Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185840 keer)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #465 Gepost op: 01 November 2015, 10:46:55 »
Sebas,

Goed idee. Blijf ook vooral ideeën posten. Sommige ideeën worden al geïmplementeerd.
Ik zag ook een baan middels een smartphone bestuurt worden. Ook leuk en relatief nieuw.
Voor de bnls forumbaan geldt dat kinderen de baan gewoon mogen besturen. En misschien moeten we maar een kinderuurtje in het leven roepen waarbij ze lekker hun gang kunnen gaan mbt de besturing.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #466 Gepost op: 01 November 2015, 11:10:08 »
Het blijft merkwaardig. Hebben 'we' al die jaren, deels met succes, geprobeerd de modelspoorhobby uit de speelgoedsfeer te halen, maken we ons vervolgens druk hoe we kinderen in aanraking met de diezelfde hobby brengen en drukken het daarmee weer net zo vrolijk de speelgoedhoek in.
Ik zou eerder proberen het als serieuze vrijetijdsbesteding beter aan de volwassen vrouw en man te brengen. Van die kinderen haakt toch 99,9% na verloop van tijd weer af.

Huub

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #467 Gepost op: 01 November 2015, 11:28:01 »
Het is maar een idee?

Klopt, Ik geef aan dat het al een keer of wat gedaan is.... Bijvoorbeeld:

- Huisjes plakken voor kinderen bij OntraXS! Sinds vorig jaar op Eurospoor, komt bij Rijswijk 2016
- Rangeerdiploma voor kinderen bij OntraXS! En op diverse andere beurzen (groot en klein)
- Workshops op Eurospoor.
- Landschapje maken voor kinderen op Eurospoor
- Een wagon bouwen voor kinderen op Eurospoor

Zelf al eens kinderen zelf een boom laten maken bij de open dagen van de modelspoorclub in Zwolle. Wil het weer gaan doen in november.

Hoe zou het beleven van modelspoor anders willen doen?

Degene die op een modelspoorbeurs komen zijn meestal al geïntresseerd en willen al beginnen of zijn al bezig met de hobby. Marc gaf het al een keer aan: Op andere plaatsen dan alleen modeltreinbeurzen tegen laten komen. Mijn neefjes van 3 en 4 hebben heel veel interesse, hun vaders wat minder. Het komt niet in mijn zwagers hoofd op om een keer naar een modeltreinenbeurs te gaan. Geen interesse voor, dat mag oom Ronald doen.

Op dagen zoals in het openluchtmuseum en in het spoorwegmuseum tijdens OntraXS! zien mensen het en zullen eerder geneigd zijn om met de hobby te beginnen. Er zijn veel mensen op OnTraXS! die niet wisten dat het aan de gang was en zomaar dan met de kleine treintjes in aanraking komen.

Ik zou eerder proberen het als serieuze vrijetijdsbesteding beter aan de volwassen vrouw en man te brengen. Van die kinderen haakt toch 99,9% na verloop van tijd weer af.

Leo heeft al een keer op de 50+ beurs gestaan met een modelspoorbaan. De reactie daarop was dat je het weer een "opa" hobby van maakt.... Het is ook nooit goed :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #468 Gepost op: 01 November 2015, 11:36:39 »
Geen idee of het nooit goed is, maar een volwassene is niet noodzakelijkerwijs 50+ (en de nog niet volwassene die naar een serieuze hobby zoekt, hoort wat mij betreft in dit kader ook tot de volwassen vrouw en man).
In zin boven mijn citaat geef je overigens aan waar ik op doel.
Dat is veel zinvoller dan je op kinderen te richten voor wie het toch altijd speelgoed is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #469 Gepost op: 01 November 2015, 11:39:35 »
Het aandeel kinderen onder de bezoekers is op Eurospoor - en de andere tentoonstellingen en beurzen - altijd ongeveer gelijk gebleven volgens mij. Het verschil met vroeger is dat kinderen langs andere weg minder met modelspoor in aanraking komen en vervolgens minder blijven haken. Dat komt weer omdat er juist voor kinderen met technische belangstelling de afgelopen dertig jaar heel veel nieuwe mogelijkheden zijn gekomen. Een evenement als Eurospoor kan daarbij het grote verschil niet maken. Dat is wel erg veel gevraagd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #470 Gepost op: 01 November 2015, 11:41:12 »
@Hubertus: Dat ben ik helemaal met je eens.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #471 Gepost op: 01 November 2015, 14:12:41 »
De mensen die er komen? Die hebben al een interesse in modelspoor.
Dat snap ik.

Als we de Pa en of Ma, opa en of Oma. Of de persoon die er al geintereseerd in is.
En opdracht geven? Van bouw iets? Wat we eerst aan de kinderen hebben gegeven. De Kinderen wat jullie al zeggen. Daar hebben we al zat voor gedaan.

Maar aan de ouderen. Maak een stuk rails op de baan. Sluit de digitale set aan en regel een loc in en rij er even mee.
Maak een huisje. Maar dan in tijd van minder dan een uur moet het gedaan zijn. Want ze willen ook nog de rest ban de beurs zien.

Is dat wat?

Gr Sebas

pixon

• Offline Offline
« Reactie #472 Gepost op: 02 November 2015, 12:30:39 »
Ik was nog vergeten om hier een linkje te plaatsen van mijn foto's van eurospoor
https://www.youtube.com/watch?v=EMFhPAUOvto
volg me updates via  twitter
marklinbaan      http://twitter.com/pixonenco
on30 baan         http://twitter.com/pixON30
on30baan foto's http://twitpic.com/photos/pixON30

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #473 Gepost op: 02 November 2015, 12:38:01 »
De enige echte manier om de jeugd weer bij de hobby te krijgen zijn de schappen van Bart Smit, Intertoys en al die andere speelgoedwinkels in den lande zodat Papa en Mamma, Opa en Oma weer keus krijgen in hun zoektocht naar bv Sinterklaas en kerst geschenken. Als het er niet is kan je het ook niet kiezen en gaat het aan de goegemeente voorbij.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #474 Gepost op: 02 November 2015, 15:09:29 »
Helemaal mee eens heer Kras!
En niet te vergeten de fabrikanten die (net als Lego en andere speelgoedfabrikanten) ook maar eens wat reclame moeten maken die kinderen, en hun niet-modelsporende ouders, wel bereikt.

Alleen zoals nu adverteren in de vakbladen is natuurlijk leuk voor die bladen, maar je bereikt er slechts de al reeds geïnteresseerden mee.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #475 Gepost op: 02 November 2015, 16:11:09 »
Af en toe duikt er wat trein gerelateerd spul op bij de tuincentra rond kerst. De Boet had de laatste paar jaar Piko startsets liggen bij de kerst afdeling. De kerst trein bij de Lemax, en de dubbeldekkertrein bij de Nederlandse huisjes

henk

• Offline Offline
« Reactie #476 Gepost op: 02 November 2015, 16:24:07 »
Het spul is uit de winkels verdwenen wegens te weinig vraag en te bewerkelijk. Dat is niet veranderd.
Er is keus zat in de speelgoedwinkels, alleen geen modeltreintjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #477 Gepost op: 02 November 2015, 18:29:50 »
Alleen startsets zou toch moeten kunnen lijkt me. Voor uitbreiding kan men dan op internet of vij de nog bestaande lokale treinhandel terecht.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #478 Gepost op: 02 November 2015, 18:33:52 »
De vraag is of al die startsets uit de speelgoedwinkel wel tot meer modelspoorders leiden. Ooit, toen ik jong was en woest aantrekkelijk, kende ik op school ook geen andere modelspoorders. Als het ter sprake kwam waren er wel meer met een trein, maar die stond dan te verstoffen in een kast of op zolder.
No dress rehearsel, this is our life.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #479 Gepost op: 02 November 2015, 19:17:12 »
Hallo,

Toen Märklin  in de grijze oudheid zijn startsets in Duitsland ook nog verkocht via kleine winkeltjes in de dorpen (de zogenaamde Tante Emma Laden) leverde dat iedere kerstperiode een afzet op van 200.000 dozen! Een enorme hoeveelheid dus. Latere directies haalden om een voor mij onbegrijpelijke reden hun neus op voor deze simpele afzetkanalen als dorpswinkeltjes en de kleinere warenhuizen. Het resultaat was een sterke daling van de omzet. Nu wordt er door de nieuwe eigenaren van Märklin over gedacht om opnieuw via laagdrempelige kanalen hun eenvoudige produkten aan de man te brengen. De kleine winkeltjes zijn evenwel voor een groot deel uit het dorpsleven verdwenen waardoor eenvoudige speelgoedtreinen in de nabije omgeving onbereikbaar zijn geworden. Ook werd via deze eenvoudige detailhandel veel rails verkocht. Iedereen heeft als hij met een spoorbaantje bezig is wel eens een paar extra rails en soms zelfs wissels nodig, maar om die te pakken te krijgen moet je vandaag de dag of een lange reis naar de "grote stad" maken (en dan nog!) of via Internet aan je trekken komen. Nou dat is fnuikend voor de "instantbehoefte  om bijvoorbeeld een paar kleine "aanvulstukjes" te hebben om een spoorbaan goed aan te leggen. Ik weet nog wel dat ik mijn neefjes indertijd geen groter plezier deed dan door ze een aantal "korte railstukjes" cadeau te doen.

Gegroet,

Rob van Kooy