Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
Vandaag om 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
Vandaag om 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
Vandaag om 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
Vandaag om 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
Vandaag om 22:10:34
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185123 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #330 Gepost op: 27 October 2015, 10:06:09 »
Dank u voor het snelle antwoord.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MaVe

• Offline Offline
« Reactie #331 Gepost op: 27 October 2015, 11:23:38 »
Heeft iemand toevallig foto's van de Duitse baan uit Osnabrück geloof ik? Ik heb eurospoor gemist dit jaar maar
Zag op fb van eurospoor een 3tal fotos van die baan.

Ben benieuwd naar meer

Witte-Veder

• Offline Offline
« Reactie #332 Gepost op: 27 October 2015, 12:13:25 »
@MaVe: Dat was een bijzonder fraaie baan. Het was jammer dat deze op een nogal donker gedeelte van de hal stond.

Het leek mij ook niet bepaald gemakkelijk om deze volledig van verlichting te voorzien, mede in verband met de afwijkende vorm van de baan.

Carpe diem / Ed

Gezelligheid kent geen tijd! / Ed

spoorfan

• Offline Offline
« Reactie #333 Gepost op: 27 October 2015, 12:19:00 »
De banen waren prachtig. Toch denk ik dat dit de laatste keer is dat ik ben geweest. De hal met kramen is vergelijkbaar met Houten en de stands van leveranciers en producenten worden steeds minder.

Spoorfan

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #334 Gepost op: 27 October 2015, 12:32:03 »
Hallo,

Dat kan ik me voorstellen dat je van die Duitse baan meer wilt zien.

Het was de enige baan die wat spooraanleg betreft de dagelijkse werkelijkheid zoals die in die jaren kort na de WO2 was heel treffend weergaf. Ook de samenstelling van met name D-treinen met de juiste rijtuigen en de juiste lengte (een treinstam van zo'n 9 stuks) deed het goed. Bovendien waren de personenrijtuigen allen kortgekoppeld. Ik vind het nauwelijks aanvaardbaar als dat niet zo zou zijn. Bij goederentreinen ben ik wat "rekkelijker" in mijn opvattingen als het gaat om "buffer tegen buffer".

Ik acht het op een demonstratiebaan tijdens een modelspoorwegmanifestatie gewoon vereist dat daar treinen op rondrijden die de werkelijkheid weergeven. Uiteraard zijn er kortere treinstammen ook  in Duitsland, maar ook die dienen dan zodanig te zijn samengesteld dat ik die als representatief herken.

Bij goederentreinen is die eis minder stringent zeker als er een grote diversiteit is in de samenstelling. Daarnaast had je in die na-oorlogse periode ook goederentreinen die bijvoorbeeld alleen uit tankwagens 2- of 4-assig (ook beide soorten doorelkaar) of uitsluitend uit gesloten 2-assige wagens bestonden. Dat er dan nauwelijks sprake was van een rij van dezelfde tankwagens dan wel  gesloten goederenwagens spreekt bijna vanzelf, meestal was het toen  maar een ratjetoe van wagens die de oorlog hadden overleefd. Echte 'bloktreinen" met een tamelijk uniforme samenstelling zijn van een latere periode.

Wat mij overigens ook opviel was dat de enige baan met bovenleiding waarbij de pantografen tot  nét iets onder de bovenleiding reikten een Oostenrijkse baan was. Wat maakt dat toch een verschil als de elektrische locomotieven zo aan den volke worden getoond. Ik zou bijna willen zeggen dat "ze" het moesten verbieden dat die e-loks met neergelaten pantografen rondrijden uit angst dat ze anders naast de bovenleiding raken wat tot ontsporingen en ander ongerief leidt. Als de pantografen - zeg maar - 2mm onder de bovenleiding steken dan hoeft dat niet te gebeuren en je ziet er niets van! Ik spreek uit een langjarige ervaring.

Gegroet,

Rob van Kooy   

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #335 Gepost op: 27 October 2015, 12:43:28 »
De hal met kramen is vergelijkbaar met Houten en de stands van leveranciers en producenten worden steeds minder.
Vreemd dat steeds de vergelijking met Houten wordt gemaakt. Heeft een andere insteek. Houten is alleen maar handel, naar Eurospoor ga je in eerste instantie voor de spoorbanen, en dat er ook handel staat is mooi meegenomen. Ik vind Eurospoor een slimme combinatie van beide.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #336 Gepost op: 27 October 2015, 12:50:33 »
Hallo,

Dat kan ik me voorstellen dat je van die Duitse baan meer wilt zien.

Wat mij overigens ook opviel was dat de enige baan met bovenleiding waarbij de pantografen tot  nét iets onder de bovenleiding reikten een Oostenrijkse baan was. Wat maakt dat toch een verschil als de elektrische locomotieven zo aan den volke worden getoond. Ik zou bijna willen zeggen dat "ze" het moesten verbieden dat die e-loks met neergelaten pantografen rondrijden uit angst dat ze anders naast de bovenleiding raken wat tot ontsporingen en ander ongerief leidt. Als de pantografen - zeg maar - 2mm onder de bovenleiding steken dan hoeft dat niet te gebeuren en je ziet er niets van! Ik spreek uit een langjarige ervaring.

Gegroet,

Rob van Kooy

Helemaal mee eens. Op onze clubbaan doen we het ook zo. Overigens reden de Engelsen van de baan Coppel, een 4-sporig traject met schaduwstation met 40 treinen of zo, echt met de panto tegen de draad!  (y)

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #337 Gepost op: 27 October 2015, 13:08:01 »
Edsko, nog hartelijk bedankt voor de uitnodiging.
ik heb nog steeds pijn in mijn benen en ben schor van het drie dagen lang uitleg geven.

De stand van het Beneluxspoor kwam dit jaar veel beter tot zijn recht dan vorig jaar qua opzet/opbouw.

Ook weer met verbazing staan kijken hoe Peter zijn huisjes maakt, zo mooi. En hoe ogenschijnlijk eenvoudig Steef het verweren beheerst, prachtig heren.

Persoonlijk ervoer ik dit jaar beter dan vorig jaar, nu kwamen zelfs op zondag mensen met technische interesse.

Wat betreft het hele evenement en banen aanbod heb ik zelf maar heel kort even vluchtig een impressie op gedaan.
Die Z baan zag er echt verzorgd uit, maar ook de presentatie sprong er uit.

Voor overig (club)banen zie je leuke en minder leuke zaken,(kwestie van smaak, zullen we maar zeggen) maar weet wel het zijn allemaal vrijwilligers die naar hun kennis, kunde en financiën, wat moois proberen neer te zetten. Zelf weet ik inmiddels ook dat het een enorm gesjouw en geregel is om zo'n baan op een beurs neer te zetten en thuis op te ruimen.

En omdat ik nu voor computer gestuurd automatisch rijden kies, wil niet zeggen dat ik een analoog rijder niet kan waarderen. we hebben dezelfde hobby, en die kan je op meerdere manieren uitoefenen.

Maar wil de trein hobby overleven dan merk je wel dat de jeugd het interessant gaan vinden als je wat kan gaan automatiseren. kleine kinderen vinden treintjes kijken leuk, hoe harder ze gaan des te beter, volwassenen staan te kwijlen bij kruipende lokjes. En kinderen en volwassenen verbazen zich over deurtjes die open en dicht gaan als of het magie is.

mvg
Marco

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #338 Gepost op: 27 October 2015, 13:45:48 »
Hi Marco,

graag gedaan. Vond het leuk dat je er was.  (y) Volgens mij had je over aanloop niet te klagen, mooi om te zien.

Goed puntje breng je op, de jongeren. Voor mijn gevoel liepen er meer jongeren rond dan afgelopen jaar, mét goedgevulde rugtasjes. Ze stonden over te kijken en naar mijn mening ook oprecht geinteresseerd. Die vergrijzing zou best wel eens zijn dieptepunt (hoogtepunt?) gehad kunnen hebben en gaat de gemiddelde leeftijd weer wat naar beneden. Aan de achterzijde van de stand werd een baan bestuurd met een smart phone. Daar keken ook veel mensen naar....
Je zou zo maar kunnen denken dat met alle snufjes die er zijn, er nu een soort wederopstanding plaatsvind van de hobby. ;)

jaja, één zwaluw maakt geen zomer, maar een mens mag wel dromen toch? :)

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #339 Gepost op: 27 October 2015, 16:09:39 »
Hallo,

Het lijdt geen twijfel dat de belangstelling voor de spoorwegmodelbouw bij de maatschappelijke middengroep toeneemt. Daar zijn een aantal redenen voor: de kinderen verlaten het ouderlijk huis waardoor de "levensruimte" in het appartement voor Papa toeneemt. Er kan weer gedacht worden over de aanleg van een baan in plaats van een vitrine. Bovendien is die leeftijdsgroep in het algemeen al veel meer ingevoerd in de gedigitaliseerde wereld dan de "oude grijze duiven". Dat wil niet zeggen dat de laatstgenoemde groep er geen verstand van en belangstelling voor zou willen hebben, maar die is eerder passief dan actief. Bovendien ziet de fabrikant in die oudste categorie nog altijd een groep die zich financieel wat meer kan permitteren, zij het dat dat minder wordt. Dat een ruim deel van de jeugd zijn hand niet omdraait om zich de nieuwe digitale technieken eigen te maken is een verschijnsel dat zeker iedereen met kinderen en kleinkinderen wel kan waarnemen. Daar ligt het probleem niet.

Wat wel een groot probleem bij de afzet van spoorwegmodellen wordt is het feit dat alle moderne spoorwegen worden gekenmerkt door steeds meer aalgladde treinstellen waar niet mee te rangeren valt of anderszins iets mee uit te halen dan ze te laten rijden. De oudere tractie met een bijna onuitputtelijke variëteit van aanhang is voor de jongere generatie iets vanuit de geschiedenisboekjes. De huidige bloktrein met allerhande containers geeft dan wel wat optische afwisseling, maar is eigenlijk toch ook wel wat eentonig. Dit probleem van afnemende aantrekkelijkheid van het aspect van het rijdende materieel gaat de komende jaren alleen maar sterker spelen. Wie weet over een tijdje nog uit eigen ervaring  hoe een D-trein met al die verschillende rijtuigen was samengesteld?

De in de afgelopen jaren sterk gedaalde afzet van modelspoorwegen zal deels kunnen worden verklaard door de conjunctuur en zeker ook door de opvallend gestegen detailhandelsprijzen en een zekere eentonigheid in het rijdende materieel. Dat bevordert de afzet niet bepaald.

Het bestand aan treinenwinkels is achteruit gerend, de verkoop heeft zich deels verlegd naar internet (zij het dat menigeen bij de aankoop van duur materieel zich afvraagt of dat nu een aantrekkelijk alternatief is voor het bezoek aan een winkel). Daarin ligt het grote belang van beurzen waar de koper - als hij een beetje verstand heeft van zaken  - al snel kan vaststellen wat voor vlees hij in de kuip heeft en rechtstreeks geconfronteerd wordt met al het gebeuren rondom een modelspoorwegbaan.

Dat is de reden dat beurzen als de annex op Eurospoor, in Houten en elders in Nederland (zoals in Rijswijk) voor de herorientering van de afzetmarkt van spoorwegmodelbouw een zeer belangrijke rol zullen kunnen spelen. Hoe lang die nu weer iets toenemende interesse in de modelspoorweg zal doorgroeien is moeilijk in te schatten. Het ligt ook aan alternatieve mogelijkheden voor het uitgeven van geld aan interessante "speeltjes".  Helemaal gerust ben ik er daarom nog niet op.

Gegroet,

Rob van Kooy

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #340 Gepost op: 27 October 2015, 16:26:35 »
Over de Duitse baan uit Osnabrück

Het was jammer dat deze op een nogal donker gedeelte van de hal stond.

Maar zo vielen details als de van binnenuit verlichte borden op het perron wel beter op.  ;)

Sorry voor de kwaliteit, foto met telefoon in donkere omgeving. Plaats maar niet in RM  ;D

Het was de enige baan die wat spooraanleg betreft de dagelijkse werkelijkheid zoals die in die jaren kort na de WO2 was heel treffend weergaf. Ook de samenstelling van met name D-treinen met de juiste rijtuigen en de juiste lengte (een treinstam van zo'n 9 stuks) deed het goed.

De spooraanleg was voor mij ook wat deze baan positief deed afsteken tegen de meeste NL modulaire clubbanen. Waar het sporenplan te vaak uitgaat van 2 sporen kaarsrecht langs de voorkant.

Echte 'bloktreinen" met een tamelijk uniforme samenstelling zijn van een latere periode.

En die vind ik dan wel weer erg mooi. Zo zie je maar, smaken verschillen.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2015, 16:48:56 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #341 Gepost op: 27 October 2015, 20:39:45 »
Wat mij overigens ook opviel was dat de enige baan met bovenleiding waarbij de pantografen tot  nét iets onder de bovenleiding reikten een Oostenrijkse baan was.
Op de baan uit Osnabrück pendelde helemaal aan de rechter zijde een treinstel dat wel met geheven pantografen reed. Het viel me direct op. Ook ik vind dit een belangrijk punt.
De bovenleiding op deze prachtige baan was overige heel fragiel uitgevoerd. Panto's net iets los van de bovenleiding is dan de enige betrouwbare optie. Waarbij je dan overigens ook goed moet opletten dat de bovenleiding overal even hoog hangt.

Terzijde:
Een mooie editie van Eurospoor. Ik blijk helaas lang niet alles (goed) gezien te hebben.

Groet, Bas

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #342 Gepost op: 28 October 2015, 01:32:59 »
Afgelopen vrijdag was ik er en heb me meer dan vermaakt,
een paar rondjes gedaan op de Markt,Daar een paar koopjes op de kop getikt en daarna een paar mooie
banen gezien.Vervolgens even gezellig gepraat bij rails miniworld en bij de BNLS baan,Ik merkte op een gegeven moment dat het al 16.00u was het was wel een teken dat het boeiend genoeg was...is er dan geen kritiek?wel een klein dingetje ik vond de pad nummering wat rommelig maar ach that's all.

kortom tot volgend jaar!

British Rail diesel Fan

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #343 Gepost op: 28 October 2015, 12:25:40 »
Heeft iemand toevallig foto's van de Duitse baan uit Osnabrück geloof ik? Ik heb eurospoor gemist dit jaar maar
Zag op fb van eurospoor een 3tal fotos van die baan.

Ben benieuwd naar meer

Op verzoek Foto's 18 <> 23: https://picasaweb.google.com/celtjan/Eurospoor2015?authkey=Gv1sRgCKT-gKPxv7rDSA#6208940952961965778 (genomen met m'n pocketje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #344 Gepost op: 28 October 2015, 12:40:52 »
Leuk hoor, die fotoreportages. Maar ook frustrerend, want zo kom ik er achter dat ik een heleboel dingen in natura niet heb gezien. :( Hoewel ik toch in die drie dagen ongeveer de helft van de tijd buiten onze eigen stand heb doorgebracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.