Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 17:43:02
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
Rondom Charlois door TonM
Vandaag om 16:28:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 16:23:26
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 15:49:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa  (gelezen 13091 keer)

Frans8800

  • Gast
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #15 Gepost op: 08 June 2015, 16:09:48 »
Inderdaad zijn er foto's in het NVBS archief van USATC materieel. tevens heeft er van de hand van J.H. Wervers een artikel gestaan over het TRANSPORTATION CORPS U.S ARMY
''Over de stoomlocomotieven en de goederenwagens van het USATC en hun uiteindelijke bestemming''
in de Spoor en Tramwegen Nr 4 van februari 1949

  mvg,

  Frans

Frans8800

  • Gast
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #16 Gepost op: 08 June 2015, 16:49:03 »
Nog even over de kleur groen, ik denk dat het iets in de richting van het zogenaamde olive drab geweest zal zijn, de kleur die ook op veel ander Amerikaans materieel werd gebruikt. Echter zoals in het Wervers artikel is te lezen brachten de geallieerde legers bij hun landing in Noord Afrika en het vaste land van Europa eigen spoorwegmaterieel mede. Het kan dus zijn dat onder invloed van zonlicht, het zeker op plywood snel verweerde, immers , er zijn namelijk bronnen die beweren dat de USATC wagens (boxcars) licht van kleur waren, op sommige foto's  van medio 1945/1946 wekken de wagens ook die indruk. Op Daarbij zal het sterk afhangen van hoelang de wagens al in dienst waren, een via welke opmarsroute mogelijk via Italie ? Ik trek de MIBA foto's die ik verder niet ken, zeker niet in twijfel, maar de Amerikanen bleven ook na de oorlog nog in Duitsland gelegerd, dus kan het zijn dat de wagens nog overgeschilderd zijn ? geen idee, maar ik zou die mogelijkheid niet uit willen sluiten. Op een schaalmodel zou ik het daarom zeker niet te donker houden, en uitgaan van Olive Drab, of lichter vanwege bovenstaande, maar dat is mijn persoonlijke mening.


« Laatst bewerkt op: 08 June 2015, 16:53:45 door Frans8800 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #17 Gepost op: 08 June 2015, 18:33:27 »
Is dat artikel uit Spoor en Tramwegen toevallig te scannen?

Tijdens het rangeren kwam zowaar de G09 130 215 voor mijn lens. Deze wagen in de oorspronkelijke kleur en met revisieopschriften 24 02 1955 heeft in de basis de olijfgroene USArmy kleur behouden. De DB heeft 'm in 1955 slechts bijgewerkt met het overschilderen van de USATC opschriften en aanbrengen van DB opschriften.

Dit model op basis van Klein Modellbahn is destijds uitgebracht door kleinseriefabrikant M&D.



Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #18 Gepost op: 08 June 2015, 18:46:22 »
@ Ingenium,

Daar was ik ook al achter gekomen echter moest ik dan of bestaande Amerikaanse modellen opofferen voor de draaistellen of voor de wat duurdere 3D printen gaan. En deze heb ik nu al besteld ( samen met 8 wagons). Mocht het niet lukken kan ik er altijd nog voor kiezen.

Gr,

Wesley

http://www.modeltrainstuff.com/Micro-Trains-N-Arch-Bar-Trucks-p/mtl-00310000.htm

Frans8800

  • Gast

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2223
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #20 Gepost op: 08 June 2015, 21:33:41 »
Interessant draadje is dit.

Verzamel ook Militair materieel voor toekomstig project.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #21 Gepost op: 08 June 2015, 22:03:52 »
Fleischmann heeft een aantal van dit soort wagons in het assortiment, alleen zijn die grijs in plaats van groen. En ook geen indicatie waar het ding in dienst was, behalve dat er Europees duw en trekwerk op zit

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #22 Gepost op: 08 June 2015, 23:55:41 »
Deze Fleischmannwagens zijn van het U.S. Quartermaster Corps in Europa tijdens de Eerste Wereldoorlog. "USTC" en "Ep II-III", wat in enkele Fleischmann foldertjes vermeld wordt bij deze uitvoeringen, is helemaal onzin. Als Quartermaster Corps wagens kloppen ze vrij goed, alleen heeft de "low side gondola" (open wagen) een tekst "New 7-15", wat onmogelijk is aangezien het materieel pas in 1917 besteld is.

Met vriendelijk groet,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #23 Gepost op: 09 June 2015, 08:42:17 »
Maar welke tijdperk indeling is dan gebruikt? Vanuit Duits oogpunt is het een late Id wagon, geen II-III.

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: 71 jaar na D-Day, Amerikaanse goederenwagens in Europa
« Reactie #24 Gepost op: 09 June 2015, 09:21:56 »
Inderdaad. II-III is gewoon fout.
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)