Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Wagon draaischijf van Faller  (gelezen 3447 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Wagon draaischijf van Faller
« Gepost op: 07 June 2015, 15:05:11 »
Wat is jullie ervaring met de Faller wagon draaischijf?

Voor de periode II Duitsland (N-schaal) is dit eventueel een prefect stukje spoor om in te passen op industrieterreinen in mijn banenplan.
Volgens mij waren er destijds op die terreinen veel van dat soort draaischijfjes.
Hoe zat dat dan met het ophalen van de wagons of wegbrengen? Liepen die sporen niet heel licht af naar beneden, zodat je ze alleen maar weer op hoefde te halen? En betrof het dan korte spoortjes?
Ben benieuwd!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wagon draaischijf van Faller
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2015, 15:56:03 »
Daar zijn meerdere opties mogelijk.  Bijvoorbeeld parallelle vracht perrons aan de uiteinden van een kopstation waar de locomotieven niet in kunnen rijden.

Voor Trekkracht moet je denken aan een vaste lier of een tractor (heb je een excuus om een Lanz Bulldog aan te schaffen)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Wagon draaischijf van Faller
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2015, 16:21:23 »
Een lierwerkje maken is wel leuk ja!

En reed zo'n tractor inderdaad over het spoortje!?  ::)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Wagon draaischijf van Faller
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2015, 16:22:08 »
Dit draaischijfje is ook een mooie gelegenheid rangeerlokjes om te draaien!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wagon draaischijf van Faller
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2015, 20:55:11 »
Als die draaischijf in een straatspoor sectie ligt kan je een Bulldog met buffers gebruiken om de wagon erop of eraf te duwen. Of je neemt een Lanz op trein wielen
« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 20:57:05 door ivanzon »

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Wagon draaischijf van Faller
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2015, 10:53:03 »
Waar je met dit faller draaischijfje even rekening mee moet houden:
- hand bediening: dat betekend dus ombouwen indien je er iets meer mee wilt. Bijvoorbeeld een servo eronder?
- plastic spoorstaven in de schijf: dus alleen je wagons gaan er overheen. Een Sik of Köf of soortgelijken zullen er niet over heen rijden. Dus ook ombouwen...

Zijn er mensen die dit verwezenlijkt hebben?
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Wagondraaischijf van Faller
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2015, 11:09:03 »
Mag een sik, Köf of iets dergelijks ook over een wagendraaischijf rijden? Zo ja: mag die dan ook gedraaid worden?

Groet,
Bas

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Wagon draaischijf van Faller
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2015, 16:18:35 »

vermoedelijk niet Bas
ook een klein lokje is snel te zwaar voor die mini draaischijf

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Wagon draaischijf van Faller
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2015, 17:00:04 »
Ik denk van wel. Of het ook gedaan werd, is vraag 2.

Wat het eerste betreft: ook een wagondraaischijf ligt op een zogenaamde koningsstoel, het draaipunt. Draaibrug en koningsstoel zullen zodanig berekend zijn, dat een beladen wagon gedraaid kan worden.
Als we even een Omm55 als voorbeeld nemen (daarvan heb ik de nodige info toevallig nogal bij de hand), dan zien we dat (bij Lastgrenze A, de laagste categorie) een gewicht van 21 ton toelaatbaar is. Vooropgesteld dat die beladen Omm55 op zo'n Wagendrehscheibe gedraaid mag worden, zie ik niet in waarom je dat niet met een Kleinlok Lg II (met een Dienstgewicht van 17 ton) zou mogen doen.

Hier is er ook het e.e.a. over te lezen, met name het zesde bericht in dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2015, 17:46:53 door 44. Reden: twee keer niet is wel, één keer niet is welletjes »

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Wagon draaischijf van Faller
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2015, 17:16:32 »
Als je vroeg in periode twee zit kun je ook overwegen een paard in te zetten
Niet geheel ongebruikelijk en als het oude pakhuizen betrof ook vanwege brandgevaar door vonken van stoom en diesel lokjes.

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Wagondraaischijf van Faller
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2015, 19:52:57 »
Faller biedt voor spoor N een wagendraaischijf met aandrijving aan onder nummer 222114; voor spoor H0 120276. De rails dien je zelf toe te voegen. De keuze voor metalen spoorstaven ligt hierbij voor de hand, dus kan een loc de draaischijf elektrisch passeren.

Het lijkt me niet onlogisch, dat een Kleinlok over de schijf mag rijden. Draaien zal niet zo vaak voorgekomen zijn, want dat zou niet erg veel zin gehad hebben.
Ik stel me zoiets voor: Een Köf II rijdt met een wagen over de schijf en stopt als de wagen er netjes in het midden op staat. De wagen wordt afgekoppeld en, nadat de Köf een metertje verder is gereden, gedraaid naar het gewenste spoor. De Köf kan met kabels en katrollen de wagen nu naar de gewenste locatie trekken, maar een tractor, heftruck, Fuchs, Unimog, lier of paard zijn natuurlijk goede alternatieven. Het lijkt mij het beste als het spoor waterpas ligt, zodat het paard bij de ene beweging helling af niet de wagen tegen zijn Räth krijgt of bij de andere beweging helling op zich niet in het zweet hoeft te werken.
Zoiets kan interessante scènes opleveren. Ik ga eens nadenken of dat te zijner tijd in Dönsdorf toegepast kan worden.

Dank voor de inspiratie, Erwin. (y)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 June 2015, 20:20:38 door Basilicum »