Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 16:01:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45

Auteur Topic: Waarom ontwikkelen meerdere fabrikanten zelfde model? (NS Plan U, RR vs.Artitec)  (gelezen 6428 keer)

ReneH0

• Gast
Jeetje, laten we nu niet net doen, dat een trein als 'gunst' gemaakt wordt voor de modelspoorliefhebbers.
Er is maar 1 doel,  zoveel mogelijk geld verdienen.
Tuurlijk is het een tegenvaller, dat er een concurrent is maar, dat houdt ze (als het goed is) scherp met de prijs en hun product. Een goed model, eerlijke prijs en de winkelier schuift hun dozen wel.

Iets minder winst maar veel verkopen of veel winst en minder verkopen.
Door de vele verkoop, is het product vaak te zien en wordt er veel over gesproken etc. Wat ze weer kunnen besparen op dure reclamekosten.

Dubbele producten blijf je altijd houden, het zou ook niet best zijn als die er niet zijn, klant kan/wil gewoon kiezen. Zoals bij de TEE (3x), BR186 (6x) en Dubbeldekset (3x) etc.

Ik verwacht, dat de U-tjes allebij snel uitverkocht zijn.

Als ik naar wat voor aanbiedingen/dump (hoe je het noemen wilt) kijkt, dan zie je pas wat er voor de aanbieding verdient is. Geen 1 merk, zal iets verkopen zonder winst. Dus ach, komt allemaal best goed.

Gewoon helder blijven nadenken, dat is het beste denk ik.
Het is maar een trein en een bedrijf die geld wilt verdienen en die doen, dat wel overwogen.

Edit: excuses de wens van Bert gezien, maar was al bezig met typen. Maar goed, afsplitsen van berichten kunnen jullie sneller denk ik.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2015, 20:37:57 door Bert van Gelder »

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2015, 18:12:09 »
Tja, en alle 3 fabrikanten zijn zogeheten kwaliteit merken, als 1 van de 3 ervoor kiest om het wat simpeler te maken (Piko kwaliteit al is dit tegenwoordig niet slecht) voor de helft van het geld. heeft de modelspoor(jeugd?) ook een kans om een mooie trein te kopen, ik ken genoeg jeugd dat graag wil kopen maar aankomt met 100,- ja daar koop je tegenwoordig krap 2 rijtuigen voor. Artitec is een prima merk maar met hun DDM en DE-2en hebben ze wel een rommeltje gemaakt (slechte motoren/spuitwerk) ik hoop dat ze bij de plan U dit niet weer gaan doen.

Ik koop niet direct, te vaak meegemaakt dat het vervolgens in de aanbieding gaat. Aanbiedingen zijn normaal wie graag wilt betaald de hoofdprijs, mislopen zie ik niet gauw meer ook niet bij LS models, hun ICRm rijtuigen zijn nog steeds te koop.

« Laatst bewerkt op: 09 August 2015, 18:16:37 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Bert van Gelder

• Offline Offline
In dit draadje kunnen jullie verder bomen over de vraag waarom meerdere fabrikanten hetzelfde model uitbrengen. Zoals Rocky Rail en Artitec beide Plan U uitbrengen.

Gr, Bert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Dat meerdere fabrikanten met hetzelfde model komen is volgens mij het gevolg van het ontwerpproces. Voordat een fabrikant een model aankondigt zijn ze er al een poosje mee bezig, naar mijn inschatting 2 à 3 jaar. (wie het beter weet mag me op dit punt corrigeren). In die periode zeggen ze tegen niemand iets, zeker niet tegen de concurrent. Als tijdens dit proces een andere fabrikant hetzelfde model aankondigt is er geen weg terug meer. Ze gaan dan echt niet zeggen: als Dinges ook met dit model komt, dan gaan wij er mee stoppen. Daarvoor hebben ze er al te veel tijd en geld in gestoken. En dan komen er dus twee of drie met hetzelfde model en wij kunnen kiezen. En op het forum lekker over de voor- en nadelen van de een of de ander wauwelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Heljan had als 1e een 00 Class 66 aangekondigd. Ruim daarna kondigde Bachmann het model ook aan. Heljan trok zich wat later terug en kondigde aan dat het model niet meer zou komen. Hoe ver Heljan met de ontwikkeling was weet ik niet. Vele jaren later, toen de Mehano H0 Class 66 van de markt verdween kwam er blijkbaar weer commerciële ruimte vrij op de markt om Class 66 modellen in H0 af te zetten in voldoende aantallen (mede door de doorgaande leveringen en nieuwe eigenaren van loc's), dat Heljan zijn voorwerk alsnog heeft kunnen benutten, door niet een 00 model maar een H0 model uit te brengen. Fabrikanten reageren echt wel op elkaars plannen, maar hoe en wat, weten alleen zij intern.

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 09 August 2015, 23:14:13 door Michel van den Hof »

henk

• Offline Offline
En fabrikanten produceren graag de populairdere modellen. Vandaat dat er tig 1200'en in H0 zijn en maar één grootserie-1000 die altijd weer in de ramsj belandt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
Overigens hoorde ik bij een bekende modeltreinwinkel in Rijswijk dat veel klanten gewoon beide modellen bestellen. Men is blijkbaar benieuwd wie het beste model levert.

CKLX

maartenvanderburgt

• Gast
Als tijdens dit proces een andere fabrikant hetzelfde model aankondigt is er geen weg terug meer. Ze gaan dan echt niet zeggen: als Dinges ook met dit model komt, dan gaan wij er mee stoppen. Daarvoor hebben ze er al te veel tijd en geld in gestoken.

Dat hoeft tegenwoordig gelukkig niet meer altijd zo te zijn.  Dankzij 3-D technieken kan met relatief lage investering een proefmodel geproduceerd worden.
De grote investering komt pas bij het ontwerpen van de mallen en het maken van de mallen.
Dus er zijn diverse momenten van go or no-go.  En RR heeft tot nu toe alleen nog maar 3-D modellen.  Artitec heeft overigens alleen nog maar tekeningen laten zien.
Naar mijn mening doet een van beiden er beter aan zijn wonden te likken en het verlies van het tot nu toe geinvesteerde geld te nemen.
Aangezien Artitec pas lang na RR de aankondiging gedaan heeft,  zeer goed wetende wat er speelt, lijkt het mij waarschijnlijk, dat zij er al veel verder mee zijn, dus dan is mijn prive conclusie duidelijk. Ik houd geen rekening met blufpoker, dat zou ook nog kunnen, maar ik weet dat Artitec al jaren bezig is.

Maarten.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Aangezien ik vermoed dat velen voor de Artitec-reputatie zullen gaan denk ik dat RR het moeilijk gaat krijgen. De eerste handmonsters waren niet erg hoopgevend, dus dat werkt nu ook nog tegen denk ik. Dan vraag ik me af of een klein bedrijfje als RR het zich kan permitteren veel minder te verkopen dan verwacht werd door de "monopolie"-positie die in het vooruitzicht lag. Het is nu overwegen voor RR of het project wordt voortgezet of afgeblazen. Artitec had in dit geval het overzicht, dus welke tactiek dat bedrijf volgt lijkt me duidelijk.

Persoonlijk vind ik het jammer dat niet één van beiden voor een Hondekop-4 is gegaan, aangezien ik daar met mijn interesse voor de Twente-lijn jaren '70 echt op zit te wachten. De Piko H-2 is wat mij betreft een misser: dat ding "smoelt niet". Daarom is er momenteel geen Hondekop in mijn bezit. Wie durft?

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Rocky Rail heeft ook best een goede reputatie bij mij. De 6400 vind ik heel erg geslaagd :) Ik heb simpelweg meer Artitec staan omdat ik niet veel heb met Belgisch materieel.

Ik zeg ook niet (zie mijn gewauwel in het andere draadje) dat we maar blij mogen zijn dat er NS materieel gemaakt word, maar het is ook weer niet zo zwart wit als men denkt. Dump prijzen zijn niet simpelweg 'adviesprijs - winst + BTW'. Ik denk dat er daadwerkelijk verlies op de kostprijs per stuk word gemaakt (met de dumpprijs). Voor bedrijven als Roco en zo kost voorraad nu eenmaal ook geld. Het is voor hun voordeliger om spullen met wat verlies te dumpen om ruimte te maken voor spullen die wel wat opbrengen. Met de aantallen die Roco produceert (alle modellen op één hoop, niet alleen NS spul) is het belangrijk om onder de streep positief te eindigen. Voor kleinere bedrijven als Rocky Rail, LS Models en Artitec, die veel minder produceren voor een veel kleinere doelgroep, is het risico veel groter. En laten we wel wezen, zowel Roco als Märklin hebben slechte periodes meegemaakt. Dat zulke mega bedrijven het al moeilijk hebben is toch een teken aan de wand dat bedrijven zoals Rocky Rail en Artitec het niet alleen voor de centjes doen. Anders waren ze wel baby voeding aan het maken om in China te verkopen. Het is toch prachtig als je met je hobby ook de hypotheek en de auto kan betalen? De heren (en dames?) afschilderen als geldwolven die woekerwinsten maken en daarna het spul dumpen omdat het geld ze op de rug groeit is niet eerlijk.

Ik ben dankbaar voor alle mooie spullen die we de laatste jaren voorbij hebben zien komen. Waar we vroeger in onze handjes moesten knijpen met een Lima Hondekop en 1220 hebben we nu een ruime keus. Mede door het concept van kleinere series voor wat hogere prijzen. Als er een mega afzet markt was geweest voor Plan U, net als voor een V200 of een BR 186, dan was dit niet zo'n punt geweest. De TEE RAm/DE4 is een mooi voorbeeld inderdaad. Deze stellen hadden dus een grotere afzetmarkt (ze reden ook in Duitsland en Zwitserland en zo) maar toch moesten ze gedumpt worden. Dit waren grote fabrikanten (Trix/Roco) dus op het totaal valt dat weg te strepen. Leuk voor de consument. Maar wat als dit scenario zich herhaalt maar dan met kleinere fabrikanten? Ik ben nu bang dat als een kleinere fabrikant een paar keer pech heeft met dubbele modellen uit te brengen voor een relatief kleine afzetmarkt, dat we later dus minder keus hebben doordat een fabrikant wegvalt :( 'wet van de sterkste' en 'wet van vraag en aanbod'... maar dat zou toch jammer zijn?

Ik had dus ook liever gezien dat één fabrikant een model ontwikkelt en dat andere fabrikanten dit van elkaar weten. Maar ja, dat mag dus niet, en zitten we straks met 3 Plan U (voor dramatisch effect rekenen we LS Models nog mee :P ) in plaats van één Plan U en twee andere gewilde modellen (vul maar in: mat '34/'36, Hondekop 4, 1:87 sprinter etc) Het is gewoon niet efficiënt. Maar regels zijn regels, bleh  :P

Ik ga slapen, ik heb alweer veel te veel getypt. Gefeliciteerd voor diegenen die dit nu lezen en het klaarblijkelijk overleefd hebben :D

Mvg,

Robert

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Waarom ontwikkelen meerdere fabrikanten zelfde model? (NS Plan U, RR vs.Artitec)
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2015, 06:06:09 »
Het zou me niet veel uitmaken als er maar 1 fabrikant een model zou maken, mits alle fabrikanten dezelfde kwaliteit leveren. Aangezien dat in het geheel niet het geval is, is er wat mij betreft niets mis met het tegelijkertijd uitbrengen van hetzelfde model door verschillende fabrikanten. Ik wil als koper niet vast zitten aan een merk, ik wil graag gewoon een model met een door mij goed geschatte prijs/kwaliteitverhouding. Het argument dat we je als NS-rijder maar blij moet zijn dat er überhaupt wat verschijnt vind ik een non-argument, mits je een goed model maakt blijkt er in Nederland nog steeds ruim voldoende markt te zijn. Anders was er al heel lang echt niks Nederlands meer verschenen.

henk

• Offline Offline
Re: Waarom ontwikkelen meerdere fabrikanten zelfde model? (NS Plan U, RR vs.Artitec)
« Reactie #11 Gepost op: 10 August 2015, 07:55:28 »
Ja, het vraagstuk wordt juist veroorzaakt doordat de NL-markt kennelijk nog interessant is met de huidige productiemethoden. Vroeger waren er niet veel NL dubbelontwikkelingen - de beruchte 1200 daargelaten - omdat er sowieso weinig NL werd geproduceerd. We roepen al 20 jaar dat het minder wordt, maar ondertussen wordt er steeds meer NL-spul geproduceerd. In ieder geval veel meer dan mijn budget aankan. En ondertussen zijn er steeds meer fabrikanten of beter gezegd merken. Kennelijk werkt de markt bij die modeltreintjes toch heel aardig. Zal er eentje afhaken. Er zou niet eens veel werkgelegenheid mee zijn gemoeid. Die Chinezen maakt het niet uit hoe de afnemer zich in Europa noemt. RR is trouwens al een keer failliet geweest, maar met de koppigheid van een ondernemer met oogkleppen weer op de rails gezet.

Als het om zorg, onderwijs of de brandweer gaat zie ik graag dat de markt aan banden wordt gelegd, vanwege het grote maatschappelijke belang van leveringszekerheid en toegankelijkheid. Maar het gaat hier om modeltreintjes hè.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2015, 08:58:13 »
Waarom meerdere fabrieken hezelfde model ontwikkelen? Als je het Nederlandse spul buiten beschouwing laat: Omdat de klant bepaalde eigenschappen zoekt die per fabrikant verschillen.
Märklin houdt waar mogelijk vast aan motoren in de locomotief (Trix volgt daarin omdat ze dezelfde mallen gebruiken), en heeft een hoog percentage metalen onderdelen.
Roco heeft die cardan as tussen loc en tender, en levert vaak geëtste schildjes.
Piko is vaak goedkoper, en heeft een boel Oostblok spul gemaakt dat bij andere fabrieken niet te krijgen is, en de oude knik chassis kunnen een reden zijn om voor Piko te kiezen.
Liliput levert nummer en kleur varianten waar tot voor kort geen enkele Duitse fabriek zich aan durfde te wagen.
Lima leverde in hun hoogtij dagen alles wat de rest niet leverde.
Als je Frans wilde rijden moest je Jouef hebben etc. etc.

Maar ik begrijp best dat iemand zich verbaast over de zoveelste V200 of 218 waarbij het verschil tussen de oude en nieuwe niet te zien is, terwijl er binnen het thema waar de klant mee bezig is er nog tig gaten in het assortiment zitten.

renew

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2015, 09:10:44 »
Ik blijf het inderdaad zeer vreemd vinden. Altijd was de smoes dat de Nederlandse markt te klein was en dan ga je hetzelfde model brengen als de concurrent, terwijl je weet dat die er mee bezig zijn. Een ander nog niet in model uitgebracht model lijkt mij dan logischer, en die zijn er nog genoeg.

Dus om een trein in model te krijgen richten we, ipv het wat wensen we draadje, een bedrijf op en roepen dat we een DE5 of een V250 gaan uitbrengen. Binnen 1 jaar heb je keuze uit 3 modellen  ;D

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 August 2015, 09:34:32 »
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben het eens met Robert.
 ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI