Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Šarišské Michaľany in H0  (gelezen 20852 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #15 Gepost op: 01 June 2015, 19:55:50 »
Precies, kan ik mijn modelbouwkunsten op alle gebieden ontwikkelen zonder dat ik eerst een ton uitgeef aan rails! ;)

Dat is juist de kunst, met minder meer doen  ;)
Mvh Steef

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #16 Gepost op: 01 June 2015, 20:16:20 »
Hoi Matthijs,

Helaas is mijn Pools/Tsjechies niet om over naar huis te schrijven. Maar inderdaad een grappig en interessant voertuig. Koop je die in gebouwde staat voor € 16,00 thuis of moet je die zelf in elkaar solderen. Wordt er niet wijs uit.
Je Slowaaks blijkbaar ook niet... ;) ;D
Inderdaad,
Ik heet geen Matthijs, maar weet wel het antwoord: Het is een bouwpakket(zonder motor), dus je moet hem zelf in elkaar solderen.


mvg,

Johan

Zodoende. Het is een opstapje naar veel grotere projecten, zoals een dubbelloc, serie 131, waar ik alleen nog maar een bouwtekening van heb... 8)
Als het mag kaap ik even een plaatje van het internet van dit werkvoertuigje:

Bron

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #17 Gepost op: 01 June 2015, 20:54:08 »
Ach ja, laat ik maar direct duidelijk zijn. Ik ben niet op de hoogte met welke Balkantaal dan ook. Ik ben geen taalwonder.  ;D

Daarnaast kan ik wel een beetje Russisch hardop lezen, alleen weet ik dan meestal niet wat de betekenis is. Rara. Misschien toch een beetje een taalwonder?  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #18 Gepost op: 01 June 2015, 23:11:09 »
Slowakije en de Balkan is ook zowat. Lang geleden was ik er eens, 1 keer doorheen gereden de Donau volgend. Er is eerlijk gezegd weinig van blijven hangen. Ook een goede reden om een draadje te volgen.

Groet, Sicco Jan

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #19 Gepost op: 07 July 2015, 17:28:54 »
Šarišské Michaľany, III. čast - Een baanplan

Pfff, eindelijk vakantie. Tijd om te klussen dus, maar daar ga ik pas over berichten als dat min of meer af is.

Als het zo warm is als afgelopen week kun je ook niets anders doen dan in de tuin zitten (of zelfs binnen) en een definitief baanplan tekenen. Tussen elke potloodstreek 20 min pauze, het is natuurlijk wel vakantie! :D


Wat zien we hier?
Allereerst linksboven een tweetal schetsjes, voor de beeldvorming. De bovenste van het stationsgebouw en spooraansluiting, de onderste van de omgeving van de baanwachterswoning.
Onderaan dus het definitieve baanplan. Vrij simpele constructie, 4 modules van 50x100 cm. Ik wilde het geheel eerst in een flauwe boog leggen, maar dat betekent heel veel stukjes hout pas schuren / zagen op 87,5 graad, en daar heb ik het gereedschap niet voor... ::)
Net zo goed recht.
Van links naar rechts op het baanplan:
- De voormalige baanwachterswoning waar ik maar één mager plaatje van heb:

- De ingedijkte rivier Torysa
- Het stationsgebouw met perron. Naast het stationsgebouw staat een telefoonmast, waarom zou je ook niet? ??? In het stationsgebouw een wachtruimte en een bagagedepot, jawel, dat op werkdagen 's ochtends van 7:00 tot 9:00 geopend is!
- Achter het station de achtertuintjes van de eerste huizen van Šarišské Michaľany
- De overweg en brug
- De losweg, waarschijnlijk wordt het iets met suikerbietenverlading
- Daarachter twee akkers op een heuvel
- De Torysa stroomt verder door een bos, met een boswachtershut en een voetgangersbrug over de rivier:

Ik denk nog over een vijfde module, deze zou dan de brug in L'ubotin moeten bevatten en misschien ook wel de overgang naar dubbelspoor (eigenlijk splitsing) daar.

Het jaargetijde van de baan wordt late zomer tot mid-herfst, gewoon omdat ik dat mooi vind. Vanzelfsprekend zijn de landbouwgewassen bijvoorbeeld daar ook op aangepast.

Nu de temperaturen weer aangenaam zijn ga ik weer verder met de onderbouw.

Groet,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 07 July 2015, 17:31:59 door MTV »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #20 Gepost op: 13 August 2015, 10:22:29 »
Šarišské Michaľany, IV. čast - Baanbesturing

Jaja, baanbesturing dus...
Daar zit ik wel heel erg mee in mijn maag. :(

Wat ik me voor ogen heb:
LocoNet, dat is immers Fremo- én VSZ-standaard. Dan zou je zeggen: bouw een FREDI en je kunt rijden. Maar alleen bij een Treffen of op de club, want er hangt geen centrale onder. En ik wil ook thuis een beetje pielen, of iets uittesten.
Óf je zegt: koop een Intellibox, dan ben je meteen klaar.
€300 is voor mij teveel. Ik hou het liever onder de €100.

En toen kwam ik op de DigitalDirect-mogelijkheid. Ik heb hier nog een oude laptop liggen, RocRail met DCC232 erop, en dan een ORD-3 onder de baan. Maar op de RocRail-wiki staat dan:
Citaat
ORD-3_V2 can be used for DCC232 OR LocoNet, but not together!!!!!

Weten jullie waarom dit is? En nog wel belangrijker: wat is er de oplossing voor?

Of heeft er iemand misschien iets anders dat LocoNet aanstuurt en niet al te veel geld kost? Veel zelfwerk is geen probleem, integendeel, bij de VSZ en ook hier is er genoeg hulp voorhanden en dan leer ik nog iets. Bovendien kost het dan meestal minder geld. ;)

Alvast bedankt!

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

pyth

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB/NS TP3, LocoNet, 3rail, MDRRC, zelfbouw
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #21 Gepost op: 13 August 2015, 16:59:40 »
Hoi Matthijs,

Ik denk dat dat niet mag om dat loconet normaal of railsync of +12V op pinnen 1 en 6 heeft staan. De ORD-3 gebruikt die railsync als input en dat zijn dus ook de pinnen waar DDX op moet worden aangesloten. De loconet data zelfs gaat over pinnen 3 en 4 met 2 en 5 als ground en daar blijft de ORD-3 verder van af, maar je wilt ten alle tijden voorkomen dat de railsync of de +12V op dezelfde pinnen komt als het DXX signaal. Als dat wel gebeurt gaat één of de twee zeker stuk.

Maar toch kan het wel, maar dan moet je een kabel gebruiken naar loconet waar pin 1 en 6 niet zijn verbonden en naar DDX waar alleen 1 en 6 zijn verbonden. Als je dan in een “echte” loconet omgeving rijdt kun je een normale loconet kabel gebruiken, maar dan _moet_ de DDX niet verbonden zijn.

Dan moet je bij thuis gebruik nog ergens een loconet signaal vandaan halen, ik heb op basis van arduino een loconet-buffer gebouwd (zie https://github.com/mrrwa/LocoNet).

Mijn setup bestaat uit een MRDDC-II die het DCC en Motorola signaal genereert, maar verder ben ik dezelfde setup aan het bouwen. Getest is het nog niet allemaal, maar hopelijk kom ik daar vanavond aan toe. Als het werk ga ik eens een degelijk beschrijving van mijn systeem schrijven en bij de buren op 3rail posten (daar heb ik al een elektronica draadje lopen vandaar).
Groeten,

Dirkjan
***

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #22 Gepost op: 13 August 2015, 17:30:02 »
Hartelijk dank voor het antwoord, Dirk-Jan! Dit helpt me een hoop verder! (y)

Ik neem aan dat de LocoNet-buffer aan de computer moet? En zo de computer dus het LocoNet (RailSync)-signaal genereert?
En waar moeten dan de DDX-pin 1 en 6 naartoe? Niet naar de computer, want die is met de ORD-3 verbonden via een RS232.
Ik zal straks een tekening zoals ik je uitleg heb begrepen uploaden, dat maakt het hopelijk helderder.

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #23 Gepost op: 13 August 2015, 19:36:29 »
Loconet met een DCC centrale voor het rijden is mogelijk voor minder met een Uhlenbrock daisy 2 of met een Digitrax Zephyr. Voor thuis ruim voldoende.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #24 Gepost op: 13 August 2015, 20:01:13 »
Ik zal het overwegen, €200 is nog steeds meer dan Digital-Direct.

Maar bedankt voor de tip! (y)

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

pyth

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB/NS TP3, LocoNet, 3rail, MDRRC, zelfbouw
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #25 Gepost op: 13 August 2015, 20:42:02 »
Die pinnen 1 en 6 zijn op de loconet aansluiting, dat zijn 3 en 5 op de RS232. De loconet buffer sluit je inderdaad ook aan op de PC, die genereert het loconet signaal tussen pinnen 3/4 (genaamd loconet) en 2/5 (GND). Railsync (pinnen 1 en 6) is eigenlijk geheel onafhankelijk van loconet en het is een kopie van het signaal dat ook op de baan staat (zie ook dccwiki). Normaal zet de centrale die ook loconet regelt dat railsync signaal erop, maar in jouw geval is dat dus de DDX omdat je geen echte centrale hebt.

Ik zag dat de V2 van de ORD-3 een extra RS232 poort heeft. Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen:
Thuis:
RS232 tussen je ORD-3 en je DDX computer en de loconet kabel in de loconet buffer.
In Fremo verband:
RS232 verwijderen. Loconet buffer niet aansluiten. Loconet van naburige module in de ORD-3 en de rest van je baan.

Wat dus essentieel is dat er nooit tegelijk een loconet kabel in de voorkant en een RS-232 in de zijkant van de ORD3 zit. Daarom staat die opmerking op de website.

Succes ermee, ik blijf het volgen,

Dirkjan
***

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #26 Gepost op: 14 August 2015, 17:46:08 »
Hoi Dirkjan,

een heldere uitleg! Zoals beloofd de tekening, van de thuissituatie in dit geval:


Wat ik me nu afvraag: kun je de ringleiding dan niet weer in de LocoNet-kabel stoppen? Omdat RailSync hetzelfde is als de digitale spanning? Of begrijp ik dat verkeerd?

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

pyth

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB/NS TP3, LocoNet, 3rail, MDRRC, zelfbouw
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #27 Gepost op: 15 August 2015, 15:39:18 »
Hoi Matthijs,

Jep, dat schema zal helemaal werken. Theoretisch zou je inderdaad ook de ringleiding bij loconet in kunnen stoppen, maar dat zou ik niet doen. De spanning die je bij H0 op de baan is iets hoger dan de loconet specificatie geeft en de stroom die de ORD3 kan leveren zou behoorlijk wat schade doen aan de loconetkabels als er kortsluiting optreedt in die kabel.
Je hebt dan wel geen railsync op je loconet staan, maar dat is alleen van belang als je er andere boosters aan wilt hangen en voor dat geval zou ik zeggen bouw een ORD-5. Die produceert wel een loconet compatible railsync en dan kun je meteen meerdere boosters aan je RS232 hangen. Die laatste oplossing gebruik ik inmiddels (sinds gisteravond) en dat werkt prima tot nu toe (2 boosters en 4 treinen te gelijkertijd). Die ORD5 komt dan tussen je laptop en de booster, of parallel aan je locobuffer tussen laptop en loconet. Enig nadeel is dat de onderdelen voor de ORD5 wat lastiger te krijgen zijn.
Groeten,

Dirkjan
***

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #28 Gepost op: 15 August 2015, 18:56:15 »
Dus dan is de ORD-5 de booster, die zijn stroom uit de computer trekt? Of moet er wel een ORD-3 tussen?
Ik vind m ook wel een beetje klein voor een booster...

Heel erg bedankt voor de heldere uitleg! (y)

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

pyth

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB/NS TP3, LocoNet, 3rail, MDRRC, zelfbouw
Re: Šarišské Michaľany in H0
« Reactie #29 Gepost op: 18 August 2015, 11:43:40 »
Tja, die ORD-5 is een beetje een booster, maar wel een miezerige. Uit mijn hoofd kan de chip zo'n 1.5 amp leveren, maar dat zou ik zonder stevige heatsink niet proberen. Verder is de spanning maar 12 V. Echt bedoeld om het signaal van de RS232 poort (dat meestal nogal zwak is) een beetje te versterken zodat er meerdere boosters mee kunnen worden aangestuurd. Stroomvoorziening komt uit een 12 V adapter.
Groeten,

Dirkjan
***