Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann rijtuig 5896 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:17:02
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door hervé
Vandaag om 13:15:50
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 12:57:48
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 12:56:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 09:42:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22

Auteur Topic: Hulp gevraagd: Ringkerntrafo voor verlichting  (gelezen 11539 keer)

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Hulp gevraagd: Ringkerntrafo voor verlichting
« Reactie #30 Gepost op: 08 May 2015, 09:13:48 »
@Henk.

De voeding zal verschillende toepassingen hebben.
Verlichting voor huisjes: minimaal 50 stuks
Straat/perron verlichting 150 stuks
Effect verlichting (lassen - bouwplaatsen - feestverlichting)
Servo's mbt openen/sluiten loodsdeuren 12 stuks.
Motoren voor beweging (hijskranen e.d.) 4 stuks
LED verlichting onder de baan (oriëntatie verlichting)
LED Nacht verlichting boven de baan.
En alles waaar ik nu nog niet aan gedacht heb.  ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 08 May 2015, 09:52:20 »
En dat is eind dit jaar klaar?  ;D

Sowieso zou ik de werkverlichting onder de baan niet op dezelfde voeding aansluiten als de verlichting op de modelbaan. Verder valt het stroomverbruik van verlichting op de modelbaan reuze mee, al was het maar omdat ook daar leds op grote schaal zijn doorgedrongen.

Op zich is die trafo best bruikbaar. Kijk, ik ben een halfwetende, maar met 30 jaar ervaring in het nabouwen van elektronische schakelingen. Ik bouw gewoon na wat anderen hebben bedacht en dat gaat eigenlijk altijd goed. Mijn vorige digitale centrale had ik zelf gebouwd, compleet met zo'n dikke ringkerntrafo, en dat heeft 15 jaar probleemloos gefunctioneerd. Bouw zoiets als op de Floodlandsite staat en het gaat best goed. Het is goedkoop en je leert er wat van.

Aan de andere kant. Zo duur is een goede modelbouwtrafo nu ook weer niet. Als je niet zo nodig de ins en outs van 230 volt hoeft te weten, zou ik nooit met een tweedehands ringkerntrafo gaan kloten. Als het thuis opeens niet meer werkt, weet je niet hoe het komt en zijn we hier weer pagina's verder. Koop dan gewoon een goede modelbouwtrafo van 5A, desnoods een tweedehandsje, en voorlopig heb je genoeg voor je verlichting. Komt het tot die openslaande deuren enzo, dan koop je nog een trafo. En voor de werkverlichting onder je baan koop je zo'n ledsysteem van IKEA of wat het Thaise equivalent ook mag zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 08 May 2015, 10:09:52 »
@ Henk.

Misschien is dat idd een betere keuze. Ik had toevallig net al op MP zitten neuzen en daar staan voor weinig best leuke kant en klare voedingen. IKEA hebben we in Thailand trouwens ook  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 10:12:52 door Thai-Bundesbahn »

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 08 May 2015, 10:19:49 »
Is zoiets geschikt voor verlichting ? Misschien is een rekenvoorbeeld handig om duidelijke maken wat ik er mee kan.

henk

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 08 May 2015, 10:50:25 »
Je houdt well van zwaar hè?  ;D
Dacht meer aan zoiets.
https://www.conrad.nl/nl/bv03039-krachtige-transformator-70-va-404289.html
Daar heb je geen omkijken naar en gaat tig modelbanen mee. Zelf heb ik ooit een paar soortgelijke Roco trafo's voor een tientje per stuk uit een bak gevist.

Een gloeilampje zit op 30 mA, ofwel een stuk of 30 per ampère.
Een lantaarnpaaltje met led eerder op 10 mA of minder, ofwel 100 per ampère.
Voor beweegbare deuren of sfeerverlichting zou ik tzt aparte stekkernetvoedingen aanschaffen.
Probleemloos, gevaarloos, klaar.

Carel Ruysink

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 08 May 2015, 11:03:48 »
Zo duur is een goede modelbouwtrafo nu ook weer niet. Als je niet zo nodig de ins en outs van 230 volt hoeft te weten, zou ik nooit met een tweedehands ringkerntrafo gaan kloten.
\
Maar een ringkerntrafo is wel duur maar wel beter en bromt niet en is betrouwbaarder. Ik zou zo'n ding koesteren. Zeker voor 5 euro (kijk maar eens bij Conrad).
Wel zou ik zo'n trafo voor "beter" zaken bestemmen; met een leuk printje er bij (weer Conrad oid) heb je zo een fantastische universele voeding of acculader.
Al die ledverlichting dan met een goedkoop klein trafootje of een der vele oude netwerkadapters die ergens in je kast liggen en voor wissels een wat zwaardere goedkope trafo.
Maar het goedkoopst is nu een aantal groepen maken met deze ene geweldige ringkerntrafo.

Succes met kiezen. Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 08 May 2015, 12:04:05 »
Dat is ook zo Carel, maar ik zie toch het liefst dat een bouwer dan voldoende zeker van zijn zaak is. Voor hooguit €100 koop je ingekaste, dubbelgeïsoleerde en grondig beveiligde trafo's waar Ed een zee van licht mee kan voeden en geen omkijken naar heeft.

Wil je toch zelf inkasten Ed, dan vind ik dit wel een goed advies voor de doorvoer van de 230 volt. Een doorvoer, schakelaar en zekeringhouder ineen. Met geïsoleerde platte stekkers sluit je de trafo daar probleemloos op aan.
https://www.conrad.nl/nl/apparaat-inbouwstekker-stekker-inbouw-verticaal-nominale-spanning250-vac-nominale-stroom10-a-zwart-501637.html?sc.queryFromSuggest=true

Je koopt verder een kast met voldoende ruimte, een compleet nieuw montagesetje voor die trafo en per uitgang een zekeringhouder, twee bussen voor banaanstekkers, twee leds met houders en weerstanden. Nog wat kabels en ander bijkomend spul en de pret kan beginnen.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #37 Gepost op: 08 May 2015, 13:03:52 »
Even wat anders. Hoe is jouw 230V ac. Kan die dergelijke zware voedingen wel aan daar in Thailand?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 08 May 2015, 13:43:11 »
@ Gerard: Allemaal perfect in orde  ;D. Ehhhhhm wat bedoel je precies?

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 May 2015, 13:57:24 »
Ed, ik zou ook een inschakelstroombegrenzer aanschaffen. Voor verkrijgbaarheid zie de volgende link:

https://www.ringkerntrafo.nl/shop/toebehoren/inschakelstroom-begrenzing/432/inschakelstroom-begrenzing-300va---115v.html

Groet, Silvolde

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 08 May 2015, 14:42:38 »
Dan liever deze 500VA variant:
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/toebehoren/inschakelstroom-begrenzing/433/inschakelstroom-begrenzing-500va.html

Die 300VA lijkt goed bij de trafo te passen maar is voor 115V primair en dus op de dubbele stroom berekend.
M.a.w. als je die gebruikt op 230V is hij geschikt voor 600VA.
Groet, Ronald.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 08 May 2015, 14:59:54 »
@Ed, je noemt best wat dingen die niet op DC hoeven. Tenminste, als het geen huisverlichting en straatverlichting met ledjes is. Het is dus niet nodig alle uitgangen DC te maken. De hele in-rush current zal dan ook wel meevallen.

En 300VA is dan ook weer niet zo groot dat je dan echt zorgen hoeft te maken. Ik heb hier een PA sub staan met een slag grotere ringkern (uit me hoofd 600VA) en die start ook prima op zonder soft start en moet een aardige array aan condensatoren. Aan de andere kant laadt mijn Marantz (350VA) zijn array aan condensatoren bij het opstarten via weerstanden die automatisch overbrugt wordt na +-3 seconde. Hele NTC gedoe ben ik zelf niet erg weg van.

Behuizing vinden is beetje afhankelijk van de eisen. Die bepalen mede de grote. Zelf zou ik het liefst voor een mooie metalen behuizing gaan aan de aarde. Zoiets als dit. In China is ook nog wel genoeg te krijgen maar dat duurt gewoon altijd even.

Zo'n switched supply is zeer zeker ook geschikt. Maar voor in de hobbyruimte zou ik deze ook zeker in een behuizing plaatsen en afzekeren in groepen (2x 5A ofzo). Je wil niet per ongeluk met een draadje tegen de 230V klemmen komen. Hier komt al gelijkspanning uit dus geen gedoe met gelijkrichten en afvlakken. Alleen de floodland schakeling is niet 1 op 1 toepasbaar.

Zo te zien werkt de bekabeling daar automatisch als stroombegrenzing bij het opstarten  ;D Maar op hoeveel zijn groepen daar normaal afgezekerd? Ook 16A?

@Henk, een euro plug zou ik er zeker aan maken. Ik heb een hekel aan vaste kabels aan grote apparaten.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 08 May 2015, 17:47:38 »
Beste forumlieden,

Ik heb nu zoveel informatie dat het me zwart voor de ogen ziet. Ik heb besloten om de bouw van de voeding uit handen te geven. Het voelt niet goed om het zelf te proberen.
Van een forumlid kreeg ik per PB een tip dat er een krachtige trafo op marktplaats te koop stond en die heb ik gekocht.
Een titan 108 met 60 VA voor een tientje. Kan ik in ieder geval vooruit.
Ik kan al jullie info zeker goed gebruiken als ik iemand gevonden heb die de voeding wil gaan bouwen.
Super bedankt  (y)

« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 17:49:22 door Thai-Bundesbahn »

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 08 May 2015, 18:34:47 »
@Timo

Mijn opmerking omtrent inschakelstroombegrenzing slaat niet op de secundaire belasting maar puur op de magnetisatie van de ringkern. De inschakelstroom ligt een factor 20 boven de nominale stroom waardoor automatische zekeringen kunnen trippen. Mede door dit fenomeen worden bij ringkerntrafo's primaire zekeringen met een hoge I²t aanbevolen. Daarbij is het net in Thailand niet te vergelijken met ons lichtnet waarbij niet gezegd is dat de begrenzer absoluut noodzakelijk maar wel aan te bevelen is.

Groet, Rob

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 08 May 2015, 19:14:15 »
Leuk universeel ding die Titan. Het is wel wisselspanning zo ver ik kon vinden maar thermisch afgezekerd op 4A dus
prima bruikbaar voor een beginner, zonder dat er gelijk extreme dingen gebeuren.
Voor LED verlichting zal er nog wel een gelijkrichter gebruikt moeten worden maar ook dat is bij die 4A geen groot probleem.
Al met al een prima ding dus om eerst eens aan het begrip "voeding" te wennen zonder dat het gelijk link wordt.
Gaandeweg doe je dan wel ervaring op zodat een volgende voeding zonder al te veel hulp moet gaan lukken, en
anders zijn wij er wel weer  ;)
Groet, Ronald.