Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:00
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Lobomotion69
Vandaag om 03:14:09
4 ledjes op één voorweerstand? door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:47:23
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38

Auteur Topic: "Schakeling" voor testbaan Eurospoor  (gelezen 15023 keer)

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: "Schakeling" voor testbaan Eurospoor
« Reactie #45 Gepost op: 27 October 2007, 14:56:14 »
Een mogelijkheid voor trein/systeem herkenning

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinherk.gif

Misschien is het beter om Hall sensoren te gebruiken i.p.v reedcontacten.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 27 October 2007, 23:30:58 »
Humm is iedereen nu u.p.g. waar blijven de reacties nu?

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

stig

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 28 October 2007, 02:58:42 »
Ach, ze zijn nog jong, dan hebben ze nog veel slaap nodig om alles van de vorige dag te verwerken in hun droompjes... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 28 October 2007, 02:20:52 »
Valt wel mee met die slaap, voor degenen die het niet weten is dat ik Maleisie gehuisvest ben, dus loopt mijn klok hier tenminste 6 uur voor op de nederlandse klok ( bij zomertijd dan, wintertijd is 7 uur verschil).
Het gebruik van (proximity)sensoren zou beter zijn daar deze geen  mechanisch bewegende kontakten hebben.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 28 October 2007, 08:27:43 »
@Stig,
Om ideeen uit te broeden geldt: "Er eerst eens een nachtje over slapen"...

@Wim,
Die hall sensoren die je voorstelt, lijken me mooie dingen. Ik vraag me alleen af of de trein/loc-detectie per te onderscheiden type moet plaatsvinden. Ook de (proximity)sensoren die PeterMRP voorstelt, gaan neem ik aan uit van detectie per trein/loc type.

Op Eurospoor werd op de modulebaan van "Het Kopstation" gebruik gemaakt van trein/loc detectie mbv streepjescodes. Een dergelijke detectiemethode zou misschien type-onafhankelijk kunnen zijn.
Maar met hall of proximity sensoren zou daarentegen misschien weer op een eenvoudiger wijze automatisch treinverkeer mogelijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Hans van de Burgt

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 28 October 2007, 10:14:19 »
@ Hans:

Nee, niet echt, proximity sensors detecteren alleen aanwezigheid ' van'.
Dit ' van' kan varieren van een stukje metaal (proximity op basis van inductie) tot een stukje plastic (proximity op basis van capacitaire veranderingen).
Ik ben thans bezig met het ' kale' ontwerp voor een schakeling die ook nog eens goed ' idiot-proof' moet zijn, het duurt alleen eventjes voor ik alle uitsluitingen van mogelijke fout-standen en foute data overdracht situaties erin verwerkt heb.

De doorgifte van de data, alsmede een bloksysteem, kan hierna makkelijker gerealiseerd worden en is niet zo'n grote moeite om toe te voegen in de schakeling.

Eventjes geduld dus  ;) ;D

Met vriendelijke groet,

Peter.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 28 October 2007, 16:30:58 »

@Wim,
Die hall sensoren die je voorstelt, lijken me mooie dingen. Ik vraag me alleen af of de trein/loc-detectie per te onderscheiden type moet plaatsvinden. Ook de (proximity)sensoren die PeterMRP voorstelt, gaan neem ik aan uit van detectie per trein/loc type.

Hoe wil je dan anders de juiste spannings soort van de voorliggende sectie schakelen. Ik denk dat dit de eenvoudigste en minst storingsgevoelige mogelijkheid is. Ook is het toepasbaar voor twee richtingen.

Verder ga ik dan uit dat de baan computergestuurd wordt met b.v. Koploper.

Iedere schakeling wordt voorzien van een stroom en een massa detector, die op zijn beurt weer een terugmeld signaal zend aan de digitale centrale.

De analoge loks worden dan door seinen en stroomloze delen beveiligd door koploper en de digitale treinen via de decoder. Die kunnen dan netjes afremmen en optrekken.
Is allemaal te doen, maar of het kosten plaatje opweegt tegen het resultaat, denk het niet. Via Koploper regel je het treinen verloop, waarbij je bepaalde blokken kunt uitsluiten van multi-functioneel gebruik. Zodat je niet alles zo hoeft uit te voeren. Letop dit is de theorie.

Mvg
Wim.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 29 October 2007, 02:49:10 »
@ Wim:

Het kan eenvoudiger....
4 verschillende sensoren om het soort trein te detecteren lijkt me ietwat overbodig als je het er ook met 1 afkan.
Je zult dan alleen bij het gebruik van 1 detectiesensor dat stukje extra info mee moeten geven welke je bij de start als systeeminstelling instelt.
Het enige wat je dan hoeft te doen is deze ' extra ' info mee te laten schuiven naar de aan te doene secties voor de betreffende trein.
Hierbij is het dan wel zaak dat er geen fout-standen op kunnen treden door mogelijke storingen in ' data ' overdracht van het ene naar het andere blok, al naar gelang de rijrichting van de trein, wat betekent dat je in de praktijk een ' 4 voudige exclusive or ' functie in moet bouwen, hetzij in het programma waarmee je de treinen bestuurt of de conventionele electronica die de treinen bestuurt, wat er voor zorgt dat steeds maar 1 keuze (uit de 4) mogelijk is.
Deze keuze moet dan ook nog eens vergeleken worden met de keuze van het vorige blok om te verifieren op fouten, zodat een trein nooit of te nimmer een fout systeem aangeboden kan krijgen, wat dan ook de oorzaak van de fout in overdracht mag zijn.

Echter bij de start sectie geschiedt de instelling handmatig dus als het daar al ' fout ' ingesteld staat gaat de rest ook fout, dat spreekt voor zich denk ik.
Maar goed, al met al een leuke uitdaging voor me om es lekker over te brainstormen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 29 October 2007, 08:10:01 »
Bij deze even een ' basistekening ' van de schakeling.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling_RS1.jpg

Er zullen hier en daar nog wat ' onderdelen ' aan de schakeling moeten worden toegevoegd, in principe is dit een basis tekening voor de keuzemogelijkheid, waarbij meer dan 1 keuze tegelijk niet mogelijk is.
Was wel even goed nadenken...  ;) ;D

Met vriendelijke groet,

Peter.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 29 October 2007, 08:19:56 »
Hallo Peter,

Mooi dat je het als een uitdaging ziet. Erg leuk dat je nu al met een voorstel voor een schakeling komt. Kun je ook een toelichting geven voor de minder ingewijde lezers. 
Ik hoop trouwens dat er nog wat meer mensen mee gaan denken. Met name vanuit de hoek van gebruikers die werken met Dinamo. Zie in dit verband ook eens de volgende webpagina: http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

We lezen daar o.a.:
Als we het blokgestuurde principe nader beschouwen kunnen we dus, in theorie, elke trein onafhankelijk van alle andere voorzien van elke gewenste vorm van elektrische aansturing. Een analoge trein kun je voorzien van gelijkspanning, of beter, een pulsbreedtegemoduleerde spanning om de snelheid en rijrichting te regelen. Maar waarom zou je je bij een blokgestuurd systeem beperken tot alleen analoge treinen? Als je per blok elk gewenst elektrische signaal kunt maken zou je ook een gedigitaliseerde trein in dat blok kunnen voorzien van spanning en commando's.

Hiermee ontstaat de vierde vorm van aansturing: de "hybride" variant. Een blokgestuurd systeem waarbij je per blok dynamisch kunt kiezen voor analoge of digitale aansturing. Voor de besturing maakt het dan feitelijk niet meer uit of een trein gedigitaliseerd is of niet. De verschillen zijn dat een gedigitaliseerde trein, die voorzien is van een decoder met lastregeling, nog net iets mooier te regelen is dan een loc zonder decoder en dat je een gedigitaliseerde loc meer functies kunt geven, zoals geavanceerdere lichtaansturing en geluid. Maar verder kun je op een dergelijke baan naar hartelust met analoog en digitaal materieel door elkaar rijden.

Waar Dinamo spreekt over de combinatie analoog/digitaal willen wij er aan toevoegen: 2-rail/3-rail.

Het identificeren van een lok zou kunnen mbv de eerder geopperde streepjescode-techniek. Maar wellicht dat er gebruikers zijn met slimmere oplossingen.

Groetjes,

Hans van de Burgt

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 29 October 2007, 09:06:09 »
Peter, ik heb het idee dat je mijn sensor schakeling niet begrijpt. Het is namelijk maar 1 sensor voor het onderscheiden van de treintypes. Het is een EN schakeling.

Het gebruik van IC's daar ben ik een fel tegenstander van, begin jaren 80 heeft elektuur ook zoiets op de markt gebracht, en dat gaf heel veel storing. Maar je mag het natuurlijk ver ontwikkelen, ik hou je niet tegen.

Mvg
Wim.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 29 October 2007, 10:05:59 »
@ Wim:

Okee, het was in je eerste uitleg met je tekening mij niet helemaal duidelijk wat het aantal sensoren betreft, vandaar dus.
Mijn excuses hierbij.
Overigens zijn de hierin gebruikte IC's niet rechtstreeks verbonden met de componenten die het te kiezen systeem gaan schakelen.
Ik prefereer om het circuit voor de besturing apart te houden van die voor de treinen door middel van optocouplers.
Ik heb het in deze tekening echter even weg-gelaten daar ik het principe alleen even neer wil zetten.

@ Hans:

Bij deze de uitleg van hoe de schakeling als deze werkt:

Links zie je een 4 tal draden die naar de ingang van de exclusieve OF (EX-OF) poort gevoerd worden, te weten A, B, C en D.
Dit zijn de keuze mogelijkheden die je kunt maken ( 2 rail gelijkspanning, 3 rail wisselspanning, 2 rail digitaal en 3 rail digitaal).
De werking van een EX-OF is als volgt:
Er kan steeds maar 1 van de 4 ' hoog ' (1) zijn, wil de EX-OF een hoog aan de uitgang geven.
Ik heb doelbewust voor deze poort gekozen zodat niet meerdere opties tegelijk gekozen kunnen worden, poort geeft een laag of ' 0 ' af indien 2 of meerdere ingangen hoog zijn, vandaar de naam EX-OF.
Vanaf de uitgang van de EX-OF ga ik naar 4 EN-poorten waarvan 1 ingang van elke poort met elkaar zijn doorverbonden.
De ingangen A, B, C en D gaan behalve naar de EX-OF ook naar de EN-poorten toe.
Hierbij vergelijk ik het signaal wat van de EX-OF afkomt met de keuze A, B, C of D.
Als bijvoorbeeld keuze A is gekozen, gaat deze naar de EX-OF poort, waarbij deze een 1 aan de uitgang van de EX-OF geeft, die maakt vervolgens de gezamelijk verbonden ingangen van de EN-poorten hoog, en omdat de EN-poort voor het A signaal allebei '1' heeft op de ingangen, geeft dit ook een 1 op de uitgang van de EN-poort voor A.
Nadat de uitgang van deze poort ook ' 1' wordt, krijgt SR-FlipFlop 1 een '1'  aangeboden op de ' set' ingang.
Dit heeft als gevolg dat SR FF1 in de 'Set' stand komt waarna deze ook op de uitgang een 1 krijgt en deze in stand laat.
De overige Flipflops krijgen een 1 op de 'Reset' aangeboden waardoor deze ge-reset worden en een 0 op hun uitgangen geven.

2 of meer keuzes tegelijkertijd :

Als 2 of meedere keuzes tegelijkertijd worden aangeboden aan de ingangen van de EX-OF, zal de EX-OF als resultaat een 0 neerzetten op de uitgang, waardoor de gezamelijk verbonden EN-poorten maar op een van de ingangen een '1' heeft staan wat niet voldoende is om het signaal door te laten.
Er verandert dus niks aan de toestand.
De SR-flipflops blijven staan in de stand zoals ze stonden.

De flipflops zelf:

Er kan steeds maar een flipflop tegelijk ' ge-set ' zijn.
Als SR FF1 een 1 op de uitgang heeft, kijken de EX-NOF en de OF poorten die achter deze uitgang zit of er niet meer dan een flipflop uitgang een 1 heeft, achter de EX-NOF en de OF poort zit een EN-poort die de vergelijking doet.
Zijn er meer dan 1 flipflops met een 1 op de uitgang, dan zal de OF poort zowieso een 1 op de uitgang hebben en de EX-NOF ook.
Deze 2 poorten geven dan op hun beurt een '1' aan de EN-poort waarvan de uitgang in dat geval ook 1 wordt.
Deze uitgang is direct verbonden met alle Reset-ingangen van de flipflops.
Wanneer de uitgang van deze EN-poort een 1 heeft, gaan alle flipflops in Reset, waadoor alles uitgeschakeld wordt.
Hiermee wordt in prinicipe voorkomen dat flipflops ongewild ' geset' raken door bijvoorbeeld een dip in de spanning, ze houden elkaar in bedwang laat maar zeggen, bij fout toestanden gaat de boel in de reset.
Ook heeft deze schakeling al een manuele reset die ten alle tijden van bediening de boel reset ( alles uitschakelt).

Overigens ben ik met deze schakeling ervan uitgegaan dat de keuzes gemaakt worden met maak-kontakt druk-knoppen.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb neergezet.
Zijn er nog vragen hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Peter.

henk

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 29 October 2007, 10:11:45 »
Waar Dinamo spreekt over de combinatie analoog/digitaal willen wij er aan toevoegen: 2-rail/3-rail.

Het identificeren van een lok zou kunnen mbv de eerder geopperde streepjescode-techniek. Maar wellicht dat er gebruikers zijn met slimmere oplossingen.

Groetjes,

Hans van de Burgt

Een LokPilot decoder maakt moeiteloos onderscheid tussen motorola, DCC, gelijkstroom en wisselstroom. Dat gebeurt volgens mij softwarematig. Het lijkt logisch dat die oplossing hier ook kan werken.

Het onderscheid tweerail/drierail is via stroomdetectiete te regelen. Een loc die stroom afneemt van de middenrail zal wel een drierailloc zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 29 October 2007, 10:18:08 »
Als dit alles qua beveiligen tegen ' verkeerd ' aangeboden systeem in een programma zelf te regelen is is dat natuurlijk nog mooier en makkelijker te regelen.
Het ontwerp van de schakeling is puur op basis van conventioneel, dus niet met een pc.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 29 October 2007, 10:24:40 »
@PeterMRP,

Bedankt voor de extra uitleg. Laten we bij het uit te denken concept uitgaan van handmatige aansturing en aansturing met een PC.
Wordt zeker een extra uitdaging?  :D

groetjes,

Hans van de Burgt