Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 18:11:59
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 18:04:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 18:03:22
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 18:02:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:59:20
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:46:33
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
  

Auteur Topic: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?  (gelezen 5812 keer)

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Op dit forum zijn enkele vragen en antwoorden gevonden v.w.b. mijn onderwerp/vraag. Maar, helaas nog niet echt duidelijk beantwoord. Althans, ik heb het niet kunnen vinden.

Op mijn analoge baan wordt door de hardware (aangestuurd door een oude DOS-XT-PC) elk baanvak van de benodigde rijspanning voorzien, die elke loc volgens een spoorboekje op dat baanvak dient te hebben.

De baanspanning is een PWM-signaal van 100 Hz / 16 V dat door een L293 H-brug wordt gevormd. In de H-brug versterkerschakelingen is dit een "soort" van DC signaal, pulsen van 0V tot 16V met variabele breedte en omkeerbare stroomrichting.

Uitgaande van de brugschakeling is het voor de loc in kwestie een 16V signaal van wisselende polariteit als de rijrichting wordt omgekeerd. De rails en dus de locs "zweven" t.o.v. elke baanvak-versterker.

Moderne multi-protocol decoders heb ik al begrepen, kunnen moeiteloos op wisselstroom en/of gelijkstroombanen gebruikt worden, mits zo geconfigureerd.  Na dit getest te hebben, werkt dat ook echt zo. Een Fleischmann 14 V rijtrafo op een stukje rails: DCC-loc rijdt. Een Märklin 16V trafo op een stukje rails: DCC-loc rijdt. In beide gevallen ook keurig met rijrichting omkeren.

Mijn kernvraag is nu: kan zo'n decoder (bij mij Uhlenbrock 76425) zonder schade en zonder problemen op het bechreven PWM signaal werken?  (Dan kunnen mijn twee DCC-locs straks toch ook gewoon op het "analoge" baangedeelte rijden).

Groet!

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2015, 23:31:29 »
In ieder geval zonder schade. Het PWM-signaal is niet gekker dan een digitaal signaal. Of de locdecoder ook begrijpt wat de bedoeling is, is een ander verhaal. Gewoon proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2015, 00:06:18 »
Ik weet dat een hoogfrequente Relco track cleaner en DCC decoders niet samen gaan en de decoders slopen.
Ik ben geneigd te zeggen dat en DCC decoder PWM DC niet lekker zal vinden.

Mvg, Michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2015, 00:10:11 »
De Relco track cleaner is niet hoogfrequent, maar hoogspanning. Kan enkele kilovolts leveren. Dat is inderdaad niet gezond voor een decoder.
PWM is andere koek. De spanning is niet hoger dan wat de decoder normaal kan verdragen, dus ik zie niet wat voor schade dat kan doen. Je hebt wel een grote kans dat de decoder de "code" niet snapt, en dus niks doet.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2015, 00:19:32 »
Een Relco kan toch aan staan (of moet dat zelfs?) tijdens normaal analoog rijden?
Of moet alle materieel dan eerst van de baan?
Ik ben in de UK altijd verteld gekregen dat de Relco uit moet bij DCC gebruik, maar niet bij DC.

Mvg, Michel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2015, 07:03:13 »
Dat zal best, maar het gaat hier niet over een Relco. Dat is echt heel wat anders. Produceert bij een stroomonderbreking veel hogere spanningen dan decoders aankunnen. Sowieso een schaars ding geworden of altijd al geweest in Nederland. Wel populair in GB, hoewel sinds jaar en dag bron van verhitte discussies.

In in ieder geval sloopt een PMW-regelaar geen decoders. De spanning valt ruim binnen de normen en de frequenties zijn niet gekker dan een DCC-signaal. Ik weet zelfs dat een Trix 1200 met een LokPilot3 het prima deed op de regelaar van een kennis van me. Maar de ene decoder is de andere niet en de ene PMW-regelaar is de andere niet. In veel gevallen zal de decoder niet begrijpen wat de bedoeling is. Maar dat kan je dus gerust proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2015, 09:57:17 »
Ik ben in de UK altijd verteld gekregen dat de Relco uit moet bij DCC gebruik, maar niet bij DC.
Bij zuiver analoog gebruik kan een Relco geen kwaad. Dat ding produceert een hoge spanning bij een stroomonderbreking, maar het vermogen is zo klein dat een motor of een lampje daar geen last van hebben. Zodra de onderbreking is doorgeslagen stort de spanning in elkaar.
Maar bij decoders zou ik het niet avonturen, die zullen die hoge spanning niet leuk vinden. Het gaat dus niet zozeer om DCC versus DC, maar om wel of geen decoder.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2015, 10:09:11 »
Nou, de samenwerking met een digitale centrale lijkt me ook niet optimaal.  ;D
Maar met de vraag heeft dat allemaal niets te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2015, 12:00:19 »
Het is gewoon proberen dus.

Ik heb het met een geluidsdecoder niet aangedurfd en hem er uit gehaald, ondanks dat iedereen roept dat het geen kwaad kan is er geen garantie dat de decoder het overleefd en met een dure geluidsdecoder heb ik dat risico niet genomen.
Daarbij komt dat ik deze lok met de decoder met een gewone trafo heb laten rijden en de maximum snelheid erg laag was en bij verder opendraaien van de trafo de lok continu stopt en dat is knap waardeloos (gaat om een Roco NS 1200).

Stephan.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2015, 12:06:47 »
Ik zou het zeker niet proberen, want ik weet zeker dat de decoder het niet leuk vind. Tenzij je een geldboom in de tuin hebt, dan kan het geen kwaad financieel.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2015, 12:08:39 »
Stephan, ik had hetzelfde met een TEE treinstel van Roco. Daar zit standaard een decoder in die analoog ook geluid maakt. Bij een korte stroomonderbreking stopt alles, de diesels hoor je dan opstarten en na 30 seconden begint het ding eindelijk weer te rijden.
Daarom heb ik de hele print met decoder en al er uit gesloopt en de zaak op mijn eigen manier geschakeld. Ik wil het er wel eens op wagen om die decoder bloot te stellen aan mijn permaloog systeem. Dat is 20kHz blokvormige wisselspanning met daartussendoor PWM motorsturing. Eens kijken of hij daar tegen kan. Die decoder ligt hier toch maar niks te doen, dus daar is niks aan verloren als hij stukgaat.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2015, 13:18:37 »
Zo'n decoder levert op Marktplaats toch nog 50 euro op Klaas. Ik probeer het wel even met een Schravendeelregelaar en een oude LokPilot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2015, 14:21:09 »
Als Wim zo'n waarschuwing geeft, gaan hier alarmbellen rinkelen.  :)
Dus een experiment met de volgende opzet. In die rode doos zit onder andere een Schravendeel pulsbreedteregelaar uit het oeroude Hobbyboek Modelbaan. Werkt op 100 herz met pulsen tussen 2 en 10 ms. Spanning is 14 volt. Komt dus aardig overeen met de specificaties die Bart geeft. Op de ooit zelfgeknutselde decodertester is een LokPilot1 aangesloten.



Als de regelknop open wordt gedraaid, gebeurt er eerst helemaal niks. Staat de regelaar op bijna maximaal, dan gaat het motortje op hoge snelheid draaien en gaat de forward led branden. Bij terugregelen dooft de led, het motortje sputtert een tijdje, maar stopt er al snel mee. Na ompolen gebeurt precies hetzelfde, alleen gaat het motortje de andere kant op draaien en gaat de backward led branden. Kortom, de decoder kan niks met korte pulsen, maar als de pulsen vrijwel aansluitend komen herkent hij terecht een gelijkspanning van ongeveer 14 volt. Ompolen heeft het gewenste effect. Het zou kunnen dat sommige modernere decoders PWM beter herkennen.

De decoder gaat verder niet stuk. Ook als het motortje een kwartiertje heeft gedraaid, is de decoder niet eens lauw. De motoras tegenhouden, zodat de belasting flink toeneemt, verandert daar niets aan.



« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2015, 14:31:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2015, 14:39:24 »
Ik heb een pulsbreedte regelaar uit een Elektuur van 1983 waarbij ik de voedingsspanning i.p.v. 15V~ op 20V~ heb aangesloten en een lastgestuurde (emk) pulsbreedte regelaar uit een Elektuur van 1997.
Voor iets van 4€ heb ik nu een analoog printstekkerding in de lok geprikt.
Als ik de geluidjes van de lok wil horen koop ik ooit nog wel eens een Multimaus, lijkt mij stukken makkelijker.

Voor de topicstarter is het misschien nog wel het proberen waard.

Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Mag een loc-decoder op een analoge baan met PWM rijspanning gebruikt worden?
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2015, 18:00:29 »
Zeker een idee.

Inmiddels maar een Roco BR189 met een LP3 op de rollenbank gezet en de regelaar aangesloten. Gaat iets beter. De loc begint halverwege het regelbereik soort van te rijden, de verlichting volgt later. Kortom, bij een 100 herz regelaar houdt het niet over.
Ben er wel van overtuigd dat je het gewoon kan proberen. De decoder wordt niet warm of koud van een regelaar met deze specificaties.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.