Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door 741230
Vandaag om 14:11:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:08:04
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: Historisch verantwoorde modellen of niet?  (gelezen 15039 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #45 Gepost op: 22 May 2015, 11:54:31 »
Nou Piet, dat is kinderachtig; reageren op de toon, niet op de inhoud. Daarmee word je bij komende onderwerpen natuurlijk niet gauw meer serieus genomen. Het is ook de gemakkelijkste manier om je aan een discussie te onttrekken.

(trouwens, wie begon nou met sarcasme? "...Tunnelvisie..."? Terwijl het enkel om het onderwerp (Historisch verantwoord..) ging?)
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 23:31:45 door Bert van Gelder. Reden: sub / sup is niet nodig!! Maakt het moeilijk leesbaar.. »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #46 Gepost op: 22 May 2015, 12:06:34 »
Op wat afleidingsmanoeuvres over verlichting en trekkracht na is er na 4 pagina's nog steeds geen antwoord gekomen op de vraag van de eerste post.
Dus kunnen we bij deze wel de conclusie trekken dat de stelling van Piet klinkklare onzin is.


Stephan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17950
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #47 Gepost op: 22 May 2015, 12:37:02 »
Hoi Gert,
dat sarcasme dat ik bespeur in jouw laatste bijdrage vind ik niet leuk.
Als dat het niveau is waarop jij kennelijk wilt mee praten, dan ben ik er helemaal klaar mee.
En is dit mijn laatste reaktie in jouw richting.


Piet, geef nou eens antwoord op je gedane bewering en draai er nou niet omheen door op deze (kinderachtige) manier te reageren. Als er 1 persoon is die kennis van historische correctheid heeft is het Gert wel. Zie zijn bouwdraadjes en modellen, die voldoen allemaal aan enige historisch verantwoord uiterlijk :)

Kom maar op ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #48 Gepost op: 22 May 2015, 12:41:23 »
Gaat het dan om een compromis in een model om meerdere versies te maken of om fouten die gewoon vermeden konden worden? In het laatste geval kan ik me er wat bij voorstellen met een sierstreep op rijtuigen waar die niet hoort, een koploper met motordraaistel op de plek van een loopdraaistel, missende bedrukking op de ruit van een 189 of gewoon andere draaistellen onder de rijtuigen zetten. Aan deze dingen deed de fabrikant verder niks.

Maar goed, ik ga verder met een 6512 die ook niet 100% wordt.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #49 Gepost op: 22 May 2015, 12:53:24 »
Nu we het hier toch over historische modellen hebben, kan ik misschien gelijk even een vraag stellen  :)  Onlangs kwam er een mailing langs met onderstaande modellen:



Roco 64468 (foto: Roco)



Fleischmann 506703 (foto: Fleischmann)

Zijn deze nu historisch verantwoord of zijn het gewoon fantasie modellen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #50 Gepost op: 22 May 2015, 12:53:40 »
Ik heb net een paar historische onjuistheden aan modelllen verholpen. Mijn Roco TEE en 6700 ACTS hadden wielen met rubber bandjes. Zaten er in het echt nooit onder. Daarom heb ik die vervangen door gladde metalen wielen. Staat meteen een stuk beter. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #51 Gepost op: 22 May 2015, 13:23:50 »
Martijn,
Het Fleischmann model is vrijwel juist.

Er is een serie geweest die klopte met dit model ( NS D 4101-4145), daarna kwam een serie met 4 in plaats van 2 deuren (NS D 4146-4220) en een ingebouwd hondenhok;



Helaas heeft Fl* het verkeerde nummer gekozen, anders had het goeddeels geklopt. Over de kleur kan ik niet veel zeggen, de NS kleur was wel 'groen', maar er zijn vele kleuren groen. Als je m helemaal kloppend wilt hebben, MK heeft hiervan al omnummersetjes, maar als je m toch omnummert kun je net zo goed het Duitse model kopen en omwerken. Dat model is vast goedkoper in aanschaf. De echte lefgozers bouwen m natuurlijk om naar 4 deuren  ;) .
Kijk anders nog even in De Erfenis, blz 91, dan kun je zien of het luik rechts ook in de NL versie aanwezig was.

Het Roco model is wat lastiger. Er hebben na de oorlog een heel aantal drieassige coupérijtuigen bij de NS dienstgedaan, maar je moet foto's gaan raadplegen en toevallig de goede foto treffen om te weten of dit specifieke rijtuig destijds onder dit specifieke nummer door de NS-in-opbouw is ingezet.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #52 Gepost op: 22 May 2015, 13:30:06 »
Dus voor wat betreft die coupebakken: gewoon lekker inzetten in een rommelig na-oorlogs treintje  (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #53 Gepost op: 22 May 2015, 13:42:12 »
Zo rijdt ie bij mij. ;D Ik heb er ook een Liliput loc NS7500 (even uit mijn hoofd) voorgezet. Ik weet niet of het historisch juist is. Maar in Duitsland reden die treinen ongeveer in dezelfde samenstelling op de Berliner S-bahn. Toen ik zei dat er vroeger stoomlocs over de Berlijnse S-bahn reden, keken ze me aan van: "da ken nie".
Ik geloof dat ze in de war waren met de ondergrondse. Het lijkt allemaal erg op elkaar tegenwoordig. Overigens is er een station van de ondergrondse met een klein museum. Daar staat een historisch elektrisch treinstel (ondergrondse) en er zijn tegeltableaus waar alle (de meest voorkomende) treinen op afgebeeld staan die op de S-bahn reden.
Ik kwam eigenlijk voor de geschiedenis van de Koude oorlog en natuurlijk de WOII. Maar dit was mooi klein intermezzo.
Leuk
Andre
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 13:50:19 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #54 Gepost op: 22 May 2015, 15:43:34 »
@Gert: bedankt voor de uitgebreide uitleg  (y) Eigenlijk had ik dat niet verwacht, ik dacht dat het gewoon fantasiemodellen waren. Toch nog maar eens kijken in de winkel dan  ;D

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #55 Gepost op: 22 May 2015, 15:48:47 »
Nou Piet, dat is kinderachtig; reageren op de toon, niet op de inhoud. Daarmee word je bij komende onderwerpen natuurlijk niet gauw meer serieus genomen. Het is ook de gemakkelijkste manier om je aan een discussie te onttrekken.

Doet mij denken aan een ander forum...
15 keer aangeven waar je wel de informatie kan vinden,
en vervolgens net doen of je seniel bent......
Mvh Steef

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #56 Gepost op: 22 May 2015, 16:32:49 »
Als ik het draadje nog eens doorlees snap ik de ontstane controverse niet zo goed:

De DE1 en DE2: gebruiker 1 vindt er iets mis mee, omdat de kleur van de verlichting niet klopt: volgens mij geen punt van discussie: gebruiker 1 heeft gelijk en dat is niet historisch verantwoord
Gebruiker 2 kijkt meer naar de detaillering van het model en vindt om die reden de DE1 en DE2 een prachtig model, want qua schaal en vormgeving zijn deze modellen uitstekend in orde: gebruiker 2 heeft ook gelijk en dat deel van het model is wel historisch verantwoord
Gebruiker 3 begint over de trekkracht (al dan niet met sleper) en het gedrag in een klimspiraal. Dit heeft te maken met rijgedrag en is allemaal waar, maar heeft niet zoveel met historisch verantwoord te maken, maar wel met de verwachtte kwaliteit van een H0 model. Daarover verschillen we hier regelmatig luidruchtig van mening ;)

Alles bij elkaar blijkt weer eens dat digitale communicatie soms onbedoelde wrijvingen oproept. Een goed gesprek is zoveel makkelijker.

De weging van verschillende aspecten van een model zijn dus per gebruiker verschillend en daarmee ook de bijbehorende beweringen over het al dan niet correct zijn van een model.
Ik heb het aantal klinknagels van mijn Philotrain en Artitec ovaalramers nog steeds niet geteld  ;)

En inderdaad nu maar wachten of de plan U historisch verantwoord wordt ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #57 Gepost op: 22 May 2015, 20:42:08 »
Enfin, ik ga weer eens even met mijn treinen rijden

Spoor 0 adept

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #58 Gepost op: 22 May 2015, 23:11:16 »
Die trein is niet koosjer ;D
RETROBAHN A.G.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Historisch verantwoorde modellen of niet?
« Reactie #59 Gepost op: 22 May 2015, 23:16:40 »
Dat die loc een beetje knort, dat geloof ik wel. ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...