Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: Trix 2-rail vragen  (gelezen 6870 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Trix 2-rail vragen
« Gepost op: 04 juli 2015, 13:21:41 »
Hoi,

Enkele vragen over het merk Trix. Dit is een merk uit de Marklin stal.
Ik ken het verder niet. Heb wel gezien dat ze soms mooie modellen uitbrengen. Ik rij zelf 2spoor/DCC/Gelijkstroom.

Hierover dan ook enkele vragen:
- Zijn Trix altijd 2-rail modellen of zitten er ook 3-rail modellen tussen?
- Is het gelijkstroom of wisselstroom?
- Als ik een Trix (nieuw in doos) koop met decoder, is dat dan een DCC of een eigen merk Marklin decoder?
- Zijn de wielen geisoleerd op de as, zodat ze op gelijkstroom kunnen rijden?

Alvast bedankt.
Vincent
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2015, 22:19:26 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Trix 2spoor
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2015, 13:22:48 »
Trix is nu vandaag de dag altijd 2 rail gelijkstroom. (H0 en N)

De decoders die er eventueel inzitten zijn DCC of multiprotocol.

Let er wel op hoe oud de modellen zijn. Sinds het merk bij Marklin zit, zijn het dus volwaardige gelijkstroom modellen.

Dus :

Citaat
Hierover dan ook enkele vragen:
- Zijn Trix altijd 2poor modellen of zitten er ook 3rail modellen tussen? 2rail.
- Is het gelijkstroom of wisselstroom? Gelijkstroom
- Als ik een Trix (nieuw in doos) koop met decoder, is dat dan een DCC of een eigen merk Marklin decoder? DCC of multiprotocol. Maar nieuw in doos zit er (als het geen soundlok is) geen decoder in. Die kun je zelf plaatsen. Kun je echter altijd op de doos zien of er 1 inzit of dat je zelf er 1 in moet zetten.
- Zijn de wielen geisoleerd op de as, zodat ze op gelijkstroom kunnen rijden? Geisoleerd.

Bovenstaande gaat niet op voor Trix Express
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2015, 13:48:47 door Chris »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Trix 2spoor
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2015, 13:59:09 »
Onder de naam Trixexpress wordt nog een doodenkele keer een model geproduceerd voor drieral gelijkstroom. 50 jaar geleden hanteerde Trix het drierail gelijkstroomsysteem. Dat is gemarginaliseerd, maar nooit helemaal verdwenen.

Maar sinds de overname door Märklin wordt de merknaam Trix gebruikt voor tweerailmodellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Trix 2spoor
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2015, 17:26:44 »
Moderne Trix is altijd 2 rail gelijkstroom. Bij oudere oplages moet je de 'Trix Intrernational' versie hebben.

Soms zie je heel vroege 2 rail locs met aangepaste Trix Express slepers op beurzen liggen. Kijk dan naar de wielen, dat is de manier om de Express en 2 rail uitelkaar te houden.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2015, 17:28:36 door ivanzon »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8666
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Trix 2spoor
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2015, 21:52:00 »
Hoi,

Kan heel goed. Heb verschillend spul aan Trix-materieel. Van jong tot vrij oud. Het is wat de anderen aangeven.

- Zijn Trix altijd 2-rail modellen of zitten er ook 3-rail modellen tussen?

De nieuwe modellen vanaf 1997 zijn 2-railmodellen, met uitzondering de modellen voor "TRIX-Express". Dat is 3-rail gelijkstroom.

- Is het gelijkstroom of wisselstroom?

Vanaf 1997 is Trix het 2-rail / gelijkstroommerk van Märklin. Maar met de opmerking van Henk over Trix Express. Deze worden nog regelmatig op beurzen aangeboden. Ze zijn te herkennen aan de wielen en de koppelingen. Van een aantal modellen brengt Märklin / Trix nog een Trix Express-versie uit.



De linker bruine wagen is een trix-express wagon. De rechter wagen is een Trix H0 "international". Oudere TRIX 2-rail hebben het opschrift "TRIX HO International" op de doos.



De bruine Trix-express-wagen: Let op de wielen en de koppelingen.



Vanaf de zijkant gezien :)

Loks voor TRIX-Express kan je herkennen doordat ze een sleper gemonteerd hebben.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2015, 09:49:40 »
Dat zijn reacties waar de mens iets aan heeft, bedankt allemaal! Top  (y)

Techniek en uitvoeringen zijn me duidelijk. Een vraag over het model beleid van Marklin icm Trix.

Ik hoor altijd dat het maken van mallen er duur is. Gaat Marklin hier slim mee om, door de mallen te gebruiken voor
beide merken. Dus van een loc zowel een Marklin als een Trix model uit te brengen? Of heeft men alles nog dermate
gescheiden dat men voor ieder model alles dubbel doet?

En hetzelfde natuurlijk helemaal voor de wagons. Ik kan me voorstellen dat deze enkel verschillen door de gebruikte
koppelingen. Maar verder geheel gelijk zijn, mits de wielen geïsoleerd zijn natuurlijk. Of zie ik dan iets technisch over
het hoofd?

Ik hoor mensen altijd positief over de uitvoeringen van Marklin modellen, en negatief over de sleper en puco's. Dus
het lijkt me voor Marklin het beste van 2 werelden om eea te combineren. Maar doen ze dat ook?

Vincent

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2015, 11:05:41 »
Dag Vincent,

Ik denk dat je dan boft wat dat is precies wat Märklin/Trix doet. Op de site van Märklin vindt je bij een bepaalde loc of wagen vaak ook gelijk het bestelnummer waaronder deze van Trix is uitgebracht, en andersom. Zie voorbeeldje hieronder, dit staat dus bij de Märklin versie  :)


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2015, 11:15:39 »
En hetzelfde natuurlijk helemaal voor de wagons. Ik kan me voorstellen dat deze enkel verschillen door de gebruikte
koppelingen. Maar verder geheel gelijk zijn, mits de wielen geïsoleerd zijn natuurlijk. Of zie ik dan iets technisch over
het hoofd?

Koppelingen zijn hetzelfde. Het enige verschil bij rijtuigen en wagens is in de regel de gebruikte wielstellen. Die wielstellen zijn gemakkelijk uitwisselbaar en bij aanschaf van een nieuw model zal de handelaar ze op verzoek ook gratis wisselen. Dan maakt het dus niet meer uit of je een Märklin of een Trix koopt. Bij modellen met verlichting wordt het verschil weer groter, omdat de stroomafname bij drierail en tweerail nu eenmaal verschilt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2015, 12:55:49 »
Top, dankjewel allemaal!

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2015, 13:33:34 »
De kappen of chassis van Marklin en Trix van dezelfde modellen kunnen prima onderling gewisseld worden.
Ikzelf ben een poosje bezig met het omschakelen van mijn verzameling van 3R~ naar 2R=.
Zo wisselde ik een Marklin 3rail~ digitale wisselstroomloc voor een aangekondigde
Marklin HAMO omgebouwde gelijkstroom digitale versie in de klassieke Marklin verpakking.
Bleek dat de Marklin basis niet naar 2rail= omgebouwd was. Maar dat er gewoon een Trix chassis met enkel een NEM DCC stekker onder zat.
De naar Hamo gelijkstroom omgebouwde Marklin versies lijken volgens kenners betere rijeigenschappen te hebben dan de eigenlijke Trix gelijkstroom versies of is dit pure onzin?

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2015, 18:04:29 »
Soms zijn drierailwagens met draaistellen  gemakkelijk te verwisselen voor gelijkstroom assen. Dat heb ik meerdere keren succesvol gedaan. Het ging mij dan om die oude Wurtenbergse vierassige rijtuigen van Marklin. (Weet nummers niet meer.) Zijn meerdere keren uitgebracht, meen ik.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2015, 18:06:50 door zuylen »

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2015, 08:12:37 »
Ik kwam nog wat info in een andere lijntje tegen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60066.15
Klopt onderstaande samenvatten:

Marklin - 3rail wisselstroom
Trix - 2rail gelijkstroom (tot 1997)
Trix - zowel 2rail gelijkstroom  als 3rail wisselstroom (voor 1997)
Trix Express - 3rail wisselstroom (tot 1953)
Trix Express - 3rail gelijkstroom (na 1953)
Trix International - 2rail gelijkstroom
Hamo - 2rail gelijkstroom

En meteen een andere vraag  :-X
In dat draadjes staat ook een opmerking over wielmaat die anders is tussen Marklin en Trix modellen.
"De wielmaat is idd ook nog iets anders , dat lees ik nog geregeld op het 3Railforum" kan dit problemen
geven bij het omwisselen van de kappen?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2015, 09:22:50 »
Nee, samenvatting klopt niet.

- Trix was één van de H0/00 pioniers en begon in de jaren dertig met drierailwisselstroom.
- In de jaren vijftig werd overgestapt op drierailgelijkstroom onder de naam Trix Express.
- Op den duur werden ook modellen uitgebracht voor tweerailgelijkstroom onder de naam Trix International.
- Geleidelijk verschoof de verhouding naar Trix International vanwege veranderende vraag.
- In 1997 werd Trix overgenomen door Märklin en sindsdien gebruikt het Märklinconcern de merknaam Trix voor tweerailmodellen in H0.
- Een doodenkele keer verschijnt nog een model voor drierailgelijkstroom onder de naam Trix Express. Dit jaar zelfs een NS 1600 met ICR rijtuigen. Maar die kan je bijna niet per ongeluk aanschaffen. Ik ken eigenlijk geen handelaar die het spul op voorraad heeft.

Hamo was ook ooit een onafhankelijke fabrikant en die is in de jaren zestig door Märklin overgenomen. 30 jaar lang werd de merknaam Hamo door Märklin gebruikt voor tweerailmodellen.

Bij het ontwerpen van de modellen houdt Märklin natuurlijk rekening met de mogelijkheid dat er een drierail- en een tweerailvariant mogelijk moet zijn en probeert de verschillen verder zo klein mogelijk te houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2015, 12:57:36 »
Vincent,

ik reed altijd Fleischmann en Roco. Maar een paar jaar geleden Trix 'ontdekt'. En sinds dien hoofdzakelijk Trix gekocht.
De degelijke en goede kwaliteit van Marklin/Trix staan me zeker aan. Ook de rijeigenschappen met bij behorend lok gewicht ;) zijn goed. Natuurlijk zijn er loks met mindere motoren, maar Fleischmann heeft ook lang de pannenkoek motor gehad. Gewoon even uitkijken dus.
Dat de loks de onder- en bovenbouw van metaal hebben, ligt de lok ook goed op de rails. Komt zeker ten goede aan trekkracht en rustige loop.

Zelf denk ik dat bij Trix typisch geldt, onbekend maakt onbemind.

Ik kan ze alleen maar aanbevelen.

Wat betreft de wagons, die kan je net zo goed van Marklin kopen. De handelaar ruilt de wielen zo om. Ik heb eens ergens gelezen dat er daarom ook niet zo'n uitgebreid pakket is voor personen- en goederen wagons bij Trix.
Focus ligt op loks.

Zou me trouwens niet verbazen dat Marklin over een aantal jaren gewoon één lok aanbied net als ESU die zowel voor gelijkstroom als wisselstroom geschikt is (met bijgeleverde wielen/slepers) aangezie  de loks verder identiek zijn.


Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Trix 2-rail vragen
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2015, 13:10:43 »
Wat betreft de wagons, die kan je net zo goed van Marklin kopen. De handelaar ruilt de wielen zo om.

Een ander voordeel is dat Märklin en Trix soms dezelfde sets uitbrengen maar dan met verschillende wagennummers. Als je dan bij beide een set van 3 wagens koopt heb je 6 verschillende wagennummers  (y)