Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rob Ellerman
Vandaag om 10:14:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
NS Mat 35 Maple Leaf door Besselspoor
Vandaag om 09:40:04
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 09:32:14
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 09:30:42
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 09:27:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:24:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:22:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 09:08:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 08:41:06
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:23
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 08:00:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:03:40
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
19 November 2025, 15:30:14
  

Auteur Topic: Peco wissels voor enkelspoor trambaantje, welke verschillen zijn er (puntstuk)?  (gelezen 2676 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Hallo allemaal,
Op mijn tafel heb ik ruimte vrijgehouden om een pendelbaan met twee trammetjes te maken.
Het gaat een enkel spoors baantje worden met aan elk einde een wissel met twee opstel sporen.
Ik heb hiervoor Peco SL102 flexrail aangeschaft en bogen ST221.

Ik zit alleen met een vraag over de te gebruiken wissels.
Er zijn wissels met geisoleerde en geleidende puntstukken.
Nu gaat mij dit als Märklin-ist de pet te boven, wat moet ik kiezen en hoe sluit je het aan?
Waarom zijn er twee verschillende types puntstukken?

Wie kan me helpen, ik heb de Wiki al door gebladerd maar kon niets vinden.

grt Piet.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 12:42:47 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Ik zit alleen met een vraag over de te gebruiken wissels.
Er zijn wissels met geisoleerde en geleidende puntstukken.

Geisloeerde puntstukken zijn meestal plastic uitvoeringen waar geen spanning op staat. Korte treinen hebben daardoor minder stroomafname op dat deel. Mogelijk dat ze dan blijven staan. Met geleidende puntstukken kan je deze voorzien van spanning en daardoor is er ononderbroken stroomvoorziening en rijden de treinen beter over het wissel.

Nu gaat mij dit als Märklin-ist de pet te boven, wat moet ik kiezen en hoe sluit je het aan?

Tja... Zie even in dit artikel in de Encyclopedie: Puntstuk van het wissel polariseren. Kan op verschillende manieren.

Waarom zijn er twee verschillende types puntstukken?

Hoe kleiner de hoek van het wissel hoe groter de het puntstuk zal zijn. Daardoor een grotere afstand om te overbruggen en een grotere kans om stil te vallen op het wissel. Dus gewoon van een metaal / ijzer maken en polariseren dan ben je van dat probleem af :)

Wie kan me helpen, ik heb de Wiki al door gebladerd maar kon niets vinden.

Zie de antwoorden hierboven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Hi Ronald, dank voor de uitleg.
Nu naar de practische uitvoering, er zal geschakeld moeten gaan worden.
Moet ik zelf een draad aan het puntstuk maken(solderen) of is daar door de fabrikant in voorzien?
En het werkelijke schakelen kan denk ik door een bistabiel relais gedaan worden.
Dit relais wordt dan door de wisseldecoder geschakeld
Of zijn daar slimmere oplossingen voor?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Nu naar de practische uitvoering, er zal geschakeld moeten gaan worden.
Moet ik zelf een draad aan het puntstuk maken(solderen) of is daar door de fabrikant in voorzien?

Ligt aan de fabrikant. Roco heeft bij zijn rocoline zonder bedding (code 83) aansluitpunten in de bielzen aan de zijkanten waar je draadjes in kan steken. Andere fabrikanten hebben een lipje waar je een draadje aan mag solderen of een reeds een draadje gesoldeerd. Anders is het gewoon aan het puntstuk solderen.

En het werkelijke schakelen kan denk ik door een bistabiel relais gedaan worden.
Dit relais wordt dan door de wisseldecoder geschakeld
Of zijn daar slimmere oplossingen voor?

Ligt ook weer aan wat je gaat gebruiken. Met conrad-wisselmotoren kan je het oplossen en heb je gewoon 3 extra draden bij de wisselaandrijving voor het puntstuk. Bij servo's mag je meestal aan de gang met een extra relais en een goede wisseldecoder met een puntstukpolarisatie aansluiting. Zie bijvoorbeeld: Rocoline zonder bedding: hoe wisselpuntstuk polariseren?.  Je kan het ook met microschakelaars doen bij het omzetten. Mogelijkheden zat :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Bij mijn wissels heeft Peco aan het puntstuk een stukje draad gemaakt, waaraan je je eigen draadje om het puntstuk te schakelen kan vastsolderen.

Als je digitaal rijdt, dan moet je bovendien nog 2 bruggetjes onder het wissel verwijderen en de buitenste rails met elkaar verbinden zoals op de 2 foto's precies halverwege deze pagina:
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

De ene zoals je hem koopt met de tekst: Electrofrog - Underneath View Unmodified.
De foto daaronder, zoals hij moet worden met de tekst: Electrofrog - Underneath View.

Op de onderste foto is het niet duidelijk te zien, maar de twee kleine draadbruggetjes zijn daar doorgeknipt.

Leen.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Ronald en Leen, bedankt voor de verhelderende uitleg.
Ik ga er mee aan de gang.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.