Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:05
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 09:04:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:55:09
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Bert Senden
Vandaag om 08:10:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Huup
Vandaag om 07:43:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16

Auteur Topic: Eindelijk een beginner (topic M. Hornis)!  (gelezen 3362 keer)

Martin Hornis

• Offline Offline
Eindelijk een beginner (topic M. Hornis)!
« Gepost op: 29 May 2015, 04:22:01 »
Zelf heb ik al 40 jaar zo'n baan, maar dan op basis van het wisselstroomsysteem. Volgende week hoop ik wat tijd te vinden om mijn uitgangspunten en bevindingen met jullie te delen.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2015, 15:55:58 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

• Offline Offline
Re: Re: Eindelijk een beginner!
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2015, 22:12:07 »
Hoe het was (en gaat worden)

ca. 1950   Houten treinstel DE1 met rails en wissel gemaakt door mijn vader die machinaal houtbewerker was.

ca. 1958   Blikken opwindtrein met rails.

ca. 1960   Elektrische ‘locomotief’ gemaakt van Meccanomotor en spoorwielen van NeCoBo.
                De bovenleidingdraad was gespannen boven een recht stuk spoor  van de blikken trein.

ca. 1967   Aanschaf van rollend materieel:
                •   Märklin locomotief 1219 (3051) met plan E: 2x B6692 (4049) en P7939 (4048)
                •   Diverse bouwpakketten van Märklin goederenwagons

ca. 1971   Treinbaan met M-rails:
                •   Lengte ca. 20 m dubbel enkelspoor (5 blokken) inclusief kopstation (5 sporen) en keerlus
                •   Railplan in Hobby Bulletin

1976        Afstudeerproject HTS-Elektrotechniek:
                •   Interfaceschakelingen naar/van TTL-niveau:
                     o   treindetectie
                     o   blokaansturing van treinen
                               8 V: langzaam rijden
                             16 V: snel rijden
                             24 V: omkeerpuls
                     o   wisselaansturing
                     o   lichtseinaansturing
                •   M-rails vervangen door K-rails wegens elektrisch gescheiden railstaven
                •   Wisselstraten voorzien van trapschakelingen i.v.m. niet-elektrisch gescheiden railstaven
                •   2 wissels bij keerlus vervangen door dubbel kruiswissel (= 4 wissels met een kruising)

1978        Ontwerp van blokschakeling voor dubbel enkelspoor met TTL-IC’s.

1979        Na een verhuizing volgt een aanpassing van railplan aan de nieuwe treinenkamer:
                •   Het onderste gedeelte is een hellingbaan dat naar links naar beneden verloopt
                •   Het linker en bovenste gedeelte is in werkelijkheid onder het station aangebracht
                     (4 vakjes verschoven)
                •   Lengte ca. 25 m dubbel enkelspoor (5 blokken) inclusief kopstation (5 sporen) en keerlus

1980        Initiatiefnemer bij de oprichting van Modelspoorwegclub Emmen

1981        Ontwerp van keerlusschakeling incl. dubbel kruiswissel in assembly-taal (8085),
                geprogrammeerd in een SDK 85

1985        Afstudeerproject 2e graads Elektrotechniek:
                •   Microprocessorsysteem (8085) t.b.v. blokaansturing voor dubbel enkelspoor
                •   Testkast met lesbrief voor idem

2000        SDK 85 vervangen door XT-PC:
                •   Insteekkaart met 96 IO-aansluitingen
                •   Software geschreven in Turbo Pascal v7
                •   Testsoftware voor idem

2002        Stationsschakeling in AT-PC:
                •   Insteekkaart met 192 IO-aansluitingen
                •   Sofware geschreven in Turbo Pascal v7
                •   Testsoftware voor idem

2012        Aanvang ombouw naar digitaal systeem:
                •   Märklin Motorola
                •   Ruimere boogstralen (minimaal 550 mm) met overgangsboog (minimaal 900 mm)
                •   Slanke K-wissels i.v.m. elektrisch gescheiden railstaven
                •   Keerlus en hellingbaan vervangen door een rondgaand baanplan
                •   Besturing m.b.v. iTrain

2014   Baanplan in iTrain met:
                •   extra kopspoor t.b.v. Train-Safe-Travel-systeem
                •   wisselstandmelders
                •   booster

De overstap naar digitaal is noodzakelijk geworden doordat het oude systeem niet meer werkt. Ik denk dat dat komt door de grote hoeveelheid signalen die tegenwoordig in de ether aanwezig zijn. De lange, niet afgeschermde draden onder de treinbaan fungeren dan als antenne. De lichtseinen tonen alle kleuren tegelijk, terwijl op de testkast alles naar behoren functioneert.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2015, 23:43:38 door Martin Hornis. Reden: Plaatjes ingevoegd, maar ik vind het veeeel te omslachtig en geen succes »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2015, 22:25:11 »
De overstap naar digitaal is noodzakelijk geworden doordat het oude systeem niet meer werkt. Ik denk dat dat komt door de grote hoeveelheid signalen die tegenwoordig in de ether aanwezig zijn. De lange, niet afgeschermde draden onder de treinbaan fungeren dan als antenne. De lichtseinen tonen alle kleuren tegelijk, terwijl op de testkast alles naar behoren functioneert.
Dat is een interessante opmerking. Die beïnvloeding door exerne signalen kun je voorkomen door een paar maatregelen.
Om te beginnen de signalen met voldoende vermogen overdragen.
Dan kun je condensatoren toevoegen om ongewenste signalen af te voeren.
En de laatste maatregel is compact bouwen. Dat laatste betekent  alle draden in één bundel samenbrengen. Zo heeft externe "instraling" geen kans om er tussen te komen. Dat bundelen is tegenstrijdig met de trend die je steeds vaker ziet dat men draden los van elkaar legt en als spinnewebben van hot naar her spant. Maar daarmee creëer je lussen waar externe velden lekker in kunnen huishouden, met alle kwalijke gevolgen vandien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2015, 22:40:43 »
Bedankt  voor de adviezen. De bedrading ligt in draadgoten, want ik heb een hekel aan spaghettiwerk. Ik zal proeven gaan nemen met condensatoren aan diverse TTL-draden te hangen.

Calimero

• Offline Offline
Re: Eindelijk een beginner!
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2015, 22:45:10 »
Je kan ook nog 2 draden waarin tegengestelde stromen lopen gaan twisten. Zo pikken ze globaal dezelfde storing op
zodat die storing per saldo ook minder effect krijgt. Doen ze in UTP kabel ook zo.
Groet, Ronald.

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Eindelijk een beginner (topic M. Hornis)!
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2015, 15:58:06 »
Martin,

Tim had in eerste instantie dit topic aangemaakt, en begon daar zijn plannen te ontvouwen voor een modelbaan. Het is dan niet praktisch als jij jouw geschiedenis en baan gaat beschrijven; dan lopen er 2 verhalen door elkaar in één draadje.
Dus ik heb jouw berichten afgesplitst en een eigen draadje voor je gemaakt.

Gr, Bert
Team forummoderatoren

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2015, 21:48:15 »
@ Martin/Klaas: ik denk aan iets anders: Is de voeding misschien vervangen en ben je daarbij van een 'ouderwetse' blok- of ringkerntrafo naar een geschakelde voeding gegaan? Het zal niet de eerste keer zijn dat een geschakelde voeding niet zo'n schone gelijkspanning levert op de uitgang en daarmee allerlei zaken in de war brengt. Samen met lange draden kunnen geschakelde voedingen hele aparte effecten geven.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2015, 23:09:52 »
@ Bert,

Het is echt niet mijn bedoeling om hier een uitgebreid verhaal over het verdere verloop van mijn modelbaan te beschrijven. Mijn bijdrage was enkel bedoeld om een soortgelijke ontwikkeling te vermelden en het daarbij te laten. Met de afsplitsing ben ik het dan ook niet eens. Daarnaast is het zo dat ik nu geen berichten meer krijg in de rubriek 'Toon nieuwe reacties op jouw berichten' van de echte 'Eindelijk een beginner'. Ik mag/MOET dat gaan opzoeken. Loskoppelen is dan nog tot daaraan toe, maar de terugkoppeling is wel foetsie. En met dat soort 'fratsen' ben ik niet 'geholpen'.

@ Menno,

De trafo is nog dezelfde als 35 jaar geleden. Dat geldt ook voor de gelijkrichters enz.

@ iedereen,

Bedankt voor jullie bijdragen, maar op verdere reacties zal ik niet ingaan.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 23:18:46 door Martin Hornis »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2015, 20:10:43 »
Dat kan zo zijn, maar je reactie die ik hier zie is er wel een van flinke proportie. Op andere fora waar ik zit wordt dat gezien als zogenaamd 'topickapen': de starter begint een verhaal, maar dat wordt vervolgens overgenomen/overstemd door iemand anders.

Probeer het eens te zien als een gesprek tussen mensen onderling: iemand begint te vertellen over iets wat hij of zij heeft meegemaakt en halverwege in zijn verhaal breek jij in omdat jij hetzelfde meegemaakt hebt. Dat is helemaal niet erg, het kan hele levendige discussies opleveren, maar het wordt wel als ongepast beschouwt om een gesprek op die manier over te nemen. Dat is op een forum dan ook niet anders ;)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2015, 20:23:31 »
Daarnaast is het zo dat ik nu geen berichten meer krijg in de rubriek 'Toon nieuwe reacties op jouw berichten' van de echte 'Eindelijk een beginner'. Ik mag/MOET dat gaan opzoeken. Loskoppelen is dan nog tot daaraan toe, maar de terugkoppeling is wel foetsie. En met dat soort 'fratsen' ben ik niet 'geholpen'.
Dat zijn geen fratsen. Is gewoon fatsoenlijk forumgebruik. En wil je weer berichten over dat draadje dan zet je toch gewoon de notificatie voor dat draadje weer aan.  (y)
Je kan het ook moeilijker maken dan het is  ??? Dan mag/moet je niet meer zoeken.
Gr.
Eric