Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaring 187-prestigemodels door Luc2000
Vandaag om 14:32:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:26:25
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 14:24:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 14:20:07
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Eelco Storm
Vandaag om 14:07:07
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:13:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
  

Auteur Topic: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)  (gelezen 5033 keer)

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Gepost op: 21 October 2007, 22:14:24 »
Dag allemaal,

Ik wil een digitale baan (n-spoor) in een salontafel van 150x80cm stoppen. Getoond ontwerp heeft 3 niveau's. Bovenop een station met 4 sporen en 2 zij-stations op de onderste etage (bodem tafel). De bovenste etage ligt 16cm boven de onderste. Het oranje stuk spoor op de tekening is de tussenetage en die ligt op 8cm hoogte.

De baan:

Link

Op deze baan wil ik graag o.a. met personentijtuigen gaan rijden (o.a. een ICE-3 en een 1200 met oude plan E rijtuigen).

Nu kan ik zelf een paar valkuilen zien waar ik graag jullie mening over wil horen:
1) Vanwege de kleine ruimte zijn de bochten krap. (minitrix radius 1) Gaat dat goed?
2) De stijgings percentages liggen rond de 5%. Dit is niet natuurgetrouw misschien maar gaat dat goed?

Andere op- en/of aanmerkingen?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!

Groeten,

Vin.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2007, 22:37:02 door Vincent »
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2007, 22:24:35 »
5% is echt te stijl, in die kleine radia zou ik niet meer dan 2% stijgen. Dit ontwerp krijg je helaas niet voorelkaar op deze kleine ruimte.

Wel een erg gaaf plan om een baan in de salontafel te stoppen! Ik zou een baan met veel minder sporen maken. Het blijft een gepuzzel, maar er is best iets leuks mogelijk op die ruimte. De kleinste radius (r=19,2cm) is door de meeste treinen wel te doorlopen, maar de combinatie met hellingen is niet optimaal.

Succes met ontwerpen!

Frank

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2007, 22:27:50 »
Ik hou mijn hart wel een beetje vast voor die links-rechtswisselingen met die boogstraal in de tussenniveau's. Zeker gezien de voorgenomen treinsamenstellingen.

Ik neem aan dat je voor deze constructie hebt gekozen om voldoende stijglengte te krijgen. Ik zal eens meebroeden om te zien of er andere oplossingen denkbaar zijn.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2007, 22:34:25 »
5% is echt te stijl, in die kleine radia zou ik niet meer dan 2% stijgen.

Kan je uitleggen waarom? Ik wil je best geloven maar ik weet graag waarom ik iets geloof :-) Gaat de trein ontkoppelen? Of ben je bang dat er trekkracht te kort is? Of gaat de trein kantelen?

Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2007, 22:36:28 »
Ik hou mijn hart wel een beetje vast voor die links-rechtswisselingen met die boogstraal in de tussenniveau's. Zeker gezien de voorgenomen treinsamenstellingen.

Je bedoeld de gebogen wissels? Wat voor problemen zie je precies? Je moet me vergeven als ik het niet direct snap, dit is de eerste keer dat ik een echte baan ga proberen te bouwen.

Bedankt voor je reactie :-)
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2007, 22:40:19 »
Kan je uitleggen waarom? Ik wil je best geloven maar ik weet graag waarom ik iets geloof :-) Gaat de trein ontkoppelen? Of ben je bang dat er trekkracht te kort is? Of gaat de trein kantelen?

Bedankt voor je reactie in ieder geval!
De trein zal gaan slippen omdat de trein niet voldoende kracht heeft om vooruit te bewegen. Met hele kleine treintjes is het misschien nog wel te doen. Maar je kunt het simpelweg testen door even een kleine testrondje aan te leggen. 5% Stijging op rechte rails wordt al als veel beschouwd.

Die tegenliggende bogen proberen modelspoorders vaak te vermijden, omdat de kans dat treinen ontkoppelen hier erg groot is door de kracht die op de koppelingen wordt uitgeoeffend. Maar ook dit kun je zelf simpel ondervinden. Dit ontwerp is op dit moment niet aan te raden op grond van deze punten. Maar het ergste is eigenlijk nog dat er in een bocht flink gestegen wordt, terwijl er ook nog tegenbogen voorkomen.

Hoe ga je de baan eigenlijk aansturen? Met koploper?

EDIT:

Ik denk dat het erg lastig is (lees: ondoenlijk) om op dit oppervlak, op een mooie manier, 2 kopstations en een rondrijdmogelijkheid te realiseren.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2007, 22:41:59 door Frank »

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2007, 22:57:54 »
Frank, bedankt voor je uitleg, ik begrijp het volkomen. Ik heb even snel m'n MAVO wiskunde weer opgefrist en het maar uitgerekend. Even aangenomen dat de gemiddelde raillengte 10cm is (iets meer in de praktijk) en we stijgen 13 railsen naar 8cm dan is de hoek tan(a)=8/130 -> a=3,5 graadjes. Da's al beter dan 5 toch? ;-)

Als we maar 7cm stijgen i.p.v. 8 dan is ie al 3 graden. Wat denk je daar van?

Verder is de langste trein de ICE-3 met max 5 rijtuigen. Langere kan ik niet hebben i.v.m. de beperkte ruimte op de stations. De overige treinen zijn allemaal 1 loc + 3 rijtuigen.

Hoe ga je de baan eigenlijk aansturen? Met koploper?

Dat weet ik nog niet. Ik wil de boel automatisch laten rijden maar geen 1 loc is digitaal dus daar valt nog wat werk te verzetten. Ook zal er stevig automatisch gekoppeld/ontkoppeld moeten worden. Ik lees veel lovende proza over Koploper maar ik ben zelf programmeur en electronica hobbyist (vroeger ;-) dus wellicht probeer ik iets met een klein micro-controllertje en wat losse digi-interfaces in de locs.

Ik denk dat het erg lastig is (lees: ondoenlijk) om op dit oppervlak, op een mooie manier, 2 kopstations en een rondrijdmogelijkheid te realiseren.

Nu je bovenstaande hebt gelezen gloort er hoop aan de horizon, toch? Ik wil erg m'n best gaan doen om een max. aan treinen en sporen digitaal in m'n tafel te laten rijden. Ik zie het niet zitten om de boel te laten verstoffen op zolder nl.

Ben benieuwd of je het nu rooskleuriger inziet :-)

Gr,V.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2007, 23:03:26 »
Frank, bedankt voor je uitleg, ik begrijp het volkomen. Ik heb even snel m'n MAVO wiskunde weer opgefrist en het maar uitgerekend. Even aangenomen dat de gemiddelde raillengte 10cm is (iets meer in de praktijk) en we stijgen 13 railsen naar 8cm dan is de hoek tan(a)=8/130 -> a=3,5 graadjes. Da's al beter dan 5 toch? ;-)

Vincent, je haalt graden en procenten door elkaar en dat is niet hetzelfde. 8 centimeter stijging op een lengte van 130 cm = 6,15 centimeter per meter, dus 6,15 %.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2007, 23:06:41 door Reinier »
Reinier

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2007, 23:07:54 »
Vincent, het ging niet om graden, maar om procenten en dat is niet hetzelfde. 8 centimeter stijging op een lengte van 130 cm = 6,15 centimeter per meter, dus 6,15 %.

Ik dacht dat graden en procenten gelijk waren in deze...

Dus om fatsoenlijk naar 8cm te stijgen (2%) zeg je dat ik 40 railsen moet gebruiken?? Wat een killer zeg...
« Laatst bewerkt op: 21 October 2007, 23:09:45 door Vincent »
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2007, 23:14:46 »
2% heb ik niet gezegd, dat was een advies van Frank. Ik rekende alleen even voor hoe je een hellingpercentage berekent. Maar inderdaad, als je 2% kiest, heb je 4 meter lengte nodig.

3% wordt ook vaak genoemd als acceptabele stijging. Om dan 8 cm omhoog te komen, heb je 2,6 meter lengte nodig, en dan hou ik nog niet eens rekening met het feit dat je aan het begin en einde van de helling een overgang hebt naar het vlakke gedeelte, dus daar is de helling nog minder steil. Hellingen kosten nou eenmaal lengte, daarom wordt er ook vaak met spiralen gewerkt. 
Reinier

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2007, 23:15:54 »
Ja dat klopt. Bij een stijging van 2% (2 cm per 100 cm rails, heb je 400 cm nodig voor overbrugging van 8 cm).

Ik heb even wat getekend, misschien inspireert het je..

Het is misschien even lastig om het plan te doorzien.


Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2007, 23:17:19 »
2% heb ik niet gezegd, dat was een advies van Frank. Ik rekende alleen even voor hoe je een hellingpercentage berekent. Maar inderdaad, als je 2% kiest, heb je 4 meter lengte nodig.

3% wordt ook vaak genoemd als acceptabele stijging. Om dan 8 cm omhoog te komen, heb je 2,6 meter lengte nodig, en dan hou ik nog niet eens rekening met het feit dat je aan het begin en einde van de helling een overgang hebt naar het vlakke gedeelte, dus daar is de helling nog minder steil. Hellingen kosten nou eenmaal lengte, daarom wordt er ook vaak met spiralen gewerkt. 

3% voor een stijgend spoor in een krappe bocht is aan de hoge kant, al kun je op dit oppervlak toch niet met lange treinen rijden.

EDIT:

Je kunt als hoogteverschil 5cm + de dikte van het hout gebruiken, bij schaal N.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2007, 23:22:07 »
Ik dacht dat graden en procenten gelijk waren in deze...

Niet dus. Dat wordt duidelijk als je een extreem voorbeeld neemt. Stel je bijvoorbeeld maar eens een helling voor van 45 graden. Dat is gelijk aan 100 cm stijging per 100 cm lengte, is dus 100%.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2007, 13:37:13 door Reinier. Reden: Blunder met %-teken ipv graden. Nu klopt \'t wel. »
Reinier

Vin

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
    • vincentmobile
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #13 Gepost op: 21 October 2007, 23:33:52 »
@ Frank: Dat heb je snel opgetekend zeg. Ik zie de -lange- hellingen inderdaad. De 8cm stijging was uit de losse pols genomen, wellicht kan dat minder worden.

@ Reinier: Ik snap em. Ik krijg er wel zo'n gevoel bij als rekenen met inches en zo hoor...

De tip over de spiraal is wel goed, daar kan ik misschien nog wel wat mee. Misschien de tussenruimte vergroten en dan 1 keer door een spiraal o.i.d.

't is een beetje jammer maar ik kan momenteel niets uitproberen want alles zit ingepakt omdat ik over 2 weken emigreer naar Australië. Voordeel is wel dat ik daar eindelijk ruimte heb om fatsoenlijk te keer te gaan met rails :-)

Jullie waarschuwingen zijn in ieder geval duidelijk. Heel erg bedankt voor de snelle reacties. Als het me lukt om de boel fatsoenlijk aan de praat te krijgen laat ik het weten maar dat zal dus nog minimaal 1,5 maand duren :-/

Groeten,

Vin.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Nieuwe ronde, nieuwe kansen (op fouten ;-)
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2007, 23:37:26 »
Niet dus. Dat wordt duidelijk als je een extreem voorbeeld neemt. Stel je bijvoorbeeld maar eens een helling voor van 45%. Dat is gelijk aan 100 cm stijging per 100 cm lengte, is dus 100%.

Je gaat hier zelf ook de fout in, je zult wel een helling van 45 graden bedoelen. Dit blijkt uit je verdere berekening.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz