Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:19:04
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
Vandaag om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 20:36:36
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:21:40
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22

Auteur Topic: Graham Farish class 08 -> NS Hippel (n schaal)  (gelezen 7624 keer)

jowi

• Offline Offline
Graham Farish class 08 -> NS Hippel (n schaal)
« Gepost op: 07 August 2015, 18:48:42 »
In dit topic wil ik laten zien hoe ik een Graham Farish Class 08 heb omgebouwd naar een NS Hippel / Bakkie. Het doel was redelijk ambitieus, niet alleen moest het ding zo goed mogelijk de NS kleuren krijgen (dus overspuiten) terwijl ik 0.0 ervaring heb met spuiten en airbrush, ook wilde ik de Hippel voorzien van rangeerverlichting, omgekeerd L sein en sluitverlichting voor, en achter, en onafhankelijk schakelbaar, en een zwaailicht. Oh ja, en een decoder :) Uiteindelijk is dat ook allemaal gelukt, en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het eindersultaat. Spuitwerk is voor een 1e keer niet slecht, maar upclose zie je dingen die een ervaren spuiter niet zal gebeuren :)

In het kort... dus van dit:

naar dit:

Verf is van Phildie. Nummeringen en logo's komen nog; Phildie zal die binnenkort leverbaar maken.

jowi

• Offline Offline
Re: Graham Farish class 08 -> NS Hippel (n schaal)
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2015, 19:09:46 »
1e stap is het ontdoen van de GFc08 van ladders, vensters, leuningen etc. Dat valt niet mee, alles zit vastgelijmd. De cabine is van kunststof, en is simpel te scheiden van de metalen kap. De metalen kap is zonder problemen te ontdoen van verf met bijv. Revell paintcleaner etc. De cabine is een ander verhaal... mijn 1e poging met de paintcleaner op een klein stukje ging goed, echter toen ik flink met het spul aan de gang ging, loste de kap voor mijn ogen op :( lang verhaal kort, ik heb in de UK gelukkig een reserve kap kunnen bestellen, waarmee ik heel voorzichtig aan de gang ben gegaan, maar het gebruikte kunststof is zo bros en gevoelig, dat je heel goed op moet letten. De ge-ijkte ovencleaner en bluewonder etc. hadden geen effect op de cabine, maar ook niet op de verf... dit was dus een heel gedoe. Geluk bij een ongeluk, de in eerste instantie afgebroken handrails van het 1e kapje, kon ik wel weer netjes van het 2e kapje afhalen... maar het viel niet mee allemaal.

Om de GFc08 meer op een NS bakkie te laten lijken heeft 3dbuildr op Shapeways een mooi ombouwsetje gemaakt, met de correcte batterijkasten, en lamphouders. Ik heb later zelf iets andere lamphouders gemaakt en 3d laten printen. Het zwaailicht heb ik later van Herpa genomen.

http://www.shapeways.com/product/EFGQFKSCX/n-mod-kit-ns-hippel-bakkie-500-600-700?li=user-profile&optionId=41053869

In de voorkant van de metalen kap heb ik op de hoeken 4 gaatjes geboord van 0.7mm, de bovenste 2 gaatjes rechtdoor de kap in, de onderste 2 gaatjes iets schuin naar binnen, zodat ze aan de binnenkant van de kap net het schroefdraad en de supportgaatjes missen.

In de cabine hetzelfde verhaal, na alle GF meuk er afgehaald te hebben en de gaatjes dichtgemaakt met plastic putty, boven de cabineruitjes 2 gaatjes geboord, en de gaten onderin doorgeboord in het metalen frame.

De seinen boven de cabineraampjes heb ik gemaakt met een stukje gebogen 0.7mm lichtgeleider. Ik wilde geen ledjes in de kap lijmen, je kunt er heel moeilijk bij, en dan zit je weer met draadjes die je weg moet werken, en de kap kan niet meer los van de rest. Ik wilde dus alle led's aan de body vast, en niets in of op de kap.Op de cabine zijn de 4 3d geprinte lampunits goed te zien. Ik heb gekozen voor de variant waarbij er bovenop iets grotere lampen zitten dan onder. Onder zijn in het echie afneembare units uiteraard. Keuzes.

Inmiddels was het spuitwerk ook al min of meer gedaan (y) klein plekje bovenop de metalen kap is bijgewerkt, het cabinedak is op 1 of andere manier wat korrelig geworden, maar ik ga me niet nog een keer wagen aan het kaalmaken van dat kapje... dus ik laat dat maar zo. Later komt er uiteraard nog een laag matte finish over, dat verdoezelt ook nog wel wat.

« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 12:06:25 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2015, 12:01:45 »
Op diverse (engelse) ombouwtopics over de GFc08 zitten ze heel moeilijk te doen met de decoder; er wordt een gat in de onderkant van de kap gemaakt zodat de decoder rechtop in de cabine staat etc. Allemaal niet nodig. Een Kuehn N45 past gewoon prima binnen de kap als je deze direct tegen de tandwielkast plakt met een paar drupjes lijm.

Voor de verlichting en zwaailamp heb ik de 2 extra PLL uitgangen van de N45 gebruikt dmv een transistortrapje. Op deze manier heb ik alle 6 functieuitgangen van de N45 tot mijn beschikking, front-geel, front-rood, achter-geel, achter-rood, zwaailicht, en rangeerverlichting. Om deze zaken aan te sluiten heb ik 2 kleine printen gemaakt van stukjes SMD strokenprint (0.5mm dik). 1 printje voor de frontverlichting/rangeerverlichting (die komt bovenop de motor) en 1 printje voor de achterverlichting en zwaailicht (die komt aan de andere kant van de tandwielkast.

Het schema; linkerkant is de print voor de voorkant + rangeerverlichting, rechtergedeelte is de achterkant + zwaailicht.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2015, 13:04:29 »
De leds voor de voorkant van de Hippel was wat lastig, voor de onderste led's was niet direct plaats. Op het frame, vlak voor de motor zit een stukje metaal, waar de kap precies overheen valt. Ik heb daar met een 1mm boortje aan beide kanten een putje geboord van 0,5mm diep, en daar de led's in geplakt. De bovenste leds komen op een stukje styreen wat om de voorkant van de motor past, en netjes binnen de kap past. De led's zijn al voorzien van 0.1mm lakdraden (ledbaron.de) en zijn golden white en rood. De leds worden geplakt met een klein druppeltje secondenlijm, de lakdraadjes voorzichtig naar de print voeren en daar solderen.

De leds voor de achterkant was wat eenvoudiger, ik heb van 2 stukjes styreen een omgekeerd T vormig profieltje gemaakt, zodat het licht elkaar niet in de weg zit. Leds er weer opgeplakt. Het zwaailichtje is een enkele rode led op een klein stukje styreen, zodanig dat ie precies onder het geboorde gaatje in de kap zit.

De linkerboven lamp moet zowel geel als rood zijn; daarvoor heb ik de gele en rode led direct naast elkaar geplakt. Uiteraard alles mbv een (stereo)hobbymicroscoop, met het blote oog is dit nauwelijks te zien, laat staan exact te plaatsen, en hoe exacter, hoe mooier.

Alles bij elkaar ziet dat er zo uit:

« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 13:07:05 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2015, 13:14:35 »
En dit is dan het resultaat tot nu toe. Logo's en nummers moeten er nog op, ook de buffers moeten nog zwart gemaakt worden. Zodra de nummers en logo's er zijn moet er nog een laagje matte finish overheen.

« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 21:01:11 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2015, 21:02:02 »
Bewegende beelden:

<a href="https://www.youtube.com/v/Fe9OMnID4x8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Fe9OMnID4x8</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/MUEthLY1N2U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MUEthLY1N2U</a>

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2015, 21:20:33 »
Fraai!

Gr, Bert

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2015, 10:29:04 »
Zeker fraai en beter gelukt dan mijn omgebouwde locs.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2015, 10:41:29 »
Haha, briljant!

Ik mis alleen nog de automatische koppelingen, dieselrookgenerator en de Loksound  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #9 Gepost op: 09 August 2015, 10:48:37 »
kenonne, knap gedaan zeg! Vind de electra in kleine H0-locjes al stresswerk...

jowi

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 August 2015, 11:13:40 »
Haha, briljant!

Ik mis alleen nog de automatische koppelingen, dieselrookgenerator en de Loksound  ;D
Nou... in de cabine zou nog ruimte zijn voor een luidsprekertje ;)
Maar dan houd het echt op hoor ;D

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #11 Gepost op: 09 August 2015, 11:16:34 »
Mooi ombouw project!  (y)

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #12 Gepost op: 09 August 2015, 11:33:03 »
Hi Jowi,

Heel mooi gedaan heb ook ideeën opgedaan voor mijn eigen projecten.
Welke (stereo) hobby microscoop gebruik je ?

groet
Harald

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 August 2015, 11:56:57 »
Ontzettend gaaf dit!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #14 Gepost op: 09 August 2015, 12:00:37 »
Netjes gedaan, en dat voor N !!!!! :o
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.