Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185807 keer)

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #645 Gepost op: 13 November 2015, 17:02:10 »
Hoi Leo,

Ik doe het even via deze weg maar in Bielefeld zit een spur nul club die met een nieuwe module anlage naar het echte voorbeeld begonnen is van Bahnhof  Ik laat de tekst even in het Duits. Wie auf unserer Homepage angekündigt, haben wir mit dem Bau einer Modulanlage begonnen. Als Vorbild haben wir uns die Strecke Bielefeld Ost – Lage ausgesucht, wobei als erstes der Bhf Hillegossen in Angriff genommen wurde. Um alles transportieren zu können, mussten kleine Abstriche am Gleisplan vorgenommen werden.

Nun sind wir auf 5 Segmente (a 140cm x 60cm) Gesamtlänge 700 cm gekommen. Wenn wir diese 5 Segmente fertig haben, bieten sich die Ausweichanschlussstelle „ Deppe“, (interessante Rangiermöglichkeit), sowie der Bhf Helpup, (Autoverladung)

Misschien is het wel leuk om te proberen om deze spoor nul vereniging naar Euro spoor te krijgen. Let op het is maar een tip van mij kant. Betreft MEC Bielefeld

gr bernard

Hoi Bernard,

Ja, jij ijvert altijd voor spoor-0. Heel goed, want het is een schaal waarin je niet zo veel ziet. Maar die leden van MEC Bielefeld (http://www.modellbahn-bielefeld.de/) hebben nog heel wat werk te doen voordat het een toonbare modelbaan wordt. Altijd goed om in de gaten te houden natuurlijk. Is het niet voor ons, dan wel voor de andere organisatoren. Dit jaar hadden wij voor het eerst Hoffmanns Modelbau met spoor 0 artikelen op het evenement. Gezien? Wat vond je daarvan?

Groet,
Leo

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #646 Gepost op: 13 November 2015, 17:06:27 »
Da's puur hypothetisch, in welke gezin speelt zich zoiets af, nergens toch? ;D

Gr, Ben.

;D ;D ;D ;D

Frans

• Offline Offline
« Reactie #647 Gepost op: 13 November 2015, 17:33:35 »
Ik heb het idee dat de vrouw altijd wel iets van belangstelling heeft aan de
hobby van de man en omgekeerd, bij ons werkt het wel zo.

Dus zo'n groot probleem zal het niet zijn om zo af en toe de vrouw mee
te nemen.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #648 Gepost op: 13 November 2015, 18:41:10 »
Nou die van gaat voor geen goud mee.
Is ook beter voor het budget ;D

ps Bert , Dit is een feit.
Ook ik betreur het vegen.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2015, 18:43:20 door roadster36 »

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #649 Gepost op: 13 November 2015, 19:16:16 »
Hoi Leo,

Ik vond dat zeer goed zou graag nog wel iets meer van die spoor nul firma's willen zien, bij voorbeeld Addie Modelbouw, Moog, enz.  bijvoorbeeld KM 1 / Lenz enz

In Münster zit ook nog een spoor nul club die ook bezig zijn met hun module baan ,

groetjes bernard

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #650 Gepost op: 13 November 2015, 23:00:26 »
Even mijn twee cents. Onder mijn eigen naam, mans genoeg om dat te doen. :)

Kan ook prima met een PB naar Leo ;)

Inderdaad... Maar Bernard regelt dat soort zaken, zoals uitnodigingen voor zijn eigen beursje in Soest, via de draadjes. Dan verbaast mij dit niet :)

Waarom kan het daar wel (combinatie van meerdere beurzen en OV) voor een betere prijs dan in NL? Waarom is men bang voor combinatiebeurzen?

En zie in de antwoorden van Leo en Henk eerder in het draadje. In duitsland wordt veel georganiseerd door de Messe zelf. Dat betekend dat het voor hun niet uitmaakt of je nu naar de ene beurs gaat of naar de andere. Ze hebben die inkomsten toch wel. Leo, de organisatie Eurospoor is niet gebonden aan de jaarbeurs die de KreaDoe organiseert. Dus samen voor 1 combikaart met de KreaDoe is geen winst voor zowel de jaarbeurs of Leo. Dat zal een behoorlijke rekensom opleveren aan het eind ;) Daarnaast zijn er nog wel meer factoren zoals steun van de overheid (lees subsidies en btw-tarief),  manier van organiseren, enzovoort.

Wat hebben wij eraan als alle vrouwen dan naar die beurs gaan en de heren naar Eurospoor? Ik verkoop die vrouwen liever ook een kaartje voor Eurospoor, daar hebben we meer aan.

Uhm... Mijn vriendin die vroeg aan mij of het gelijktijdig met de KreaDoe was... Dan kon zij naar die beurs en ik naar Eurospoor. Dan later in de stad wat eten.... Een gezellig dagje uit met zijn tweeën. Zij gaat niet zo heel snel naar Eurospoor, dat is namelijk "mijn" hobby en niet "haar" hobby :) Ze heeft er wel belangstelling voor maar met mij mee? Nee, dat niet zo heel snel. Ik weet niet of je meer of minder bezoekers zal krijgen door gelijktijdig met de KreaDoe. In ieder geval kan ik het wel begrijpen dat je meer kaartjes wil verkopen. Dat is beter voor de cijfers, ook al verdien je bijna niets aan.

Wij zien Lego (met respect) liever niet gelijktijdig met Eurospoor. Daar hebben wij (o.i.) geen voordelen van. Bezoekers van een van beide dagvullende evenementen gaan niet daarna nog even naar de andere beurs. Kortom, bezoekers van beide beurzen lopen elkaar alleen maar in de weg of kopen een kaartje voor de verkeerde beurs, wat dan ook weer teruggedraaid moet worden.

Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Van die beurs heb je meer last dan een KreaDoe. Voor veel ouders en Opa's en Oma's is Legoworld blijkbaar een gemakkelijkere keuze dan Eurospoor. Ondanks dat ze 80 tot 100 euro entree kwijt zijn. Dat leeft dan toch iets meer.

Met respect en goede collegialiteit naar de beursorganisatoren van de andere grotere evenementen, maar: Zie het als een visvijver met steeds minder vis en steeds meer hengels.......

Hum... Dat is een interessante. Ik begrijp je reactie. En ik begrijp ook de reacties van anderen, zoals Ronald H, Martin en Steef, dat je moet weten waar te vissen. Of dat zij op andere vis vissen. Dat klopt allemaal. In de weekenden zijn gewoon meer activiteiten dan "vroeger". Er zijn zoveel dingen te doen in het weekend. Is het niet iets met modeltreintjes dan is het wel een open monumenten dag of iets anders. Het zal in de toekomst een alleen maar grotere uitdaging worden om het publiek te verleiden om Eurospoor te bezoeken. Hoe je dat precies moet doen is voor mij ook nog een vraagteken. Mogelijk is het nog meer inzetten op sociale media (bv met win-acties met likes, kortingen, e.d.). Je was toch, als Eurospoor, een paar jaar terug ter promotie op de 50+ beurs aanwezig. Dat bracht niet helemaal wat het moest brengen?

Over de baankeuzes, Steef stipte het al aan. Overigens geldt dit niet alleen voor het publiek maar ook voor de deelnemers. Dat Engelse bouwers het mooi vonden om hier te komen kan ik begrijpen. Een reisje naar Nederland is nooit verkeerd :) In de afgelopen jaren dat ik op Eurospoor heb  mogen staan heb ik er ook van genoten. Maar ik heb ook van de beurzen OntraXS! en Rijswijk.  De kwaliteit van dit jaar was op een aantal punten duidelijk anders dan andere jaren. Wat de beurs zeker ten goede kwam.  (y) Het zal altijd een afweging zijn steek ik mijn geld in een aantal baan uit het buitenland die mogelijk nog nooit te zien zijn geweest in Nederland of pak ik voor hetzelfde geld een paar mooie banen uit Nederland die mogelijk een jaar eerder op een andere beurs hebben gestaan. Die afweging is altijd moeilijk.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #651 Gepost op: 14 November 2015, 00:54:34 »
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
Zie: Kijken, spelen, leren ... en maken!

Met dit project hoopt de Eindhovense Modelbouw Vereniging (EMV) een bijdrage te leveren aan techniekonderwijs voor jonge kinderen, alsmede aan het behoud van onze hobby.

Grzz, Hans

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #652 Gepost op: 14 November 2015, 07:54:55 »
Kan mij niet voorstellen dat de deelnemers  van 2015 weer een nieuwe kijkdoos maken voor 2016 waardoor het veel moeilijker wordt om weer nieuwe deelnemers te vinden.

Bernard.

Hoe vaak in de afgelopen jaren ben je bij onTraXS geweest. Dan zul je zien
dat een klein groepje deelnemers er steeds aanwezig is met een nieuw speeltje.
Niet alleen uit Nederland, maar ook van daarbuiten. Om het jaar is het te doen
om een baan te bouwen, zoals de kijkdozen heten. Zo heeft Ronald dus een aantal
mensen waar hij steeds mooie baantjes van kan verwachten. Zonder dat hij er
voor op jacht moet. Zelf Bouw ik in een maand of 10, en dan bouw ik weer wat
nieuws. Jaartje onderzoek doen, en een jaartje bouwen. En ik ben niet de enige.
Mvh Steef

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #653 Gepost op: 14 November 2015, 10:25:06 »
Ontraxs 2016 heeft meer dan genoeg animo qua aanmeldingen voor nieuwe banen.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2015, 10:28:21 door Chris »

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #654 Gepost op: 14 November 2015, 10:45:46 »
Hoi Leo,

je moet is kijken naar de messe in 08.–10. JANUAR 2016  KARLSRUHE daar  staat neem iemand deel met een module anlage spoor 2 schijnt al zijn loks zelf te bouwen eCHTDAMPF MODULANLAGE IN SPUR 2 eine Anlage von Tobias Mey http://www.echtdampf-hallentreffen.de

Met vriendelijke groeten,

bernard

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #655 Gepost op: 14 November 2015, 10:53:40 »
Bernard, het is je al meermaals aangegeven, maar doe dit soort berichten even in een PB. Top dat je meedenkt  (y), maar dit is meer een PB bericht.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #656 Gepost op: 14 November 2015, 11:56:52 »

Ontraxs 2016 heeft meer dan genoeg animo qua aanmeldingen voor nieuwe banen.

Sterker nog, niemand komt daar op eigen initiatief, maar alles op uitnodiging van Mitropa. Jezelf aanmelden kan wel, maar of er iets mee gebeurd...
Spoor 0 adept

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #657 Gepost op: 14 November 2015, 12:09:11 »
Wie kan op eigen initiatief aan een evenement deelnemen? Aanmelden mag bij Eurospoor natuurlijk altijd en wordt er serieus naar gekeken. En dan bestaat de mogelijkheid dat je buiten de selectie valt.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2015, 12:35:42 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #658 Gepost op: 14 November 2015, 12:12:30 »
Verkeerd omschreven. Niemand komt door aanmelding bij Ontraxs, alles geschied op uitnodiging door leden van Mitropa nadat banen door leden zijn ontdekt en beoordeeld en benaderd.
Spoor 0 adept

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #659 Gepost op: 14 November 2015, 12:33:38 »
Is dat niet een beetje te kort door de bocht, Tomasso? Ik neem niet aan dat de Mitropa leden als een soort ontdekkingsreiziger willekeurig in steden en dorpen gaan aanbellen met de vraag of de bewoner misschien een modelspoorbaan heeft en of ze die dan mogen beoordelen t.b.v. ONTRAX deelname  ;) .
Er is volgens mij altijd wel een zekere vorm van je bouwsel onder de aandacht brengen bij Mitropa nodig om uitgenodigd te worden, en dat zou je best aanmelden kunnen noemen.

Of is het echt een "ons kent ons" ding en doe je als je daar buiten valt per definitie niet mee?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.