BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: RE465 op 07 september 2015, 11:36:12

Titel: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 07 september 2015, 11:36:12
Ik zoek een tijdschakelaar om zelf te bouwen.
Deze Schakelaar moet aan het volgende voldoen:
  1. Door een puls moet de tijd gaan lopen.
  2. Als 0.15 tot 1.30 min is verlopen moet er een puls afgegeven worden.
  3. Hierna moet hij weer in de uitgang positie terug keren.( kan ook met een puls uit het volgend blok)
  4. Moet tussen 10 v en 16 v werken.

Deze schakeling wil ik gebruiken op de stations sporen van club baan, bij automatie bedrijf.
Nu is het zo dat als we automatisch rijden de trienen niet aan halten als het volgende blok vrij is.
Dit is niet realistisch. Maar met een kleine aanpassing kan ik dit met een tijd gestuurde puls verhelpen.
De baan is analogisch gestuurd maar kan of met analoge Loks of digitale Loks gebruikt worden.

RE465
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: zuylen op 07 september 2015, 13:31:43
Dat zou kunnen met een timertje NE555. Heb het schema effe niet bij de hand.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 september 2015, 14:08:08
Nu is het zo dat als we automatisch rijden de trienen niet aan halten als het volgende blok vrij is.
De eenvoudigste oplossing die ik zie is om het handmatig te doen. Het probleem is dat de trein doorrijdt omdat het volgende blok vrij is. Je kan dan met een schakelaar het blok kunstmatig bezet melden. Dan stopt de trein wel. Na een tijdje schakel je de bezetmelding weer uit en rijdt de trein weg.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 07 september 2015, 14:34:57
Klaas

Dit zou kunnen, maar het automatisch rijden is vooral bedoeld voor de dagen waarop we de baan voor het publiek open stellen.
We zijn dan meestal zelf met drie man/vrouw ??? aanwezend en we willen dan toch ook met de mensen in gesprek komen.

RE465
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 september 2015, 14:49:24
Dan zou je het anders kunnen doen. Je houdt dat blok bezet, maar als de trein in het station aankomt start de timer. Als de timer afgelopen is wordt het blok weer vrijgegeven, en de trein vertrekt.  Trein geeft het blok weer bezet, en die bezetmelding hou je vast tot de volgende trein arriveert.

Hoeveel ervaring heb je met het bouwen van elektronische schakelingen? Ik lkan wel een schema bedenken, maar dan heb ik wat meer informatie nodig. Hoe werkt de bezetmelding van de blokken, en hoe meld je dat de trein in het station staat?
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Leen op 07 september 2015, 15:02:11
Voor 10 euro weet je alles bij conrad  191280 bestelnr
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Teun60 op 07 september 2015, 17:09:19
Zoiets?
http://marnan.eu/fleischmann-6953-onderbrekingsschakelaar-1ste-keus (http://marnan.eu/fleischmann-6953-onderbrekingsschakelaar-1ste-keus)
(instelbaar van 3 tot 60 seconden, er zijn nog meer exemplaren op internet te vinden)

Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Ajean op 07 september 2015, 19:05:56
Geen zelfbouw, maar wel een timer met veel mogelijkheden.
http://www.easydiag.cz/fotky29604/fotov/_ps_202Timer-Relay-Module--FRM01--User-Manual.pdf (http://www.easydiag.cz/fotky29604/fotov/_ps_202Timer-Relay-Module--FRM01--User-Manual.pdf)

Ik heb er goede ervaringen mee.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 07 september 2015, 19:18:32
Een NE555 lijkt me inderdaad prima geschikt. De module van Conrad is niets anders (schema staat zelfs in de handleiding).

Het is alleen nog belangrijk vast te stellen:
1) Wat voor puls komt er? Is deze er al? Is deze hoog of juist laag enz
2) Wat moet er na de puls gebeuren? Neem aan dat een relais afschakelen/inschakelen voldoende is?
3) Na afloop een puls, waar is deze voor?
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Te 2/2 op 08 september 2015, 01:53:44
Doet me een beetje denken aan dit schema

bron:
http://electronicsclub.info/555timer.htm
onder het kopje
"Connecting the 555 to relay coils and other inductive loads"

(http://electronicsclub.info/images/555diodes.gif)

En ook weer niet. Is die 2e puls aan het eind alleen bedoeld om de timer te resetten?
Of wil je echt een puls voor iest anders?

555 ic's gebruikt als timer vind je hier uitgelegd:
http://electronicsclub.info/555monostable.htm

Ik kwam het draadje een keer tegen toen ik uitzocht hoe Edge-triggering werkt.

Stel je neemt voor de eerste puls een lichtsluis: zodra de trein de straal passeert, stijgt de weerstand, daalt het voltage, en dat triggert de timer ic.
 
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 08 september 2015, 14:13:48
Ik zie nu aan de vragen dat ik meer uitleg moet geven.

Timo

  De stuurstroom is tussen de 10v en 16v DC.
  De puls komt van een reed contact, die aan de 0 kant van de trafo is aangesloten en aan de andere kant aan het blokmodulen.
  Dus ook tijdschakelaar op deze manier zijn puls
  Na afloop van de tijd moet er een puls afgegeven worden, die een relais aanstuurt, waar mee dan de trein weer gaat rijden.
  Daarna moet tijdschakelaar zelfstandig of met een puls uit het navolgende blok in de uitgang positie terug gaan.
  Het relais wordt terug gezet als het navolgende blok op bezet gaat.

Klaas

  Dit is precies mijn bedoeling.
  Mijn ervaring van elektroniche is:
     Ik kan schakelingen tesamen bauwen naar voorlagen, ook zelf bauw van elektromechanische schakelingen die ik kan na vervolgen (blokmodel is een eigen ontwikkeling).
     Maar ik heb maar een beperkte kennis van IC, transistors enz.

Wanneer het nog niet duidelijk is graag vragen.

RE465

PS. De club heeft over de sturing de mening: Als de mensen die de sturing gemaakt hebben er niet (meer) zijn, dat iedereen met technisch inzicht de storingen door logies denken kan op sporen. (Dit inzicht proberen we de junior leden te leren door middel van een waterstraal) ;D
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 08 september 2015, 19:13:55
Die module van Conrad lijkt te voldoen aan je eisen afgezien dat er geen puls is als de tijd verstreken is. Is dit erg?

Dan heb je
1) Reedcontact vervangt de start knop
2) Na starten trekt relais aan
3) Schakelt het stationsgebied spanningloos
4) Na verlopen van de tijd valt relais af
5) spanning komt terug
6) klaar om weer te triggeren (loc moet dus niet op reedcontact tot stilstand komen)

Is dat wat je wil? De schakeling van Conrad is ook uiterst simpel na te bouwen op baantjesprint. Onderdelen kosten nog niet de heft van wat Conrad wil hebben.


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Te 2/2 op 08 september 2015, 23:24:25
Of je zet tussen reedcontact en 555 een CD4011 NAND-gate, als je wel zelf iets wil bouwen.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 11 september 2015, 12:46:54
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Unbenannt_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Unbenannt_2.png)
Ik probeer het nogmaals te ver duidelijken.

1. Wij gebruiken bi stabiel relais in de blokmodulen.
2. In het plaatje zijn 1, 2 en 3 reedcontacten.
2.1 reed 1 en 3 worden door de laatste wagen van de trien geschakeld en zijn voor het blok bezet te schakelen en het voor afgaande blok vrij te schakelen.
2.2 reed 2 word door de lok geschakeld, om bij digital rijden de stroom asymmetrisch te schakelen (Bij analoog geen functie) en daar door de trein te laten stoppen.
3 de letters A, B en C zijn blokken.
4. De trien rijdt op dit spoor altijd van A naar B naar C enz.
5 de onderbrokene rechter rils is voor analoog te stoppen en bij digital bedrijf als noot stop voor decoders die het asymmetrisch signaal niet verstaan.

Blok B beschouw ik nu als een doorgangspoor in het station (wissels niet getekend).
Als nu de trein uit blok A binnen rijd word door reed 1 het blok A vrij geschakeld en blok B bezet geschakeld. Dit gebuurt van B naar C gelijk.
Nu heb ik een bi stabiel relais ingebouwd dat als de trien blok C verlaat hij toch bezet blijft.
Nu moet reed 1 de tijd schakelaar in werking stellen, die na afloop van de tijd dit relais omschakelt en door reed 3 weer terug.
Is blok C noch bezet blijft de trein staan tot dat het blok vrij is.

RE465
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 11 september 2015, 21:06:09
Nu heb ik een bi stabiel relais ingebouwd dat als de trien blok C verlaat hij toch bezet blijft.
Lees ik even als dat je een (bistabiel) relais erbij hebt gezet voor blok B die niet vanzelf op vrij gaat maar weer een puls nodig heeft.

Als je ipv een bistabiel relais een simpel monostabiel relais erbij pakt voor blok B en dan de 555 schakeling ben je er. Dit relais zet je (naar wat je waarschijnlijk nu ook met het extra relais gedaan hebt) in "serie" met het huidige blokrelais (aka, deze kan ook het blok asymmetrisch schakelen/afschakelen). Timer laat je nu bekrachtigen door reed 2, die zet dus blok op stop tot de timer afgelopen is. Is de tijd afgelopen valt het relais af en is het normale blokrelais weer verbonden. Is het volgende blok vrij zal er opgetrokken worden, is deze nog bezet blijft hij nog staan tot het blok wel vrij komt.


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 12 september 2015, 02:14:08
Timo

http://www.atx-netzteil.de/schaltungen-elektronikseite/relais_einschverz_ne555_verz_einstellb_schaltpl.GIF

Kan ik dit schema gebruiken of is er een beter schema.
Hier bij moet ik dan wel een bi stabiel relais gebruiken voor het in en uit schakelen, maar kan dan aan de andere kant wel een normale 12v relais gebruiken.

RE465
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 12 september 2015, 21:02:28
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokmoduul.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokmoduul.png)

Ik heb noch snel even een standaard strekken blok getekend.
In het blauwe kader is wat op het print plaatje aanwezend is.
De LED met weerstand zijn niet nootzakelijk maar voor controle bij storing praktisch.

RE465
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 14 september 2015, 12:33:00
Dat schema is qwel ongeveer bruikbaar maar ik zou even naar die van Conrad kijken. Deze heeft tenminste wel een C aan pin 5 (stabieler) en gebruikt geen "gekke" PNP.

Ik zit nog even te kijken naar het schema en ik kom er nog niet helemaal uit... Ik had in grote lijnen in mijn  hoofd ook zoiets staan maar wijkt toch beetje af.

Beginnende bij de diodes (verder natuurlijk iet van belang bij de echte werking van de blokbeveiliging) zitten niet goed lijkt me. De bovenste 3 diodes zijn zinloos omdat ze niet allemaal in dezelfde richting staan. Ik neem aan dat je bedoelt dat de bovenste 3 diodes in dezelfde richting staan en wel zo dat ze antiparallel aan de onderste zijn.

Lijkt erop je het relais verkeerd om zit (of ik lees hem verkeerd). Het lijkt mij dat als je de spoel van 1 en 16 (open blokje) het relais contact maakt met 8 en 9 (ook open blokje). En 2 en 15 (gesloten blokje) juist 6 en 11 verbind. Maar als ik dat volg dan zet reed 2 juist het assymetrische signaal uit met als gevolg dat de loc altijd wil optrekken...

Maar zelfs als ik dat omdraai volg ik het nog steeds niet... Zitten er echt 3 reeds per blok? Maw, volgt er na reed 3 weer een reed 1 voor het volgende blok? Of is reed 3 dezelfde als reed 1 alleen dan voor volgende blok?

Even mij gedachte, beginnende bij dat beide relais op groen staan (wat neem ik aan betekend, volgende blok vrij).
1) Loc rijdt blok binnen, beide relais overbruggen diodes => niet remmen
2) Loc passeert reed 1, doet niets
3) Loc raakt reed 2, relais 1 naar rood, relais 2 overbrugt nog steeds de diodes => niet remmen
4) Laatste wagon raakt reed 1, blok ervoor vrij?
5) Loc komt aan bij noodstop, relais 2 op groen dus power.
6) Loc rijdt over reed 3, niets
7) laatste wagon rijdt over reed 3, beide relais weer naar groen

Andere startpositie, rechter relais rood, linker groen, klopt dat? Dan:
1) Loc rijdt blok binnen, relais 1 overbrugt diodes => niet remmen
2) Loc passeert reed 1, doe niets
3) Loc raakt reed 2, relais 1 naar rood, geen overbrugging diodes => remmen (bij digitaal)
4) Laatste wagon raakt reed 1, blok ervoor vrij?
5) Loc komt aan bij noodstop, relais 2 op rood => Digitaal en analoog nu gestopt)
6) Wachten op puls op reed 3 maar die lijkt me nooit te komen...


Maar goed, even afgezien van dat. Reed 2 lijkt me dus er altijd voor te zorgen dat relais 1 schakelt. Zolang relais 2 nog op groen staat doet het niets. Relais 2 is dus het enige wat er voor zorgt dat de trein door rijdt. Als je dus zowel de overbrugging van reed 2 van de diodes en de noodstopsectie in serie zet met nog een relais ben je er. Dit relais laat je dan bekrachtigen door de 555 timer die je weer laat beginnen door reed 2.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/555Timer_railroad.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/555Timer_railroad.png)
Aangepast blok, aangegeven waar te onderbreken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/555Timer_railroad_timer2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/555Timer_railroad_timer2.png)
Schema van de timer zelf + relais met aanduidingen.

Met reed contact wordt de timer gestart dus dat lijkt me reed2. Knopje zit erop als je het wachten wilt kunnen onderbreken. D1 is om de flyback voltage van relais 1 (die je nu al schakelt) op te vangen.

Als je dus nu over reed 2 rijdt gaat relais 1 naar rood (overbrugt de diode niet meer). De timer start en het timerrelais trekt aan. Hierdoor wordt zowel Noodstop als Asym_track onderbroken => trein remt af en komt tot stilstand.

Is nu de tijd op dan valt het timerrelais weer af en overbrugt Noodstop en Asym_track. Het is dus nu aan relais 2 of de boel weer gaat rijden of niet. Staat deze op groen gaat de trein weer rijden, staat deze nog op rood blijft de boel nog staan.


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Calimero op 14 september 2015, 19:23:28
Wat is er zo gek aan die PNP tor uit de link in post #15 ?
Als dat nou een BC640 geweest was ..... Die heeft de japanse pin-out. (E-C-B)
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 14 september 2015, 19:42:22
In dit geval het voornaamste dat de schakeling geïnverteerd is (relais merendeel van de tijd bekrachtigd) en het was lastiger is omdat de output van de 555 best een aardig stuk onder Vcc kan zitten. Dit is in het schema opgevangen door de extra pullup. Vandaar dat ik het ook tussen quotes had staan  ;)


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Calimero op 14 september 2015, 19:49:38
Ah , ik snap je punt ! Vooral m.b.t. de output die VCC niet (genoeg) haalt. Hadden ze beter pin 7 kunnen pakken ?
Da's een open C uitgang.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 15 september 2015, 00:02:38
Timo

Daar u vraag tekens bij mijn schema zette, ben ik van middag nog op de club wezen kijken in de papieren tekeningen. En ja de tekening heeft twee fouten, de dioden kring die u gezien heeft en de twee LED die ter controle van de rijspanning zitten verkeert om.
Het relais is gelijk als op de tekening tegen elkaar op het printje gezet daar door ga ik bij relais B met de 0 op de +, misschien is dat waarom u er vraagtekens bij zet. En verder ben ik van mening dat ik te weinig uitleg heb gegeven.

Verder ben ik het schema aan het bestuderen maar ik kom er nog niet uit.
Ik heb halt niet veel elektronica gehad op school.

Ik heb nu nog een tekening met drie blokken gemaakt. Hier onder, uitgaande van het middelste blok, de beschrijving wie het werkt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokmoduul1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokmoduul1.png)

Navolgend blok vrij
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 uit
      Uitgang 3 en 4 nog altijd rijspanning van relais B
   3 de laatste wagen schakelt reed 5
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 aan
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 uit
   4 de laatste wagen schakelt reed 7.
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 aan

Navolgend blok bezet
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3   
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 uit
      Uitgang 3 geeft dan a asymmetrisch spanning (remmen)
   3. Het volgende blok wort vrij (reed 7).
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 aan
      Asymmetrisch spanning is weg dus de trien rijd weg.
   4 de laatste wagen schakelt reed 5
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 aan
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 uit
   5 de laatste wagen schakelt reed 7
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 aan

Ik was zelf de mening    om tussen de aansluiting 6 en het reedcontact het relais te plaatsen.
Mochten we een keer besluiten om analoog te rijden op een openlijke rij-dag kan die voor geslagen reed niet gebruikt worden (analoge Loks hebben geen magneet), dus dat word een reed eerder, is geen probleem.

Timo alvast bedankt voor het mee denken.

RE465 (Wouter)
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 15 september 2015, 23:18:52
Hoi Wouter,

Bedankt voor het uitgebreidere schema + verhaal. Voor vandaag wordt het een beetje veel maar ik kom er morgen op terug. Maar ik denk nog steeds dat het makkelijk aan te passen is met een (monostabiel) relais en het schema met 555 timer :)


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gvandersel op 16 september 2015, 14:50:05
Wel niet Timo, maar wel een antwoord:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tempstopA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tempstopA.jpg)
Gebruik het schema dat Timo wat eerder heeft laten zien rond de 555. Een verbreekcontact staat in dit schema, namelijk S3.
De wijziging is voor de bloksturing verder niets. Ik zou de stoptimer starten met S1 (melder halverwege het blok). Deze zal S3 aanterkken, waardoor meteen de remming wordt ingezet. Als de timertijd verstreken is, zal S3 weer sluiten en de trein vertrekken. Mocht het blok ervoor nog niet vrij zijn, dan zal de normale werking het vertrek van de trein tegenhouden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS S2 is de melder net buiten het blok.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Menno op 16 september 2015, 19:26:52
Kan iemand mij vertellen waarom die brugcel (de 4 diodes) zo apart aangesloten wordt? Ik snap een hoop, maar dat niet...
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gvandersel op 16 september 2015, 19:52:36
Ja, hoor.
Het is geen brugcel, maar een remschakeling voor digitale treinen. Bepaalde decoders reageren op een spannings verlaging door een in de decoder geprogrammeerd traject te volgen als de plus puls lager is als de min puls. Daar is deze diode configuratie voor. De trein gaat bij ingeschakelde remschakeling remmen .

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: tuurtje op 16 september 2015, 21:42:25
@Gerard,

Het zal misschien aan het tijdstip liggen of de hoeveelheid latex die ik vandaag opgesnoven heb, maar de werking van die diode schakeling is me niet duidelijk.

Spanningsverlies van 0,7 Volt ?

Groetjes

Arthur
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Menno op 16 september 2015, 21:53:06
Ja, hoor.
Het is geen brugcel, maar een remschakeling voor digitale treinen.
Sorry, dat was 'jargon' voor mij, daar ik automatisch uitga van een gelijkrichtbrug. Dat 'ie in dit geval niets gelijkricht, wil niet zeggen dat het fysiek ook 4 losse diodes zijn...
Bepaalde decoders reageren op een spannings verlaging door een in de decoder geprogrammeerd traject te volgen als de plus puls lager is als de min puls. Daar is deze diode configuratie voor. De trein gaat bij ingeschakelde remschakeling remmen .
En ik zie nu ook waarom het eerst zo verwarrend was... Ik zag het schema in het bericht van Timo (bericht nummer 17) en zag daar de diodebrug in beide richtingen 'dezelfde kant op' getekend staan, waardoor het nut me totaal ontging (1 losse diode had het daar ook gedaan)

Vervolgens zag ik een ander schema verder onderaan, zag die diodebrug voorbijflitsen en vloog er net te snel doorheen, zonder te zien dat 'ie daar wél goed getekend was, want het principe is me wel bekend ;)
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gvandersel op 16 september 2015, 21:55:23
Het gaat erom dat het niveau van het digitale signaal  varieert. Hierop zal de decoder een remtraject inzetten tot stilstand. Met de diodes wordt als het ware een commando om de snelheid naar 0 te regelen gegeven. Uiteindelijk komt de trein tot stilstand, ook al staat er nog steeds spanning op de rails. Werkt overigens niet bij alle decoders, want ze moeten erop voorbereid zijn.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders vraag rustig verder

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Calimero op 16 september 2015, 22:20:08
Het verwarrende is denk ik ontstaan doordat de diodes in de eerste schema's verkeerd getekend was ?
Daar kon de stroom door slechts 1 diode omdat de andere 3 zinloos geschakeld waren.
Ik heb daar ook heel raar tegen aan gekeken maar had als beginner zo iets van "het zal wel".
Nu zie ik dat er de ene kant op 0,7V valt en de andere kant op 3x zo veel en klopt het ook weer met de uitleg.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 17 september 2015, 12:39:40
Goed, even denken, best lastig zo om het goed uit te leggen.

@Menno en Calimero, het was inderdaad een tekenfout. Ondanks dat ik heb zitten tekenen in het schema heb ik de foute diodes niet gefixed maar wel opgemerkt in mijn post. Leuke verwarring weer  ;D

Toch denk ik dat je tekening nog niet klopt. Ik denk dat je in je tekening de twee spoelen van relais A verwisseld hebt.

Je schrijft namelijk
   3 de laatste wagen schakelt reed   4 5
      Relais A schakelt rijspanning naar uitgang 3 aan
      Relais B schakelt rijspanning naar uitgang 3 en 4 uit
Waarbij reed 4 natuurlijk reed 5 moet zijn, anders is 4 dubbel gebruikt en 5 nooit :D

Maar goed, hieruit ga ik kijken, reed 5 zit aan de spoel met het dichte blokje (pin 2). Je zegt dat daarmee uitgang 3 en 4 uit zet dus het relais schakelt zoals verwacht naar de contacten dichte blokjes (pin 6 en pin 11) want hiermee onderbreek je naar 4, gaat de rode led aan en overbrugt relais B de diodes ook niet. Prima, dus inderdaad, spoel met de dichte blokjes (pin 2 en 15) schakelt de contacten met dichte blokjes (pin 6 en 11) en de spoel met open blokjes (pin 1 en 16) schakelt de contacten met open blokjes (pin 8 en 9). Heel logisch dus.

Maar nu probeer ik dat te volgen voor relais A. Reed 5 zit hier aan de spoel met het dichte blokje. Het relais zou dus schakelen naar de contacten met dichte blokjes en zou dus het relais juist naar rood / diodes niet overbruggen schakelenn. Maar jij schrijft juist dat dit relais juist uitgang 3 aan zet (dus diodes overbrugt) en dat zou ook de logische werking zijn. Alleen dan staat het wel verkeerd in de tekening ;)

Maar goed, werking is duidelijk. Mijn schema uit mijn vorige post is dus te gebruiken. Je zet het (monostabiele) relais van de 555 timer in serie met de contacten voor 3 en 4 van relais B. Relais B is namelijk het echte relais wat doet besluiten of een trein moet stoppen of mag doorrijden. Maar je kan relais B niet zelf gaan aansturen omdat het ook als geheugen dient of het volgende blok bezet is of niet. Ga je dus met een timer dit relais schakelen weet je dat niet meer. Met een tweede relais in serie met relais B die ook kan doen besluiten te stoppen in het blok (diodes niet overbruggen en noodstop sectie spanningsloos) blijft het de geheugen functie bestaan. Vandaar dat ik de lijnen vanaf relais B naar 3 en 4 heb onderbroken en de ontstane aansluitingen heb ik respectievelijk Asym_track en Noodstop genoemd. Die lopen in het 555 schema naar de twee polen van her relais.

En als ik het goed begrijp zijn alleen digitale loc's voorzien van een magneet voor reed 2, 4 en 6? Analoge loc's schakelen dus nooit reed 4? Reed 4 leek me namelijk het mooiste om te gebruiken omdat je dan de tijd start als de loc begint met afremmen. Maar als dat niet kan dan kun je ook reed 3 pakken. Je moet er alleen rekening mee houden dat de tijd dan al begint te lopen als de loc het blok in is gereden. Als het dus nog even duurt voor reed 4 wordt bereikt gaat dit van de stoptijd af. Het levert geen problemen op. Als reed 4 eerder door de loc geschakeld wordt dan reed 3 (afstand tussen reed 3 en reed 4 is kleiner dan de trein) door de laatste wagon kan dat wel een probleem zijn. Dan begint een digitale loc pas met remmen als de laatste wagon reed 3 passeert ipv als de loc reed 4 passeert en zal dan waarschijnlijk in de noodstopsectie tot stilstand komen.

Een alternatief is om zowel reed 3 als reed 4 te pakken (diodes gebruiken zodat de blokschakeling nog wel onderscheid ziet tussen reed 3 en reed 4). Als de digitale loc eerder bij reed 4 is dan de laatste wagen bij reed 3 zal de loc de timer al starten en de trein doen afremmen/stoppen. Een analoge trein (of een digitale die eerder reed 3 schakelt dan reed 4) zal de timer starten als reed 3 door de laatste wagon gepasseerd word. Een analoge trein zal tot stilstand komen als de noodstopsectie bereikt wordt. Een digitale trein zal de remming beginnen als alsnog reed 4 gepasseerd wordt (maar de timer loopt al).


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gotischeboog op 18 september 2015, 10:44:02
Beste RE 465, kijk eens bij deze firma op de site: http://neusens.de, voor niet al te veel heb je waarschijnlijk de schakeling die je zoekt.
Groet Ad.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gvandersel op 18 september 2015, 11:01:06
Antwoord van Timo goed doorgelezen hebbende kom ik dus tot de volgende schakeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tempstop3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tempstop3.jpg)
Werking:
Navolgend blok vrij en schakelaar S9 gesloten:
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie uit
      Beide sporen nog steeds spanning via relais 2B (er wordt niet geremd).
   3 de laatste wagen schakelt reed 5
      Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie weer aan
      Relais 2B schakelt rijspanning naar stopsectie weer uit. De remsectie wordt niet spanningsloos door relais 2A
   4 de laatste wagen schakelt reed 7.
      Relais 2B schakelt rijspanning naar alle spoordelen (de stopsectie komt weer onder spanning).

Navolgend blok vrij en schakelaar S9 geopend:
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3
   2. De lok schakelt reed 4
       Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie uit en actieveert stopschakeling.
       Er zal via relais 2B geen stroom meer komen naar zowel de remsectie als de stopsectie. Hierdoor zal de remsectie stroom krijgen via de  remschakeling
       en de stopsectie stroomloos worden.
   3. Na verstrijken tijd zal de remsectie en de stopsectie via relais 2B stroom krijgen en de trein vertrekken.
   4. De laatste wagen schakelt reed 5
       Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie weer aan
       Relais 2B schakelt rijspanning naar stopsectie weer uit. De remsectie wordt niet spanningsloos door relais 2A
   5.  De laatste wagen schakelt reed 7.
       Relais 2B schakelt rijspanning naar alle spoordelen (de stopsectie komt weer onder spanning).

Navolgend blok bezet en schakelaar S9 gesloten:
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie uit
      Doordat relais 2B uit staat zal via de remschakeling spanning op de remsectie komen en de trein remmen.
   3. Het volgende blok komt vrij (reed 7).
      Relais B schakelt rijspanning naar remsectie en stopsectie, waardoor de trein vertrekt.
   4. De laatste wagen schakelt reed 5
       Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie weer aan
       Relais 2B schakelt rijspanning naar stopsectie weer uit. De remsectie wordt niet spanningsloos door relais 2A
   5. De laatste wagen schakelt reed 7.
       Relais 2B schakelt rijspanning naar alle spoordelen (de stopsectie komt weer onder spanning).

Navolgend blok bezet en schakelaar S9 geopend:
   1. De laatste wagen schakelt voorgaande blok op vrij met reed 3   
   2. De lok schakelt reed 4
      Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie uit
      Doordat relais 2B uit staat zal via de remschakeling spanning op de remsectie komen en de trein remmen.
   3. Het volgende blok komt vrij (reed 7) en de tijd is verstreken:
      Relais B schakelt rijspanning naar remsectie en stopsectie, waardoor de trein vertrekt.
   4. De laatste wagen schakelt reed 5
       Relais 2A schakelt rijspanning naar remsectie weer aan
       Relais 2B schakelt rijspanning naar stopsectie weer uit. De remsectie wordt niet spanningsloos door relais 2A
   5 de laatste wagen schakelt reed 7
       Relais 2B schakelt rijspanning naar alle spoordelen (de stopsectie komt weer onder spanning).

Overigens het maakt niet uit of je met analoge of digitale treinen rijdt. De remschakeling zal bij analoge treinen ook de remsectie van spanning voorzien. Deze zal alleen iets lager zijn en niet een remgedrag tot stilstand opleveren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 18 september 2015, 11:55:15
Danke Art

Die firma heeft een moduul wat waarschijnlijk te gebruiken is, maar voor onze club is hij te duur.

Of topic
Rekensom: 3 x 12.99€ + 16.00E€ verzandt = 54.97€
Dit bedrag is op de grens van wel of niet tol plichtig, indien wel is deze 8% plus de gebuur wat de transporteur verlangt voor het aan de tol voor te leggen (meestal CHF 30.00).
Dan kommen die modulen ongeveer op 90.00€.
Dat rendeert alleen wen ik naar Nederland met vakantie kom, en dat ziet er voorlopig niet naar uit.
On topic

Timo
Ik ben het schema aan het bestuderen en kijk wat we op club aan weerstanden en condensators hebben voor het schema de rest ga ik dan de komende week in Zürich bij Pusterla hallen.
En dan zal ik het op een test bord uitproberen.

En dan nog over relais A, ik heb een relais genomen, en plus aan plus en daarna 0 aan –, op de zelfde spoel dan hoor je hem weer schakelen, dus dan werkt het relais precies anders om.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Calimero op 18 september 2015, 12:15:48
In het schema van Timo zit een NPN tor en dan "klapt" het relais als uitgang Q hoog wordt.
Het andere schema met de PNP tor bekrachtigt het relais juist als uitgang Q laag wordt.
Als je dus een relais hebt met "om" schakelaars kun je met beide wel uit de voeten natuurlijk.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 18 september 2015, 18:48:18
@Gerard,

Ik denk dat je schema redelijk klopt. Alleen de diodes naar de reedcontacten wel omdraaien (schakelen naar GND DC). Ook heeft de helft van je relaisspoelen geen voeding  ;D En ik denk ook dat je inconsequent bent met je relaisspoelen. Als reed 3 het vorige blok vrij moet zetten dan moeten beide relais de railspanning doorschakelen. Het contact moet dus in beide gevallen naar rechts. Maar nu is reed 3 bij relais A (is dat bij jou ook nog A?) met de rechter spoel verbonden en bij relais B aan de linker... Dit terwijl ze dezelfde kant op zouden moeten...

Ik kan alleen niet meer lezen hoe je elk relais nu hebt genoemd, Beneluxspoor heeft het plaatje te erg onder handen genomen. Zou je hem nog een keer ergens anders kunnen plaatsen?

Ik neen aan dat je met S9 de schakelaar op de timer bedoelt (drukknop op mijn tekening)? Hiermee kan je inderdaad ook de 555 in reset houden waardoor de schakeling inderdaad niet in werking treed en er dus niet gewacht wordt (alleen als volgende blok bezet is).

Ik zie ook dat je het dubbele relais vervangen hebt door een enkele. Ik dacht eerst ook dat dit mogelijk zou zijn (ook al gaan de ledjes voor de blok bezet indicatie dan ook uit) maar dat is niet het geval. Namelijk in geval volgende blok vrij en S9 open (dus alleen stoppen op de timer) gaat het dan fout. De noodstop sectie wordt dan niet spanningsloos maar komt ook het asymmetrische signaal op. Relais B (B in de tekening van Wouter, post 21) blijft dan namelijk de rem sectie en de noodstop sectie met elkaar verbinden.

Ik had ook eigenlijk bewust een los schema gemaakt en hoe die aan de bestaande situatie is toe te voegen. Dit omdat in de huidige situatie al bestaat (printplaten?) en het dan duidelijk is wat toegevoegd moet worden.

@Wouter, Het duurde even tot het kwartje viel dat je niet in Nederland woont  ;D Ik dacht al, invoerkosten? Vanuit Duitsland? Maar goed, volgens mij moet het ook prima zelf te maken zijn en ben je in totaal eens €10,- kwijt ofzo. Enige andere onderdeel naast de weerstanden en condensatoren is een 555, een NPN zoals de BC547, een potmeter (maar als je niet vaak de tijd wilt aanpassen kan dit gewoon een print versie zijn) en een standaard dubbelpolig (of twee enkel) relais (met iig een NC contact (Normaly Connected)). Eventueel nog connectoren naar wens.

Toch snap ik je uitleg van het relais nog niet. Geen idee welk relais je gebruikt maar ze hebben vast geen polariteit (aangezien je je ook gedraaid hebt getekend en zegt dat ze zo ook op de print zitten). Dus ik snap je "dus dan werkt het relais precies andersom" niet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat (geef maar aan per punt of het klopt:
- Reed 5 schakelt het blok bezet
- Dit zou inhouden, relais B onderbreek de baanspanning naar 3 (overbrugging diode rem sectie) en 4 (noodstop sectie)
- Het relais schakelt dus naar pin 6 en pin 11
- Deze contanten zijn aangeduid met een gesloten vierkantje als aansluitpunt
- reed 5 zit aan pin 2 van het relais
- pin 2 van het relais hoort bij de spoel die is getekend met gesloten blokjes als aansluitingen
- Dus, als de spoel met gesloten blokjes bekrachtigd wordt (pin 2 - 15) schakelt het relais dus ook naar de contacten met gesloten blokjes (pin 6 -11)
- Dit lijkt me ook erg logisch, gesloten blokje schakelt naar gesloten blokje en open blokje naar open blokje. Dit komt overigens ook overeen met een relais in mijn KiCad library.

Zover geen probleem. Maar nu relais A
- Reed 5 schakelt het afremmen voor digitale loc's weer uit
- Hiervoor moet het relais dus de railspanning naar uitgang 3 weer aan zetten (diodes overbruggen), LED op groen
- Het relais schakelt dus naar pin 9
- Dit contact is aangeduid met een open bokje als aansluitpunt
- reed 5 zit aan pin 15 van het relais
- Pin 15 van het relais hoort bij een gesloten vierkantje als aansluitpunt
- En nu komt het dus, hieruit zou dus juist zijn als de spoel met gesloten blokjes bekrachtigd wordt (pin 2 - 15) schakelt het relais naar de contacten met open blokjes (pin 8 - 9)
- Dit is precies andersom dat ik kon afleiden uit relais B...

Snap je nu mijn probleem? Ik denk niet dat het fout zit op de club (aangezien het daar rijdt) maar denk dat het een foutje in het schema is. Het lijkt mij het meest logische als reed 5 aan pin 16 zou zitten en reed 4 aan pin 15. Dan klopt het gesloten naar gesloten en open naar open verhaal weer.

Is het te doen om een huidige print iets aan te passen hiervoor? Ik weet niet hoe de printen gemaakt zijn (foto?) maar je moet dus een onderbreking maken voor Asym_track. Voor Noodstop hoeft dit niet omdat je deze ook gewoon in serie kan zetten met de huidige print aansluiting 4 van jou naar de timer print en dan naar het spoor).

Je kan de timer gewoon op experimenteer print maken. Maar als je liever een "echte" printplaat hebt kan ik dat ook wel maken. Dit moet denk ik wel passen op een print van 5 bij 5 dus als je dat in China besteld kost dat je nog geen $15,- voor 10 printen.

@Ronald, het klopt dat je met de NPN een relais nodig hebt met een NC. Maar goed, de meeste simpele relais zijn van type OM en heb je NO en NC. En als ze nog gekocht moeten worden zie ik geen probleem.


Goed, weer een boek verder  ;D


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 19 september 2015, 01:15:21
Timo

De eerste relais die we gekocht hebben waren van Panasonic
Zijn bij ons bijna niet meer te koop, en als ik ze tegenkom kosten ze CHF 13.00 per stuk.

Nu kopen we ze van Omron het model G6AK-274P-ST-US 12 VDC.

Een foto van het blok moduul komt nog.

De blok modulen zijn aan te passen, bestaan uit banenprintplaten.
Ik heb se al een paar maal met eagle proberen te tekenen maar ik heb het niet voor elkaar gekregen.

RE465(Wouter)
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 19 september 2015, 11:12:17
Hoi Wouter,

Bedankt voor deze informatie. Het zou nog wel eens kunnen dat het ene relais andersom reageert dan de ander omdat jullie de polariteit op de spoelen hebben omgedraaid! En als ik snel kijk lijkt het relais dat niet officieel te ondersteunen maar het werkt schijnbaar wel. Osrom bied namelijk hetzelfde relais ook nog aan als single coil latching en die werkt standaard door ompolen.


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 20 september 2015, 22:44:51
Hallo Timo.

Hier die Foto’s die ik nog belooft had.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1128_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1128_3.jpg)
Dit is de huidige uitvoering met signaal schakeling er op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1131_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1131_6.jpg)
En dit is het oer moduul waarbij de rijstroom ook het signaal aanstuurt (moeten nog een keer uitgewisseld worden).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1137_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1137_5.jpg)
En tot slot het overzicht van het tweereel station.

Op deze modulen zitten nog Panasonic relais en de huidige uitvoering is ook nog niet de definitieve uitvoering. Moet nog een relais bij voor het Schweitzer signaal te imiteren.
Nu word het signaal groen als het blok vrij word, maar het mag pas groen worden als de trein ongeveer twee blokken voor het blok is.

RE465
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gvandersel op 21 september 2015, 09:07:51
@Timo,

Hierbij een PDF-bestand (https://www.dropbox.com/s/axku0gcpmk21ivv/StartStop.pdf?dl=0) van de tekening. Normaal zou je het schema tekenen in de stand stop, echter dit schema is getekend in de stand rem / volg blok bezet. Hierdoor is de stand van relais A (linker relais) andersom.
Bij het de schakeling van het middelste blok (waar ook de timer is toegepast), heb ik de drie melders van een kleur voorzien. Rood voor stop (S4), groen voor rijden (S7) en blauw voor rem (S4). Relais A hoort eigenlijk in de andere stand te liggen voor stop. De aansluitingen van de spoelen en het contact omdraaien geeft een duidelijker beeld.
Als ik je met reed S3 goed begrijp, dan maak je een denk fout, anders maak ik een denkfout.
Reed S7 schakelt inderdaad beide sectie is. Maar met reed S5 wordt de remsectie reeds eerder ingeschakeld, ondanks dat de stopsectie uitgeschakeld word. Er moet namelijk eerst nog een tijdje in het blok gereden worden om S4 te bereiken en te beginnen met remmen. Als je met S5 alles zou afschakelen, wordt er bij binnen komst meteen geremd.

Er is echt maar een contact van het timer relais nodig. Als je meteen zou willen beginnen met remmen is het voldoende om de railspanning van het contact van de A relais net als van het B relais van het timer contact te laten komen.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: voedingen zijn hier wat meer aanwezig, maar dat geeft een aardig drukke tekening en nu moeten de 4 LEDs er nog in.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gvandersel op 21 september 2015, 09:14:59
Wouter,

Die baan ziet er indrukwekkend uit. Hoe starten jullie op? Alle relais zullen in een willekeurige stand terecht komen volgens mij.
Ik heb een vraag. Hier op het forum is ook een groep mensen bezig om module banen aan elkaar te knopen. Mag jou schakeling aan deze mensen voorgesteld worden, zodat zij deze eventueel gaan gebruiken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: RE465 op 21 september 2015, 11:41:49
Gerard

Het zijn bi stabiele relais, dus na uitschakelen van de spanning blijft het relais in de gelijke stand. Alleen als we een trien van de baan nemen, is er een klein probleem (niet in de schaduwstations) dan moeten we op dat moment blok om blok vrij schakelen tot in een schaduwstation (doen we dan met een magneetje).

Die blokmodulen mogen van mij vrij gebruikt worden, indien gewenst kan men van mij de tekeningen in een ai bestand krijgen, ze zijn met Adobe illustrator CS4 gemaakt.

Wanneer er interesse voorhanden is, kan ik ook de modulen voor het schaduwstation tekenen.

Ook een keerlus moduul hebben wij, wordt bij ons niet gebruikt.
Deze keerlus wordt met reedkontakten geschakeld en is maar in een richting te berijden (dus werk zonder kortsluiting)

Informatie. Club baan:
De tweereel is 99 meter lang (zonder stations sporen)
De driereel is 66 meter lang (zonder stations sporen)
H0m is op het moment in bauw.

RE465

PS Deze blokmodulen zijn zeer goed te gebruiken met decoders die het asymmetrisch signaal weten te gebruiken om te stoppen.
Bij analoog of andere decoders krijg je wat wij op club noemen een “Abrishald“.;D ;D
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 21 september 2015, 21:58:42
Heyy allemaal,

Ik moet er toch steeds weer even voor gaan zitten om een antwoord te schijven, het is zo makkelijk om dingen om te draaien anders  ::)

Goed, hoe de relais nu precies zitten is me om het even, als het werkt werkt het en is met dat deel niets mis.

@Gerard, de tekenstand van het schema is niet zo belangrijk omdat het bistabiele relais zijn.

Voor reed 3 heb ik denk ik een typefout gemaakt. Wat ik precies wilde zeggen weet ik even niet meer :p Maar wat betreft de relais, contact 1 en 16 zijn de set contacten en 2 en 15 de reset. Maar dit is wel als 1/2 + is en 15/16 -. Draai je dit om wisselt waarschijnlijk ook de set/reset werking. Ipv het contact aan te trekken duwen de spoelen het contact weg. In de tekening van jou hangt 1/2 aan de - dus zou je hem zo schakelen.

Je kan het overigens echt niet af met 1 pool in de timer, je hebt er twee nodig. Als je in je tekening nu S8 opent (timer loopt) en het volgende blok vrij is dan staat er asymmetrisch signaal op de stopsectie en dat is niet de bedoeling. Als volgende blok vrij is staat relais B namelijk set (naar contact 8 en 9). Het asymmetrische signaal kan dus via contact 9 naar contact 13 naar contact 4 naar contact 6, zo naar de stopsectie. Dat wil je niet dus je moet het signaal naar zowel de stopsectie als de remsectie onderbreken met de timer, exact zoals relais B doet.

@Wouter. Ik zie overigens nog een derde relais zitten. Schakelt deze het sein? Spoelen dan waarschijnlijk parallel aan de spoelen van relais B? Als je zou willen zou ik een printontwerpje kunnen maken voor zo'n blok print. Denk alleen niet dat het past binnen 5cm bij 5cm (goedkoopste maat om te laten maken) dus kom je op 5cm bij 10cm. Kost dan $21,33 voor 10 printplaten bij iTead. Of, als ik er twee op een bord maak, zou je bij Dirty PCBs er 20 kunnen laten maken voor $25,-.


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gvandersel op 22 september 2015, 10:28:08
Hier dan het schema met je timer. Denk dat als je naar een 5 x 10 cm print gaat je alles timer en sein relais erop kwijt kunt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/StartStopBlokA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/StartStopBlokA.jpg)
IK heb nu ook het timer relais met twee contacten gebruikt. Als eerste natuurlijk om de fout die Timo gevonden heeft op te heffen, maar ook om de LEDs aan te kunnen sturen. De LEDs van het B relais zouden anders doven bij active timer.
Goed de schakeling.
Als eerste even links boven. Hier is twee keer P1 getekend. Een van de twee echt plaatsen. De instelbare als je eenmalig de tijd instelt. Wil je een iets dynamischer bedrijf, dan een potmeter plaatsen, zodat de tijd instelbaar wordt.
Ik heb de relais zo geplaatst dat er geen ompolingstrucken plaats vinden. Rechter spoel is contacten naar rechts, linker spoel is contacten naar links.
Werking:
S1: het binnenkomst contact.
S2: het remcontact
Trein komt binnen rijden en de laatste wagen zal via S1 de timer starten, of een locomotief zal via S2 de timer starten.
Door het actieveren van S2 zal K1 omklappen, waardoor als het volgende blok bezet is via de diodes van de remschakeling de remsectie van rijstroom wordt voorzien. Hierdoor zal de trein gaan remmen en uiteindelijk tot stilstand komen. Mocht een trein te ver doorrijden, dan zal deze in de stopsectie opgevangen worden en tot stilstand komen. Na het door een andere trein actieven van S1.2 zal een trein vertrekken, doordat overal de normale DCC spanning wordt aangeboden.
De werking voor het eval een trein door had mogen rijden:
Door de timer (NE555) zal de DCC spanning naar zowel de remsectie als de stop sectie onderbreken worden. Tevens zal de DCC spanning via K1 niet meer op de remsectie komen. Hierdoor gaat de locomotief remmen, en zal tot stilstand komen in de stopsectie.
Volgens mij is dit de schakeling, zoals die gevraagd is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: Timo op 22 september 2015, 11:34:30
Zo lijkt hij te kloppen inderdaad. Alleen moet ik wel zeggen, de tekening van Wouter is duidelijker  ::)

Nog klein foutje, de ledjes aan K1 even omwisselen. Rood lijkt me logischer voor remmen.

En dan toch weer het relais verhaal... Jij hebt netjes pin 1 en 2 aan de + en 15 en 16 aan de -, relais werkt dus zoals hij bedacht is. Maaarrrrrr, de spoel tussen 1 en 16 is de SET en die tussen 2 en 15 de RESET. Zie plaatje uit KiCad (links) en de datasheet (rechts).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Relay_G6AK_274P_layout.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Relay_G6AK_274P_layout.png)
Relais werkt dus precies andersom. Linker spoel is naar rechts, rechter spoel is naar links  ;D Om het makkelijk te houden  ;D

Je zou het denk ik wel op 5x10cm kwijt kunnen ja. Maar ik zou alleen een print maken als je er een paar nodig hebt. En dan zou ik proberen om er een universele print van te maken. Eentje die is in te zetten als normale blokschakeling of eentje voor een wachtblok. Dit door wel of niet de timer te plaatsen. En ik denk dat met wat puzzelen dat best op 5x10cm zou kunnen. En dan zou je 20 printen kunnen laten maken voor $25,-.


Timo
Titel: Re: Tijdschakelaar
Bericht door: gvandersel op 23 september 2015, 15:43:16
Op 5 x 10 cm past alles zeker. En de normale schakeling past zeker op een 5 x 5 cm print.
Voorlopig ontwerp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/StartStopBlok.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/StartStopBlok.jpg)
Onderdelen niet te dicht op elkaar gezet, zodat niet geoefende soldeerders deze print ook kunnen maken. Bovenaan een connector met 11 aansluitingen.
Van links naar rechts:
1: +12V
2: GND
3: schakelaar timer on/off
4: contact blok in
5: contact rem
6: contact volgende blok in
7: contact daaropvolgende blok in
8: DCC doorgaande rail
9: DCC gestuurde rail
10: remsectie
11: stopsectie
Ik heb de LEDs naast de relais geplaatst, zodat duidelijk is dat ze de stand van de relais aangeven en niet iets anders.

@Timo,
Ik wilde geen betekenis aan de LEDs geven, anders dan de stand van het relais. Dus als het midden contact met NC is verbonden brandt de rode LED in het andere geval de groene. Als je gaat draaien, dan ook de LEDs van K3 draaien. Dan is rood altijd stop. Alleen K1 groen en K3 rood geeft toch stop.

Groet,

Gerard van der Sel.