dingen om te draaien anders  ::)

Goed, hoe de relais nu precies zitten is me om het even, als het werkt werkt het en is met dat deel niets mis.

@Gerard, de tekenstand van het schema is niet zo belangrijk omdat het bistabiele relais zijn.

Voor reed 3 heb ik denk ik een typefout gemaakt. Wat ik precies wilde zeggen weet ik even niet meer :p Maar wat betreft de relais, contact 1 en 16 zijn de set contacten en 2 en 15 de reset. Maar dit is wel als 1/2 + is en 15/16 -. Draai je dit om wisselt waarschijnlijk ook de set/reset werking. Ipv het contact aan te trekken duwen de spoelen het contact weg. In de tekening van jou hangt 1/2 aan de - dus zou je hem zo schakelen.

Je kan het overigens echt niet af met 1 pool in de timer, je hebt er twee nodig. Als je in je tekening nu S8 opent (timer loopt) en het volgende blok vrij is dan staat er asymmetrisch signaal op de stopsectie en dat is niet de bedoeling. Als volgende blok vrij is staat relais B namelijk set (naar contact 8 en 9). Het asymmetrische signaal kan dus via contact 9 naar contact 13 naar contact 4 naar contact 6, zo naar de stopsectie. Dat wil je niet dus je moet het signaal naar zowel de stopsectie als de remsectie onderbreken met de timer, exact zoals relais B doet.

@Wouter. Ik zie overigens nog een derde relais zitten. Schakelt deze het sein? Spoelen dan waarschijnlijk parallel aan de spoelen van relais B? Als je zou willen zou ik een printontwerpje kunnen maken voor zo'n blok print. Denk alleen niet dat het past binnen 5cm bij 5cm (goedkoopste maat om te laten maken) dus kom je op 5cm bij 10cm. Kost dan $21,33 voor 10 printplaten bij iTead. Of, als ik er twee op een bord maak, zou je bij Dirty PCBs er 20 kunnen laten maken voor $25,-.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #43 Gepost op: 22 september 2015, 10:28:08 »
Hier dan het schema met je timer. Denk dat als je naar een 5 x 10 cm print gaat je alles timer en sein relais erop kwijt kunt.

IK heb nu ook het timer relais met twee contacten gebruikt. Als eerste natuurlijk om de fout die Timo gevonden heeft op te heffen, maar ook om de LEDs aan te kunnen sturen. De LEDs van het B relais zouden anders doven bij active timer.
Goed de schakeling.
Als eerste even links boven. Hier is twee keer P1 getekend. Een van de twee echt plaatsen. De instelbare als je eenmalig de tijd instelt. Wil je een iets dynamischer bedrijf, dan een potmeter plaatsen, zodat de tijd instelbaar wordt.
Ik heb de relais zo geplaatst dat er geen ompolingstrucken plaats vinden. Rechter spoel is contacten naar rechts, linker spoel is contacten naar links.
Werking:
S1: het binnenkomst contact.
S2: het remcontact
Trein komt binnen rijden en de laatste wagen zal via S1 de timer starten, of een locomotief zal via S2 de timer starten.
Door het actieveren van S2 zal K1 omklappen, waardoor als het volgende blok bezet is via de diodes van de remschakeling de remsectie van rijstroom wordt voorzien. Hierdoor zal de trein gaan remmen en uiteindelijk tot stilstand komen. Mocht een trein te ver doorrijden, dan zal deze in de stopsectie opgevangen worden en tot stilstand komen. Na het door een andere trein actieven van S1.2 zal een trein vertrekken, doordat overal de normale DCC spanning wordt aangeboden.
De werking voor het eval een trein door had mogen rijden:
Door de timer (NE555) zal de DCC spanning naar zowel de remsectie als de stop sectie onderbreken worden. Tevens zal de DCC spanning via K1 niet meer op de remsectie komen. Hierdoor gaat de locomotief remmen, en zal tot stilstand komen in de stopsectie.
Volgens mij is dit de schakeling, zoals die gevraagd is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #44 Gepost op: 22 september 2015, 11:34:30 »
Zo lijkt hij te kloppen inderdaad. Alleen moet ik wel zeggen, de tekening van Wouter is duidelijker  ::)

Nog klein foutje, de ledjes aan K1 even omwisselen. Rood lijkt me logischer voor remmen.

En dan toch weer het relais verhaal... Jij hebt netjes pin 1 en 2 aan de + en 15 en 16 aan de -, relais werkt dus zoals hij bedacht is. Maaarrrrrr, de spoel tussen 1 en 16 is de SET en die tussen 2 en 15 de RESET. Zie plaatje uit KiCad (links) en de datasheet (rechts).

Relais werkt dus precies andersom. Linker spoel is naar rechts, rechter spoel is naar links  ;D Om het makkelijk te houden  ;D

Je zou het denk ik wel op 5x10cm kwijt kunnen ja. Maar ik zou alleen een print maken als je er een paar nodig hebt. En dan zou ik proberen om er een universele print van te maken. Eentje die is in te zetten als normale blokschakeling of eentje voor een wachtblok. Dit door wel of niet de timer te plaatsen. En ik denk dat met wat puzzelen dat best op 5x10cm zou kunnen. En dan zou je 20 printen kunnen laten maken voor $25,-.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox