Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 19:23:33
Esu 51820 SwitchPilot v2 door johanw
Vandaag om 19:21:01
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: zwaailichten 2200/2300  (gelezen 3160 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Hengelooo 1:160
zwaailichten 2200/2300
« Gepost op: 17 October 2007, 09:45:02 »
Wie weet wanneer de zwaailichten op de serie 2200/2300 zijn aangebracht? In "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van de bekende auteur NJVWJ wordt alleen melding gemaakt van de 2271-2293 v.a. 1967. Het boek waar het ècht in had moeten staan, "Diesellocomotieven in Nederland" van CvG, weet het onderwerp op fantastische wijze te negeren  >:(. Het moet ergens halverwege jaren zeventig zijn gebeurd, maar wanneer is men daar precies mee begonnen?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2007, 10:23:21 »
Van de 2200/2300 niet zo snel kunnen vinden, maar hier moet je toch een eind mee kunnen komen.

Volgens Wapedia - NS-locserie 500 - 600 - 700:
In 1963 kregen alle locs een blauw zwaailicht om voor het kruisende wegverkeer beter zichtbaar te zijn. In 1984 werd dit vervangen door een
rood zwaailicht.

In spoor en Trein editie 3:
In het begin van de jaren zeventig kregen de 2400én net als de andere diesellocomotieen.
Citaat:
"waarvan het blauwe glas 10 jaar later werd vervangen door een rood glas, teneinde verwarring met politie- en brandweervoertuigen te voorkomen."


RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2007, 10:55:29 »
Gevonden op Google...

"Aan het einde van de jaren zestig werden voor rangeerbewegingen en bij kruisingen met wegverkeer nieuwe regels betreffende de voorrang en de zichtbaarheid van kracht. Voortaan moesten rangeer 
locomotieven en diesellocomotieven voorzien zijn van een zwaailicht. Aanvankelijk gebeurde dit alleen met de radiografisch bestuurbare en de van mobilofoon voorziene locomotieven, vanaf 1972 bij alle machines. Vanaf 1985 werd in alle zwaailichten het blauwe glas vervangen door rode exemplaren om verwarring met hulpdiensten als politie, brandweer en ambulance te voorkomen."

Te vinden op: http://www.smmr.nl/html_code_nl/historie_1.html

Groet,
Robert

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2007, 12:06:50 »
Vanaf '72 dus.....  Misschien maar eens wat HOV's uit die tijd doornemen, wellicht dat daar de locnummers apart vermeld staan. Biels en Robert bedankt voor de info.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2200
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2007, 13:56:53 »
Volgens mij waren de door jou aangehaalde "mobilofoonloc's" eerder dan 1972 voorzien van zwaailampen,
zoals bv. deze 2283 in 1969:
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2007, 14:04:04 »
Zal wel een verband tussen zitten. Alleen spreekt NJVWJ over de 2271-2288, 2301-2304 als mobilofoonlocs.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2007, 11:34:31 »
Eind jaren zestig is een groep Watergraafmeerse 2200-en voorzien,uit mijn hoofd 2271-2293 (dus niet alleen de mobilofoonlocs).
Begin jaren zeventig verschenen ze op alle 2200-en. Op de 2400-en zouden ze ook komen, maar vanwege problemen met de inbouw duurde dit wat langer. Tegen 1975 waren alle locs voorzien.
Het glas werd blauw vanaf een CW in 1984 n.a.v. overheidseisen en het verwisselen duurde tot 1986 (NS kreeg tot dan uitstel).
Dit is uit mijn hoofd, thuis heb ik alles preciezer op schrift staan voor het te verschijnen boek :-)

groeten Sicco

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2007, 13:48:21 »
In "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van de bekende auteur NJVWJ wordt alleen melding gemaakt van de 2271-2293 v.a. 1967.
Dat van die 2271-2293 had je dus goed. ;) Ik had  al het idee dat de 2200'en eerder aan de beurt waren dan de 2400'en, gezien veel foto's uit de eerste helft van de jaren zeventig. In het boekje van NJVWJ staat nog wel een foto van de bruine 2226 op 11-11-1973 zonder zwaailicht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.