5% is echt te stijl, in die kleine radia zou ik niet meer dan 2% stijgen.
Ik hou mijn hart wel een beetje vast voor die links-rechtswisselingen met die boogstraal in de tussenniveau's. Zeker gezien de voorgenomen treinsamenstellingen.
Kan je uitleggen waarom? Ik wil je best geloven maar ik weet graag waarom ik iets geloof :-) Gaat de trein ontkoppelen? Of ben je bang dat er trekkracht te kort is? Of gaat de trein kantelen?Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Hoe ga je de baan eigenlijk aansturen? Met koploper?
Ik denk dat het erg lastig is (lees: ondoenlijk) om op dit oppervlak, op een mooie manier, 2 kopstations en een rondrijdmogelijkheid te realiseren.
Frank, bedankt voor je uitleg, ik begrijp het volkomen. Ik heb even snel m'n MAVO wiskunde weer opgefrist en het maar uitgerekend. Even aangenomen dat de gemiddelde raillengte 10cm is (iets meer in de praktijk) en we stijgen 13 railsen naar 8cm dan is de hoek tan(a)=8/130 -> a=3,5 graadjes. Da's al beter dan 5 toch? ;-)
Vincent, het ging niet om graden, maar om procenten en dat is niet hetzelfde. 8 centimeter stijging op een lengte van 130 cm = 6,15 centimeter per meter, dus 6,15 %.
2% heb ik niet gezegd, dat was een advies van Frank. Ik rekende alleen even voor hoe je een hellingpercentage berekent. Maar inderdaad, als je 2% kiest, heb je 4 meter lengte nodig.3% wordt ook vaak genoemd als acceptabele stijging. Om dan 8 cm omhoog te komen, heb je 2,6 meter lengte nodig, en dan hou ik nog niet eens rekening met het feit dat je aan het begin en einde van de helling een overgang hebt naar het vlakke gedeelte, dus daar is de helling nog minder steil. Hellingen kosten nou eenmaal lengte, daarom wordt er ook vaak met spiralen gewerkt.
Ik dacht dat graden en procenten gelijk waren in deze...
Niet dus. Dat wordt duidelijk als je een extreem voorbeeld neemt. Stel je bijvoorbeeld maar eens een helling voor van 45%. Dat is gelijk aan 100 cm stijging per 100 cm lengte, is dus 100%.