Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
Vandaag om 21:05:18
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 20:38:39
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Tedo
Vandaag om 20:26:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:20:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 19:37:52
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Update: baan in de tropen door Brouwersbaan
Vandaag om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
  

Auteur Topic: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm  (gelezen 12828 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #30 Gepost op: 20 August 2015, 16:52:27 »
Utrecht had vroeger ook 'opstelsporen' naast de perronsporen liggen. Echter uitbreiding van het aantal perronsporen maakte dat de opstelsporen' nu voor (of achter) de perronsporen liggen. Eigenlijk overal waar ze maar de ruimte kunnen vinden.

Oude emplacementen, zoals Geldermalsen, Dordrecht e.d. hebben nog steeds opstelsporen' naast de perronsporen. Ook kunnen dan intercity en stoptreinen de vaak langzamere goederentreinen passeren.

Vergeet niet dat veel van die opstelsporen' niet voorzien zijn van bovenleiding, en daardoor dus alleen voor dieselmaterieel geschikt is. Het hangt dus heel erg af van het doel van de opstelsporen.

Je kunt het ook omdraaien: de meeste modelbanen hebben al ruimte tekort, dus opstelsporen voor of achter de perronsporen maakt het station nog langer.

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 20 August 2015, 17:00:33 door Bert van Gelder. Reden: aanvulling »

melvin2502

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #31 Gepost op: 20 August 2015, 17:18:23 »
Oke dankje voor e info. Ga er mee aan de gang.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #32 Gepost op: 20 August 2015, 18:25:29 »
In Alkmaar liggen de sporen ook naast het perron. Deze zijn (bijna) allemaal geëlektrificeerd. Er wordt dan eerst een stukje richting Heiloo gereden en vervolgens terug gereden op het juiste perronspoor. Hier wordt de hoofdbaan gekruist. Het kopmaken gebeurt op een spoor parallel aan de hoofdbaan.

melvin2502

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #33 Gepost op: 20 August 2015, 19:01:47 »
Dank voor de antwoorden. Ik heb een idee hoe dat werkt nu. Ga ik ook toepassen op me baan.

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #34 Gepost op: 21 August 2015, 02:08:16 »
Hoi Melvin,

Mijn complimenten voor je creaties tot nu toe. Ik ken jouw modelbouwwerk van een ander forum waar ik je al een tijdje niets meer op heb laten zien. Ik vroeg me af hoe het er nu mee stond. Welnu, ik zie dat je nu weer volop plannen hebt en je die weer op het www wilt delen. Top!

Je wilt nu beginnen met modeltreinen, een leuke uitbreiding van je modelbouwhobby! Maar mijns inziens wil je iets teveel in 1 keer. En een groot station en een buitengebied en een industriegebied en ook nog ruimte voor je kermis.

Je wilt een station met veel sporen, dat past bij een stad. Geen probleem, maar bedenk dat een station niet alleen bestaat uit wat sporen die bijelkaar komen. Perrons en stationsgebouw nemen meer ruimte in dan je denkt. Daar komt ook nog bij dat reizigers naar je station moeten kunnen komen of daar vandaan verder kunnen reizen. Je zult dus moeten zorgen voor een parkeerplaats, evt. taxistandplaats en sowieso een busstation en voldoende plaats voor fietsen. Wil je ook laden en lossen bij je station, zul je daar ook ruimte voor in moeten plannen. Als je het een beetje realistisch wilt doen, hou je maar weinig over voor overige scenery zoals huizen, laat staan een plein voor je kermis.

Een stuk platteland op je modelbaan doet het altijd goed, maar bedenk wel dat die niet strak tegen je stad aan ligt. Daar zul je dus toch een ruimte tussenin moeten zien te creëren. Daarnaast wilde je een grote containerterminal aan de andere kant van je zolder plaatsen. Als je daarvoor eerst door een dorp/plattelandsgebied moet is dat niet zo heel realistisch, dat hoort toch wel een beetje bij verstedelijkt gebied (al zijn er altijd wel uitzonderingen te vinden).

Aangezien je nog niet zo ervaren bent, je nog niet veel materieel hebt en je budget ook niet al te ruim is, wil ik je adviseren om 1 thema te kiezen en je sporenplan relatief simpel te houden. Ik denk dat een sporenplan zoals Driebergen-Zeist wel geschikt voor je is. Groot genoeg voor een redelijke stad/dorp en biedt mogelijkheden voor uitbreiding mocht je later meer materieel hebben. Daarmee hou je ook voldoende ruimte over voor bebouwing en je kermis en is de overgang tussen stad en platteland niet al te groot. Aan de andere kant van je zolder zou je prima een industriestukje kunnen bouwen. In plaats van 1 grote containerterminal zou je ook 1 of twee bedrijven kunnen plaatsen die een eigen losplaats hebben. Die grootte past bij je station/dorp en biedt voldoende rangeermogelijkheden en kan ook zorgen voor leuk samengestelde goederentreinen.
Zoals gezegd, begin niet overal tegelijk. Start dus met je station en omgeving. De tafel voor je industriegebied kun je wel alvast maken en eventueel wat opstelsporen neerleggen zodat je alvast van en naar je hoofdstation kunt rijden.

Maar wat je ook doet, ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden en blijf je dus volgen. Succes!

melvin2502

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #35 Gepost op: 24 August 2015, 20:02:51 »
Ik heb van het weekend de tafel in elkaar gezet waar de baan op moet komen. De uiteindelijke maten zijn wel wat anders als ik had gedacht. Ze zijn nu 270x180cm met een gat in het midden om overal bij te kunnen.

Ik heb 2 dagen zitten piekeren over hoe ik de baan neer zal leggen. Ik ben er inmiddels ook achtergekomen dat niet alles wat ik wilde gaat lukken. Dus ik ben nu tot het volgende baanplan gekomen. Hij is recht toe recht aan...... maar ik kom er anders niet uit.

Wat vinden jullie ervan? Op deze manier kan ik volgens mij leuk rondrijden en rangeren en tergelijk hou ik ook flink wat ruimte over voor scenery.


Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #36 Gepost op: 24 August 2015, 23:23:54 »
Dit plan ziet er al een stuk haalbaarder uit en beidt inderdaad meer ruimte aan scenery.
Ook je rangeerterrein kun je mooi in fases aanleggen. (niet alles hoeft tegelijk gedaan te worden om toch goed rond te kunnen rijden)

Toch denk ik dat er nog wel wat verbeteringen mogelijk zijn.

Rangeerterrein:
Het eerste rangeerspoor kun je nu alleen bereiken door via het hoofdspoor te rangeren. Dat moet je niet willen en gebeurt in het echt ook nooit. Dit kun je oplossen door ook daar een Engelse wissel te plaatsen en een uitloopspoortje er bij te plaatsen.
Dan heb je aan beide zijden van de wisselstraat 3 rangeersporen.
Er zullen hier vast mensen zijn die kunnen helpen jouw rangeerterrein nog verder te verbeteren.

Station:
Je hebt nu slechts 1 doorgaand spoor, dat zie je eigenlijk niet bij een dubbelsporige lijn. Bij zo'n lijn is het prettig om ook echt twee doorgaande sporen te hebben, zonder dat je door wissels moet rijden. Dit zodat goederentreinen, doorgaande treinen etc. met redelijke snelheid het station kunnen passeren. (Meeste wissels kunnen slechts met 40 km/u bereden worden).
Verder heb je nu enorm veel wissels nodig waarmee je het jezelf onnodig duur maakt. Dit moet echt anders kunnen om je doel (langs elk spoor een perron) te bereiken. Kijk naar het sporenplan van Driebergen-Zijst. Een station met drie perronsporen aan een dubbelsporige lijn. Daar liggen een stuk minder wissels dan je nu hebt liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #37 Gepost op: 25 August 2015, 00:46:14 »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #38 Gepost op: 25 August 2015, 01:00:14 »
Hoi,
Nog wat toelichting op mijn plan voor jou.
het bovenste gedeelte heeft een breedte van 85 cm waardoor flink wat ruimte voor je scenery
het onderste gedeelte al schaduwstation heeft een breedte van 35 cm waardoor een looppad van 60cm overblijft(echt het minimum)
De linkerboog is dubbelspoor en de rechterboog enkelspoor.
Dit geeft interessante puzzels voor de dienstregeling
Als je het evt spoor boven ook aanlegt heb je 3 sporen voor de reizigersdienst
de goederendienst wordt los van de reizigersdienst afgewikkeld
Door het hoofdrangeerspoor kan dit rangeren los van de hoofdbaan plaatsvinden
uithalen aan de rechterkant kan over het havenspoor
Er is een losweg een loods
Links nog een evt spoortje voor een losse loc of een klein bedrijfje(oliehandel?)
rechts gaan nog 2 sporen naar een evt haven of iets anders
En als plaats is nog een spoor naar evt industrie
Door rangeersporen naar links en rechts moet je omlopen om de sporen te bedienen en dat geeft leuke rangeerpuzzels

het schaduwstation kun je zeker 5 sporen leggen die je evt nog kunt opdelen.
bespaar je de ellende van spoorspiralen bij de ruimte die je hebt.
een spoorspiraal moet toch een doorsnede van boven de meter hebben(eigelijk minimaal 120 cm)
En die raak jij slecht kwijt

Het een schets die niet op schaal is maar voor mij wel een bekende baan die deze mogelijkheden heeft zeker bij jouw afmetingen.
leg de sporen vloeiend en niet zo stijf zoals jouw computerprogramma aangeeft.

Succes en, ik hoop, weer nieuwe ideeen

groet jandcargo

melvin2502

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #39 Gepost op: 25 August 2015, 18:54:06 »
Dank voor het idee en uitleg jan.

Ik heb wel ff een vraag. Wat voor soort wissels heb je gebruikt bij het station-rangeer gedeelte?

Zijn dat engelse wissels?

Voor de rest ga ik dit plan uitwerken. Dit bevalt me wel, kan er inderdaad zoals je al zei mooie dienstregelingen mee maken.


jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #40 Gepost op: 25 August 2015, 22:10:36 »
Hallo Melvin,

Daar liggen links en rechts inderdaad een kruising(engels wissel)
Voor de rest werk ik het liefst met de gewone wissels maar om wat ruimtewinst te halen zijn meegebogen wissels erg handig
het schaduwstation is echt een schets zo uit de hand.
daar moet je maar eens over nadenken.
Ik zie nu dat, als je dubbelspoor handhaaft, nog een stel overloopwissels linksonder wel handig is.
Voorbeelden van zon station met dubbel binnen en enkel verder zijn bv Groningen en Leeuwarden.
je kunt dat mooi automatiseren met 3 treinen en ondertussen lekker rangeren met de goederentrein.
Dit ontwerp van mij heeft zn oorsprong in 1 van mijn eerdere banen waar ik veel  (rij)plezier aan heb gehad.
groeten jandcargo

melvin2502

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #41 Gepost op: 26 August 2015, 17:07:00 »
Oke duidelijk. Ik ga het is verder uitwerken. Heb je misschien nog fotos van je oude baan? Dan weet ik een beetje hie het eruit ziet.

Iedergeval bedankt voor het meedenken.

melvin2502

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #42 Gepost op: 31 August 2015, 11:39:07 »
Na aanleiding van de schets, het baanplan in de pc gemaakt. Ik wilde ff weten hoe ik uitkwam enz...

Volgens mij is dit goed te doek en hou ik ruimte over voor scenery e.d.


Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #43 Gepost op: 31 August 2015, 13:45:09 »
Leuk plan zo wel. Vraag me wel af hoe breed je tafel wordt en of je overal goed bij kunt komen (ook qua scenery), vooral de linkerbovenhoek lijkt me problematisch zo op het eerste gezicht.

melvin2502

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: H0 zolderbaan gemeente Oostland 350x150cm
« Reactie #44 Gepost op: 31 August 2015, 14:25:36 »
Er zit nog een gat in het middel waardoor ik overal bij kan.
En aan de linkerkant kan ik aan 2 kanten er bij dus dat komt wel goed.