Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Eric B
Vandaag om 19:01:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 18:57:27
Kleur van het dak,van een geelbander. door sneek
Vandaag om 18:55:39
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door knar46
Vandaag om 18:53:58
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 17:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:34
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:10

Auteur Topic: Bezetmeldelampjes.  (gelezen 3704 keer)

kem1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Bezetmeldelampjes.
« Gepost op: 27 July 2015, 16:07:46 »
Graag wil ik mij even voorstellen. Mijn naam is Marius, ik ben 82 jaar en ik heb de moed opgevat om zonder enige ervaring een kleine modelbaan op te zetten voor mijn kleinkinderen. (Dat excuus kennen we!) met het landschap maak ik wel vorderingen maar met de technische zaken heb ik de nodige problemen. Volgens kenners heb ik de verkeerde materiaalkeuzes gemaakt zoals Roco-rails en de multi-muis, maar ik zal het er mee moeten doen. De bezetmelder voor het schaduwstation (Traintech TT) heeft het al na korte tijd begeven. Ik moet hem vervangen maar weet niet welke ik het beste kan kiezen. Ik rij digitaal maar wissels enz. worden analoog bediend. Wie weet raad? Graag zou ik eens contact willen hebben met een van jullie om te zien hoe jullie problemen hebben opgelost  ik woon in Twente, Borne . Ik ben een beetje ten einde raad maar hoop door jullie eventuele antwoorden weer wat moed te krijgen. Groeten en eventueel tot ziens..
Marius

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bezetmeldelampjes.
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2015, 16:12:46 »
Hoi Marius !

Voordat ik wat antwoorden kan geven even een wedervraag: Wat wil je bereiken en wat heb je voor ogen ?

b.v. wat wil je met de bezetmelders ;)

Overigens is de keuze voor Roco rails en de multi-maus helemaal geen slechte ;) Met Roco rails kun je zelfs een prijs op On traXS winnen ;)

Grtzz,

Karst

kem1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 July 2015, 16:30:42 »
Ik heb wat foto's op mijn I-pad gezet maar heb ze nog niet over kunnen zetten in mijn bericht. Ik blijf het proberen. Ik heb in mijn jeugd vaak gereden met het treintje van Amsterdam haarlemmermeersttation via Uithoorn naar Nieuwersluis. Al lang opgeheven maar ik heb nog een dienstregeling  die wil ik uitvoeren met wat stoomlocs. werkelijkheidsgetrouw personen en goederenvervoer uitgaande van het station Uithoorn dat ongeveer in het midden van het traject ligt. Op mijn paneel wil ik dan graag zien welke banen in het schaduwstation bezet zijn.

« Laatst bewerkt op: 28 July 2015, 17:34:11 door Wes Kraaijeveld. Reden: Onnodig citaat. »
Marius

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2015, 16:44:30 »
Hoe je foto's plaats kun je links terugvinden in de handleiding "Hoe werkt plaatje uploaden"

Velen zijn je voorgegaan waarbij het is gelukt.  8)
Gr.
Eric

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 July 2015, 11:18:44 »
De bezetmelder voor het schaduwstation (Traintech TT) heeft het al na korte tijd begeven.
Waardoor kwam dat? Heb je een lampje of een led (met weerstand) aangesloten? Zelf gebruik ik leds met een ingebouwde voorschakelweerstand die op 12 V aangesloten kunnen worden (Conrad: groen: 182478; rood: 182451; geel: 182486). Die leds gebruiken resp. 11, 11 en 8,5 mA.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2015, 16:15:12 »
Hoi Marius, welkom hier!

Allereerst maar even een meer zakelijk deel. Als je gewoon reageert op een bericht liever de "reageer"-knop gebruiken ipv de "citaat"-knop. Zorgt anders voor zoveel extra nutteloze tekst in een bericht. En voor plaatjes, deze moet je eerst uploaden zoals dat heet. Hoe dat moet vind je bij Hoe werkt plaatje uploaden.

Goed, nu bezig met de echte vraag.  ;D Ik ken de melder van TT niet maar ik neem aan dat het om deze 8-voudige gaat? Dan is inderdaad vooral de vraag, waardoor is deze stuk gegaan? Wat gebruik je als indicatie, zijn dit LEDjes? De module zelf lijkt me namelijk best prima. En zoals ze zelf al zeggen, voor €12,- valt het wel mee, alleen zelf maken is goedkoper.

Zelf woon ik in Enschede dus dat zou nog een keer te doen zijn. Ik wil die module dan best eens nakijken en bekijken waardoor het mis is gegaan. Borne is nog wel te doen op de fiets :)

Overigens vind ik de MultiMause een prima keuze. Voor een handbediende baan is het een zeer leuke regelaar waar je de meeste dingen mee kunt doen. Alleen het uitlezen van CV's is jammer dat het met de standaard booster niet kan. Voor de rails, dat is ook prima. En sterker nog, je zit er niet aan vast. Je kan best overgaan van ene type rails naar de ander. Zijn er genoeg die bijvoorbeeld Tillig rails op het zichtbare deel hebben liggen en een oud restantje Fleischmann rails in het schaduwstation hebben gelegd, werkt prima. Zolang het maar H0 is en 2-rail. Eventuele hoogteverschillen van de rails is met het leggen wel te corrigeren.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

kem1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 July 2015, 12:03:43 »
Ik heb de aanwijzingen opgevolgd en hoop het goede resultaat te hebben.

« Laatst bewerkt op: 30 July 2015, 16:18:35 door Wes Kraaijeveld »
Marius

kem1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 July 2015, 12:21:42 »
Hallo Timo,
Ik wil heel graag van je aanbod gebruik maken, af en toe toe ben ik in Enschede. Dan kun je met me meerijden want met de fiets lijkt me nogal bezwaarlijk. En na afloop van je adviezen breng ik je weer thuis, dat is wel het minste wat ik je kan aanbieden. Ik wacht je voorstel voor datum en tijd af en dank je alvast voor je goede raad.
Marius.
Marius

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #8 Gepost op: 29 July 2015, 15:43:34 »
Marius,

Je hebt een keerlus in je baanplan zitten. Heb je daar bij het aansluiten rekening mee gehouden? Timo zal je er wel op wijzen, maar ik ben benieuwd of je de lus naar beneden al hebt kunnen berijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 July 2015, 16:20:39 »
Hoi Marius,

Lekker aan het bouwen :)

Dat kan  :) Aanstaande maandag, dinsdag en woensdag zou in ieder geval kunnen. Meerijden zou zeker makkelijk zijn. Ook al is fietsen ook geen probleem. Ik fiets met regelmaat de 18km op en naar naar mijn vriendin in Haaksbergen. Wel moet ik zeggen dat het weer niet echt heel goed is op dit moment :p Droog over komen door mee te rijden is altijd fijn :) Verder afhandeling kan beter via mail of persoonlijk bericht (vaak ook pb genoemd). Links over mijn naam vind je daarvoor icoontjes.

@Gerard, daar zal ik dan zeker naar kijken. Zeker ook omdat eventuele melders hier dus iets anders moeten.

Timo

kem1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 July 2015, 22:27:28 »
Hallo Timo en Gerard,
De keerlus functioneert prima via digireverse van Digikeijs, dus daar zit het probleem niet. Timo, ik ben blij met je voorstel alleen, de kleinkinderen komen logeren en het is ons nog steeds niet duidelijk wanneer dat precies gaat gebeuren. Zodra ik daarover wat meer weet, meld ik me om een definitieve afspraak te maken. Al vast bij voorbaat dank.
Marius
Marius

kem1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 July 2015, 18:53:31 »
Hallo Timo,
Komende week ben ik druk met mijn kleinkinderen maar de week daarna, dus maandag 10, of dinsdag 11 of woensdag 12 augustus zou ik goed kunnen. Laten we een tijdstip afspreken dat jij het beste kunt. Als ik je adres weet dan kom ik je daar ophalen. Nogmaals, veel dank voor je hulp.
Marius.
Marius

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2015, 22:28:00 »
Vandaag langs geweest bij Marius en jawel, de bezetmelders doen het weer. Het bleek vooral een kwestie van de draden nalopen en netjes opnieuw bevestigen. Ook is de detectie iets wat aan de ongevoelige kant. Eén van de loc's geeft alleen een detectie af als het licht aan staat (of hij rijdt natuurlijk).

In het kader, nu ik er toch ben, gelijk maar even extra draadje aan het spoor gemaakt in het schaduwstation voor beter contact. Een een wisselaandrijving waar de eindafschakeling roet in het eten gooide de afschakeling overbrugd. Bediening via moment contacten dus dat is geen probleem.

Marius, het was gezellig! Fijn dat ik kon helpen  ;D

Timo

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2015, 22:30:27 »
Helemaal super Timo  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

kem1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2015, 11:27:32 »
Hallo Timo,
Nogmaals zeer bedankt voor je hulp. Alles functioneert weer prima en ik ben enorm geholpen. Mocht ik in de toekomst nog eens problemen hebben dan zal ik je graag om advies vragen. Groetjes
Marius.
Marius