Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vermogen centrale door reinderlf
Vandaag om 21:16:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:14:03
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 21:12:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Bartdr1
Vandaag om 21:03:59
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
  

Auteur Topic: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.  (gelezen 7789 keer)

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2015, 13:12:38 »
Het brugdek met originele rails? Nee hoor, zoals op mijn site is te lezen:

"In de zomer van 2004 is een compleet nieuw brugdek gebouwd, zodat er van de brug nu nauwelijks meer iets uit de tramtijd stamt, wellicht nog de vergrendeling van de brug en delen van de de slagbomen, alle uit 1953. Het nieuwe brugdek is in de eerste week van augustus geplaatst. Op het brugdek liggen brede en smalle RVS-strippen die de groefrails suggereren, maar helaas hebben die slimmeriken er een spoorwijdte van zo'n 1340 mm van gemaakt, dus ongeveer 100 mm te smal. Met dank aan de brugwachter voor de assistentie bij het opmeten."

http://noordwolde.jellejan.de/index.php?page=tramnet_wijnjeterp_2004.htm

Er staat ook een foto op die pagina met de brug omhoog. Dan zie je mooi dat recht onder de "spoorstaven" helemaal geen langsbalk zit, die zitten op andere afstanden van elkaar! Lekker historisch verantwoord uitgevoerd allemaal.

Ook wel "leuk" om te weten: De ingenieur die een en ander eind jaren '80 reeds wilde laten renoveren, besefte zich niet hoe zwaar zo'n trambrug eigenlijk is. Hij regelde een veel te lichte hijskraan. De brugwachter (dezelfde als die mij in 2004 hielp bij het opmeten) was wat slimmer en waarschuwde de mensen nog, maar de ingenieur was niet te overtuigen. Gevolg: de kraan kwakte om.

Groeten van Jelle Jan
« Laatst bewerkt op: 24 May 2015, 13:30:20 door Jelle Jan »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2015, 14:04:48 »
Ik had 15 jaar geleden al eens een klein stukje van de tekeningen ingescand. Dit om te laten zien dat tijdens de bouw flink van de tekening wordt afgeweken. Na de bouw wordt dan ook een revisietekening gemaakt. Ik heb van de woning beide in mijn archief. De revisietekening lijkt aanzienlijk meer op de werkelijkheid. Desondanks is het goed om altijd de werkelijke bouwsels te bestuderen en d.m.v. stenen tellen de echte verhoudingen te bepalen. De revisietekeningen van de NTM wijken namelijk aangaande de exacte plek van de kozijnen toch nog wel eens wat af van de werkelijkheid. In geval Wijnjeterp ziet het er gelukkig wel aardig realistisch uit. Links de bouwtekening, rechts de revisietekening:



Ik ga voor je op zoek naar de tekeningen om ze nu volledig te scannen (tenzij intussen iemand anders dit ook aan het doen is, dubbel werk heeft geen zin).

Groeten van Jelle Jan

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2015, 21:06:57 »
Hoi Jelle Jan,

Bedankt voor de tekening, dit zal het bouwen erg vergemakkelijken. Deze tekeningen met het fotomateriaal samen zal het bouwen zeker heel dichtbij de werkelijkheid komen.  Ik kijk uit naar de komende tekeningen.

Groeten,
Rienk

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2015, 12:41:50 »
Dag Rienk,

Ik heb zojuist de complete bouwtekening van de klapbrug in stukjes ingescand en naar je gemaild, plus eigen opmetingen uit 1988. De woning volgt binnenkort op gelijke wijze. Daarna komen nog detailfoto's van de originele landhoofden, gemaakt enige tijd na de "crash", toen het brugdek op de wal lag.

Groeten van Jelle Jan
« Laatst bewerkt op: 25 May 2015, 12:44:38 door Jelle Jan »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #19 Gepost op: 25 May 2015, 16:17:19 »
Dag Rienk,

Ik heb zojuist de complete revisietekening van de woning in stukjes ingescand en naar je gemaild, plus eigen baksteentellingen.

Groeten van Jelle Jan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8953
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #20 Gepost op: 26 May 2015, 07:48:36 »
Ideaal om wat foto's te gaan nemen en wat meetwerk te gaan doen.

@ Stedahult : Ja, dat zou ik zeker eens kunnen gaan doen, alleen ik ben afhankelijk van het ov en dan wordt het toch lastig voor mij. Ook hoop ik binnenkort de bouwtekeningen te ontvangen en dan bouw ik de brug en woning vanaf de tekening, aangezien er een aantal dingen veranderd is en de tekeningen sowieso kloppen.
Fiets mee in het OV, of een OV-fiets, het is iets meer dan een uurtje fietsen. Kan je ook de sfeer snuiven, geeft ook inspiratie en ideeën ;)

Groet,
Michel

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'.
« Reactie #21 Gepost op: 26 May 2015, 14:53:31 »
de laatste plaats in het Noorden waar nog een klein stukkie originele tramrails ligt!

Nou ja, indien niet in Wijnjewoude, dan toch wellicht hier: kop van de Peizerweg in Groningen. Start van de NTM-tramlijn Groningen - Drachten. Eindigt nu al rap bij het stootblok, liep vroeger vrolijk door.



En aan de andere kant van de A7 bij Peizermade ligt naast de Peizerweg nog steeds de oude NTM-brug, helaas zonder spoorstaven.



Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander