Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:32:34
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:31:45
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
  

Auteur Topic: USA treinen in Europa  (gelezen 12700 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #30 Gepost op: 17 August 2015, 13:38:12 »
Geen idee, ik heb namelijk niet eens een ovaal-voor-op-de-vloer. Wel een vijftal katten, waaronder een zeer speels exemplaar van een maand of vier.

Wat ik begrijp van de YouTube video's is dat het ding (de HHP-8 dus) prima rijdt en er zit ook standaard DCC in. Het is ook gelijk een van mijn zwaarste locs, niet in de laatste plaats omdat dat Amerikaanse spul een slag groter is dan het Europese. Het gewicht komt min of meer overeen met de BR 189 van Roco.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #31 Gepost op: 17 August 2015, 13:46:32 »
Rij nu een jaar of 4 amerikaans, en heb me daarbij richting Alaska Railroad georienteerd (Heeft dus niets met de TV serie te maken ;-)  ) Rij met verschillende merken door elkaar heen. Een van mijn favorite loks is de Bachmann F7. Kost gemiddeld 49 Dollar  ;D ;D

Daarvoor krijg je een lok met prima rijeigenschappen, met name als je er nog een ESU dekoder inzet. Dan is een groot deel van de lol op de verschillende websites te gaan kijken hoe de lok die jij gekozen hebt, er eigenlijk precies uitziet. Met name hier zou je haast zeggen dat geen enkele lok hetzelfde is. Dus uitzoeken wat je wilt nabouwen, en dan weer een deel van de lol om bij alle leveranciers de kleine onderdeeltjes te zoeken. Met name de Walthers website is een grote hulp daarbij.

Dan bestellen....ff wachten en dan de lol en het gepruts de delen te monteren op je lok en zodoende bouw je je "eigen" lok, zoals jij die wilt hebben. Dit vind ik misschien nog wel het allerleukste van alles. Bij de loks van Roco en FLeischmann bleef/blijft de montage van onderdelen vaak beperkt tot koppelingen, een spiegeltje en wat handrelingen, als ik mijn Roco BLS Re465 als voorbeeld neem.

Ik heb sinds ik 3 jaar oud ben modeltreinen...veel loks verzameld in de jaren, dingen weer verkocht om alleen nog maar dat te verzamelen waar ik in Zwitserland ook echt mee rij. Ook daar beetje de lol aan verloren omdat je er dagelijks in de 1:1 wereld ook mee te doen hebt. Door toedoen van mijn leermachinist toen met amerikaans in aanraking gekomen en ik was verkocht...mijn verzameling europees naderhand ook en amerikaans gekocht...sindsdien de hobby "nieuw" ontdekt en beleef er veel plezier aan.

Samen met mijn 3 andere SBB en BLS collega's bestellen we altijd gezamelijk in Amerika. Alle kosten delen we door 4 en dat scheelt aardig. Ook de koers van de zwitserse Frank tov de Dollar is niet onaardig. Maw: geen enkele reden om te twijfelen aan de kwaliteit van loks of wagens. Je kunt veel zelf doen wat de algehele feestvreugde nog meer vergroot :-)
Een keer in de maand organiseren we een gezamenlijke bouwdag om gezellig te bouwen aan de loks, lekker wat te eten met elkaar en veel te ouweh....kletsen. Ook sociaal dus erg leuk met elkaar.

Het enige wat is te weinig heb is te weinig tijd om er lekker mee bezig te zijn, de echte spoorwegen vreten tijd op het moment...maar: de hobby is geduldig. Amerikaans rijden is dus meer dan alleen de lok kopen en ermee rijden, hoewel dat natuurlijk ook een optie is. Je kunt het zo gek maken als je wilt....

Groeten uit Zwitserland

Bas

« Laatst bewerkt op: 17 August 2015, 13:48:30 door Lokführer Bas »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #32 Gepost op: 17 August 2015, 14:07:11 »
Ook de koers van de zwitserse Frank tov de Dollar is niet onaardig.

Een BTW-tarief van 7% scheelt ook een slok op een borrel.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #33 Gepost op: 17 August 2015, 14:38:32 »
@lokfuhrer Bas
Fotootje  ;)
Rich

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
« Laatst bewerkt op: 18 August 2015, 09:18:06 door Bert van Gelder »

Marcel269

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #35 Gepost op: 08 September 2015, 00:19:26 »
Besten,

Net terug uit de USA. Behalve vakantie vieren ben ik ook op treinenjacht geweest. In New York zou Gothic Model Trains zitten, op loopafstand van mijn hotel. Maar deze bleek 2 maanden geleden failliet te zijn gegaan. Jammer... In Philadelphia, of eigenlijk de voorstad Broomall, wel geslaagd. Nicholas Smith Trains; ik heb nog nooit zo'n volgepakte treinenwinkel gezien. Ga erheen als je in de buurt bent! Het was moeilijk om te kiezen. Uiteindelijk ben ik voor de SD70ACe (New York Central) van Bachmann gegaan. Een monsterloc! Prachtig model, DCC met sound, omgerekend ca 125 Euro! Een rits wagons (Bachmann Silver Line) erbij en ik was helemaal blij. Ik had alles in de handbagage gedaan. De doorlichter op de luchthaven vond het maar raar en ik moest laten zien dat het slechts onschuldig speelgoed betrof...
Thuis meteen getest. Alles doet het perfect. Wisselstraten zijn niet verstandig, maar op zijn eigen ovaal (zitten ook wissels in, maar die staan alle op 'rechtdoor') rijdt-ie probleemloos.


Groet,
Marcel

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #36 Gepost op: 08 September 2015, 09:54:33 »
Hoe bedoel je dat het niet geweldig gaat met wissels ?
Rich

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18131
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #37 Gepost op: 08 September 2015, 10:24:23 »
Amerikaanse locs hebben RP25 wielen met een fijner profiel dan de huidige NEM wielen hier in Europa. Ik zie op de foto Fleischmann modellgleis, het oude messing, en daar kan dat op de wissels wat problemen geven doordat er meer "ruimte" is in het puntstuk en daardoor "valt" het RP25 wiel ahw in dat puntstuk. Tis bij de ene loc of wissel meer dan de andere.
Oplossing is wat verfijnder railmateriaal zoals Peco code 75 of 83. Dat laatste is speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkeld en uitermate geschikt voor dit soort materieel.

EDIT ik zie ook Profirail, denk dat dat nog meer problemen geeft door de vrij hoge railstaaf.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #38 Gepost op: 08 September 2015, 10:52:30 »
Naast het in-het-puntstuk-vallen door lage flensen komt daar nog bij dat Fleischmann zich niet aan NEM houdt (speermaat kleiner dan NEM), wat tot een grotere kans op ontsporing in wissels leidt (wiel in puntstuk neemt de verkeerde afslag). 

Verder wel een stoere lok.  (y)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Marcel269

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: USA treinen in Europa
« Reactie #39 Gepost op: 09 September 2015, 14:12:57 »
Tja, Da's toch raar; hij ontspoorde bij de eerste test op een wissel. Dat bevestigde de verwachting dat dit zou kunnen gebeuren. Verder had ik het daarbij gelaten. Vandaag toch nog een paar testen gedaan om te zien of er verschil was tussen de oude Fmn messing- en de profi wissels. Tot mijn verbazing (en genoegen!) is er geen enkele ontsporing meer geweest!

Marcel