Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door RdJ
Vandaag om 07:06:39
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules door reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
Overstap naar HTM door GerardvV
12 November 2025, 23:36:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West door wob
12 November 2025, 22:41:56
Rondom Charlois door Charles_
12 November 2025, 22:19:38
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
12 November 2025, 21:51:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 November 2025, 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
12 November 2025, 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
12 November 2025, 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
12 November 2025, 20:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
12 November 2025, 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
12 November 2025, 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
12 November 2025, 17:40:15
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
12 November 2025, 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
12 November 2025, 17:15:43
  

Auteur Topic: Jouef Telecommande  (gelezen 4695 keer)

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Jouef Telecommande
« Gepost op: 04 August 2015, 10:32:54 »
Wie kent dit nog of wie heeft het nog. Jouef 1968/69.

Gr. Bert.




Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Nooit uitgeklust....
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2015, 11:21:00 »
Lambert,

wat is je vraag precies? Ik ken het niet overigens.  :)

Gr.

Edsko

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22663
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2015, 11:34:40 »
Onder de latere naam jouefmatic vind je meer info. Hier een brochure uit de jaren zeventig.
http://lestrainsjouef.free.fr/fr/catalog/jma.html

Het was een meertreinensysteem (ook voor de racebaan) dat volgens mij was gebaseerd op het principe van scheidingsfilters. Net als in je luidsprekers zeg maar. Op de rijstroom werd een bepaalde frequentie gesuperponeerd. In de loc zaten spoeltjes die alleen bepaalde frequenties doorlieten. RC-besturing werkte in de jaren zestig net zo. Best spannend in een vliegtuigje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2015, 17:42:40 »
Gaaf! Zo'n originele Jouef-baan zou best wel zeldzaam zijn (in tegenstelling tot bijv. Märklin...) Er zou een modeltreinmuseum moeten zijn dat de evolutie van dit soort besturingssystemen liet zien.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2015, 20:25:03 »
Die gebruikers handleiding geeft een goede indruk van hoe het systeem werkt. Ooit is mijn hobby met een Jouef baan begonnen. Was dan ook zeer benieuwd of iemand het systeem kende of nog in bezit had. Zelf heb ik het nooit gehad.
Heb deze oude catalogus gevonden in mijn archief. En wilde graag meer informatie over het systeem. En dat is dus gelukt. bedankt voor jullie medewerking.

Gr. Bert

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2015, 21:47:33 »
Als 't nog ergens te vinden zou zijn dan misschien op de Franse ebay. Komt je de Jouef racebanen ook nog wel tegen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #6 Gepost op: 05 August 2015, 21:03:05 »
Is (was  :P ) vergelijkbaar met het oude Trix EMS system.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22663
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2015, 21:36:14 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2015, 21:52:29 »
Trix EMS werkte anders. Het was een tweetreinensysteem. Eén trein reed gewoon op gelijkspanning, de andere op hoogfrequente spanning. Twee frequenties: de ene voor de snelheid, de andere voor de richting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2015, 22:22:51 »
Ik ben niet technisch genoeg om het allemaal te kunnen begrijpen, maar hier zie je hoe het systeem werkt: http://lestrainsjouef.free.fr/fr/catalog/jel.html. Beheersing van het Frans is een absolute voorwaarde ;D. Succes!
Zie ook dit: http://lestrainsjouef.free.fr/fr/catalog/jma.html. Dit is een iets uitgebreidere en aangepaste versie.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 August 2015, 22:34:49 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #10 Gepost op: 05 August 2015, 23:34:41 »
@Ruud, ik ben geen ster in Frans, maar kan het redelijk lezen.
In die stukken wordt uitgelegd hoe je het systeem kunt gebruiken, maar er staat beslist niet in hoe het werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22663
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2015, 06:59:49 »
Bovenaan deze pagina staat hoe het werkt. Met toonfrequenties, zoals al eerder uitgelegd. Vandaar ook die acht kanalen. Dat was zo'n beetje het maximum dat binnen de toegestane frequenties betrouwbaar kon werken.

http://lestrainsjouef.free.fr/fr/alim/jouefmatic.html

Er was nog een extra bus met opnieuw die acht kanalen voor accessoires.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2015, 07:07:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6372
  • ***
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2015, 10:57:10 »
@Henk: dat systeem heeft veel weg van het systeem van 8 telex signalen stapelen over één tweedraads telefoonlijn. Werd in de begin jaren 80 nog bij de KL verbindingsdienst gebruikt, maar was toen eigenlijk al ouderwets. Je superponeerd daarbij je 8 signalen die in frequentie van elkaar een andere draag golf hebben over een aderpaar. Aan de ontvanger kant filter je de draaggolven er weer af en krijgt elke telex (of in dit geval lok) zijn eigen data signaal te verwerken. Heel effectief voor die tijd (y). Met 8 gestapelde signalen zat je zo'n beetje aan zijn max. Nooit geweten dat Joueff daar gebruik van heeft gemaakt. Ook mijn eerste ovaaltje was van Joueff, later aangevuld met omgebouwde Marklin wagons en loks van mijn pa en de Hema Lima's.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2015, 11:35:21 »
Eigenlijk hetzelfde systeem wat Philips indertijd produceerde onder de naam MTT, multitoon telegrafie. Was o.a. bij de energiebedrijven in gebruik om schakelaars op afstand te sturen en om meetwaarden over te dragen. Werd later vervangen door FSK systemen en nog later door digitale dataoverdracht.
Ik heb ook nooit geweten dat Jouef dit systeem in de handel bracht. Destijds niet tegengekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6372
  • ***
Re: Jouef Telecommande
« Reactie #14 Gepost op: 06 August 2015, 11:53:31 »
@Klaas: je kon die schakeltonen ook in je meterkast horen als dag/nacht of kook tarief werd geschakeld. Werd oa door het gemeentelijk energiebedrijf in Kerkrade gebruikt. Middels een toongenerator, soort van dynamo, die lag in het schakelstation aan de Hammolenweg in Kerkrade.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).