Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
  

Auteur Topic: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?  (gelezen 150817 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #30 Gepost op: 29 June 2015, 01:15:29 »
Ja waarschijnlijk toch een 2100. De tender is wel erg vierkant en het kopraampje is afgerond driehoekig.

Anyway, http://www.spoorinfo.nl/ciwl/pullmansinholland.htm hier nog wat mooie plaatjes (vooral de eerste). Kon geen link vanaf de hoofdpagina vinden.

Meteen de reden gevonden dat er in vroege jaren geen Jumbo voor zuidelijk lopende treinen gevonden kon worden. Wist ik wel, maar ik had het ontweten...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #31 Gepost op: 29 June 2015, 08:47:08 »
2100 is gewoon lelijk, dan maar op zoek naar een 3500. Wel leuk dat bij de eerste foto er een 3700 voor staat ;D
Spoor 0 adept

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #32 Gepost op: 29 June 2015, 08:58:29 »
Voor zover ik weet heeft LS geen 2e klasse CIWL aangekondigd. Dus het blijft behelpen. Het schijnt dat Rivarossi ze korte tijd wel heeft gehad, maar ik heb zo nog nooit ergens gezien.

Ik zal eens het CIWL boekje van LS Models opzoeken maar volgens mij staat daarin de Etoille du Nord apart genoemd als toekomstige productie. Weliswaar zonder artikelnummers, zal eens kijken wat voor info daar bij staat.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #33 Gepost op: 29 June 2015, 09:22:58 »
2100-en stonden voor de trein daar het viaduct=luchtspoor= door Rotterdam geen zwaardere machines toestond.
Na de versterking van het luchtspoor konden wel zwaardere machines gesteld worden maar toen was.....................
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #34 Gepost op: 29 June 2015, 09:44:41 »
Ik zal eens het CIWL boekje van LS Models opzoeken maar volgens mij staat daarin de Etoille du Nord apart genoemd als toekomstige productie. Weliswaar zonder artikelnummers, zal eens kijken wat voor info daar bij staat.

Sander

Het volk wil foto's ;D

Dat van dat luchtspoor had ik gelezen inderdaad, maar dan nog blijft de 2100 lelijk. Dus maar op zoek maar een 3500 (die zijn namelijk ongelofelijk dik gezaaid...) ;D
« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 09:50:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #35 Gepost op: 29 June 2015, 10:35:23 »
Ach, bier heb je ook moeten leren drinken. Dus gewoon lekker dat boek over de serie 2100 kopen en wekenlang plaatjes kijken. Wordt de loc vanzelf mooi. Of je plakt een foto van een 2100 op het gezicht van je vrouw als je "de oudste beweging der wereld" maakt. Krijg je ook positieve associaties bij die loc  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=yCt_8o7vv8E

In het kader van wat meer on topic:



Het enige plaatje van een pullman die ik in mijn collectie heb. En dan nog jaren vijftig ook...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 10:38:08 door NS8714 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #36 Gepost op: 29 June 2015, 13:05:49 »
Maar Tomasso, neemt dit ter harte;

Citaat van: Hans Dorrestein
Schoonheid is niet wezenlijk, zij vergaat zeer snel,
wat blijft dat is de lelijkheid, dus onderhoudt haar wel...

 ;)

[disclaimer]De rest van het lied wil ik op geen enkele manier met welk van de vorige postings dan ook associëren....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #37 Gepost op: 29 June 2015, 14:14:37 »
Haha ;D
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #38 Gepost op: 29 June 2015, 14:21:18 »
als ik 't goed zie is er dus een duidelijk verschil tussen het type dat voor de voor de oorlog en dat na de oorlog in de EdN liep: die van na de oorlog zijn langer en hebben boven afgeronde ramen (het type dat Jouef maakt), die van voor de oorlog zijn korter en hebben vierkante ramen (--zitten die in de rivarossi set 3642 op p. 2 van dit draadje? Ik kan het niet precies zien)
(Doen trouwens ook denken aan de verkorte Lima' s die bijna iedereen vroeger op z'n treinbaan had)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #39 Gepost op: 29 June 2015, 14:22:42 »
Die set van Rivarossi is periode II/III en ze hebben allemaal afgeronde ramen...

Hier de vooroorlogse Etoile du Nord van Jouef:



En hier een vooroorlogse Rivarossi Etoile du Nord rijtuig ter vergelijking:



Overigens vindt ik de Jouef rijtuigen mooier, maar ga ik toch voor Rivarossi I.v.m. de compatibiliteit, de kleur van de Jouef is wat donkerder en als ik alles van Rivarossi doe, dan weet ik zeker dat alles dezelfde kleur heeft.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 14:29:58 door Tomasso »
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #40 Gepost op: 29 June 2015, 14:28:59 »
kijk eens naar die foto's in Pullmans in Holland via de link hierboven en de foto' s in het 2100 boek (p. 23 en 62).
Voor de oorlog: vooral 8-ramers met vierkante raamhoeken, na WW2 9-ramers met ronde hoekies. De vooroorlogse komen ook echt kort over, de naoorlogse niet. De tp-aanduiding van de set zegt natuurlijk niets over de historische samenstelling van de EdN.
qua bagagewagens zie ik allerlei types, ook die met twee dakkoepels (ns 2100, p. 23).
« Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 20:14:22 door janw »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #41 Gepost op: 29 June 2015, 14:33:25 »
Hmmm, nu je het zegt... Eens kijken of er meer foto's boven tafel kunnen komen...


Bron: http://www.wagons-lits-diffusion.com/album/photos-d-archives/

Aan de mode te zien vooroorlogs, aan het bord te zien de Etoile du Nord met afgeronde ramen. Nog eens verder kijken...

Hier nog wat over de Fleche d'Or:

http://www.delcampe.net/page/item/id,304959792,var,Les-Voitures-Pullman-4001-4030-de-la-CIWL-La-Fleche-dOr-Paris-Calais-Andalucia-Express-etc,language,E.html
« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 14:49:19 door Tomasso »
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #42 Gepost op: 29 June 2015, 15:29:55 »
maar het lijkt me wel een 8-ramer als ik kijk naar de plek van het draaistel t.o.v. de ramen aan 'verre'  kant in het beeld...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #43 Gepost op: 29 June 2015, 15:44:16 »
100% voorloorlogse opname. Dames in zeer goeden doen, schitterend modebeeld  (y)
« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 15:45:55 door NS8714 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #44 Gepost op: 29 June 2015, 15:47:12 »
8 ramers zijn type EdN, 9 ramers zijn type FdO. Beide typen zijn van voor de oorlog want na WO2 werden geen nieuwe rijtuigen voor EdN of FdN gebouwd. Er werd na WO2 gewoon met vooroorlogs materieel gereden. Zoals ik al schreef bestond een stam uit 8 ramers EdN en 9 ramers FdO alle met afgeronde ramen. Rechte ramen kwamen bij de EdN en FdO typen NIET! voor. Overigens werd de EdN ook voor de oorlog na versterking van de Moerdijkbrug ook met 3700-en zelfs soms met 3900-en gereden. NS wilde bij dergelijke prestigieuze treinen wel van de "frame-kneuzen" 2100 en 3500 af.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens