Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: zwaailichten 2200/2300  (gelezen 3024 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
zwaailichten 2200/2300
« Gepost op: 17 October 2007, 09:45:02 »
Wie weet wanneer de zwaailichten op de serie 2200/2300 zijn aangebracht? In "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van de bekende auteur NJVWJ wordt alleen melding gemaakt van de 2271-2293 v.a. 1967. Het boek waar het ècht in had moeten staan, "Diesellocomotieven in Nederland" van CvG, weet het onderwerp op fantastische wijze te negeren  >:(. Het moet ergens halverwege jaren zeventig zijn gebeurd, maar wanneer is men daar precies mee begonnen?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2007, 10:23:21 »
Van de 2200/2300 niet zo snel kunnen vinden, maar hier moet je toch een eind mee kunnen komen.

Volgens Wapedia - NS-locserie 500 - 600 - 700:
In 1963 kregen alle locs een blauw zwaailicht om voor het kruisende wegverkeer beter zichtbaar te zijn. In 1984 werd dit vervangen door een
rood zwaailicht.

In spoor en Trein editie 3:
In het begin van de jaren zeventig kregen de 2400én net als de andere diesellocomotieen.
Citaat:
"waarvan het blauwe glas 10 jaar later werd vervangen door een rood glas, teneinde verwarring met politie- en brandweervoertuigen te voorkomen."


RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2007, 10:55:29 »
Gevonden op Google...

"Aan het einde van de jaren zestig werden voor rangeerbewegingen en bij kruisingen met wegverkeer nieuwe regels betreffende de voorrang en de zichtbaarheid van kracht. Voortaan moesten rangeer 
locomotieven en diesellocomotieven voorzien zijn van een zwaailicht. Aanvankelijk gebeurde dit alleen met de radiografisch bestuurbare en de van mobilofoon voorziene locomotieven, vanaf 1972 bij alle machines. Vanaf 1985 werd in alle zwaailichten het blauwe glas vervangen door rode exemplaren om verwarring met hulpdiensten als politie, brandweer en ambulance te voorkomen."

Te vinden op: http://www.smmr.nl/html_code_nl/historie_1.html

Groet,
Robert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2007, 12:06:50 »
Vanaf '72 dus.....  Misschien maar eens wat HOV's uit die tijd doornemen, wellicht dat daar de locnummers apart vermeld staan. Biels en Robert bedankt voor de info.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2007, 13:56:53 »
Volgens mij waren de door jou aangehaalde "mobilofoonloc's" eerder dan 1972 voorzien van zwaailampen,
zoals bv. deze 2283 in 1969:
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2007, 14:04:04 »
Zal wel een verband tussen zitten. Alleen spreekt NJVWJ over de 2271-2288, 2301-2304 als mobilofoonlocs.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2007, 11:34:31 »
Eind jaren zestig is een groep Watergraafmeerse 2200-en voorzien,uit mijn hoofd 2271-2293 (dus niet alleen de mobilofoonlocs).
Begin jaren zeventig verschenen ze op alle 2200-en. Op de 2400-en zouden ze ook komen, maar vanwege problemen met de inbouw duurde dit wat langer. Tegen 1975 waren alle locs voorzien.
Het glas werd blauw vanaf een CW in 1984 n.a.v. overheidseisen en het verwisselen duurde tot 1986 (NS kreeg tot dan uitstel).
Dit is uit mijn hoofd, thuis heb ik alles preciezer op schrift staan voor het te verschijnen boek :-)

groeten Sicco

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2007, 13:48:21 »
In "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van de bekende auteur NJVWJ wordt alleen melding gemaakt van de 2271-2293 v.a. 1967.
Dat van die 2271-2293 had je dus goed. ;) Ik had  al het idee dat de 2200'en eerder aan de beurt waren dan de 2400'en, gezien veel foto's uit de eerste helft van de jaren zeventig. In het boekje van NJVWJ staat nog wel een foto van de bruine 2226 op 11-11-1973 zonder zwaailicht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.