Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 20:24:19
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 20:07:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde  (gelezen 10872 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #15 Gepost op: 02 September 2015, 18:22:19 »

Vermoedelijk NRS 392  locatie Nederlands continentaal plat bodem Noordzee.


Ja, daar heb ik tijdens mijn liefhebberscarriere regelmatig aan gedacht. Wat zou het een publiekstrekker zijn als die, nooit dienst gedaan hebbende, loc gelocaliseerd kon worden en boven water zou worden gehaald. En dan niet restaureren, maar in een giga-aquarium in het Spoorwegmuseum. Beetje vergelijkbaar met die schattrein in Polen. Tentoonstellen zoals je hem aantreft...roestig, stoffig, aangevreten door de tand des tijds.

Overigens hangen er in het Spoorwegmuseum in York twee nummerplaten van een loc die jarenlang onder water lag; een bijna onherkenbare en een puntgave. De laatste zat aan de kant waarop de loc op de zeebodem lag.

« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 18:24:16 door Dpc Fo. Reden: toevoeging »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #16 Gepost op: 02 September 2015, 18:25:18 »
In de Middelandse Zee liggen nog een paar 8F loc's uit 1942. Daar is weinig van over. De 392 ligt al meer dan 50 jaar langer in de plomp. Hoe toonbaar denk je dat die nog zal zijn?
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #17 Gepost op: 02 September 2015, 18:26:31 »
Dan valt het eigenlijk wel mee dus.

Echt jammer:
  • NTM 37
  • 7009

Jammer:
  • 85XX

Nice to have:
  • LTM 35, maar als de 35 bewaard was gebleven, hoe groot was dan de kans geweest dat de 21/26 "gevonden" zou worden
  • 6305
  • 85XX
  • 4383/4464

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #18 Gepost op: 02 September 2015, 18:26:55 »
Na 135 jaar op de zeebodem, zal er weinig meer tentoon te stellen zijn vermoed ik...

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #19 Gepost op: 02 September 2015, 18:31:07 »
Hangt helemaal van de omstandigheden af; zuurstofrijk water of juist niet, temperatuur etc. Bovendien mis je mijn punt; juist de vervallen staat is intrigerend. Restauratie zit er niet meer in....

Hoewel, ergens down under zijn enkele locs die als waterkering werden gebruikt ook weer gerestaureerd...
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #20 Gepost op: 02 September 2015, 18:31:48 »
Ik vind de LTM 51 niet echt jammer maar giga jammer. En ook de 85xx
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #21 Gepost op: 02 September 2015, 18:32:09 »
Dus sikken / 2200 / 2400 ja, daar is relatief veel van. 3100 /3200 (DH1/2 - SRV) bijv. is allemaal weg (d.w.z. in NL)

De Wadlopers zijn verkocht om nog een tijdje echte treindiensten te rijden. Waarvoor ze zijn bedoeld, weet je wel?  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #22 Gepost op: 02 September 2015, 18:37:27 »
Hmmmm, in Engeland bestaat de regel dat het Science Museum uit een loc-trein serie een exemplaar mag aanwijzen voor museaal behoud tbv de "nationale collectie". en volgens mij mag daar dus niet de complete serie naar een buitenlandse vervoerder verkocht worden.

Of dat ooit in de harde praktijk ook daadwerkelijk getest is weet ik niet. Maar een RoSCo mag niet zomaar alles verkopen / slopen.

Ook de SRV wagens zijn ooit met publiek geld gekocht. En volgens mij is ooit SLT met publiek geld gekocht, dus het argument dat er eentje voor de nationale collectie behouden moet blijven ongeacht restverkoopwaarde lijkt me wel hout snijden

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #23 Gepost op: 02 September 2015, 18:39:52 »
LTM 51

Welke:

- LTM 51-I (Gerrit)
- LTM 51-II (DB loc)


De "I" JA, maar ik ga er vanuit dat de opsomming over de "II" gaat


Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #24 Gepost op: 02 September 2015, 18:42:50 »
Nog even terugkomend op het al dan niet weggerot zijn van locs op de zeebodem: deze ligt er ook al een eeuw: http://www.divernet.com/wreck-tours/p301675-wreck-tour:-38the-st-chamond.html
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #25 Gepost op: 02 September 2015, 18:43:14 »
Ik zie om het even welke trein liever nog een tijdje actief als echt vervoermiddel - waarvoor ze zijn bedoeld - dan in een museum of zo'n treinenreservaat Paul.
Dat publieke geld heeft er niks mee te maken. Kan net zo goed een argument zijn om juist wel te verkopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #26 Gepost op: 02 September 2015, 18:43:21 »
Nee het gaat over de Gerrit. En de WSM 21 moet WSM 23 zijn.
Bij deze gecorrigeerd.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #27 Gepost op: 02 September 2015, 19:06:50 »
Hmmmm, de Gerrit  :-\

Als ik het goed begrijp / lees zijn alle LTM locs voor de oorlog naar de sloper gegaan.

Het laatste stuk in het LTM boek zegt dus:

Citaat van: Trams in midden en zuid-Limburg uit 1998
Dotremont verkocht haar in 1940 of 1941 door aan het Technisch Bureau Groen te Den Haag. Dit bureau verkocht op zijn beurt deze bijzondere locomotief waarschijnlijk naar Liblar in Duitsland, vermoedelijk voor diensten in een bruinkolenmijn. Helaas is van de verdere lotgevallen van deze unieke locomotief niets bekend

Hoewel ik je heel graag zou willen geloven lijkt dit me toch heel veel "wishfull thinking". Ik ben in alle jaren dat ik nu museale stoom betrokken ben nooit iets meer tegen gekomen dan dat de loc mogelijk naar Duitsland is afgevoerd, maar dat eigenlijk niemand weet waarheen. Dus in hoeverre de Gerrit in 1958 nog aanwezig was ......... (al dan niet in Duitsland)


Maar stel dat de LTM 51-II in 1958 nog aanwezig was: met stip op een  ;D. Al gok ik dan dat de 21-26 / 35 ook gewoon gesloopt zouden zijn. Tenzij de TS in Limburg in Noord Holland aan de gang was gegaan  :P

PS strikt genomen zou je dan de LTM 21-26 ook in deze lijst moeten opnemen

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #28 Gepost op: 02 September 2015, 19:29:56 »
Ik moet dat van de Gerrit nog eens goed opzoeken maar volgens mij was Liblar de voorlaatste plaats waar hij gesignaleerd is. Volgens mijn geheugen is de loc uiteindelijk in de buurt van Keulen terecht gekomen. Toen ik bij het museale trein/tram gebeuren (professioneel) betrokken raakte (vanaf 1968 daarvoor al als donateur)) ging het verhaal dat de Gerrit in de buurt van Dresden terecht was gekomen. Als ik het wel heb is op een van de zoektochten naar de 51 de 26 bij Sachtleben boven water gekomen.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

guest7823

  • Gast
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #29 Gepost op: 02 September 2015, 20:46:25 »
Boeiende / interessante zoektocht.

'39-'45 is nu niet de meest makkelijke periode om daarvoor de archieven door te spitten op info die wel of niet toentertijd is vastgelegd.

Ik ben bij de SHM nooit tegen verhalen aangelopen waar de loc ooit het laatste gesignaleerd is, maar ....... ik heb d'r ook nooit over doorgevraagd bij de mannen uit de oertijd. Misschien toch maar eens doen.

De loc komt er niet mee terug, maar is een leuk stukje geschiedenis aanvulling. Misschien niet waar de loc allemaal geweest is, maar misschien hooguit waar allemaal gezocht is