Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Yamorc 7001 dood
door
bellejt
Vandaag
om 12:26:22
Ontraxs 2026
door
Wim1969
Vandaag
om 12:15:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950
door
Met een sik
Vandaag
om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 12:04:34
Modelwensen 2026
door
steven346
Vandaag
om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
Vandaag
om 11:12:15
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Layne, Somewhere South.
door
Reeks77
Vandaag
om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 02:43:24
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois
door
Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
25 December 2025, 15:44:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Een eerste echt baanontwerp HO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Een eerste echt baanontwerp HO (gelezen 11379 keer)
Gjvanwezel
Offline
Berichten: 48
Een eerste echt baanontwerp HO
«
Gepost op:
03 May 2015, 18:44:49 »
Ja even een nieuw begin niet alleen denken maar gaan doen.
Ik heb de eerste opzet boor mijn baan gemaakt blauw is dus zichtbaar en rood niet
De Waal met de spoorbrug waar ik dan 1 oude boog ga bouwen en andere met spiegel verder.
Station Nijmegen ja ik wil graag het oude station dus voor de oorlog in ere herstellen
Met dan nog een stukje Waal met wat rangeer mogelijkheden .
Zoals jullie zien heb ik dus maar die sporen en geen midden perron word te groot en kom ik met het station niet uit in ruimte.
Ik hoop dat veel mensen hun opmerkingen willen geven
Ben nog wel op zoek naar alle info voor deze twee bouw projecten brug en station.
En ik hoop dat ik de heling kan halen die nodig is want met deze bouwsteen krijg ik geen twee verdiepingen
Dus schieten maar
«
Laatst bewerkt op: 11 May 2015, 12:03:17 door Wes Kraaijeveld. Reden: dubbel plaatje verwijderd
»
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9119
Het leven op de weg.
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #1 Gepost op:
03 May 2015, 19:14:53 »
Dat is een ambitieus plan.
Heb je voldoende ruimte? Zo niet dan zou je kunnen inschikken met de brug en een klimspiraal overwegen aan de rechtse kant.
Erg leuk om iets met rangeren erbij te doen aangezien er links beneden de brug een havenspoornet was met diverse aansluitingen.
Biedt mogelijkheden.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
Gjvanwezel
Offline
Berichten: 48
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #2 Gepost op:
03 May 2015, 19:19:55 »
Boven lengte bij brug is 280 cm bij station is het totaal lengte 210 en onderzijde ook 210 de baan is overal 60 cm breed
Ja dar rangeer gebied heb ik dus wat naar de andere kant van station verhuist .
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9119
Het leven op de weg.
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #3 Gepost op:
03 May 2015, 19:27:19 »
Als je de spoordijkhoogte halveert dan heb je ook niet zo'n sterke stijging en kun je een deel nabouwen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8835
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #4 Gepost op:
03 May 2015, 19:47:27 »
Kijk even naar de hoeken
Of je daar nog bij kan komen. Dat zal er net om gaan of je in de uiterste hoek kan komen
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
ruudns
Offline
Berichten: 6404
***
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #5 Gepost op:
03 May 2015, 19:49:00 »
Leuk plan.
Weet wel dat er een keerlus inzit
als je op het middelste spoor over de Waal begint, kom je er zowel links als rechts om nooit meer terug zonder achteruit te rijden, dat geld dan dus ook voor je schaduwstation (dat ligt dus niet op het "doorgaande spoor")
je binnen cirkel rechts boven is is vrij krap voor lange rijtuigen
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2015, 19:51:55 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Jan Bouwman
Offline
Berichten: 236
Onshape Modelspoor Groep
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #6 Gepost op:
03 May 2015, 21:51:31 »
Ha, een brug met een spiegel! Leuk!
Ik hoop dat ik je tekening juist interpreteer. Is de spiegel die grijze balk die van linksboven naar rechtsonder loopt, evenwijdig aan de Waal? Zo ja, dan heb ik daar een paar suggesties bij:
1) De spiegel staat nu een eindje op de oever van de Waal. Als je zo in de spiegel kijkt krijg je een soort van 'dijkje' midden in de rivier te zien. Dat wil je niet neem ik aan. Je kunt dat oplossen door de spiegel 'in het water' te zetten.
2) de spiegel maakt, zoals getekend, geen hoek van 90 graden met de brug. Als je zo in de spiegel kijkt, zal het lijken of de brug daar een knik maakt. Ik neem aan dat je de bruggen precies in elkaars verlengde wil hebben? Dan de spiegel haaks op de brug plaatsen.
3) je zegt dat de blauwe lijnen zichtbare sporen zijn. Hoe moet ik me dat voorstellen bij de blauwe lijnen rechts van de spiegel? Zo'n spiegel werkt het best aan het fysieke eind van een baan cq. module.
Verder een leuk plan!
Succes!
Jan
Gelogd
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
Gjvanwezel
Offline
Berichten: 48
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #7 Gepost op:
03 May 2015, 21:58:05 »
Dank je wel jan en Ruud maar ook de andere
Maar Ruud ik ga hem nu aanpassen dat hij geen keer lus heeft en dat ik toch door kan op middelste spoor .
En jan bedankt voor de tips wat betreft spiegel pas ik ook aan maar was eerste vlugge opzet voor forum alles rechts. Van spiegel word buitenbeeld
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd
Gjvanwezel
Offline
Berichten: 48
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #8 Gepost op:
04 May 2015, 08:12:51 »
Ja hier de aangepaste versie ,ook de mogelijkheid bekeken of ik loskade bij de brug maar dat word proppen dus doe ik liever niet .
Maar zo geen lussen of andere rare dingen?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10777
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #9 Gepost op:
04 May 2015, 09:02:31 »
Ik denk dat je een probleem krijgt met de hellingen, met name bij de brug. Vanaf de brug moet de spoorlijn dalen tot ónder het waterniveau, dus dat is zo maar een centimeter of 15-16. Met een maximale helling van 3% komt je op een benodigde lengte van 5 meter uit. Ik denk dat je net de helft haalt...
Verder de al eerder genoemde opmerking over de spiegel. Die werk alleen als bij haakt op de sporen staat, anders krijg je een visuele knik in je brug.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Gjvanwezel
Offline
Berichten: 48
Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #10 Gepost op:
04 May 2015, 09:57:33 »
Dan is mijn plan dus niet uitvoerbaar op deze ruimte
waarom moet je 15 cm onder water nivo komen eigenlijk?
Heel jammer moet ik heel nieuw plan maken zonder brug. Of een heel nieuw plan
Of zijn er oplossingen voor dit probleem ?
«
Laatst bewerkt op: 04 May 2015, 10:01:12 door Gjvanwezel
»
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10777
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #11 Gepost op:
04 May 2015, 10:15:38 »
Je hóeft geen 15 onder het waterniveau uit te komen maar.... De brug zal zo een centimeter of 7 tot 8
boven
het wateroppervlak liggen (wat nog vrij laag is overigens...). Om de sporen onder het wateroppervlak te laten lopen zullen ze daar ook weer 7 tot 8 centimeter
onder
moeten liggen. Opgeteld kom je dan op 15 to 16 centimeter uit.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Gjvanwezel
Offline
Berichten: 48
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #12 Gepost op:
04 May 2015, 10:18:21 »
Oké dus plan naar de prullenbak en nieuwe maken zonder brug een andere opzet
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10777
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #13 Gepost op:
04 May 2015, 10:24:59 »
je kunt de brug ook schuin van achter naar voor laten lopen en dan de sporen, uit het zicht, achter een achtergrondplaat (aan de achterzijde van de baan dus) terug laten lopen.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
V200-G2000
Offline
Berichten: 2910
Re: Een eerste echte baan ontwerp HO
«
Reactie #14 Gepost op:
04 May 2015, 10:25:43 »
Je kunt ook een klimspiraal gebruiken om het hoogteverschil te overbruggen.
Gelogd
Richard
Dieselstadt:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,215.0.html
Opeldorf:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58539.0
125*, 43 G2000'en, 42 V200'en, 3 D800'en
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Een eerste echt baanontwerp HO