Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
herrmann door klusser
Vandaag om 18:34:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door grossraumwagen
Vandaag om 18:30:00
Train o Matic smart power pack door Menno
Vandaag om 17:26:44
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 17:17:20
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door 008200
Vandaag om 15:38:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:36:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:17:55
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
  

Auteur Topic: Roco Multimaus voor schaal N?  (gelezen 10290 keer)

Trainman

  • Gast
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #15 Gepost op: 16 October 2007, 22:54:11 »
Wim bedankt voor je geruststellende woorden; blijkbaar heeft men rekening gehouden met spanningsmarges in Ho en N schaal en dat is maar goed ook anders zit je al snel met rokende printplaten!

Trainman

  • Gast
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #16 Gepost op: 16 October 2007, 23:03:46 »
Dirk bedankt. ik ga uitkijken naar geschikte N-decoders.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #17 Gepost op: 16 October 2007, 23:09:04 »
Geschikte N-Decoders

DCX74 www.tran.at

MX620 www.zimo.at

Kuehn 025 http://www.kuehn-digital.de/

Mvg
Wim.


Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #18 Gepost op: 01 February 2015, 11:51:17 »
Een wat late aanvulling.

Het belangrijkste dat ik hier tegenkwam (maar zelf al wist), is dat de Intellibox ingesteld kan worden op Schaal N of Schaal H0. Die mogelijkheid zit er niet voor jan-doedel op. Niet alle decoders voor N-spoor kunnen namelijk de hogere spanning van H0 aan. Bij één van de deelnemers is een decoder in rook opgegaan. Of het aan de te hoge spanning lag, is niet geheel duidelijk. Maar je moet gewoon het risico niet willen lopen.

Zelf heb ik beide spanningen van de Intellibox gemeten (via een speciale tussenschakeling):
a) Schaal H0: 20,7 V=
b) Schaal N:  17,2 V=
Gemeten netspanning: 230 V~
(Af en toe waren alle laatste cijfers één waarde hoger.)

20,7 - 17,2 = 3,5 V verschil t.o.v. 17,2 V is iets meer dan 20 %! Een dergelijke afwijking is veelal niet zonder gevolgen.

Ik heb ook een MS2 = Mobile Station 2 van Märklin. Daarop kun je alle soorten protocols (DCC, mfx en Märklin Motorola 2) gescheiden en/of gezamenlijk (ook deels gezamenlijk) instellen. In alle gevallen meet ik daar 18,7 V.

Bij Märklin houdt men zich niet alleen met H0 bezig maar (tegenwoordig) ook met Minitrix (= N-spoor). Wellicht hebben ze voor een veilig lage middenweg in de spanningshoogte gekozen. Want: 18,7 - 17,2 = 1,5 V verschil t.o.v. 17,2 V is 8,7 %. Een dergelijke afwijking valt binnen de grenzen van het aanvaardbare (meestal 10 %). Bij H0 is er een afwijking naar beneden van 20,7 - 18,7 = 2 V t.o.v. 20,7 V is 9,7 %. Ook dat valt binnen de marge van 10 %. Ze hebben de marge bij H0 op (bijna) maximaal gezet waardoor de marge bij N zo laag mogelijk blijft. Slimme jongens/meisjes bij Märklin!
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

jberends

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2015, 12:59:26 »
Fleischmann levert ook gewoon N start setjes met een Multimaus?
http://www.fleischmann.de/en/product/59767-0-0-0-0-0-0-001001/products.html
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 13:08:23 door jberends »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2015, 13:43:57 »
Er is niet zoiets als een H0 of een n-spanning. Er is spanning die binnen de specificaties van een decoder valt en spanning die niet binnen de specificaties van een decoder valt. Waarbij je goed moet zoeken om decoders te vinden die niet met de spanning van een Multimaus overweg kunnen.
Zimo n-decoders kunnen loeiheet worden en dat kan je zeker in een n-loc niet hebben. Maarten heeft weleens uitgelegd hoe dat zit en hoe op te lossen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61825.msg3221516424.html#msg3221516424

Dat gezegd staat mijn Lenz ook voor mijn H0 baan op de standaardwaarde van 16 volt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2015, 15:16:10 »
hallo.

ik heb op de site van esu gevonden dat de bedrijfsspanning voor de n decoder 5-21volt is en voor alle andere 5-40volt dus dan zou ik denken dat het mogelijk zou moeten zijn.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #22 Gepost op: 02 February 2015, 11:55:45 »
Om eerst maar op de orginele vraag terug te komen, heb ik ervaring. Ja! Niet persoonlijk (rij zelf met H0) maar een vriend van me heeft voor hij een Z21 kocht een tijd gereden met een Multimaus op zijn N baan. En zoals aangedragen levert Fleischmann ook gewoon een Multimaus bij een startset in N.

En kijken we naar de specs dan moet een decoder voor N gewoon 24V aan kunnen. Een Multimaus geeft, zoals aangegeven, ongeveer 20V af. Eventueel zou je een andere trafo kunnen gebruiken of een diodeschakeling aan de uitgang kunnen hangen. Met 4 diodes (2 keer 2 antiparallel) verlaag je de spanning dan met een goeie volt.

Zelf rij is dus H0 met MRdirect en Delta booster en staat er ook 20V op het spoor. Zelf een locje met een N decoder (Lenz Gold+ dacht ik) en die doet het zonder problemen.

Waar je wel op moet letten (en dat kan je decoder in een ongunstig geval slopen) is dat 20V misschien wel wat veel is voor de lichtjes (zoals de fabrikant het bedacht had). Of het nu LEDjes of gloeilampjes zijn, deze kunnen dan veel meer stroom vragen dan bedacht is (en je decoder dus aardig belasten). Dit kan je zien doordat het dan schijnwerpers zijn  ;D Maar dit kan je gewoon oplossen door ze te dimmen op de decoder (of eventueel door het plaatsen van een extra weerstand). Ook zal je de maximale snelheid aardig moeten verlagen. Op de hoogste stap (met max snelheid op max, zoals standaard is) en 20V op de baan gaat een H0 loc er al vandoor als een ICE, laat staan een N loc. Ook kan deze dan wel te warm worden. Maar zolang je de max snelheid afregelt is dit ook geen probleem.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #23 Gepost op: 02 February 2015, 12:10:59 »
Even een brainfart (als het onzin is hoor ik het graag !)

Als er analoog dezelfde trafo voor H0 en N geleverd wordt in de start sets
waarom zou een centrale die voor H0 geleverd wordt dan een probleem
vormen voor N ?
Groet, Ronald.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #24 Gepost op: 02 February 2015, 14:41:04 »
Over het algemeen wordt er voor h0 aangeraden om een 17V ac trafo te gebruiken. Voor N is datzelfde advies 15V ac.
Ook ik rij met een centrale met een 17V ac trafo als ingang (schaal N). Nog nooit decoder problemen gehad.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #25 Gepost op: 02 February 2015, 14:51:55 »
Even een brainfart (als het onzin is hoor ik het graag !)

Als er analoog dezelfde trafo voor H0 en N geleverd wordt in de start sets
waarom zou een centrale die voor H0 geleverd wordt dan een probleem
vormen voor N ?
Analoog beperk je het maximale voltage door de knop minder ver open te draaien.
Digitaal niet, daar is altijd het maximale voltage op de baan (met digitale signalen erop).
Dus deze vergelijking gaat niet op.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #26 Gepost op: 02 February 2015, 14:58:33 »
Bij alle startsetjes H0 of N van Roco of Fleischmann zitten dezelfde trafo's. Verder is er voor de spanning geen verschil in schaal.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27068
    • Pagina van klaas
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #27 Gepost op: 02 February 2015, 15:10:32 »
Als er analoog dezelfde trafo voor H0 en N geleverd wordt in de start sets
waarom zou een centrale die voor H0 geleverd wordt dan een probleem
vormen voor N ?
Bij analoog heb je alleen te maken met de motortjes. Volgens NEM630 is de nominale rijspanning voor N en H0 12V. Geen verschil dus.
Bij digitaal heb je te maken met wat de decoder mag hebben. Kijk je b.v. bij de Technische Daten van de Lokpilot V4, dan zie je dat er verschil is tussen de diverse uitvoeringen. Sommige kunnen tot 40V verdragen, andere mogen maximaal 21V hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #28 Gepost op: 02 February 2015, 15:17:44 »
Klaas, en zal dat te maken hebben met het verschil tussen Motorola en DCC en het kunnen verdragen en kunnen reageren op de AC omschakelpuls (spanning) bij een Marklin baan? Denk het zo maar denkelijk.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Roco Multimaus voor schaal N?
« Reactie #29 Gepost op: 02 February 2015, 15:45:14 »
Ik zie inmiddels in dat mijn brainfart ietwat kortzichtig was.

H0 motoren zullen in de praktijk iets meer marge hebben dan de veel
kleinere N motoren.
Daar bovenop de wat grotere ruimte voor de decoder die daarmee meer
warmte kwijt kan en wat zwaarder gebouwd kan worden.
Groet, Ronald.