Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Gold mini decoder  (gelezen 6753 keer)

Dave van der Locht

• Offline Offline
Re: Gold mini decoder
« Reactie #30 Gepost op: 30 December 2007, 15:12:19 »
Louis, 't zijn bij mij allemaal loks met SMD C-tjes...  ;D

Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar. Zou mogelijk met eventuele C-tjes aan de rail-aansluitingen te maken kunnen hebben (zoals mijn Minitrixen hier ook hebben).

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #31 Gepost op: 30 December 2007, 15:50:56 »
Dave, die MOETEN er sowieso af. Is alleen OK bij gelijkstroomvoeding. Doorknippen dus  :D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 30 December 2007, 16:07:31 »
Bij m'n loks zonder NEM-schacht heb ik alle C-tjes en L-etjes er overal af gehaald en de decoder ingebouwd.

Maar waarom voorziet een fabrikant (in mijn geval voornamelijk Minitrix) dan de hoofdprint van de lok met deze onderdelen en een NEM-schacht, MET een dummy printje waar deze onderdelen ook op geplaatst zouden kunnen worden i.p.v. op de hoofdprint zeg maar. Apart... En m'n probleem met een Gold mini decoder betreft ook maar 1 decoder.  :-|

Maargoed, zoals ik al aangaf is doorknippen geen optie (SMD)... Dus wellicht m'n soldeerstationnetje even aanzetten en die onnodige onderdelen verwijderen (met de hoop dat bij een evt. garantie-geval de fabrikant niet moeilijk doet).

Groetjes,
Dave

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #33 Gepost op: 30 December 2007, 16:13:01 »

Zou mogelijk met eventuele C-tjes aan de rail-aansluitingen te maken kunnen hebben (zoals mijn Minitrixen hier ook hebben).

Groetjes,
Dave

Dave, die mag je al helemaal niet gebruiken bij digitaal, dus condensatoren in de aansluitrails is gewoon uit den boze. En een grote bron van ellende.

Dus die MOETEN ER TUSSEN UIT.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 30 December 2007, 16:17:04 »
Nee niet in DE aansluitrail maar de rail-aansluitingen van de lok/NEM-schacht.. Aansluitrail MET condensator gebruik ik niet en weet dat dit problemen kan geven...

Echter zie ik in een paar loks nog 2 condensatoren meer zitten die volgens mij aan de stroomafnemers bevestigd zijn (railaansluiting van decoder), maar geen enkele parallel over de rail-aansluitingen. Nog eens nameten, want jullie brengen me aan 't twijfelen. ;D

Groetjes,
Dave

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #35 Gepost op: 30 December 2007, 17:30:22 »
Dave, als die C op je stroomafnemers is aangesloten, werkt ie net zo als in een aansluitrail. Ik vraag me dat af, waarschijnlijk zit een eventuele C op de koolborstels en dan zit ie dus op de motoruitgang. Ook niet echt goed, maar daar hadden we het al over.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 30 December 2007, 18:00:47 »

Deze C zit kennelijk aan de ene kant met een motorpool verbonden en de andere kant een railaansluiting.

't is misschien ook niet echt goed, maar waarom zou Minitrix dit dan inbouwen? In andere loks heb ik geen problemen, en de Lenz heeft tot onlangs ook altijd goed gewerkt. Uiteindelijk zijn niet de loks het probleem, maar die ene Lenz-decoder. Als een dergelijke constructie zoals in die loks niet goed zou zijn of problemen zouden geven bij gebruik van een decoder in de NEM-schacht, dan mag je verwachten dat dit ook niet ingebouwd wordt door Minitrix of dat de betreffende C-tjes op de dummy-print hadden gezeten.

Kortom, wat heb je dan aan een NEM-schacht als je alsnog vanalles moet desolderen?  :-|

En zover ik op diverse sites lees, is dit alleen een bekend probleem met het gebruik van Lenz decoders. Andere decoders vallen er niet over.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 18:10:03 door Dave van der Locht »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #37 Gepost op: 30 December 2007, 21:04:27 »
Je kunt je inderdaad afvragen waarom fabrikanten nog steeds die kul inbouwen. Kul? Ja kul! Ontstoorspul is uitgedacht omdat een koolborstel op een collector vonkt en dus stoorsignalen veroorzaakt. Vroegah kon je dat op je niet ontstoorde radiootje horen door het knetterende geluid. Werd ook veroorzaakt door voorbijrijdende brommertjes/auto's. Tegenwoordig is veel zelfs goedkoop spul al bij de 220V ingang afgeschermd door C'tjes en L-letjes. Daarbuiten ontvangen we radio doorgaans niet meer via de zg. ether maar via kabel. Je kunt je dus gevoeglijk afvragen waarom fabrikanten, die wel degelijk weten dat die krengen bij "digitaal" eigenlijk taboe zijn, ze nog steeds consequent inbouwen en vervolgens hardop roepen dat "hun model digitaal voorbereid is"... En zoals iemand hier al terecht opmerkte, met het verhogen van de pwm-frequentie van zg. LF naar midden/hoogfrequent gaan die spoelen en condensatoren zich anders gedragen met dus meer kans op vernaggeling van het eigenlijke signaal dan iets anders. De signalen worden complexer, denk maar aan asymmetrie en het Zimo HLU systeem.
Het zijn overigens niet alleen Lenz Golds & Silvers die hier last van hebben, ze zijn er mogelijk gevoeliger voor dan anderen. Deze discussie bestaat al zolang er digitaal bestaat. Om een dropfabrikant te citeren: het zou verboden moeten worden  ;)

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #38 Gepost op: 02 January 2008, 11:35:46 »
C-tje 1 draadje doorknippen is ook voldoende. Kun je naderhand nog met een tikkie soldeer verbinding herstellen.

Ik ga toch eens kijken of dat werkelijk van invloed is op die rariteiten met Lenzen i.v.m. asymmetrische DCC. Het zal toch niet waar zijn?

Gisteren de proef op de som genomen: een Roco BR215 en de 1637 geopereerd: het blauwe C-tje aan een kant zijn poot doorgeknipt en de groene spoeltjes met een draadbrug overbrugd. Het maakt geen zak uit: de loks vertonen bij gelijktijdig rijden nog steeds dat rare inzakken van de snelheid op onregelmatige plaatsen. Soms 2 rondjes helemaal perfekt en dan in 1 rondje 5x inzakken. Rijden ze solo op de baan, dan is er niks loos. Heb ik maar 1 conclusie: zodra je in zo'n Lenz de ABC aktiveert, gaat ie wacky gedrag vertonen. Maar de Ludmilla met z'n Zimo doet ook raar, how can?

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #39 Gepost op: 04 January 2008, 20:22:33 »
Nog even een aanvulling op het C'tjes verhaal.

De smoorspoelen en condensatoren dienen als ontstoring bij analoog rijden.
Bij digitaal rijden kunnen ze het digitaal signaal zodaning verstoren dat eigenlijk geen digitaal signaal meer is. Geen pulsvorm meer.
Als een een relatief grote condensator aan de dekoder uitgang hangt kan de dekoder dat zien als een kortsluiting.
Het algemene advies is daarom Smoorspoelen en condensatoren verwijderen.
Echter kan een motortje weer dermate veel stoorpulsjes genereren dat een dekoder hier last van heeft en rare dingen gaat doen.
Uhlenbrock adviseert daarom een condensator van maximaal 10 nf over de motoraansluitingen te handhaven of te monteren. Een zogenaamde vonkenblusser.
Bij de Märklin ombouw setjes worden altijd 2 smoorspoelen meegeleverd en wordt geadviseert de condensatoren naar de massa te verwijderen maar die over de motoraansluitingen te laten zitten.
Ook als je een Fleischmann ankerplaat vervangt door een 'digitale' zit er een c'tje over de motoraansluitingen. (een soort buisje)

Blijft natuurlijk staan dat de Lenzen het raar doen. Als je zoveel truukjes moet uithalen om hem betrouwbaar te krijgen is het gewoon geen goede dekoder.  Voor mensen met weining elektronische en digitale kennis is de enige oplossing: vervangen!

P.Kramer.
Digitaalservice.nl

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 04 January 2008, 20:47:33 »
Blijft natuurlijk staan dat de Lenzen het raar doen. Als je zoveel truukjes moet uithalen om hem betrouwbaar te krijgen is het gewoon geen goede dekoder.  Voor mensen met weining elektronische en digitale kennis is de enige oplossing: vervangen!

Op 1 decoder na heb ik al bijna 2 jaar lang totaal geen problemen met Lenz decoders die 'raar' doen. Laat staan zoveel truukjes uithalen om hem betrouwbaar te krijgen. En ik rijdt er bijna dagelijks mee...

ABC is mogelijk een verhaal apart, daar lees ik ook regelmatig over dat andere merken ook kuren hebben.

Groetjes,
Dave

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #41 Gepost op: 04 January 2008, 21:17:17 »
Dave, heb je ABC geaktiveerd of niet? (middels CV51). Mijn ervaring hier: zolang dat niet is gebeurd, geen enkel probleem.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 04 January 2008, 21:19:03 »
Nope, ik rij met Koploper. Die zorgt dat mijn treinen netjes afremmen waar nodig e.d...

Groetjes,
Dave

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #43 Gepost op: 04 January 2008, 22:02:29 »
Op 1 decoder na heb ik al bijna 2 jaar lang totaal geen problemen met Lenz decoders die 'raar' doen. Laat staan zoveel truukjes uithalen om hem betrouwbaar te krijgen. En ik rijdt er bijna dagelijks mee...

ABC is mogelijk een verhaal apart, daar lees ik ook regelmatig over dat andere merken ook kuren hebben.

Groetjes,
Dave

Ja, Dave zoals gezegd het zijn geen slechte dekoders maar het feit dat je soms ( jij gelukkig niet) het nodig moet aanpassen is geen voordeel voor velen.
Ik heb ook vele Lenz dekoders die goed werken maar ook een redelijk aantal die kuren vertonen. Ook had ik last van 'run aways' en dat waren vrijwel altijd Lenz dekoder (521) Ik heb ook Uhlenbrock Zimo tran Esu en doen wat minder vaak 'raar'  (maar hebben soms weer ander problemen)

Mijn ervaring met Lenz is dus:
- Soms "run aways"
- Maximum snelheid niet goed instelbaar
- Kortsluitbeveiliging te aktief

Af en toe begin je dan wel te twijfelen aan Lenz dekoders
Jij gelukkig niet.

Denk eraan dat veel senior modelspoorders hun dekoder laat digitaliseren bij de modelspoorwinkel en er verder geen omkijken naar willen hebben. Als je dan een 'rare' hebt kunnen ze dat niet aanpassen. Voor hun is de dekoder stuk. Ook het feit dat Lenz ABC rare effekten geeft is niet normaal. maar goed, we staan nog maar aan het begin van het digitale tijdperk in de modelspoor (alhoewel het al 25 jaar bestaat!)
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Richard W

• Offline Offline
  • Frankrijk, omgeving Epinal
« Reactie #44 Gepost op: 15 January 2008, 23:03:39 »
Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik mijn nieuwe aanwinst binnen, waar ik direct een Gold Mini decoder ingebouwd heb. Ook ik zie wat 'onvoorspelbaar' gedrag van de loc, waarschijnlijk moet ik ook wat verwijderen van de printplaat.... maarja, hij is nieuw en wil graag van jullie weten wat ik veilig kan verwijderen. Niet omdat ik niet wil solderen, maar meer omdat ik graag wil dat hij het blijft doen..

Ik heb een foto bijgevoegd, moet er wat af?

klik voor een grotere foto..

Groeten,
Richard