Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Peco wissels voor enkelspoor trambaantje, welke verschillen zijn er (puntstuk)?  (gelezen 2629 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Hallo allemaal,
Op mijn tafel heb ik ruimte vrijgehouden om een pendelbaan met twee trammetjes te maken.
Het gaat een enkel spoors baantje worden met aan elk einde een wissel met twee opstel sporen.
Ik heb hiervoor Peco SL102 flexrail aangeschaft en bogen ST221.

Ik zit alleen met een vraag over de te gebruiken wissels.
Er zijn wissels met geisoleerde en geleidende puntstukken.
Nu gaat mij dit als Märklin-ist de pet te boven, wat moet ik kiezen en hoe sluit je het aan?
Waarom zijn er twee verschillende types puntstukken?

Wie kan me helpen, ik heb de Wiki al door gebladerd maar kon niets vinden.

grt Piet.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 12:42:47 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Ik zit alleen met een vraag over de te gebruiken wissels.
Er zijn wissels met geisoleerde en geleidende puntstukken.

Geisloeerde puntstukken zijn meestal plastic uitvoeringen waar geen spanning op staat. Korte treinen hebben daardoor minder stroomafname op dat deel. Mogelijk dat ze dan blijven staan. Met geleidende puntstukken kan je deze voorzien van spanning en daardoor is er ononderbroken stroomvoorziening en rijden de treinen beter over het wissel.

Nu gaat mij dit als Märklin-ist de pet te boven, wat moet ik kiezen en hoe sluit je het aan?

Tja... Zie even in dit artikel in de Encyclopedie: Puntstuk van het wissel polariseren. Kan op verschillende manieren.

Waarom zijn er twee verschillende types puntstukken?

Hoe kleiner de hoek van het wissel hoe groter de het puntstuk zal zijn. Daardoor een grotere afstand om te overbruggen en een grotere kans om stil te vallen op het wissel. Dus gewoon van een metaal / ijzer maken en polariseren dan ben je van dat probleem af :)

Wie kan me helpen, ik heb de Wiki al door gebladerd maar kon niets vinden.

Zie de antwoorden hierboven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Hi Ronald, dank voor de uitleg.
Nu naar de practische uitvoering, er zal geschakeld moeten gaan worden.
Moet ik zelf een draad aan het puntstuk maken(solderen) of is daar door de fabrikant in voorzien?
En het werkelijke schakelen kan denk ik door een bistabiel relais gedaan worden.
Dit relais wordt dan door de wisseldecoder geschakeld
Of zijn daar slimmere oplossingen voor?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Nu naar de practische uitvoering, er zal geschakeld moeten gaan worden.
Moet ik zelf een draad aan het puntstuk maken(solderen) of is daar door de fabrikant in voorzien?

Ligt aan de fabrikant. Roco heeft bij zijn rocoline zonder bedding (code 83) aansluitpunten in de bielzen aan de zijkanten waar je draadjes in kan steken. Andere fabrikanten hebben een lipje waar je een draadje aan mag solderen of een reeds een draadje gesoldeerd. Anders is het gewoon aan het puntstuk solderen.

En het werkelijke schakelen kan denk ik door een bistabiel relais gedaan worden.
Dit relais wordt dan door de wisseldecoder geschakeld
Of zijn daar slimmere oplossingen voor?

Ligt ook weer aan wat je gaat gebruiken. Met conrad-wisselmotoren kan je het oplossen en heb je gewoon 3 extra draden bij de wisselaandrijving voor het puntstuk. Bij servo's mag je meestal aan de gang met een extra relais en een goede wisseldecoder met een puntstukpolarisatie aansluiting. Zie bijvoorbeeld: Rocoline zonder bedding: hoe wisselpuntstuk polariseren?.  Je kan het ook met microschakelaars doen bij het omzetten. Mogelijkheden zat :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Bij mijn wissels heeft Peco aan het puntstuk een stukje draad gemaakt, waaraan je je eigen draadje om het puntstuk te schakelen kan vastsolderen.

Als je digitaal rijdt, dan moet je bovendien nog 2 bruggetjes onder het wissel verwijderen en de buitenste rails met elkaar verbinden zoals op de 2 foto's precies halverwege deze pagina:
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

De ene zoals je hem koopt met de tekst: Electrofrog - Underneath View Unmodified.
De foto daaronder, zoals hij moet worden met de tekst: Electrofrog - Underneath View.

Op de onderste foto is het niet duidelijk te zien, maar de twee kleine draadbruggetjes zijn daar doorgeknipt.

Leen.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Ronald en Leen, bedankt voor de verhelderende uitleg.
Ik ga er mee aan de gang.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.