Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Stalen D, sluitverlichting  (gelezen 2989 keer)

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Stalen D, sluitverlichting
« Gepost op: 16 August 2015, 20:35:32 »
Vandaag begonnen met de ombouw van een Artitec stalen D. Hij wordt, zoals vele bagage en postrijtuigen in mijn verzameling voorzien van een sleper, stroomvoerende koppelingen, binnenverlichting en de nodige elektronica om een en ander te schakelen (relais etc). Ik dacht nog een Digirails functiedecoder te hebben liggen maar vond in plaats daarvan een oude Uhlenbrock 76900 functiedecoder. Omdat deze 4 functie uitgangen heeft overweeg ik nu schakelbare sluitverlichting in te bouwen. Helaas is mijn kennis aangaande sluitverlichting op een TPII-III stalen D nihil (ik rij primair Duits, TP II) dus vraag ik me af of een stalen D überhaupt als laatste wagen in een trein voorkwam en zo ja, waar hij sluitverlichting zou hebben (hoog, laag, enkelvoudig, dubbel, links, rechts, etc).

Alvast mijn dank voor eventuele info,

Jan

Aangepast vanwege opmerking hieronder, oeps....
« Laatst bewerkt op: 16 August 2015, 21:02:59 door Blom »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: Plan D, sluitverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2015, 20:58:30 »
Artitec heeft geen Plan D uitgebracht! Wel een 4 deurs stalen D. Is wat verwarrend, maar het zij zo.
Sluitverlichting zit bij deze D-s gewoon links en rechts boven in de kopsekant.
Kijk op www.artitec.nl en bij de technische instructies stalen D
« Laatst bewerkt op: 16 August 2015, 21:04:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Stalen D, sluitverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2015, 21:04:33 »
Sobat,

Oeps......... aangepast :(

Dank je,

Jan

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: Stalen D, sluitverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 17 August 2015, 08:09:09 »
Het is afhankelijk van het tijdperk waarin je rijd, wat voor sluitseinen de treinen hadden.

De standaard was; overdag twee rood/witte hoekborden hoog (bij de dakrand), in het donker twee lantaarns welke rood licht uitstralen naar achteren, en wit licht naar voren.

Eind jaren 50 werden de stalen D's voorzien van ingebouwde sluitseinen, en dan werden die toegepast.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Stalen D, sluitverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2015, 10:11:08 »
Arjen,

Ik was daar al bang voor. En hoogstwaarschijnlijk werden de borden én lampen aan de sluitseinijzers opgehangen, anders zal het naar voren stralende witte licht weinig zin hebben. Hoewel ik niet op zie tegen wat gefröbel ben ik bang dat het me nooit gaat lukken functionerende sluitverlichting aan de sluitseinijzers te hangen.

Heb je enig idee hoe een en ander werkte als een stalen D in die tijd de grens over ging richting Duitsland? Liet men de Nederlandse sluitseinen (bord of licht) hangen of verving men deze voor de overeenkomstige Duitse seinen ? De Duitse seinen uit die tijd hoefden immers alleen naar achteren (rood) uit te stralen....

Jan

P.S. Wellicht is het handiger om de stalen D gewoon direct achter een lok te plaatsen en de sluitsein geheel te vergeten.....

Jan

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Stalen D, sluitverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2015, 12:59:30 »
Hallo,

Gelukkig zie je op veel foto's dat zo'n Stalen D ergens midden in de trein meereed. Er is dus geen noodzaak om die sluitseinen in elkaar te fröbelen; het lijkt me ook een heel lastig karweitje. Een stalen D vlak achter de loc is uiteraard ook verantwoord.

Aangezien in latere tijden die Stalen D's "vaste"  sluitverlichting kregen die - naar ik aanneem - ergens in de kopeinden was aangebracht, zal het aanbrengen daarvan heel wat minder problemen opleveren. Het meest (uiterst) precieze werkje is dan de  2mm ø gaatjes in de kopwanden te boren zodat daar rode LED's (het soort met zo'n 2mm dik rond "staafje" als lichtgeleider) doorheen kunnen.

Gegroet,

Rob (die al in zijn treinen een rijtuig of wagen heeft lopen waarin - aan één zijde - LED sluitlichten zijn aangebracht) 

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Stalen D, sluitverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2015, 15:42:12 »
In 1 van mijn stalen D's heb ik ook sluitseinen aangebracht. Betreft 1 met sluitverlichting in de kopwanden. De 2 seinen uitboren. 1206 smd led erachter en de 'gaten' opgevuld met kristal klear zodat er een perfect glaasje ontstaat. Andere methode die ik nu zou toepassen, 2 lichtgeleiders maken en aan het uiteinde van de lichtgeleider een smd led.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: Stalen D, sluitverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2015, 18:08:00 »
De bagagewagens reden in de dertiger jaren standaard achter de locomotief.
In Duitsland was dit ook verplicht, als een schutwagen tussen de loc en de houten rijtuigen.
Bij de grens werden de sluitlampen en borden gewisseld voor het desbetreffende land, zeker als het buurland andere seinen kende.

Ik heb zelf enkele NS lantaarns van philotrain uitgeboord, en hier een smd ledje ingefreubeld. het witte licht naar voren is me nog niet gelukt, misschien een volgende poging.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Stalen D, sluitverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 18 August 2015, 09:40:38 »
@Arjen,

De bagagewagens reden in de dertiger jaren standaard achter de locomotief.

Hier had ik nog niet eens bij stil gestaan maar je hebt geheel en al gelijk.

@Rob,

Gelukkig zie je op veel foto's dat zo'n Stalen D ergens midden in de trein meereed

Dat is ook een oplossing  :) Ik heb alleen de samenstelling van de gehele trein nog niet duidelijk op het netvlies. Gaan we naar het oosten (Duitsland) of het zuiden (La Douce France).... De laatste optie staat mij bijzonder aan omdat ik me tot op heden, zoals gezegd, primair op Duitsland heb gericht, Frankrijk of België is dan weer eens heel wat anders.

@Allen,

Bedankt voor de suggesties. Ik ga eerst de stalen D maar even voorzien van een sleper, een relais en stroomvoerende koppelingen en laat de sluitverlichting maar even voor wat het is.

Groeten,

Jan