Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 12:38:38
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:12:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 12:11:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
  

Auteur Topic: REE 2015  (gelezen 17266 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #30 Gepost op: 30 juni 2015, 19:27:35 »
Rob, is het gezien jouw perfecte kennis van de Franse taal, misschien een idee om REE direct voor een complete NS 1300 loc (in de blauwe uitvoering) te benaderen? Voor zo'n exemplaar teken ik in.

Hallo Silvolde,

Ik ben tot alles bereid, maar ik heb me slechts beperkt tot het voorstel zoals Biesje dat had geformuleerd, zij het dat
hij schreef dat hij zich wel zou kunnen voorstellen dat anderen - zoals jij dus nu - er nog wat aan zouden willen toevoegen.

Terzijde wil ik wel een opmerking maken:
Tot op heden lijkt het er sterk op dat REE zich als een specifieke leverancier voor de Franse markt profileert.
Dat wil niet zeggen dat je hier en daar in Nederland  (ook in Houten) hun produkten niet kan kopen, maar het is
allemaal puur Frans (mooi) spul. En: 2-rail. Ik zie ze ook niet gauw geïnteresseerd in het uitbrengen van
niet-Franse modellen, zelfs als het slechts om kleurvarianten gaat.

Ik heb met de Heren van REE meermaals ook wel mondeling contact gehad en ook daaruit bleek wat ik hiervoor
schreef.

Het gaf me overigens wel aanleiding -zoals je al eerder hier kon lezen - het jammer te vinden dat REE-produkten
dan ook niet eenvoudig aan het in Frankrijk nauwelijks toegepaste wisselstroomsysteem konden worden aangepast.
Toen ik dat overigens geschreven had heb ik via een peroonlijk bericht van een mede-forumist ongenadig op mijn ziel
gekregen: dan had ik maar voor gelijkstroom moeten kiezen! En vooral niet in een wat langere bijdrage daarover
in dit forum zitten te jeremineren ???

Nou ja, wéér wat geleerd.....

Gegroet,

Rob

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #31 Gepost op: 30 juni 2015, 22:33:23 »
Dank je Rob :D Ziet er erg Frans uit in ieder geval (y)

Solvolde: een complete NS versie is ook het uitgangspunt. Dat staat iig in het Nederlandse stuk wat ik schreef. Willen ze dit niet dan willen ze wellicht wat extra frames/aandrijvingen en draaistellen laten maken voor de Nederlanders (en anderen)  die Lima kappen met mooie draaistellen en aandrijvingen willen. Ik heb ook Dhr. Langeveld van Kleinspoor eens gevraagd of hij er brood in zag om een mooie 1300 kap te maken en te reproduceren. Maar geen antwoord gekregen. Hij zal er vast wel eens aan gedacht hebben, maar dan wil hij waarschijnlijk ook een oplossing voor de aandrijving aan kunnen bieden. Complete frames en draaistellen laten printen kan natuurlijk ook, maar dan moeten we iemand zo gek krijgen die dat kan tekenen.

Maar het gaat hier natuurlijk over REE modellen. En laten we het hopen dat ze welwillend zijn om dit te doen.

Zal ik de mail al sturen of moet er nog wat aangepast worden?

Mvg,

Robert

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #32 Gepost op: 30 juni 2015, 23:04:15 »


Het gaf me overigens wel aanleiding -zoals je al eerder hier kon lezen - het jammer te vinden dat REE-produkten
dan ook niet eenvoudig aan het in Frankrijk nauwelijks toegepaste wisselstroomsysteem konden worden aangepast.

Hallo,

Het is puur toeval, maar ik had zojuist contact met "Frankrijk" en begrijp dat REE onder nummer MB-058S AC
voornemens zou zijn om de CC7100 als soundloc ook voor het 3-railsysteem uit te brengen.
Nu voeg ik daar wel aan toe, dat REE indertijd ook van plan was zijn uiterlijk prachtige stoomlocomotieven  als
wisselstroom model te gaan leveren waar ze later dan toch weer van hebben afgezien omdat men vreesde voor
een te kleine afzet, welke bijna uitsluitend in het buitenland zou moeten worden gerealiseerd. Dat LSModels al zijn
tractiematrieel (dus ook alle Franse modellen) altijd ook voor wisselstroomsysteem ontwikkelt overtuigde de Heren
van REE niet voldoende.

Nu is de CC 7100 uiteraard écht wel een icoon in het modelspoorwegwereldje en over de hele wereld bekend en
wellicht dat afzet met name in Duitsland en andere rijke Noord-Europese landen dan ook wel succesvol kan zijn.
Maar dan moet je zo'n loc uiteraard ook voor WS-systeem aanbieden anders wordt het niks.

Gegroet,

Rob

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #33 Gepost op: 30 juni 2015, 23:19:50 »

Zal ik de mail al sturen of moet er nog wat aangepast worden?

Dag Robert,

Up to you!

Het is jouw initiatief alleen vertaald in "salon-Frans" (daar is men in Frankrijk zéér gevoelig voor). Daar staat ook in
 - zoals jij al bedoelde - dat er het liefst een complete 1300 van REE op de markt komt. Nu je zojuist hebt kunnen
lezen dat de loc ook voor wisselstroom in de planning is, maakt het de kans "dat er wat komt" wel groter.

Maar zeker nog niet juichen voordat de beer geschoten is!

Gegroet,

Rob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: REE 2015
« Reactie #34 Gepost op: 01 juli 2015, 00:01:39 »
Ik zie dat het REE model wel de Franse apparatenkast onder de bak heeft...zijn de draaistellen dan niet net zo (te)kort als bij de Electrotren versie?
RETROBAHN A.G.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #35 Gepost op: 01 juli 2015, 01:53:25 »
Naar mijn weten heeft de Franse versie dezelfde dimensies als de Nederlandse. Ik denk dat de Spaanse korter zijn ivm het breedspoorgebeuren of andere aanpassingen aan de Spaanse wensen zoals minimale boogstraal?

Ik ga de mail lekker sturen :D Eventueel antwoord zal ik hier neerplempen met alvast een Google vertaling.

Nogmaals bedankt Rob :) Het is niet zozeer mijn initiatief, ik zag alleen het berichtje van Joran hier dat ze met een CC7100 komen :)

Mvg,

Robert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: REE 2015
« Reactie #36 Gepost op: 01 juli 2015, 07:45:40 »
Top Biesje  (y)

Een blauwe of geel/grijze zou mooi in mijn tijdperk passen! :)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: REE 2015
« Reactie #37 Gepost op: 01 juli 2015, 08:54:21 »
Het gaf me overigens wel aanleiding -zoals je al eerder hier kon lezen - het jammer te vinden dat REE-produkten
dan ook niet eenvoudig aan het in Frankrijk nauwelijks toegepaste wisselstroomsysteem konden worden aangepast.

Een AC-uitvoering van een 1300 tp. IVa zou mij ook wel passen! Dus mochten de heren (M/V) van REE hier meelezen omdat ze perfect Nederlands blijken te kunnen verstaan: Si vous plait messeurs!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #38 Gepost op: 01 juli 2015, 11:28:17 »
Wel, ze zijn snel en er is hoop! Ik heb al een antwoord, kort en krachtig:

Bonjour

C'est prévu en fin d'année 2016 que sortent les machines des NS

Cordialement


Christophe Chapelle
REE-Modeles
email : info@ree-modeles.com


Google vertaling:

hallo

Het wordt naar verwachting eind 2016 dat de NS uit machines

Vriendelijke Groeten


Christophe Chapel
REE-modellen
e-mail: info@ree-modeles.com


Nu vol spanning wachten op Rob voor de correcte vertaling. Wie weet heeft google het helemaal mis!

Mvg,

Robert

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: REE 2015
« Reactie #39 Gepost op: 01 juli 2015, 11:36:39 »
Kijk eens aan! Dat is zeer goed nieuws! Très bien!  :-* (y)
Waarschijnlijk lagen deze plannen al ruimschoots klaar op tafel.

We wachten af.......



Jeroen




We're all riders on this train.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
Re: REE 2015
« Reactie #40 Gepost op: 01 juli 2015, 12:18:54 »
Ben ook heel erg benieuwd....

Ziet er iig heel mooi uit.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: REE 2015
« Reactie #41 Gepost op: 01 juli 2015, 12:20:59 »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: REE 2015
« Reactie #42 Gepost op: 01 juli 2015, 12:29:12 »
C'est prévu en fin d'année 2016 que sortent les machines des NS

Hallo Biesje,

In feite staat er : "Het is voorzien dat eind 2016 de NS locomotieven worden uitgebracht"

Nou, dat is mooi! Het enige onduidelijke in het antwoord is of met "les machines" wordt bedoeld meerdere versies
van hetzelfde model (bijvoorbeeld met of zonder sound of andere kleur)  dan wel of ook later omgebouwde
versies v.w.b. het uiterlijk (dus na de door jou al genoemde revisies) zullen worden uitgebracht. Je hebt in je brief
al gemeld dat in dat geval de mallen van de kappen zullen moeten worden aangepast. Ze zijn er bij REE ook door jouw
bericht dus al op geattendeerd. Goede mallenbouwers zullen - gezien de voortschrijdende kennis op dit gebied - uiteraard
rekening trachten te houden met mogelijke wijzigingen in de kappen als dat ook zakelijk verantwoord is. Ik merk op
dat dit nu al het geval is met de extra stroomlijning aan de achterzijde van de REE loc die het toenmalige snelheidsrecord
vestigde.

Ik zou willen raden de "broedende REE kip" nu even met rust te laten door geen nadere vragen of eisen te stellen. Het is een
serieus bedrijf. In het begin waren ze soms wel wat eigenwijs door reeds bereikte resultaten bijv. waar het goed werkende kortkoppelings
systemen betreft niet te kopiëren en waar het de keuze van wielstellen betreft ook in eerste instantie te mikken op een kleine groep
"fijnproevers" die - misschien jammer voor hen - bij nader inzien  niet aan hun trekken komen. Zeker ook de beoogde samenwerking met
ACME vereist nu eenmaal dat kortkoppelingssytemen en wielassen van REE-produkten zodanig moeten zijn uitgevoerd dat het
merendeel van de modelspoorliefhebbers met name buiten Frankrijk er probleemloos mee uit de voeten kan net zoals bij LSM en bijv. Roco producten.

Gegroet,

Rob van Kooy

 

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: REE 2015
« Reactie #43 Gepost op: 01 juli 2015, 13:20:51 »
Bedankt Rob voor de verduidelijking :)

Goed nieuws dus, maar ik ben het met je eens dat we ze nu niet moeten bombarderen met vragen en wensen. Laten we tonen dat we het waard zijn om moeite voor ons te doen :)

De blauwe en turkooize versies zijn natuurlijk het makkelijkst. De grijs/gele wat lastiger door het geheel ontbreken van de sierstrips. En de gerenoveerde het lastigst met de nieuwe deuren en lamp units en het gewijzigde plaatwerk naast de deuren.

Nog even een jaartje tandjes bijten en dan weten we meer hopelijk :)

Mvg,

Robert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: REE 2015
« Reactie #44 Gepost op: 01 juli 2015, 13:49:53 »
Dan maar een blauwe 1307 of 1310, die hebben nooit in grijs/geel rondgereden. Lees ook net dat de 1307 geen sierstrip op de deuren had. Doe de 1310 dan maar :)
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2015, 14:10:18 door Joran »