Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:41:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 16:38:37
waterwagens door FritsT
Vandaag om 16:35:31
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Project seaside Germany door Tjalling
Vandaag om 15:36:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58

Auteur Topic: Hulp gevraagd: Ringkerntrafo voor verlichting  (gelezen 11549 keer)

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Hulp gevraagd: Ringkerntrafo voor verlichting
« Gepost op: 07 May 2015, 10:55:45 »
Onlangs heb ik voor 5 Euro deze ringkerntrafo gekocht. Het is 1 x 12 volt, 300 VA versie.
Het is de bedoeling dat ik hier al mijn verlichting op aansluit. Dus huisjes, lantaarns en dergelijke.
Ik heb nog nooit zo iets gebouwd dus is jullie expertise van harte welkom.
Als ik naar de trafo kijk verbaasd het me dat de secondaire zijde is uitgevoerd door 2 enorme dikke kabels.
Tevens hingen er aan de primaire zijde een aantal attributen aan waarvan mij het nut niet echt duidelijk is.
Met andere woorden: Hoe ga ik te werk om een bruikbare voeding te bouwen voor al mijn verlichting.
P.S. Ik ben een leek op dit gebied dus "keep it simple"  ;D
Misschien ook handig om even naar het bevestigingsmateriaal te kijken. Is dit compleet?

Peter Kleton

• Offline Offline
Re: Hulp gevraagd: Ringkerntrafo voor verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2015, 11:01:48 »
Hallo,
 Eigenlijk is het vermogen van die trafo veel te groot voor jouw baan ,tenzij je tientallen huisjes op een grote baan hebt.
    Een trafo die secundair 300VA afleveren kan, zou ik voor de verlichting  van de huisjes e.d. zekeren met hoogstens 2 of 3 Amp aan uitgangsaansluitingen .
Als je dit niet doet ,zal al je bedrading waar de kortsluitstroom doorheen gaat ,letterlijk in rook opgaan. Want anders  zal niet alleen het modelhuis ,maar ook je eigen huis af kunnen branden.
 In ieder geval zekeren  en niet hoger dan enkele Amperes !
Vr Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 07 May 2015, 11:31:41 door Peter Kleton. Reden: Duidelijkere zinsbouw »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2015, 11:44:27 »
Hi Ed,

Vaak zit er nog een rubberen ring bij voor montage.
Mooie trafo, goed te gebruiken, beter te veel vermogen dan te weinig.
Je kan hiermee jaren verder met je baan uiteraard zekeren en eventueel in groepen verdelen en die ook apart zekeren. Even googlen er zijn genoeg schema's en bouwbeschrijvingen te vinden.

groet
Harald

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2015, 11:52:15 »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2015, 12:00:18 »
Dat is denk ik inderdaad de beste beschrijving. Je zou nog kunnen overwegen om een groep (of alle groepen) gelijkspanning te maken. Voor lampjes is dit niet nodig maar voor LEDjes is dit wel handig. Meeste LED verlichting (zoals Viessmann seinen) gebruiken maar een enkele diode en zie je de boel knipperen met 50Hz.

De draad aan secundair is zo dik omdat daar veel meer (tot 25A) kan lopen. Dat is ruim meer dan de standaard zekering in een (Nederlands) huis. Daar kan je aardig mee lassen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2015, 12:07:53 »
Heren bedankt voor de info.

Dat is inderdaad wat ik wil, meerdere groepen maken.
Op het plaatje van Bert is echter een trafo te zien met 2 secondaire uitgangen. Ik heb er maar eentje.
Om een printplaatje te ontwerpen voor mijn trafo met 4 separate groepen heb ik te weinig kennis. Misschien kan ik het ook laten bouwen?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2015, 12:16:00 »
Dat hij 2 uitgangen heeft maakt niet uit, gewoon negeren  ;D. De ene uitgang van jou heeft genoeg power om 8 groepen van 3A te maken.

Printje laten maken kan maar het is echt niets anders dan een paar ledjes en weerstanden. Ik zou dan net als floodland zekeringhouders gebruiken die van buiten de kast te bereiken zijn. Voor de bekabeling naar iedere groep zou ik gewoon 1,5mm2 draad gebruiken (van een verlengsnoer ofzo). Voor naar de ledjes voldoet bijna ieder draadje wel  ;D Gewoon gestructureerd werken en en in het makkelijker zonder printplaat.

Timo

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2015, 12:40:04 »
Super trafo (y). Gelijkrichten mbv een zware brugcel (of meerdere). Kun je ook mooi je wissels mee voeden. Ik heb hem ook volgens de Floodland gebouwd. Wel met meerdere trafo's.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 May 2015, 12:53:07 »
Ik ga eens proberen om naar aanleiding van de link de Bert gaf zoiets te ontwerpen voor een breadboard. Kan ik misschien veel van leren. Heb al wat gratis software gevonden ...dus aan de slag  (y)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 May 2015, 14:31:58 »
Ed, het schema lijkt misschien wat ingewikkeld maar er valt echt niets te breadboarden  ;) Per kanaal is het niets meer dan een zekering en 2 ledjes met weerstand. De stromen die de trafo kan leveren wil je ook niet zo door een breadboard halen. Gewoon een ruime behuizing zoeken en dingen als de zekeringhouders en ledjes vast zetten in de behuizing en de boel stap voor stap bedraden.

Let wel op dat je dikke draden gebruikt voor het deel naar de aansluitingen (aangegeven in blauw). Als je groepen een voor een af takt van de draden van de trafo voldoet 1,5mm2, wil je het doorlussen zoals in de tekening zou ik toch liever voor 2,5mm2 gaan. Dit kan gewoon installatiedraad zijn. Ook het tweede deel doorgestreept omdat je maar één winding hebt. Je kant het aantal groepen uitbreiden tot 8 met ieder een zekering van 3A.

Zelf zou ik voor de ledjes, voor ik ze in de behuizing zet, gewoon een weerstand aan de LED solderen. Zoals dit en dan over de poot met weerstand een stuk krimpkous schuiven. Dan is het vervolgens ze alleen nog verbinden met de rest.

Timo
« Laatst bewerkt op: 07 May 2015, 14:34:32 door Timo »

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 May 2015, 15:24:16 »
Hallo Timo,

Echt super dat je me verder wil helpen. Ik verblijf dit moment in Nederland en wil alle onderdelen die ik nodig heb bestellen en meenemen naar Thailand om het daar in elkaar te zetten. Ik zal het schema nog eens goed bestuderen en kijken of ik het een beetje snap zodat ik het ook daadwerkelijk kan gaan bouwen. Nogmaals bedankt voor je hulp.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2015, 15:57:10 »
Persoonlijk zou ik ook in de beide secundaire draden van de trafo; en dan zo dicht mogelijk bij de trafo, nog een zekering van 25A opnemen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2015, 16:12:26 »
Persoonlijk zou ik achter de secundaire wikkelingen eerst een gelijkrichtbrug plaatsen. Dat bevordert de levensduur van je LEDs aanzienlijk.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2015, 18:51:48 »
Heren bedankt voor de info.

Dat is inderdaad wat ik wil, meerdere groepen maken.
Op het plaatje van Bert is echter een trafo te zien met 2 secondaire uitgangen. Ik heb er maar eentje.
Om een printplaatje te ontwerpen voor mijn trafo met 4 separate groepen heb ik te weinig kennis. Misschien kan ik het ook laten bouwen?
Ik zou voor deze vermogens een printplaatje vergeten. Koop een stel flinke kroonstenen voor 6 mm2 of zelfs 10 mm2 (die bestaan) en schroef met stevig koperdraad enkele doorverbindingsbruggen aan de ene zijde zodat je alles als het ware onderverdeelt. Schroeven STRAK aandraaien en elke afzonderlijke groep goed afzekeren met 3 Ampère zekeringen. Bij kortsluiting zullen krankzinnige stromen gaan lopen. Voor afzekering van de totale transformator is het inderdaad aan te raden ook een zekering tussen trafo en de afzonderlijke groepen te plaatsen. Een autozekering voldoet daarvoor, maar ook daarvoor geldt dat je echt verstand moet hebben van wat je doet: slechte contacten zijn bij deze stromen brandveroorzaker nummer 1.

Let wel op dat gelijkrichten een pulserende gelijkspanning oplevert. Er zijn mensen die ook dát nog kunnen zien.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2015, 20:16:55 »
Als ik naar de trafo kijk verbaasd het me dat de secondaire zijde is uitgevoerd door 2 enorme dikke kabels.

Er is al gezegd dat er 25A kan lopen en dat klopt. Een uitleg hoe je dat uitvogelt is nog niet gegeven.
Vermogen = spanning x stroom dus ook stroom = vermogen / spanning => 300W/12V=25A.
Dit is aanmerkelijk meer dan de max. 16A die hier uit het net komt dus zul je de draden ook iets dikker moeten kiezen
dan de 2,5mm² die in huis voor die 16A gebruikt wordt.
Het is dus ook zaak de boel zo snel mogelijk in groepen te verdelen zodat je het gemeenschappelijke deel zo kort
mogelijk houdt. Zodra je de groepen afzekert met de voorgestelde relatief kleine zekeringen kun je de draden ook gerust
iets dunner kiezen (scheelt kosten en ruimte).
Ook deel ik de mening dat je deze hoge stromen niet via een dun laagje koper van een printplaat kunt laten lopen.
Wil je wel dit soort stromen via een stukje (experimenteer-)print laten lopen zul je het koper minimaal op moeten
dikken met een dikke koperdraad die vergelijkbaar is met de draad die je zou gebruiken als je zonder print werkt.
In de meeste gevallen is het laagje koper op een print slechts 35µ (= 0,035mm) dik en daar zul je rekening mee
moeten houden bij hogere stromen.

En omdat je aangeeft nog niet veel kaas van elektronica gegeten te hebben wil ik nog opmerken dat een LED een
bijzondere diode is omdat hij licht geeft. En een diode moet je zien als een ventiel voor elektronen, die willen er dus
maar in 1 richting doorheen.

Tevens hingen er aan de primaire zijde een aantal attributen aan waarvan mij het nut niet echt duidelijk is.

Dat is mij zo vanaf de foto ook niet echt duidelijk al lijkt me het witte deel niet meer dan een stekker.
Het zwarte ding zou een thermische zekering kunnen zijn maar dat is een wilde gok.
Wat ik wel zou doen is primair een zekering plaatsen. Dat heeft meer nut dan secundair eerst een hoofdzekering van 25A.
Stel de trafo raakt om wat voor reden langdurig overbelast en de wikkelingen zouden verbranden dan gaat er een enorme
primaire stroom door je netsnoer lopen. Om ook dit te ondervangen is het verstandiger de hoofdzekering aan de primaire
kant te plaatsen. Ik zou daar een 3,15A "traag" in zetten. Dat is meer dan zat en vliegt er zeker wel uit voordat je netsnoer
(en je huis installatie) overbelast raakt. Deze zekering strak berekenen op de 300VA is niet handig omdat een ringkern trafo
makkelijk pieken kan leveren die nog hoger zijn, zeker ook als je wel je spanning gaat gelijkrichten en afvlakken met dikke
elco's. Dan ligt de inschakel piek kortstondig veel hoger dan die 300VA

Het schema met de rode en groene LED's heb ik ook mijn kanttekeningen bij.
Een LED vindt in sper vaak een spanning van 5V de max. en aangezien er dan geen stroom loopt doet de weerstand niks.
M.a.w. de volle 16V (van het schema, niet jouw trafo) staat de helft van de tijd over de de groene LED !!
Dit zelfde geldt voor de rode zodra de zekering stuk is.
Ik zou er voor kiezen een gelijkspanningsvoeding (DC dus) te maken maar dan werkt 1 van beide LED's niet meer.
De rode zou je om kunnen draaien zodat een kapotte zekering gemeld wordt maar dan heeft de groene geen nut meer
omdat die dan de stroom nog steeds via de rode krijgt.

Zo is het al een heel verhaal maar als er nog vragen zijn ......
Groet, Ronald.