Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact  (gelezen 7145 keer)

knar46

• Offline Offline
Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
« Gepost op: 04 August 2015, 12:06:43 »
Ik gebruik het Faller car system (niet digitaal) en bij 3 spoorwegstations ligt een stopsectie (Faller 1675). Elke stopsectie wordt thans met een schakelaar (zowel moment- als permanentschakelaar is bruikbaar volgens de handleiding) bediend. Trafo-aansluiting 12-16V gelijkstroom.
Van "handbediening" wil ik overgaan naar (semi)automatisch schakelen en wel door middel van reedcontacten: bus A gaat rijden en zet stopsectie A aan (bus C gaat stoppen) en tevens stopsectie B uit. Bus B vertrekt, zet stopsectie B aan en tevens stopsectie C uit. C gaat rijden, zet stopsectie C aan en daar blijft het bij. Alles staat nu stil op het moment dat C op stopplaats A is gearriveerd. 
Om alles weer in beweging te zetten wordt de schakelaar van stopsectie A gehandhaafd.
Met de schakelaar van stopplaats A wordt C weer aan het rijden gezet en begint het rondje opnieuw(C-A-B).
Met een bus heb ik op de spoorbaan gecontroleerd of het magneetje van de bus een reedcontact schakelt en dat blijkt het geval.
Met mijn beperkte technische kennis begrijp ik dat ik drie relais nodig heb om te schakelen zoals ik wil.
Mijn vraag is welk kant en klaar relais (merk, catalogusnummer) het meest geschikt is.
Het relais moet sterk genoeg zijn om op één moment twee stopsecties te bedienen.
Knar46

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2015, 13:57:50 »
Het makkelijkste relais, wat ook via de contacten de stromen kan schakelen is dit relais:
https://www.conrad.nl/nl/12-vdc-2-a-2x-wisselaar-omron-g6ak-274p-st-us-12-vdc-1-stuks-503689.html?sc.queryFromSuggest=true
Twee spoelenen twee wisselcontacten heb je dan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

knar46

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2015, 18:03:51 »
Gerard,

dank voor je (snelle) antwoord.
Zou je kunnen aangeven hoe de verbindingen moeten lopen gegeven de wisselaar van Conrad?

Mvrgr
Knar46

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2015, 11:07:20 »
Oke,

Hierbij je plaatje:

Ik heb schakelaar S5 toegevoegd, hiermee kun je automatisch rijden. Bus C zal dan bus A weer starten. Dit hangt af van de verschillende trajecten. Je moet bij automatisch rijden eenmalig de boel starten.

Het werkt als volgt:
S4 start het proces. De bus komt langs reedcontact S1 en schakelt de magneet bij halte A weer in en de magneet bij halte B uit. Hierdoor vetrekt de bus bij halte B. Deze zal op zijn beurt reedcontact S2 bedienen en daarmee de magneet bij halte B weer inschakelen en tevens de magneet bij halte C uitschakelen. Dit heeft tot gevolg dat de derde en laatste bus bij halte C vertrekt. Deze bus zal met reedcontatct S3 de magneet bij halte C weer inschakelen. Alle bussen  blijven nu rijden tot ze bij hun halte zijn. Door weer op S4 te drukken begint het van voren af aan.
Mocht de bus die vertrokken is van halte C eerder bij halte A zijn, als de bus die vertrokken is van halte B bij halte C is, dan kun je met schakelaar S5 de puls van S3 gebruiken om de bus bij halte A te laten vertrekken.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2015, 11:29:17 door gvandersel. Reden: Schema fout, gerepareerd. »

knar46

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2015, 13:53:04 »
Gerard,

super!!!!

Mijn dank is groot.

Met vriendelijke groet

Theo alias Knar46

knar46

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2015, 11:06:01 »
Voor degene die hiermee aan de slag wil laat ik weten wat Gerard naderhand in een PB heeft geschreven:
"Nog wel een opmerking. Ik ben er recent achter gekomen dat dit relais omgekeerd werkt. Dus wil je de pennen 1 en 2 omwisselen. (Eigenlijk ook 15 en 16, maar die zijn beide verbonden met dezefde spanning dus dat hoeft niet.)"
Knar46

knar46

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 October 2015, 11:09:55 »
Gerard,

ik heb je twee maal een PB gestuurd, de laatste gisterenavond, maar zie ze niet terug in "mijn berichten" en je zult ze dus wel niet hebben ontvangen. Kun je me je email adres geven?
Theo

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 October 2015, 11:44:11 »
Theo,

Ik heb inderdaad niets ontvangen, terwijl de eerdere berichten gewoon doorkwamen.
Maar hier is mijn email xx @ xx . xx (even een beetje versleuteld voor robots. Heb geen zin in spam).
Ik verwacht dat je er na weglaten en vervangen wel uitkomt.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2015, 10:33:27 door gvandersel. Reden: Email weggehaald, heeft zijn werk gedaan. »

Rich M.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 October 2015, 12:01:43 »
Gerard, misschien maak ik een fout, maar als de relais in rust toestand de magneten actief houden, en zodra de relais geactiveerd word vallen de magneten af zoals ik het schema lees(exclusief de overneem contacten). Dan kan het toch niet zo zijn dat zodra s4 bedient word gelijk ook magneet b los laat. Of maak ik ergens een denk fout. Verder logisch schema  (y)
Rich

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 October 2015, 12:06:34 »
@Theo, dat ze niet in je "Mijn berichten" staan is overigens ook de standaard. Standaard slaat het forum (idioot genoeg) je verzonden berichten niet op. Kan je onder ieder te verzenden bericht aan zetten of in je profiel instellingen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 October 2015, 15:36:49 »
Gerard, misschien maak ik een fout, maar als de relais in rust toestand de magneten actief houden, en zodra de relais geactiveerd word vallen de magneten af zoals ik het schema lees(exclusief de overneem contacten). Dan kan het toch niet zo zijn dat zodra s4 bedient word gelijk ook magneet b los laat. Of maak ik ergens een denk fout. Verder logisch schema  (y)
Ik denk wat anders. Er is geen elektrische verbind8ing van S4 naar relais 2. De schakelaars S1 t/m S3 (S31 is een type fout) zijn reedrelais geen houd contacten. Mocht je toch een elektrische verbinding van S4 naar relais twee zien, laat het dan even weten.

Groet,

Gerard van der Sel.

knar46

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2015, 20:01:34 »
Voor een leek op elektronica gebied is het aansluiten van draden aan de hand van een plaatje nog wel te doen maar of alles dan ook perfect werkt staat bij voorbaat niet vast.

Gerard verzekerde me dat het aansluitschema juist is maar ik constateerde dat alles omgekeerd werkte: als bus A vertrok en reedcontact S1 passeerde stond magneet A uit waardoor bus C bij halte A zou doorrijden. Ik kwam op de gedachte de draden van de transformator om te wisselen en zie daar het werkte (bij voorbaat dank voor jullie compliment dat ik dit zelf uitgevonden heb) maar nog niet helemaal goed.
Gerard schrijft onder zijn plaatje dat schakelaar S4 het proces start en als bus A het reedcontact S1 passeert de bus magneet A weer inschakelt maar dat blijkt wat tekort door de bocht. Bij de allereerste start geldt voor relais A dat met een magneet langs S1 gestreken wordt waardoor de magneet aan staat en schakelaar S1 moet op open staan. Door schakelaar S4 te sluiten gaat bus A rijden en moet schakelaar S4 direct weer op open worden gezet. Bij het passeren van bus A van S1 zal magneet A weer aan staan, magneet B worden uitgezet zodat bus B gaat rijden en bus C zal stoppen.
Vervolgens kan met schakelen van S4 (sluiten en direct daarna weer openen) het hele proces opnieuw beginnen(C/A/B).

In het plaatje geeft schakelaar S5 de mogelijkheid magneet A uit te schakelen bij het passeren van reedcontact S3. Maar zo ingesteld zijnde zou dat betekenen dat iedere bus magneet A (= bushalte A) passeert zonder te stoppen. Er is dan sprake van automatisch rijden maar een bus die niet stopt bij een stationshalte dat is toch niet conform de werkelijkheid.
S5 heb ik dan ook uit het schema weggelaten. 

Met dank aan Gerard voor zijn geduldige uitleg werkt het nu zoals het mij voor ogen staat.

Knar46       

« Laatst bewerkt op: 08 October 2015, 18:25:11 door knar46 »

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2015, 08:38:30 »
Blij dat het werkt. En het waren maar 2 of 3 emails. Ik heb wel langere sessies achter de rug.
Ik hoop dat de bussen voor plezier op je modelbaan gaan zorgen. Nu alleen nog S4 "Automatiseren".

Groet,

Gerard van der Sel.

knar46

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 19 April 2016, 21:23:14 »
De volgende vraag aan Gerard van der Sel was: is het mogelijk de bus op A te laten stoppen en na enige tijd automatisch weer verder te laten rijden?
Als antwoord kreeg ik het volgende schema van Gerard:

Het gedeelte onder de stippellijnen is het bestaande gedeelte.
Toegevoegd is aan de linkerzijde:
Minitimer 3 impulsvertrager;
Aan/uit schakelaar S5;
reedcontact S6.
Als bus C op halte A is gearriveerd vertrekt hij weer met een druk op "maak"schakelaar (drukknop).
Bij "automatisch" rijden (de bus op A begint vanzelf te rijden) moet schakelaar S5 op open (niet stroomdoorlatend) staan.

Beschrijving Minitimer 3
Voor het vertragen van een massa-impuls voor een instelbare tijd.
Wanneer op de ingang van de module een massacontact wordt geactiveerd (bijv. een toets wordt voor een bepaalde tijd ingedrukt) blijft de uitgang eerst gedurende de ingestelde tijd (tussen 0 en ± 60 seconden) geopend, zodat de erachter geschakelde verbruiker nog geen spanning krijgt. Nadat de ingestelde tijd is verstreken produceert de uitgang een massa-impuls die even lang is als de ingangsimpuls.

In de beginsituatie staat er een bus op magneet A, B en C. Met een druk op "maak"schakelaar S4 gaat bus A rijden. Bij het passeren van reedcontact S1 valt de spanning van B af en gaat bus B rijden. Bus B passeert reedcontact S2: de spanning van C valt af, bus C gaat rijden en er komt weer spanning op B. Daardoor stopt A op B. Bij het passeren van bus B van reedcontact S3 komt er weer spanning op C: bus B stopt op C. Bus B stopt op A. Met een druk op S4 begint het rijden weer opnieuw. Dit alles wordt gerealiseerd op hetgeen is weergegeven onder de stippellijnen.

Zonder spanning blijft een enkele bus op de baan rondjes rijden. Met spanning stopt de (enkele) bus op A en gaat weer rijden met een druk op S4: hij schakelt elke volgende magneet uit totdat hij weer aankomt op A.
Het eerste filmpje is de bus op de baan zonder spanning

https://youtu.be/4012icDziCg

Het tweede filmpje laat de drie bussen op de baan zien.

https://youtu.be/Q2CYtlHsneQ

Knar46

« Laatst bewerkt op: 22 April 2016, 20:34:12 door knar46 »

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #14 Gepost op: 19 April 2016, 21:41:39 »
Knar46,

Leuk filmpje, wat heb je een pracht baan (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf