Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185822 keer)

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #240 Gepost op: 25 October 2015, 22:26:15 »
Terugkijkend op drie hele gezellige dagen eurospoor.
Veel gepraat, geprogrammeerd, gerepareerd  en omgebouwd. Het was weer bijzonder gezellig, en iedereen toonde zijn inzet. Ook het schijthok naast me werd gezellig gebouwd, grote klasse Daan! :-)
Allen bedankt voor de gezelligheid en goede verzorging. Het was geslaagd  en weer voor herhaling vatbaar!!!
Hans, de lelijkste van de twee lokdokters...   8)

guest7823

• Gast
« Reactie #241 Gepost op: 25 October 2015, 22:33:04 »
Vier dagen beurs, niks gekocht, geen baan gezien 5 keer heen en weer naar Utrecht en toch een eindeloze berg pret gehad. Bedankt allen, maar boven al:

• BEDANKT Karst  (y)
  • BEDANKT Hans Q (y)
Ik denk dat ik nu genoeg weet, snap, getest en aanprutst heb om de laatste hobbel te nemen. Met een beetje mazzel kan ik in Rijswijk weer eens rond gaan kijken.

Oh ja, dat van "geen baan gezien" klopt feitelijk niet. Ik heb Martin ballonnetjes zien blazen naast z'n baan   ::)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #242 Gepost op: 25 October 2015, 22:47:33 »
Volgens mij heb je één baan gezien vanuit alle hoeken:
van voren,
van opzij,
van achter,
van boven, en...
van onder.

Man man, wat een tomeloze inzet (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

• Gast
« Reactie #243 Gepost op: 25 October 2015, 22:59:04 »
Thx  ;D

Al valt die eerste van je lijstje ook wel weer mee  ;)

Maar goed, "van binnen" kan dan weer wel toegevoegd worden aan je lijstje  :D

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #244 Gepost op: 26 October 2015, 07:18:21 »
Gisteren werd dan op "Buggydag" ook een bezoek gebracht aan Eurospoor. Na gelukkig een extra uurtje slaap vanwege de wintertijd stond ik om 8.30u voor de deur bij een goede modelspoorvriend en werd vlot richting Utrecht gereden. Op het transferium was het bij aankomst nog uitgestorven en kon de OT direct worden weggezet, waarna na enkele minuten wachttijd met een bijna lege tram richting de Jaarbeurs werd gereden. Aankomst was 5 minuten voor opening en slechts een klein groepje "oudere jongeren" stond geduldig te wachten. De tijden dat het rijen dik stond voor opening zijn we al lang voorbij. In de helaas altijd wat vrij donker verlichte hallen vallen gelijk de banen zonder eigen verlichting en fries in negatieve zin op. Blijft jammer dat men niet wat meer doet aan een betere verlichting. Dit keer voorgenomen om ook de bekende clubbanen waar de oude mannen in het midden, ongeinteresseerd voor het publiek, gezellig met elkaar aan de koffie zitten en waar slechts twee treintjes rondscheuren. Ook op dat soort banen zijn overigens, als je er tijd voor neemt wat leuke dingen te vinden hoor. Bij de AL-TIJD aanwezige Railclub Utrecht werd de eerste fraai realistisch samengestelde trein waargenomen. Helaas door de slechte verlichting en de telefoon enigszins bewogen plaatje:

De uit 3 delen bestaande stand nam wel erg veel ruimte in beslag. Dit gold overigens ook voor sommige andere banen. Er was erg (te) veel loze ruimte aanwezig.

Uit Engeland was een baan aanwezig, waar het "achter de schermen gebeuren" meer dan 2x zo groot was als de voorgrond. Ook hier kwamen we weer een bekende mooi samengestelde trein tegen:

Naast treinen reden er ook trams rond in de hallen. Op deze realistische baan kon genoten worden van een rijdende tram:

In de hal van de verkoopstandjes werd ook bij een van de banen nog een kijkje genomen achter de schermen, om er achter te komen welk wonderdrankje zorgde voor de inspiratie van de bouwers, gelukkig hadden ze het goed duidelijk onder de tafel neergezet  ;)

Ook de grotere schalen waren aanwezig en hadden weer goed hun best gedaan om een mooi stuk modelbouwlandschap aan het inmiddels toch wel redelijk toegestroomde publiek te tonen:

De treinen werden bestuurd met een tablet, die op bijpassende grootte was gedimensioneerd.

De buren in H0 hadden waarschijnlijk bij de zelfde scenery shop hun inkopen gedaan en zodoende kon ook hier worden genoten van de inventieve modelbouw van deze tijd, naast de fraaie scenery viel hier ook het fraaie en realistische sporenverloop op:

Na al dit moois moest even worden bijgekomen en werd genoten van een bakkie troost en meegebrachte broodjes.

Vanavond volgt het 2e deel van de foto's van Eurospoor dit jaar.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #245 Gepost op: 26 October 2015, 07:28:34 »
Bedankt Floris, het is genieten. (y)

Kannie wachten op deel 2. ;D ;D

Gr, Ben.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #246 Gepost op: 26 October 2015, 09:16:35 »
+1

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 26 October 2015, 09:29:30 »
Gheghe ;D
Spoor 0 adept

Kees2

• Offline Offline
« Reactie #248 Gepost op: 26 October 2015, 09:30:33 »
Floris,
Heb je ook bij de mannen van de Trix Expres club die modelbaan gezien een leuk voorbeeld dat je behalve Trix Expres kan verzamelen ook een modelbaan kan maken met het Trix Expres materiaal.De Trix Expres club is een leuke actieve club binnenkort houden ze weer een clubdag waar ik naar toe ga ook al rijd ik een ander merk.
De foto die jij hier laat zien belicht meer de verzamelaars kant van deze club.
En zijn we niet allemaal begonnen met een achtje of ovaal op de grond uit een beginset?
Gewoon het begin van een fantastische hobby.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #249 Gepost op: 26 October 2015, 09:44:19 »
Vorig jaar werd er na afloop van de beurs hier over de verlichting gesproken. Dit jaar heb ik er speciaal op gelet, ook al omdat ik er zelf mee bezig ben geweest. En ja, je ziet grote verschillen tussen banen. Oh, wat is het jammer van/voor sommige banen dat ze niet zelf verlichting hebben. Die op zich mooie grote duitse baan was wel erg schemerig.

Dit viel ook op bij de baan met dat mooie dorp bovenop de berg. Daar hadden ze twee onsubtiele bouwlampen op gericht waardoor het er nog redelijk uit zag. De rest van de baan was donker.

Een proefballonnetje: de digitalisatie heeft een positieve invloed op de grote clubbanen. Waar vroeger vaak een blokstelsel werd gebruikt met afremmen van 150 naar 0 in 0.2 seconden wordt nu digitaal gereden. En dan is er per definitie een slimmerik die de optrek/afremvertraging en de max snelheid in wil stellen. Zie de delftse modelspoor N baan. Alle kenmerken van een clubbaan, maar dan netjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 26 October 2015, 09:45:01 »
Ja, de Trix Express Club is altijd leuk om te zien.  (y)
Maar Floris komt naar Eurospoor om zijn eigen gelijk te halen Kees. Dat is ook een dagje uit.

Gisterochtend ook even geweest. En zoals al jaren op zondagochtend is dat lekker rustig. Voor de gekte voor opening moest je ook vroeger op vrijdag zijn. Geen idee of dat nog zo is. Al jaren niet meer op vrijdag geweest, omdat ik het tegenwoordig dus zo prettig vind op het gemak een en ander te kunnen bekijken. Verder wat mensen gesproken en een hele Loc Lightning van Digikeijs aangeschaft. Eurospoor, zoals Eurospoor is, met één opvallend ding. Er stonden meerdere buitenlandse bedrijfjes van het type klein maar fijn. Dat je normaal vooral op Ontraxs vewacht, alwaar dat begin dit jaar juist minder was. Daar gaan de zekerheden in het modelspoorleven.  :o
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #251 Gepost op: 26 October 2015, 09:48:39 »
Het was voor mij de eerste keer dat ik de Eurospoor-stand mocht organiseren vanuit BNLS. Erg leuk om te doen. Naarmate Eurospoor dichterbij komt, hoe meer vragen er op je afgevuurd worden. Ik heb het met veel plezier gedaan en ik ben ook blij om te lezen dat iedereen een leuke tijd heeft gehad.
Nog nooit was de stand zo groot als nu!  (y) De ruimte was goed benut en men had plek om te lopen, kijken en praten. Fijn om te zien dat die gesprekken ook zeer animerend waren. Sommige bezoekers begrepen het concept van de BNLS baan niet. Na een uitleg verscheen er meestal een grote grijns op het gezicht en kregen we vervolgens de complimenten ervoor. Dat is altijd leuk.  (y)

Vele kinderen hebben zich vergaapt aan de langsrijdende treinen, waarbij vooral de olieboot veel belangstelling genoot: wagonnetjes tellen. :D
Ook de diverse demo's trokken volle zalen. De treinendoktors kregen allehande vragen, varierend van "er zit kortsluiting in mijn loc. Wijs even aan waar." tot "Welke decoder hoort er in deze Märklinloc?"

Peter had zijn bouwen aan de zuivelfabriek maar opgegeven en besloten om gewoon zijn werkwijze te laten zien. Daarvoor waren al een paar stukken gemaakt aan de hand waarvan een en ander uit te leggen was.
De bruggen van Mike trokken ook veel bekijks op vrijdag. Mike had nauwelijks tijd om te drinken om wat aan zijn droge mond te doen.
En de drie demobaantjes hadden ook veel bekijks. De heren hebben veel uitleg kunnen geven over hoe de aansturing van het baantje werkt en wat er bij komt kijken. Fijn dat jullie er ook bij waren!  (y)

De sfeer is gedurende vier dagen uitstekend geweest. Veel gelachen, veel geklust, veel bekijks en veel mensen gesproken.

Speciale dank gaat voor mij uit naar Paul B die zich onverdroten toewijdde aan het troubleshooten (mooi NL woord :)) bij de baan en HansQ voor de snelle levering van drie booster/hubs.
Daarnaast wil ik ook Hendrik Jan een compliment maken voor de support die hij Dirk geleverd heeft, ook tijdens de beurs met zijn baantje. Daarin vonden we helaas op donderdag een storing, waardoor de baan tot zaterdagmiddag niet in  BNLS forumbaan opgenomen kon worden. Ook Paul B heeft hierin zijn steentje bijgedragen. Hoe kan het ook anders.  ;D
Wel mooi om te zien was dat we dus tijdens de beurs de BNLS baan stil gezet hebben, de rechter keerlus los maakten van de baan, de Canadese baan van Dirk ertussen plaatsten, keerlus weer aansluiten, electrische alles weer doorverbinden en rijden maar. Dit alles nam 10 minuten in beslag. Een mooi bewijs dat de modulaire aanpak werkt. En het trok ook nog veel bekijks! Mooi he!?

Er is alweer een aantal gebruikers dat ook een baantje wil gaan bouwen voor de BNLS banen. Hartstikke fijn, kom er vooral bij. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Ik wil alle vrijwilligers nogmaals enorm bedanken voor hun tijd, inzet, gezelligheid en team spirit. Ik heb het als zeer prettig ervaren en hoop dit nog vaker te mogen beleven. De eersten hebben zich alweer aangemeld voor Eurospoor 2016! Sterker nog, bijna het hele team alweer.  (y)

Gr.

Edsko

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #252 Gepost op: 26 October 2015, 09:48:53 »
@Floris:  ;D

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #253 Gepost op: 26 October 2015, 10:35:49 »
Beste forumlezer,

Ik sla al jaren Eurospoor over. Ik vind de entreeprijs niet in verhouding staan met het gebodene.
Dat ik niet ben gegaan heeft mij aan reis- en entreekosten ook dit jaar weer € 50,00 gescheeld.

Vroeger stond mijn oude club Maasbuurtspoor nog wel eens op Eurospoor en dan ging ik mee. Ik zag dan ook de keerzijde van de organisatie. Geen goede sfeer zoals bijvoorbeeld in Houten tijdens Rail, Utrecht Ontraxx of Intermodellbau Dortmund! Ik word in Dortmund, ondanks dat ik alleen nog maar bezoeker ben, allerhartelijkst door de organisatie begroet.

Ik heb in ieder geval voor de komende modelspoor evenementen 50,00 extra te besteden.

Groet,
Coen.

Meppelspoor

• Online Online
« Reactie #254 Gepost op: 26 October 2015, 10:50:12 »
Ben het helemaal mee eens
« Laatst bewerkt op: 26 October 2015, 11:13:25 door Peter Spruit. Reden: onnodig citaat verwijderd »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.