Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De prachtige reeksen van Bemo door Arjan6511
Vandaag om 17:26:02
Een leuke vrachtwagen door Arjan6511
Vandaag om 17:18:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 17:10:46
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:53:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 16:30:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
  

Auteur Topic: zwaailichten 2200/2300  (gelezen 3094 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
zwaailichten 2200/2300
« Gepost op: 17 October 2007, 09:45:02 »
Wie weet wanneer de zwaailichten op de serie 2200/2300 zijn aangebracht? In "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van de bekende auteur NJVWJ wordt alleen melding gemaakt van de 2271-2293 v.a. 1967. Het boek waar het ècht in had moeten staan, "Diesellocomotieven in Nederland" van CvG, weet het onderwerp op fantastische wijze te negeren  >:(. Het moet ergens halverwege jaren zeventig zijn gebeurd, maar wanneer is men daar precies mee begonnen?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2007, 10:23:21 »
Van de 2200/2300 niet zo snel kunnen vinden, maar hier moet je toch een eind mee kunnen komen.

Volgens Wapedia - NS-locserie 500 - 600 - 700:
In 1963 kregen alle locs een blauw zwaailicht om voor het kruisende wegverkeer beter zichtbaar te zijn. In 1984 werd dit vervangen door een
rood zwaailicht.

In spoor en Trein editie 3:
In het begin van de jaren zeventig kregen de 2400én net als de andere diesellocomotieen.
Citaat:
"waarvan het blauwe glas 10 jaar later werd vervangen door een rood glas, teneinde verwarring met politie- en brandweervoertuigen te voorkomen."


RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2007, 10:55:29 »
Gevonden op Google...

"Aan het einde van de jaren zestig werden voor rangeerbewegingen en bij kruisingen met wegverkeer nieuwe regels betreffende de voorrang en de zichtbaarheid van kracht. Voortaan moesten rangeer 
locomotieven en diesellocomotieven voorzien zijn van een zwaailicht. Aanvankelijk gebeurde dit alleen met de radiografisch bestuurbare en de van mobilofoon voorziene locomotieven, vanaf 1972 bij alle machines. Vanaf 1985 werd in alle zwaailichten het blauwe glas vervangen door rode exemplaren om verwarring met hulpdiensten als politie, brandweer en ambulance te voorkomen."

Te vinden op: http://www.smmr.nl/html_code_nl/historie_1.html

Groet,
Robert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2007, 12:06:50 »
Vanaf '72 dus.....  Misschien maar eens wat HOV's uit die tijd doornemen, wellicht dat daar de locnummers apart vermeld staan. Biels en Robert bedankt voor de info.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2007, 13:56:53 »
Volgens mij waren de door jou aangehaalde "mobilofoonloc's" eerder dan 1972 voorzien van zwaailampen,
zoals bv. deze 2283 in 1969:
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2007, 14:04:04 »
Zal wel een verband tussen zitten. Alleen spreekt NJVWJ over de 2271-2288, 2301-2304 als mobilofoonlocs.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3624
    • Flickr
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2007, 11:34:31 »
Eind jaren zestig is een groep Watergraafmeerse 2200-en voorzien,uit mijn hoofd 2271-2293 (dus niet alleen de mobilofoonlocs).
Begin jaren zeventig verschenen ze op alle 2200-en. Op de 2400-en zouden ze ook komen, maar vanwege problemen met de inbouw duurde dit wat langer. Tegen 1975 waren alle locs voorzien.
Het glas werd blauw vanaf een CW in 1984 n.a.v. overheidseisen en het verwisselen duurde tot 1986 (NS kreeg tot dan uitstel).
Dit is uit mijn hoofd, thuis heb ik alles preciezer op schrift staan voor het te verschijnen boek :-)

groeten Sicco

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2007, 13:48:21 »
In "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van de bekende auteur NJVWJ wordt alleen melding gemaakt van de 2271-2293 v.a. 1967.
Dat van die 2271-2293 had je dus goed. ;) Ik had  al het idee dat de 2200'en eerder aan de beurt waren dan de 2400'en, gezien veel foto's uit de eerste helft van de jaren zeventig. In het boekje van NJVWJ staat nog wel een foto van de bruine 2226 op 11-11-1973 zonder zwaailicht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.