Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
  

Auteur Topic: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>  (gelezen 4853 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2015, 20:09:25 »
Henk: er zit een Kuehn N025 in, die is toch niet zo ouderwets? Maar schijnbaar moet je voor het aanpassen van CV's 49 en 50 (dat zijn die van de witte en gele aansluitdraden) ingewikkelde toverspreuken ingeven in de vorm van bitnr's, die dan weer optellen, aftrekken, delen etc.... ik maak de lok gewoon weer open denk ik en leg de bedrading om  ::)

Je moet de effecten kiezen die je wilt gebruiken en dan de daaronder genoemde cv-waarden bij elkaar optellen. Alleen lees ik eruit dat je juist de rijrichtingafhankelijkheid niet kan veranderen zo lang de functieuitgangen door f0 worden gestuurd.  ???

http://www.kuehn-digital.de/pdf/N025_de_d.pdf
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2015, 20:33:41 »
 ;D

Doettie het al Vincent? Wat voor fraai eigenbouwsel gaat het trouwens om?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2015, 22:28:05 »
Arme Calimero, het is ook niet eerlijk natuurlijk, want zij zijn groot en jij bent klein  ;D

Henk hij doet het! Klaas zal er van gruwen, ik heb de motor omgedraaid. Niemand bij mij op zolder weet nu nog of de lok vooruit of achteruit rijdt maar in ieder geval komt het frontseinbeeld overeen met de rijrichting! Op zich eigenaardig dat je werkelijk alles kunt instellen/veranderen met de CV's behalve zoiets simpels als wat ik wil...
Even geen waggelende korte smalspoortreintjes meer voor mij maar juist lange, oer-Duitse jaren 60 treinen die voorbijtrekken, het ging om die E03 (van Arnold/Hornby, N-spoor) en niks aan zelfgebouwd dus.
Speciaal voor jou het bewijs dat het (op mijn manier dan) goed gekomen is deze sneak preview:
http://youtu.be/vuLOJM91IX8
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2015, 22:40:26 »

Tjonge wat een gedoe voor een eenvoudige oplossing.
zet Cv33=2  (F0 vooruit) en Cv34 =1 (F0 achteruit) : opgelost
Hoewel geen officiele standaard wordt cv 33 tm 42 vaak gebruikt voor funktie mapping. Door hier 2 waarden om te draaien is het probleem opgelost. CV 29 draait zowel de motor als de verlichting om en dus dan ben je nog even ver...
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2015, 22:45:43 door P.Kramer »
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2015, 23:34:10 »
Even, op verzoek vanwege een gemeld bericht, een paar berichten over boosters afgesplitst naar het digitale archief. Hier had Vincent helemaal niets aan...

Gr, Bert
Zamboni-bestuurder

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2015, 23:43:30 »
Op zich eigenaardig dat je werkelijk alles kunt instellen/veranderen met de CV's behalve zoiets simpels als wat ik wil...
Zo eigenaardig vind ik dat niet. Als alles correct is aangesloten komt de verlichting overeen met de rijrichting. Dus in mijn beleving is een optie om front- en sluitseinen onafhankelijk van de motor om te keren overbodig.

Verder gruw ik er niet van dat je de motor hebt omgedraaid. Een waarschijnlijke oorzaak van je probleem was dat de motor verkeerdom lag. Dus nu ligt hij weer goed.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2015, 23:46:36 door Klaas Zondervan »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #21 Gepost op: 26 juni 2015, 03:20:52 »
Citaat
Tjonge wat een gedoe voor een eenvoudige oplossing.
zet Cv33=2  (F0 vooruit) en Cv34 =1 (F0 achteruit) : opgelost
Dat was ook de goede oplossing geweest voor mijn probleem denk ik. Maar ga je dan geen andere gekke verlichtings problemen krijgen bij andere functiesettings als je die al gebruikt waardoor je ook al die functies moet gaan omdraaien? In dat geval is het omdraaien van de motor dus weer eenvoudiger.
In dit geval is de motor er waarschijnlijk ooit eens uit geweest en er verkeerd om in gezet, het geen dus nu weer is hersteld ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #22 Gepost op: 26 juni 2015, 05:54:28 »
Mooi Vincent. Was de loc niet digitaal voorbereid?

Tjonge wat een gedoe voor een eenvoudige oplossing.
zet Cv33=2  (F0 vooruit) en Cv34 =1 (F0 achteruit) : opgelost
Hoewel geen officiele standaard wordt cv 33 tm 42 vaak gebruikt voor funktie mapping.

Nuttige info. Staat niet in de gebruiksaanwijzing van de NO25. Wat zijn dan de functies van cv33 tot en met cv42 Peter? Nou ja van cv33 en cv34 weten we het al. De rest aux1 tot en met aux8 indien aanwezig (bij de NO25 niet natuurlijk)?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2015, 08:27:04 »
Henk,

Dat heeft de NMRA netjes vastgelegd  (y)

zet Cv33=2  (F0 vooruit) en Cv34 =1 (F0 achteruit) : opgelost
Hoewel geen officiele standaard wordt cv 33 tm 42 vaak gebruikt voor funktie mapping.
Jammer voor iemand die zich digitaal specialist noemt.
Zie hierboven.
Is netjes door de NMRA vastgelegd.
Zijn CV's die een vaste definitie hebben.
Zijn wel optioneel maar indien wel gebruikt zo te gebruiken.
Gr.
Eric

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2015, 08:38:16 »
Citaat
Output Loc. FL(f), FL(r), F1-F12 33-46
??? Volgens die tabel praat je dan over F1 tot F12 en niet over F0.
Moet ik dan begrijpen dat CV33 ev CV35 over F1 gaan ipv over F0?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2015, 09:07:53 »
Ruud, zie de tabel

Citaat
Configuration Variables 33-46 Output Locations 1-14 for Functions FL(f), FL(r), and F1-F12
Contains a matrix indication of which function inputs control which Digital Decoder outputs. This allows the
user to customize which outputs are controlled by which input commands. The outputs that Function FL(f)
controls are indicated in CV #33, FL (r) in CV#34, F1 in CV #35, to F12 in CV#46. A value of “1” in each bit
location indicates that the function controls that output. This allows a single function to control multiple
260 outputs, or the same output to be controlled by multiple functions. CVs 33-37 control outputs 1-8. CVs 38-42
control outputs 4-11 CVs 43-46 control outputs 7-14. The defaults is that FL (f) controls output 1, FL (r)
controls output 2, F1 controls output 3 to F12 controls output 14. The lowest numbered output is in the LSB of
the CV, as shown in the table below.
 Output
CV Description MSB LSB
 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
33 Forward Headlight FL(f) d
34 Reverse Headlight FL(r) d
35 Function 1 d
36 Function 2 d
37 Function 3 d
38 Function 4 d
39 Function 5 d
40 Function 6 d
41 Function 7 d
42 Function 8 d
43 Function 9 d
44 Function 10 d
45 Function 11 d
46 Function 12 d
265 Table 2: Output Position vs. CV (a ‘d’ indicates the default position)
Gr.
Eric

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #26 Gepost op: 26 juni 2015, 09:34:25 »
heel nuttige info allemaal  (y)
Het epistel van de nmra blinkt niet uit qua leesbaarheid, staat er niet ergens op het web een compleet, begrijpelijk en duidelijk leesbaar overzicht van alle CV's?
 
De Arnold/Hornby lok had inderdaad onderop, dus in het 'bakje' tussen de draaistellen een stekkertje zitten. Maar het stekkertje zelf was dusdanig groot dat er dan weer geen decoder in zou passen (bizarre poging van de fabrikant om de lok 'digitaal voorbereid' te kunnen verkopen). Dus de hele lok uit elkaar gehaald om het stekkertje te kunnen verwijderen en de decoder aan de aansluitpunten te solderen (bij het weer in elkaar zetten van de lok is het toen fout gegaan met de motor).
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #27 Gepost op: 26 juni 2015, 09:41:43 »
 (y), ik zat in Tabel 1 ::)  :-[.
Volgens deze inderdaad wel, en zoals ik al vermoede zul je dan ook de overige functies moeten gaan omdraaien als je die in gebruik hebt ;). Handiger is dan toch de motor om draaien denk ik.

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #28 Gepost op: 26 juni 2015, 09:49:06 »
heel nuttige info allemaal  (y)
staat er niet ergens op het web een compleet, begrijpelijk en duidelijk leesbaar overzicht van alle CV's?
Volgens mij is de standard van de NMRA het meest complete overzicht. In dat overzicht staan 3 soorten CV's. Die met een M zijn gekenmerkt zijn verplicht (mandatory), die CV's moeten door de decoder worden ondersteund, en mogen niet voor iets anders worden gebruikt.
CV's met een R zijn aanbevolen (recommended), met een O zijn optioneel. De CV's 33 tot 46 vallen in die laatste categorie. Ze hoeven dus niet in de decoder te zitten, en de fabrikant mag ze desnoods voor andere doelen gebruiken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: CV voor omwisselen F0 <frontseinen>
« Reactie #29 Gepost op: 26 juni 2015, 09:50:47 »
Ik heb het inmiddels getest met mijn enige NO25 en de cv's 33-46 zijn inderdaad uit te lezen en te programmeren. Het effect kan ik niet proberen, omdat de decoder in een Roco SIK zit zonder verlichting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.