Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10
  

Auteur Topic: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes  (gelezen 5980 keer)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #15 Gepost op: 11 July 2015, 10:56:10 »
Nadeel van binnenvaart en spoorvervoer is dat je bijna altijd nog natransport hebt over de weg. Daardoor is het vaak aantrekkelijk om gewoon alles over de weg te vervoeren. Ook het aanbod van vracht in de binnenvaart is een probleem. Om tot voldoende volume te komen zal vracht moeten worden gebundeld. Dit vergt veder terug in de keten weer een samenwerking tussen verschillende partijen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #16 Gepost op: 11 July 2015, 13:07:59 »
De transport gaat met pieken en dalen.

Het is in een keer heel druk en dan weer een tijd rustig.

Het efficiëntste hier is volle schepen en treinen maar is niet altijd haalbaar.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 22:01:06 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #17 Gepost op: 11 July 2015, 13:18:55 »
Het is geen samenwerking van Heineken met de Overheid (die kijkt wel uit daar invloed op uit te oefenen!) als wel een specifieke uitzondering op de regel:

Dit is niet helemaal juist. De provincie ZH heeft de containerterminal bij Alphen opzettelijk gebouwd voor Heineken.

Tegelijkertijd is het een grove schande dat Heineken nog steeds geen spooraansluiting heeft aan de lijn Leiden-Utrecht.
Dat zou heel wat vrachtverkeer van de weg halen.
De regels voor het spoor zijn echter zo hysterisch streng, dat het hier wel nooit van zal komen.

Opmerkelijk is dat de modal shift naar de binnenvaart niet lukt: deze sector betaalt geen enkele gebruikersheffing ("wegenbelasting") en vaart op goedkope brandstof. In feite worden ze indirect al stevig gesubsidieerd. Het spoorvervoer naar Leeuwarden en o.a. Akzo Hengelo is hier de dupe van.


CKLX

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #18 Gepost op: 11 July 2015, 21:56:34 »
Heel kort samengevat: spoorvervoer is in NEderland zo krankzinnig duur en ingewikkeld dat je je als bedrijf wel 3x bedenkt voor je eraan begint.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2015, 07:09:44 »
Probleem met binnenvaart is dat op wat uitzonderingen na er in de meeste plaatsen geen laad mogelijkheden meer zijn, en dat de boten niet in de lokale waterwegen passen. Ook zit je nog met allerlei bruggen die alleen op recreatie tijden open mogen (in Alkmaar gaat de brug in de ringweg alleen voor speciale transporten open in de spits)

En als je dan dat obstakel gepasseerd hebt is er geen laad mogelijkheid bij de kade... Of er ligt een stel gammele woonboten.

Hoe zit het trouwens regel technisch met industrie locomotieven in Nederland? Valt dat onder Prorail, met alles wat daarbij hoort?

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2015, 16:50:22 »
Tja, over verkapte subsidie gesproken. In de laatste jaren heb ik op verschillende plaatsen de aanleg van bedrijventerreinen gezien. En overal wordt van overheidswege gezorgd voor de aanleg van wegen. OK, daar betaal je als bedrijf wel wat voor terug bij de aankoop van de grond (als je die van de gemeente koopt) en later natuurlijk in de vorm van OZB. Maar of dat alle kosten dekt? Standaard aanleg van een spooraansluiting of kanaal naar zo'n terrein kom je niet tegen. Dus dat dan wegtransport de meest gebruikte vorm van aanvoer en afvoer wordt is onvermijdelijk.
Standaard aanleg vanuit de overheid van andere infrastructuur bij de ontwikkeling van bedrijfsterreinen is een minimale vereiste om iets te veranderen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #21 Gepost op: 12 July 2015, 17:31:28 »
En toch snap ik dan niet waarom het roll-on roll-off hier geen succes heeft gehad.

Ok, de afstanden zijn relatief korter dan in de buurlanden, maar als je het milieu had willen sparen had dit systeem best wat kunnen worden.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2015, 18:34:10 »
Opmerkelijk is dat de modal shift naar de binnenvaart niet lukt: deze sector betaalt geen enkele gebruikersheffing ("wegenbelasting") en vaart op goedkope brandstof. In feite worden ze indirect al stevig gesubsidieerd.

De al twee eeuwen oude Akte van Mannheim ( de Rijnvaartakte) verbiedt belasting op de scheepvaart te heffen, en aangezien rijnschepen op grond van die Akte de vaarweg door Nederland tot in open zee en terug naar eigen goeddunken kunnen kiezen valt bijkans het gehele Nederlandse binnenvaartnet onder de belastingvrijstelling. Onderscheid te maken tussen nationale- en grensoverschrijdende binnenscheepvaart is gebleken een ondoenlijke opgave te zijn. Bovendien zou belastingheffing van de nationale vaart en niet van de internationale vaart discriminatie inhouden en dat is verboden in Europa.

Gegroet,

Rob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #23 Gepost op: 12 July 2015, 19:57:13 »

Het Europese beeld is geheel anders: Het enorme binnenscheepvaartvervoer over de Rijn tussen de Nederlandse zeehavens en het achterland heeft een uiterst belangrijke functie omdat het om afstanden gaat waar het binnenschip uitermate goed kan concurreren met het spoor. Dat dankzij het Rijnvaartregime zoals dat verwoord is in de Akte van Mannheim. Deze Akte verbiedt iedere invloed van de overheden op de totstandkoming van de vervoersprijs. Die komt uitsluitend tot stand tussen verlader en de vervoerder. Meer dan de helft van het totale Rijnvervoer vindt plaats onder Nederlandse "vlag", d.w.z. meer dan twee miljoen ton per jaar! Een heel sterk punt is ook dat de binnenvaart meer dan de andere vervoerstakken just in time kan aanleveren omdat de waterwegcapaciteit groter is dan de behoefte, en dat voorshands ook zal zijn.

Kleine nuance  ;) Over de Waal naar Duitsland wordt geen 2 miljoen ton vervoerd op jaarbasis maar rond de 150 miljoen ton. Ongeveer de helft van de vloot vaart inderdaad onder nederlandse vlag. Overigens is de binnenvaart over de Rijn goed voor meer dan 80% van alle binnenvaart in heel Europa. Achtergrond van deze omvang is dat het vnl achterland vervoer is van de zeehavens Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen en inderdaad, zoals vaker opgemerkt veel bestemmingen aan het water zoals de staalindustrie in Duisburg en de chemie rond Mannheim / Ludwigshafen. Ook de helft van het internationale goederenvervoer van Zwitserland gaat over de Rijn naar het Noorden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #24 Gepost op: 13 July 2015, 14:01:30 »
Over de Waal naar Duitsland wordt geen 2 miljoen ton vervoerd op jaarbasis maar rond de 150 miljoen ton.

Dag Ivo,

Ja natuurlijk, het was - zoals je ongetwijfeld al vermoedde - een "schrijffoutje". Ik ben een groot gedeelte van mijn ambtelijk leven nauw met de Rijnvaart verbonden geweest en heb zelfs acht en half jaar bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in Straatsburg gewerkt!

De omvang van het Rijnvervoer is zodanig dat maar weinigen - ook in concurrerende  omgeving - kunnen bevroeden hoeveel dat pratisch is.
Er waren lieden (bijvoorbeeld in Brusselse EU-kring) die meenden dat de spoorwegen een groot gedeelte van het vervoer over de Rijn makkelijk konden overnemen als er maar "eerlijke" prijsconcurrentie was.  Dat de spoorwegen parallel aan de Rijn maar een heel klein percentage van het totale vervoer langs die verkeersader voor hun rekening namen en kunnen nemen ontging hen gewoonweg.

Gegroet,

Rob

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Overstap naar spoor en binnenvaart geen succes
« Reactie #25 Gepost op: 14 July 2015, 15:31:08 »
ik had het ook niet over het openbaar vervoer. Ik gebruikte het slechts als voorbeeld.
Wat ik schreef gaat in het bedrijfslever nog veel sterker op

Dirk