Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Petertje
Vandaag om 14:52:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 14:23:33
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03

Auteur Topic: Eindbestemming modeltreinen.  (gelezen 9538 keer)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Re: Eindbestemming modeltreinen.
« Reactie #15 Gepost op: 26 June 2015, 11:04:27 »
Geen pensioen, leuk etentje of zo. Meer niet  ;)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 26 June 2015, 13:22:04 »
Ben ik de enige die dacht dat het hier zou gaan over de bestemmingsaanduidingen op modeltreinen en of iemand deze aanpast naar eigen wens?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2015, 13:33:16 »
Haha, nee, hier nog een. Mijn eindbestemming is altijd het schaduwstation maar dat is kennelijk niet wat bedoeld wordt.

Maar om op de vraag terug te komen: het wordt te gelde gemaakt. Mijn partner weet er denk ik wel raad mee als het zo ver is. ;D

Gr, Ben.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2015, 13:33:52 »
Vooralsnog maak ik me over dit onderwerp niet al te druk; ik moet theoretisch nog een tijdje mee...

Als het nog eens aktueel gaat worden, hoop ik toch wel op een famiielid (schoonzoon oid.) die wat met treintjes heeft. Of anders toch minimaal een liefhebber.
Want al is de echte waarde van het meeste maar beperkt, de kliko vind ik nu ook niet zo'n geweldige optie.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Railbouw Leerdam

• Offline Offline
  • Mooi toch?
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2015, 14:26:25 »
Haha, nee, hier nog een. Mijn eindbestemming is altijd het schaduwstation maar dat is kennelijk niet wat bedoeld wordt.

Haha ja ik ga ook naar een niveau lager  (in mijn kist dan)  ;D

Het zal nog wel even duren, maar ik hoop dat mijn verzameling een zinvolle bijdrage levert aan iets. Wat dat is maakt me niet uit. Ik hoop dat mijn dochtertje de 3737 met 1989 stam wil houden(daar is ze fan van).
« Laatst bewerkt op: 26 June 2015, 14:34:35 door Railbouw Leerdam »
Gr. Dieuwe

Peter Crossrail

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 26 June 2015, 14:48:23 »
Het probleem is ook dat de nabestaanden vaak geen idee hebben wat de waarde van zo'n collectie is en waar ze er mee naartoe moeten. Dan wordt er al snel een opkoper gebeld en die biedt uiteraard veel minder dan de echte waarde omdat hij er ook op verdienen wil. Terwijl als je alles los zou verkopen via Marktplaats, fora en beurzen zou je er veel meer voor gekregen hebben. Voor de verzekering heb ik een keer een taxateur over de vloer gehad. Hij vond dat elk LS rijtuig 20 euro waard was, want "meer krijg je daar echt niet voor". Dus dat blijft een moeilijk verhaal. Je kunt ook niet van je nabestaanden verwachten dat ze elk item van een grote verzameling apart gaan verkopen. Ze hebben dan al genoeg aan hun hoofd.

Mvg, Peter

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #21 Gepost op: 26 June 2015, 15:00:47 »
Een lijst maken met daarin je materieel, wat het gekost heeft en wat de waarde is. Kan gemakkelijk met Excel, kost wel wat tijd maar dan weet ook je partner wat er is en wat het waard is.

Kunnen ze zelf beslissen wat ermee te doen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 26 June 2015, 15:02:18 »
Tot op dit moment beleef ik nog heel veel plezier aan mijn treinen, veel of weinig waard, ik peins er niet over om wat dan ook te verkopen. Waar het volgens mij hier om gaat, wat gebeurd er met mijn verzameling treinen en aanverwante attributen als ik er zelf de regie niet meer over heb. Zelf zal ik daar geen hoofdpijn meer over hebben, maar de partner die weet welke waarde het voor jou(mij) had, wil niet hebben dat een of andere haai er met de spullen van door gaat en er goed geld voor wil maken. Moeilijke zaak
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 26 June 2015, 15:45:59 »
Het probleem is ook dat de nabestaanden vaak geen idee hebben wat de waarde van zo'n collectie is en waar ze er mee naartoe moeten. Dan wordt er al snel een opkoper gebeld en die biedt uiteraard veel minder dan de echte waarde omdat hij er ook op verdienen wil. Terwijl als je alles los zou verkopen via Marktplaats, fora en beurzen zou je er veel meer voor gekregen hebben.

Zo'n opkoper neemt mensen dus een hoop werk uit handen. Dat is ook wat waard. Het spul verkoopt zichzelf niet. Ook een handelaar moet daar tijd en moeite in steken. Zo bezien vind ik een opkoper zeker niet bij voorbaat een slechte optie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #24 Gepost op: 26 June 2015, 16:02:11 »
Als ze maar goed voor mijn Preisertjes zorgen!

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #25 Gepost op: 26 June 2015, 16:16:26 »
Dan zal wel blijken dat de verzameling misschien iets groter is dan ik altijd heb beweerd, maar dat is dan dus opeens een financiële meevaller.  ;D
Aan die zonde maken velen van ons zich schuldig vrees ik ;D ;D
RETROBAHN A.G.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 26 June 2015, 16:56:53 »
Het probleem is ook dat de nabestaanden vaak geen idee hebben wat de waarde van zo'n collectie is en waar ze er mee naartoe moeten. Dan wordt er al snel een opkoper gebeld en die biedt uiteraard veel minder dan de echte waarde omdat hij er ook op verdienen wil. Terwijl als je alles los zou verkopen via Marktplaats, fora en beurzen zou je er veel meer voor gekregen hebben. Voor de verzekering heb ik een keer een taxateur over de vloer gehad. Hij vond dat elk LS rijtuig 20 euro waard was, want "meer krijg je daar echt niet voor". Dus dat blijft een moeilijk verhaal. Je kunt ook niet van je nabestaanden verwachten dat ze elk item van een grote verzameling apart gaan verkopen. Ze hebben dan al genoeg aan hun hoofd.

Mvg, Peter

Ik werd 3 jaar geleden zelf ook geconfronteerd met het plotseling overlijden van mijn hobbyvriend. Jarenlang in het najaar er samen een weekje tussenuit om smalspoorlijntjes te bezoeken, bestelde bouwpakketten op te halen en nieuwe aankondigingen te bestellen. Het budget liet het toen nog toe. En dan ineens is het over en blijft er een weduwe achter.

Na het overlijden van Joop Bolland, destijds actief voor onder andere DJH, heeft zijn weduwe zijn modelbouwverzameling aan het modelspoor museum in Sneek geschonken.

Harry Jurgens heeft - omdat er geen erfgenamen waren - zijn Nederlandse modelbouwverzameling na zijn overlijden in de Stichting Doorreis ondergebracht. Deze verzameling is regelmatig op modelbouwmanifestaties te zien.

Terug naar de eerder genoemde hobbyvriend. Het kostte een dag om de verzameling in kaart te brengen waarna van ieder artikel één of meerdere foto's gemaakt zijn. Vanzelfsprekend zijn in die tijd ook verenigingen benaderd om delen van de collectie over te nemen. Hierbij bleek echter dat het aanbod dermate laag was en ook de weduwe vond dat de modellen niet voor de welbekende appel en een ei moesten worden weggegeven. Het ging hier meestal niet om een Faller of Pola bouwpakket. Inmiddels is zo'n 90% van de collectie verkocht waarbij mijn suggestie, dat de modellen in goede handen zouden komen, door de weduwe omarmd werd.

Als je als modelbouwer met zo'n situatie geconfronteerd wordt dan besef je dat het wellicht een goed idee is om een in jaren opgebouwde verzameling eens te gaan inventariseren en er een prijskaartje aan te hangen; al is het alleen al voor de inboedelverzekering. Nabestaanden hebben dan enig idee omtrent de waarde hiervan en kunnen dan op veilingsites vergelijken in hoeverre deze waarde klopt dan wel met welk percentage er genivelleerd dient te worden.

Rob

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #27 Gepost op: 26 June 2015, 17:25:40 »
Het maakt mij niks uit wat mijn kinderen er mee doen. Dood of levend kan ik me er niet druk om maken. Ik heb er lol van gehad.

Het enige wat ik wel heb vastgelegd is naar welke respectievelijke musea/archieven mijn verzameling foto's en voorwerpen heen moet.

Eelco

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 26 June 2015, 17:37:07 »
Bij Railclub Utrecht komen geregeld erfenissen binnen. Dit wordt verkocht. En dat is weer leuk voor Railclub Utrecht. Als er kleine dingen bij zitten die voor jezelf leuk zijn (in de orde van huisjes,nl) mag je het weleens meenemen. Duurdere spullen als locs moeten uiteraard wel betaald worden. Maar ik neem aan dat je niet de hoofdprijs betaalt. De meeste treinen komen dan weer op de treinenbeurs in Houten terecht waar een liefhebber ze weer koopt.........Recyclen noemen we dat. Al zit er ook veel troep bij dat niet meer rijdt. Maar zelfs dat wordt verkocht voor de reserve onderdelen.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2015, 17:46:42 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 26 June 2015, 17:46:57 »
Vandaag dacht ik weer eens na over wat er met mijn treinen moet gebeuren als ik ooit het hoekie om ga.
Aangezien het over het algemeen de "grijze plaag" is die deze hobby bedrijft en het gros van de jeugd hier niet echt in geïnteresseerd is vroeg ik me af of er forumleden zijn die al een eindbestemming voor hun modelbaan hebben bedacht.

Ik ben benieuwd !

Ik heb wel eens gehoord van een stichting "de doorreis" , maar heb er zelf geen ervaring mee.

Groeten, Alexander