Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Wiener Miniaturen van Gerard  (gelezen 2694 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Wiener Miniaturen van Gerard
« Gepost op: 28 juli 2015, 20:34:41 »
De Oostenrijkse firma Gerard is vooral befaamd geworden om zijn uiterst gedetailleerde messing modellen welke als bouwpakket in etappes geleverd werden, de in NEM en RP25 profiel uitgevoerde gegoten messing spaakwielen voor de diverse grootserie locomotieven alsmede de in kunststof uitgevoerde smalspoor tandradbanen naar Oostenrijks voorbeeld. Daarnaast leverde Gerard een aantal in geëtst messing uitgevoerde miniaturen welke op ieder modelbaan geplaatst kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn perronkarren, bolderwagens, ladders, dames- en herenfietsen, speeltuinattributen, sleeën enz. Na beëindiging van de modelbouwactiviteiten van Gerard zijn het tandradbaan programma en de Wiener Miniaturen door Ferro Train te Wenen overgenomen.

Het weer van het afgelopen weekeinde leek een mooie gelegenheid om eens een perronwagen uit de serie Gerard Wiener Miniaturen in elkaar te zetten. Het bouwpakket bevat twee in messing geëtste  perronkarren en een uitvoering bouwbeschrijving.
Het voordeel van messing als basismateriaal is dat het zowel gelijmd als gesoldeerd kan worden. Het voordeel van solderen is dat, als de verbinding onverhoopt niet correct zit, deze gewoon weer losgemaakt kan worden. Vanwege de fijne geëtste details is het zeer aan te bevelen om voor de montage 'soldeerverf' te gebruiken welke o.a. door Godfather Models (GMS) geleverd wordt. Over het algemeen zijn voor de montage van messing modellen naast een soldeerbout of soldeerstation de volgende zaken benodigd. Het merendeel zal ongetwijfeld al aanwezig zijn.

•   snijmat 
•   sleutelvijltjes
•   1 mm vierkant sleutelvijltje (zie beschrijving)
•   mini boortjes
•   hobbymesjes
•   mini zijkniptang
•   mini platte tang
•   pincet(ten)
•   glasvezelpotlood
•   haarklemmen
•   polijstlinnen
•   GOEDE harskern soldeer, zo dun mogelijk
•   soldeer vloeimiddel, eventueel aangevuld met soldeervet
•   fijne penselen
•   geduld en een vaste hand...

Solderen vereist een bepaald vermogen om het soldeer goed te laten vloeien. Voor dit bouwpakket is een 40-60 Watt soldeerbout met spitse punt toereikend. De Forum-Encyclopedie beschrijft alle mogelijkheden omtrent de soldeertechniek. 

Omdat messing de onaangename eigenschap heeft na enige tijd te oxideren worden beide zijden van de etsplaat eerst met polijstpapier voorzichtig schoon geschuurd. De oxidelaag op de geëtste details wordt daarna nog met het glasvezelpotlood verwijderd.   
In het bouwpakket zijn alle onderdelen geëtst. Ook de (vierkante) assen worden uit twee op elkaar gesoldeerde delen samengesteld. Voor een goede passing is een nabewerking van de corresponderende vierkante gaten in de ophanging e.d. benodigd. Naast de forse prijs voor een 1 mm vierkant vijltje is de detaillering in mijn optiek voor een statisch model te ver doorgevoerd en is er geen enkel probleem om voor de as een 0,8 - 0,9 mm rond stukje messing  te gebruiken.

Vòòr het losknippen van de diverse onderdelen worden eerst alle gaten op maatvoering gebracht. Gezien de "dikte" van het materiaal is hier zorgvuldigheid vereist. Daarna kunnen de onderdelen met een zijkniptang losgemaakt worden. Waar nodig worden onderdelen gevouwen waarbij de vouwnaad altijd binnen ligt. Met een penseel wordt spaarzaam soldeerverf op de verbindingen aangebracht en daarna met de soldeerbout laten vloeien. Bij gevouwen onderdelen is het aan te bevelen om de vouw met WEINIG soldeer te verstevigen. Voor wie de Duitse taal niet machtig is zullen de duidelijke schetsten geen problemen opleveren.

Bijgaand zijn enige foto's van het model in verpakking, de etsplaat en het gebouwde model.









Groet, Rob

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Wiener Miniaturen van Gerard
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2015, 21:47:53 »
Leuk model, maar heb je geen foutje gemaakt bij het assembleren? Het remblok zit niet op de assen terwijl je dat gezien de stand van de dissel wel zou verwachten. Dissel omhoog is rem aan. Zo kun je die karren ook makkelijk geremd wegzetten. Klein detail, maar toch ;).

Kende Wiener Miniaturen nog niet, FerroTrain uiteraard al wel.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Wiener Miniaturen van Gerard
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2015, 07:48:36 »
Ernst-Jan, dank je voor je opmerking. 't Is een kwestie van even bijbuigen.
De serie Wiener Miniaturen van Gerard bestond uit ruim 150 verschillende items, deels in messing gietwerk en etstechniek. Foto's met de gecorrigeerde remblokken volgen.

Groet, Rob

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Wiener Miniaturen van Gerard
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2015, 09:49:31 »
Dit draadje doet me herinneren aan mijn maandelijkse bezoekjes in de late jaren 70 aan de modelspoorwinkel in Utrecht om de volgende etappe van de Gerard P 8 (038) op te halen. Prachtig model, maar slechte ervaring met de aandrijving (twee motoren in de tender die niet echt deden wat ze zouden moeten doen).

Mvg,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Wiener Miniaturen van Gerard
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2015, 16:12:11 »
Bijgaand nog een tweetal foto's van de perronwagen met gecorrigeerd remwerk.





@wies. Ik vind de P8 van Gerard het mooist gedetaillerde model van deze stoomloc. Naast de gespreide betaling heeft het uitleveren van het bouwpakket in etappen het voordeel dat elke etappe zonder tijdstress gemonteerd kan worden. Vanzelfsprekend is voor een goed resultaat naast excellente soldeerervaring veel geduld en een vaste hand noodzakelijk.
 
De aandrijving met twee verticaal gemonteerde 3-polige Mabuchi motoren doen afbreuk aan dit model. Mijn vorig jaar bemachtigde bouwpakket wil ik daarom met klokankermotoren met vliegwiel uitrusten. Gezien de mogelijkheid om naast een RP25 uitvoering ook wielen met originele flenzen te kunnen bestellen ga ik ervan uit dat dit model voor het merendeel een vitrine bestemming zou hebben.

Groet, Rob


Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Wiener Miniaturen van Gerard
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2015, 22:50:01 »
Als er belangstelling voor bestaat, zal ik eerdaags de loc eens opzoeken (ben al weer een paar jaar met spoor 1 bezig, dus moet ie ergens in de kast staan stof te happen, samen met zijn H0-lotgenoten) en een of twee foto's ervan plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.