Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: De bouw van twee beweegbare bruggen in model  (gelezen 69421 keer)

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Gepost op: 27 juni 2015, 11:55:24 »
1985.... ik zocht een leuk onderwerp voor een modulebaan. In een railhobby zag ik een foto van de ophaalbruggen over de Vecht in Weesp.
Het idee was er, nu de uitvoering nog. Resultaat was een werkend model wat diverse keren op een tentoonstelling te zien is gewest. Bij mij op zolder van de garage staat het model opgeslagen. Wie weet komt het ooit nog eens op een tentoonstelling. (Thema beweegbare bruggen op de Beneluxstand?)

1999.... ik wilde weer eens wat nieuws. Dit keer waren de Delfshavense Schiebruggen mijn keus. Ik heb vaak gedacht "waar ben ik aan begonnen...". Momenteel zit deze brug inclusief bijbehorende modelbaan nog in het circuit van tentoonstellingen. Rijswijk januari 2016 is de modelbaan te gast.
Een aantal van jullie zal deze brug wel eens hebben gezien.


2013... Tijdens een tentoonstelling in Oldenburg een aantal jaren eerder ontdekte ik tijdens een bezoek aan de haven van Oldenburg een wel heel speciale beweegbare spoorbrug.



In 2013 besloot ik dat ik deze wilde bouwen. Nu denk ik weer, "waar ben ik aan begonnen".
Inmiddels is het 2015 en ben ik al aardig opgeschoten. Al ben ik nog lang niet op de helft.
In dit topic wil ik jullie meenemen tijdens het maken van het model van de bruggen.
Er zullen onregelmatig wat posts door mij worden gedaan. Soms ben ik fanatiek aan het tekenen en bouwen en soms niet. Zo heeft het project de laatste 9 maanden bijna stilgelegen. Het is hobby en geen werk.
Veel plezier.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2015, 09:23:14 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek titel gewijzigd »
Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2015, 12:02:11 »
Hoe ga ik van start?
Om eerst maar eens duidelijk te maken waar het over gaat heb ik wat filmpjes van het origineel op Youtube gezet.
Het zijn 6 filmpjes en als het goed is starten ze automatisch na het eerste filmpje.
Filmpje 6 vind ikzelf het meest spectaculair omdat heel mooi is te zien hoe een en ander werkt.
De uitdaging is om alle bewegingen in model na te bootsen. Of dat gaat lukken, daar komen we nog achter.

Ik hoop dat een link hier mag en dat het werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=QKpt-L91Y1w

« Laatst bewerkt op: 27 juni 2015, 12:11:29 door DHS mike. Reden: toelichting filmpje 6 »
Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2015, 12:37:42 »
Ik ben inmiddels begonnen.
Eerst een korte uitleg gevolgd door wat plaatjes.
Het gaat hier om de dubbele ophaalbrug over rivier "de Hunte" bij Oldenburg in Noord-Duitsland.
Het is een rolbasculebrug. Het is binnen Europa de grootste in zijn soort. Het origineel is tussen 1950 en 1954 gebouwd. Momenteel wordt de brug hydraulisch aangedreven. De oude tandwielen waren zo versleten dat ombouw noodzakelijk was. Het model krijgt de ouderwetse tandwielaandrijving.
Faller heeft ooit een kleine versie van zo'n brug in het assortiment gehad.

Voordat ik begon heb ik contact opgenomen met de afdeling Infra van de Deutsche Bahn. Het blijkt dat de beheerder ook een modelspoorder is. Hij is vereerd dat 'zijn' brug nu in model word gebouwd.
Helaas zijn er weinig tekeningen beschikbaar. Gelukkig is er wel een tekening met de hoofdmaten erop en er een tekening waarbij de hoofdmaten van de originele aandrijving op staan. Alles wat beschikbaar was heb ik meegekregen. Voor mij voldoende om aan de slag te gaan.
Na op uitnodiging alle details van de brug te hebben gezien en uitleg te hebben gekregen heb ik honderden foto's gemaakt. En nog blijkt dat te weinig te zijn. De mensen die de brug beheren zijn zo enthousiast over hun brug dat ze de brug meermalen voor mij hebben geopend om de uitleg te geven en om alles van dichtbij te laten zien. Over bijna elke klinknagel hebben ze wel een mooi verhaal te vertellen.
De brug wordt onderdeel van een nieuwe modelbaan. De omgeving wordt dus ook nagebouwd. Daarover later meer.

Ik heb gekozen het model van styreen te maken. Omdat het een werkend model moet worden en daardoor heel precies moet worden gebouwd heb ik besloten voor dit project een CNC frees aan te schaffen.
Tekeningen maak ik zelf in AutoCAD. Met een programma vertaal ik die tekeningen naar een freesprogramma. De CNC frees doet de rest.
Alleen zo simpel is dat niet.
Het werken met zo'n machine vergt de nodige leertijd. In het begin vlogen de freesjes me om de oren. Inmiddels heb ik alles aardig onder controle. Mede door tips van Johan Moors die al veel ervaring met CNC frezen van styreen heeft.
Maar genoeg tekst. Ik ga nu wat plaatjes opzoeken om de eerste stappen van de bouw te laten zien.
Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2015, 13:09:13 »
Hieronder een beeld van de basistekening in AutoCAD.
Elk onderdeel heeft een eigen kleur.
In deze tekening zoek ik uit wat ik wil maken en hoe alles op elkaar gaat passen. Inmiddels zit er al bijna 400 uur in deze tekening.
De onderdelen werk ik in aparte tekeningen uit.



Hieronder een uitwerking van het achterste kwadrant van de brug. Elke kleur is een andere freesdiepte.
De puntjes zijn de klinknagels die ik probeer na te bootsen. De CNC frees is hier bijna een dag mee bezig. Ik gebruik voor deze onderdelen freesjes van 2mm, 1mm en 0.5mm.

Met vriendelijke groeten,
Mike

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2015, 13:18:03 »
Das een verdomd mooi bruggie, vooral dat laatste filmpje met grendel en controle inrichting. Zelf kom ik regelmatig als elektricien op een aantal spoorbruggen, dus leuk om te zien!!. Heb ooit tijdens een record poging langste houten modelspoorbaan in almeren zitten praten met iemand die de weesperbrug in model gemaakt had, mogelijk dat jij dit was. ga onderwerp zeker volgen en hoop het model exemplaar ooit eens te mogen aanschouwen.

PS filmpje 6 deel ik even met mijn collega's is zeer leuk...

Gr Peter

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2015, 13:20:41 »
Zo ziet het eruit als diverse delen van de hoofdliggers op de freestafel liggen.

Het achterste kwadrant



De liggers



Het koppelen van de liggers tot een geheel










Met vriendelijke groeten,
Mike

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2015, 13:21:49 »
Ik teken even in om te volgen ;D.

Beide interessante bruggen die je laat zien.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2015, 13:24:09 »
@lok1614

Ik was ook bij die recordpoging in Almere.
Inderdaad heb ik die bruggen van Weesp ook gebouwd. Helaas heb ik nu geen digitale foto ter beschikking.
Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2015, 13:33:29 »
De brugliggers zijn gekoppeld met evergreen profielen. Die zijn wel op maat gemaakt met de CNC frees.



Een sprongetje in de tijd, de langsliggers en overige profielen zijn in / aan de brug gekoppeld.





Tandwielen in de maak



Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2015, 13:40:02 »
Sprong in de tijd...
Het testen van de beweging en of de tandwielen goed werken.
Het bleek dat ik de rolbaan te precies had gemaakt. Dat is inmiddels aangepast.







Met vriendelijke groeten,
Mike

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2015, 13:47:32 »
Heel indrukwekkend en werkelijk prachtig Mike.

Mvg,
Michel

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2015, 13:49:35 »
Het contragewicht.





sprong in de tijd.. de consoles voor het voet / fietspad zijn ook al aangebracht



Dit was de stand in september 2014.
Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2015, 14:07:49 »
Sinds september heeft de bouw stilgelegen.
Ik ga nu weer verder met de bouw.
Vele details volgen nog.
Denk daarbij een de boven en onderranden van de brug die vol zitten met klinknagels. De windverbanden en schoren ten behoeve van de stevigheid worden nu getekend.

Er staat ook een oude statige villa naast de brug. Daarmee ben ik ter afwisseling ook mee bezig. Helemaal zelfbouw. Het is off topic omdat het geen brug is. Meer hierover staat op mijn website over dit project: http://www.railsoverwater.nl/het-huis-naast-de-brug/

Ok één plaatje zou wel mogen:


Tot (voorlopig) slot een filmpje van het model van de brug zoals ik deze heb mogen showen afgelopen maart in Zutphen.

https://www.youtube.com/watch?v=dqNdkEnDSaE

Ik ga nu even van het mooie weer genieten.
Daarna verder met het tijdrovende maar toch leuke uitzoek en tekenwerk.
Wordt vervolgd......
Met vriendelijke groeten,
Mike

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2015, 14:33:11 »
Hoi,
Ben je met de brug over de Delfshavense Schie al klaar? Want ik kom redelijk vaak langs de brug, dus als je een plaatje van iets nodig hebt, roep maar (via PB).
Daarnaast erg mooie brug al! (y)


Johan

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Bruggen IG: twee beweegbare bruggen
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2015, 10:08:26 »
Eerder dan verwacht heb ik hier de volgende bouwstap.
De hoofdliggers van de brug zijn verstevigd met staalplaten die naar het midden van de brug steeds dikker worden.
Hiermee ben ik een paar weken zoet mee geweest. Aan de hand van foto's uitzoeken hoe die platen zijn verdeeld en dat omzetten naar een tekening.
Het uitzoeken en het bedenken van hoe ik die diktes opbouw en combinatie met het nabootsen van het klinknagelpatroon kostte me de nodige uurtjes.
Ca. 32 uur voor het uitzoeken, intekenen op de basistekening en het maken van de detailtekening voor het freeswerk. Daarna nog een middagje om het over te zetten naar het freesprogramma.
Niet dat ik het precies doe want dat is in model niet haalbaar. Het aantal klinknagels klopt ook niet hoor. Zolang het maar in de stijl van het origineel is. Modelbouw is de kunst van het weglaten.
Hieronder zet ik een plaatje van het freesprogramma.
Het is van het programma Cut2D waarmee ik de AutoCAD tekeningen omzet naar freeslijnen.
Op dit plaatje is te zien dat ik de boven en onderranden van de brugliggers in diverse diktes verdeel. Later haal ik daar nog de klinknagels uit.
Elke freesdikte vraagt een apart freesprogramma wat ik later kan samenvoegen tot een soort samengesteld programma dat ik naar de frees stuur.
Elke kleur is een andere freesdiepte. Met sprongen van 0.2 mm. Op het plaatje staat een stukje van de freestekening. De lijnen geven het hart van de frees aan. De vlakken frees ik met een 2mm frees.



Hieronder een een detail van hoe de klinknagels worden gefreesd.
Door later met een fijn schuurpapier over de nopjes te gaan verdwijnen de scherpe randjes en benader ik aardig een klinknagel. Bij het spuiten hoop ik dat er vanzelf een soort bolling ontstaat. Al hoef ik echt niet zover te gaan vind ik. De klinknagels hebben een diameter van 0.65 mm en worden 0.2 mm dik.
Ook voor elk vlak waar de klinknagels komen is een apart freesprogramma nodig die ik later weer samen voeg.
Dat gaat met een 0.5mm frees. Straks eens kijken hoelang de frees daarmee zoet is.



Ik ga nu de spindels van de frees reinigen, invetten, de boel weer inregelen en starten met het freeswerk.
En ondertussen weer van het mooie weer genieten.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2015, 10:11:22 door DHS mike. Reden: tekst »
Met vriendelijke groeten,
Mike