Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Tijdschakelaar  (gelezen 13683 keer)

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2015, 02:14:08 »
Timo

http://www.atx-netzteil.de/schaltungen-elektronikseite/relais_einschverz_ne555_verz_einstellb_schaltpl.GIF

Kan ik dit schema gebruiken of is er een beter schema.
Hier bij moet ik dan wel een bi stabiel relais gebruiken voor het in en uit schakelen, maar kan dan aan de andere kant wel een normale 12v relais gebruiken.

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2015, 21:02:28 »


Ik heb noch snel even een standaard strekken blok getekend.
In het blauwe kader is wat op het print plaatje aanwezend is.
De LED met weerstand zijn niet nootzakelijk maar voor controle bij storing praktisch.

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2015, 12:33:00 »
Dat schema is qwel ongeveer bruikbaar maar ik zou even naar die van Conrad kijken. Deze heeft tenminste wel een C aan pin 5 (stabieler) en gebruikt geen "gekke" PNP.

Ik zit nog even te kijken naar het schema en ik kom er nog niet helemaal uit... Ik had in grote lijnen in mijn  hoofd ook zoiets staan maar wijkt toch beetje af.

Beginnende bij de diodes (verder natuurlijk iet van belang bij de echte werking van de blokbeveiliging) zitten niet goed lijkt me. De bovenste 3 diodes zijn zinloos omdat ze niet allemaal in dezelfde richting staan. Ik neem aan dat je bedoelt dat de bovenste 3 diodes in dezelfde richting staan en wel zo dat ze antiparallel aan de onderste zijn.

Lijkt erop je het relais verkeerd om zit (of ik lees hem verkeerd). Het lijkt mij dat als je de spoel van 1 en 16 (open blokje) het relais contact maakt met 8 en 9 (ook open blokje). En 2 en 15 (gesloten blokje) juist 6 en 11 verbind. Maar als ik dat volg dan zet reed 2 juist het assymetrische signaal uit met als gevolg dat de loc altijd wil optrekken...

Maar zelfs als ik dat omdraai volg ik het nog steeds niet... Zitten er echt 3 reeds per blok? Maw, volgt er na reed 3 weer een reed 1 voor het volgende blok? Of is reed 3 dezelfde als reed 1 alleen dan voor volgende blok?

Even mij gedachte, beginnende bij dat beide relais op groen staan (wat neem ik aan betekend, volgende blok vrij).
1) Loc rijdt blok binnen, beide relais overbruggen diodes => niet remmen
2) Loc passeert reed 1, doet niets
3) Loc raakt reed 2, relais 1 naar rood, relais 2 overbrugt nog steeds de diodes => niet remmen
4) Laatste wagon raakt reed 1, blok ervoor vrij?
5) Loc komt aan bij noodstop, relais 2 op groen dus power.
6) Loc rijdt over reed 3, niets
7) laatste wagon rijdt over reed 3, beide relais weer naar groen

Andere startpositie, rechter relais rood, linker groen, klopt dat? Dan:
1) Loc rijdt blok binnen, relais 1 overbrugt diodes => niet remmen
2) Loc passeert reed 1, doe niets
3) Loc raakt reed 2, relais 1 naar rood, geen overbrugging diodes => remmen (bij digitaal)
4) Laatste wagon raakt reed 1, blok ervoor vrij?
5) Loc komt aan bij noodstop, relais 2 op rood => Digitaal en analoog nu gestopt)
6) Wachten op puls op reed 3 maar die lijkt me nooit te komen...


Maar goed, even afgezien van dat. Reed 2 lijkt me dus er altijd voor te zorgen dat relais 1 schakelt. Zolang relais 2 nog op groen staat doet het niets. Relais 2 is dus het enige wat er voor zorgt dat de trein door rijdt. Als je dus zowel de overbrugging van reed 2 van de diodes en de noodstopsectie in serie zet met nog een relais ben je er. Dit relais laat je dan bekrachtigen door de 555 timer die je weer laat beginnen door reed 2.


Aangepast blok, aangegeven waar te onderbreken


Schema van de timer zelf + relais met aanduidingen.

Met reed contact wordt de timer gestart dus dat lijkt me reed2. Knopje zit erop als je het wachten wilt kunnen onderbreken. D1 is om de flyback voltage van relais 1 (die je nu al schakelt) op te vangen.

Als je dus nu over reed 2 rijdt gaat relais 1 naar rood (overbrugt de diode niet meer). De timer start en het timerrelais trekt aan. Hierdoor wordt zowel Noodstop als Asym_track onderbroken => trein remt af en komt tot stilstand.

Is nu de tijd op dan valt het timerrelais weer af en overbrugt Noodstop en Asym_track. Het is dus nu aan relais 2 of de boel weer gaat rijden of niet. Staat deze op groen gaat de trein weer rijden, staat deze nog op rood blijft de boel nog staan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2015, 19:23:28 »
Wat is er zo gek aan die PNP tor uit de link in post #15 ?
Als dat nou een BC640 geweest was ..... Die heeft de japanse pin-out. (E-C-B)
Groet, Ronald.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #19 Gepost op: 14 september 2015, 19:42:22 »
In dit geval het voornaamste dat de schakeling geïnverteerd is (relais merendeel van de tijd bekrachtigd) en het was lastiger is omdat de output van de 555 best een aardig stuk onder Vcc kan zitten. Dit is in het schema opgevangen door de extra pullup. Vandaar dat ik het ook tussen quotes had staan  ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #20 Gepost op: 14 september 2015, 19:49:38 »
Ah , ik snap je punt ! Vooral m.b.t. de output die VCC niet (genoeg) haalt. Hadden ze beter pin 7 kunnen pakken ?
Da's een open C uitgang.
Groet, Ronald.

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #21 Gepost op: 15 september 2015, 00:02:38 »
Timo

Daar u vraag tekens bij mijn schema zette, ben ik van middag nog op de club wezen kijken in de papieren tekeningen. En ja de tekening heeft twee fouten, de dioden kring die u gezien heeft en de twee LED die ter controle van de rijspanning zitten verkeert om.
Het relais is gelijk als op de tekening tegen elkaar op het printje gezet daar door ga ik bij relais B met de 0 op de +, misschien is dat waarom u er vraagtekens bij zet. En verder ben ik van mening dat ik te weinig uitleg heb gegeven.

Verder ben ik het schema aan het bestuderen maar ik kom er nog niet uit.
Ik heb halt niet veel elektronica gehad op school.

Ik heb nu nog een tekening met drie blokken gemaakt. Hier onder, uitgaande van het middelste blok, de beschrijving wie het werkt.



Navolgend blok vrij
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 uit
      Uitgang 3 en 4 nog altijd rijspanning van relais B
   3 de laatste wagen schakelt reed 5
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 aan
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 uit
   4 de laatste wagen schakelt reed 7.
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 aan

Navolgend blok bezet
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3   
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 uit
      Uitgang 3 geeft dan a asymmetrisch spanning (remmen)
   3. Het volgende blok wort vrij (reed 7).
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 aan
      Asymmetrisch spanning is weg dus de trien rijd weg.
   4 de laatste wagen schakelt reed 5
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 aan
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 uit
   5 de laatste wagen schakelt reed 7
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 aan

Ik was zelf de mening    om tussen de aansluiting 6 en het reedcontact het relais te plaatsen.
Mochten we een keer besluiten om analoog te rijden op een openlijke rij-dag kan die voor geslagen reed niet gebruikt worden (analoge Loks hebben geen magneet), dus dat word een reed eerder, is geen probleem.

Timo alvast bedankt voor het mee denken.

RE465 (Wouter)
« Laatst bewerkt op: 17 september 2015, 14:26:52 door RE465 »
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #22 Gepost op: 15 september 2015, 23:18:52 »
Hoi Wouter,

Bedankt voor het uitgebreidere schema + verhaal. Voor vandaag wordt het een beetje veel maar ik kom er morgen op terug. Maar ik denk nog steeds dat het makkelijk aan te passen is met een (monostabiel) relais en het schema met 555 timer :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #23 Gepost op: 16 september 2015, 14:50:05 »
Wel niet Timo, maar wel een antwoord:

Gebruik het schema dat Timo wat eerder heeft laten zien rond de 555. Een verbreekcontact staat in dit schema, namelijk S3.
De wijziging is voor de bloksturing verder niets. Ik zou de stoptimer starten met S1 (melder halverwege het blok). Deze zal S3 aanterkken, waardoor meteen de remming wordt ingezet. Als de timertijd verstreken is, zal S3 weer sluiten en de trein vertrekken. Mocht het blok ervoor nog niet vrij zijn, dan zal de normale werking het vertrek van de trein tegenhouden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS S2 is de melder net buiten het blok.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #24 Gepost op: 16 september 2015, 19:26:52 »
Kan iemand mij vertellen waarom die brugcel (de 4 diodes) zo apart aangesloten wordt? Ik snap een hoop, maar dat niet...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #25 Gepost op: 16 september 2015, 19:52:36 »
Ja, hoor.
Het is geen brugcel, maar een remschakeling voor digitale treinen. Bepaalde decoders reageren op een spannings verlaging door een in de decoder geprogrammeerd traject te volgen als de plus puls lager is als de min puls. Daar is deze diode configuratie voor. De trein gaat bij ingeschakelde remschakeling remmen .

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #26 Gepost op: 16 september 2015, 21:42:25 »
@Gerard,

Het zal misschien aan het tijdstip liggen of de hoeveelheid latex die ik vandaag opgesnoven heb, maar de werking van die diode schakeling is me niet duidelijk.

Spanningsverlies van 0,7 Volt ?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #27 Gepost op: 16 september 2015, 21:53:06 »
Ja, hoor.
Het is geen brugcel, maar een remschakeling voor digitale treinen.
Sorry, dat was 'jargon' voor mij, daar ik automatisch uitga van een gelijkrichtbrug. Dat 'ie in dit geval niets gelijkricht, wil niet zeggen dat het fysiek ook 4 losse diodes zijn...
Bepaalde decoders reageren op een spannings verlaging door een in de decoder geprogrammeerd traject te volgen als de plus puls lager is als de min puls. Daar is deze diode configuratie voor. De trein gaat bij ingeschakelde remschakeling remmen .
En ik zie nu ook waarom het eerst zo verwarrend was... Ik zag het schema in het bericht van Timo (bericht nummer 17) en zag daar de diodebrug in beide richtingen 'dezelfde kant op' getekend staan, waardoor het nut me totaal ontging (1 losse diode had het daar ook gedaan)

Vervolgens zag ik een ander schema verder onderaan, zag die diodebrug voorbijflitsen en vloog er net te snel doorheen, zonder te zien dat 'ie daar wél goed getekend was, want het principe is me wel bekend ;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #28 Gepost op: 16 september 2015, 21:55:23 »
Het gaat erom dat het niveau van het digitale signaal  varieert. Hierop zal de decoder een remtraject inzetten tot stilstand. Met de diodes wordt als het ware een commando om de snelheid naar 0 te regelen gegeven. Uiteindelijk komt de trein tot stilstand, ook al staat er nog steeds spanning op de rails. Werkt overigens niet bij alle decoders, want ze moeten erop voorbereid zijn.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders vraag rustig verder

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Tijdschakelaar
« Reactie #29 Gepost op: 16 september 2015, 22:20:08 »
Het verwarrende is denk ik ontstaan doordat de diodes in de eerste schema's verkeerd getekend was ?
Daar kon de stroom door slechts 1 diode omdat de andere 3 zinloos geschakeld waren.
Ik heb daar ook heel raar tegen aan gekeken maar had als beginner zo iets van "het zal wel".
Nu zie ik dat er de ene kant op 0,7V valt en de andere kant op 3x zo veel en klopt het ook weer met de uitleg.
Groet, Ronald.