Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:50:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik  (gelezen 46489 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3242
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #120 Gepost op: 09 December 2015, 14:29:47 »
en dan metsel je hem in, brand het pand af ::)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #121 Gepost op: 09 December 2015, 17:26:37 »
Ja kennelijk. Want er staat wel een risico tegenover lijkt me. De kans op defecten is groter en ook de kans dat de 1300 dan een tijd defect blijft is groter. Als zo'n leaseapparaat defect raakt is het of snel gerepareerd of er staat een nieuwe voor de deur.
Zo eenvoudig is het ook weer niet, 189'ers met NL toelating zijn niet zomaar beschikbaar. Vervanging op korte termijn is er meestal niet.

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #122 Gepost op: 09 December 2015, 17:43:55 »
Jouef had al een vooruitziende blik, met deze bruine (!) 1300



Gr Bert

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #123 Gepost op: 09 December 2015, 18:22:19 »
Iemand deze al gezien?


Foto: J. de Groot
Mvh Steef

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #124 Gepost op: 09 December 2015, 18:25:10 »
Vanmiddag rond 12:30 met een ketelwagentrein in Apeldoorn ri Deventer (in een flits gezien, maar dacht dat het deze was, maar dat in het echt))
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #125 Gepost op: 09 December 2015, 22:32:33 »
Iemand deze al gezien?


Foto: J. de Groot


Huisvlijt van deze of gene?


Steyn

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #126 Gepost op: 10 December 2015, 09:17:15 »
De Rivarossi is afkomstig van een professionele spuiter uit het Oosten van het land
Soms spoor ik, soms niet

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #127 Gepost op: 10 December 2015, 10:04:16 »
Ik zie um toch het liefst in blauw of gerenoveerd geel.

Dat bruine is wel mooi maar het logo is mij te druk.

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #128 Gepost op: 10 December 2015, 19:29:55 »
De Rivarossi is afkomstig van een professionele spuiter uit het Oosten van het land

En die meneer heet de Groot?


Steyn

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #129 Gepost op: 11 December 2015, 11:13:11 »
Steyn,

Zijn voornaam begint met een J.

Mvgr,
Frans
Soms spoor ik, soms niet

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #130 Gepost op: 11 December 2015, 22:24:50 »
Hoi,

Henks laatste vraag wordt dagelijks beantwoord, ja, anders deden de maatschappijen het niet.

Er zullen een aantal zaken meespelen:

Beschikbaarheid; Die opknappertjes zijn 'direct' inzetbaar, het orde boek voor een nieuwe lok zit meestal vol (ook inkrimping bij productie).
Dat direct inzetbaar zagen we, tussen het bekend maken van het gaan rijden van de 1304, en het daadwerkelijk gaan rijden heeft nog wel een tijdje tussen gezeten...
Citaat
Depricatie\afschrijving: Een opknappertje kost een x keer de oud ijzerprijs, en zal bij terug levering niet veel minder waard zijn. Lage of zelfs geen afschrijving.
Het is huur, dus géén koop en het is dan maar wat de verhuurder er voor wilt vragen en wat die daar voor eisen aan stelt (Bij bv defect raken van de lok)
Citaat
.
Cashflow: Een enkel oudje kan vaak zonder extra positie (lening) uit de lopende middellen worden aangeschaft. Naar de bank om een extra lening voor een nieuwe lok gaat minder vloeiend dan vroeger.
Onderhoudbaarheid: Dat kan twee kanten op. Techniek is simpeler, echter de reserve onderdelen zijn lastiger. Heb je de laatste afgedekt, dan is het interessant.
Desondanks vergt een klassieke lok een stuk méér onderhoud dan hedendaags materieel, en arbeid kost flink geld.
Citaat
Beschikbaarheid machinisten\bediening: Ik kan me voorstellen dat er nog genoeg zijn die wel op een oude lok mogen rijden, maar niet op iets computer gestuurd/space age. Deze reden, en dat geef direct toe, zou niet van toepassing kunnen zijn.
Onzin, bevoegdheid verloopt en dus zul je elke machinist er opnieuw voor op moeten leiden.
En juist het rijden van een klassieke machine vergt meer inspanning en inzicht dan een moderne computer gestuurde machine.
Die laatste grijpt bij de meeste bedieningsfouten wel in, dat kun je bij die 1300 wel vergeten...
« Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 23:15:11 door Thom »

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #131 Gepost op: 08 August 2017, 13:40:48 »
Wat gaat er nu eigenlijk gebeuren met Lok 1315 en met de (oud-) HSL 1304 nu HSL failliet is? Wie is nu eigenlijk de eigenaar na het faillissement van HSL? Zijn ze weer stilzwijgend teruggegaan naar KLOK?

Het is natuurlijk wel een beetje raar dat wij Nederlanders wel in staat zijn een Russische atoomonderzeeër van de zeebodem te lichten, maar niet een staat zijn om een as van de 1304 te repareren zodat die weer de baan op kan. Daar in de buitenlucht bij Volker Stevin wordt de toestand van deze "museum-loc"er ook niet beter op vrees ik.

En die andere, de 1315 gaat die weer terug naar Horb?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #132 Gepost op: 08 August 2017, 14:36:19 »
De 1315 zal wel in de boedel van het faillissement zitten, en dan is het aan de curator lijkt me zo.

En ik denk dat je het antwoord op die rare vergelijking met een atoomonderzeeër ook wel weet. Absoluut irrelevant.

Mogelijk zal de 1315 moeten worden teruggekocht uit het faillissement, maar ik kan  me voorstellen dat de curator andere prioriteiten heeft dan de 1315.

Dirk


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #133 Gepost op: 08 August 2017, 15:22:40 »
De vergelijking is alleen raar als je hem niet snapt, iets moeilijks kan wel maar iets simpels dan weer niet.  :P

Het probleem was dat HSL niet wou betalen voor het herstel van de 1304, wat kennelijk wel verplicht was. Van faillissementen heb ik geen verstand maar het lijkt me stug dat de 1304 en 1315 moeten worden teruggekocht omdat deze gehuurd zijn door HSL.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Lok 1315 gaat van KLOK naar HSL Logistik
« Reactie #134 Gepost op: 08 August 2017, 16:25:04 »
Nou Rick,
Ik denk dat je het prima verwoordde (over die onderzeeboot)!
En hoe idioot of oneerlijk het wellicht klinkt: die lok of loks zitten inderdaad "in de Boedel" en zullen dus door de curator worden verkocht! Vergelijk het maar met de situatie, dat jij jouw auto bij de garage brengt voor onderhoud en op die dag óók bij jouw garage de belastingdeurwaarder beslag komt leggen of de tent failliet gaat: dan ben je voorlopig jouw auto kwijt!!!

@dwem: die vergelijking met de Kursk (noem het beestje maar bij de naam! ís niet zo gek! In 'modern Managerese' is dat immers "stellen van prioriteiten" oftewel 'waar een WIL is, is een weg...' Het verhuren van historisch materieel is voor menige Stichting een essentiële bron-van-Inkomsten, met helaas behoorlijke risico's voor dat Roerende Culturele Erfgoed! Over het 'niet-kunnen-uitsluiten-van-zulke-risico's' ben ik dan ook verbolgen, maar dat zal niet snel veranderen met onze huidige politici...

Wijsheid voor eenieder en BEHOUDEN-BLIJVEN voor 1304 en 1315!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...